Akcie
10.9. - 31.12.2025

Kysucké múzeum, Čadca
Tajomstvo erbových kultúr
Výstava predstavuje heraldiku a heraldickú tvorbu Mgr. Ing. Mareka Sobolu, PhD. K prehliadke výstavy je možné objednať prednášku autora a tvorivú dielňu s výrobou vlastného erbu.
K výstave „Tajomstvo erbových figúr“ ponúkame ako sprievodný program prednášky s heraldikom, na ktorých sa dozviete viac o pravidlách a princípoch heraldickej tvorby, nazriete do histórie tejto pomocnej vedy historickej a dokonca si môžete vytvoriť vlastný erb.
Okruh č.1 – Trvanie 01:30 hod. Určené pre Základné školy 2. stupeň, Stredné školy.
Prednáška o základných princípoch heraldiky, o vzniku a vývoji erbov a o ich používaní. Následná prehliadka výstavy so sprievodným slovom a praktickými ukážkami používania erbov.
Okruh č.2 – Trvanie 02:30 hod. Určené pre Základné školy a Stredné školy.
Prednáška o základných princípoch heraldiky, o vzniku a vývoji erbov a o ich používaní. Následná prehliadka výstavy so sprievodným slovom a praktickými ukážkami používania erbov. Tvorivé dielne s vytvorením vlastného erbu podľa pravidiel heraldiky.
Okruh č. 3 – Trvanie 00:45 hod. Určené pre Materské školy (predškoláci) a 1. stupeň Základných škôl
Tvorivé dielne s vytvorením vlastného erbu spojené s výkladom, ktorý je prispôsobený veku návštevníka.
10.9.2025 - 12.1.2026

Literárne a hudobné múzeum ŠVK, Banská Bystrica
Viliam Figuš-Bystrý
Miesto: Výstavné priestory na 1. poschodí ŠVK BB
Pri príležitosti 150. výročia narodenia hudobného skladateľa si Literárne a hudobné múzeum v Banskej Bystrici pre svojich návštevníkov pripravilo výstavu, venovanú tejto významnej osobnosti.
Viliam Figuš-Bystrý sa venoval zbieraniu slovenských ľudových piesní, ktoré zapisoval na všetkých svojich učiteľských pôsobiskách. V Banskej Bystrici oživil hudobný život mesta, založil spevokol evanjelického spolku a hudobný krúžok, pôsobil ako dirigent, interpret, korepetítor a komponoval komornú hudbu. V rokoch 1922–24 napísal operu Detvan, z ktorej úryvky predviedol dirigent Václav Talich s orchestrom pražského konzervatória. Operu prijal Oskar Nedbal na predvedenie v SND a jej premiéra sa uskutočnila 1. 4. 1928 v Bratislave. O Figušove diela, ktoré komponoval v rokoch 1932–36, prejavili záujem českí umelci. Figuš-Bystrý sa svojou tvorbou veľmi intenzívne angažoval na vzniku slovenskej národnej hudby. Bola to slovenská ľudová pieseň, ktorú chápal ako zdroj špecifickosti národnej hudby. Ľudovú pieseň upravoval do piesňových cyklov a zbierok (Slovenské ľudové piesne zo Zvolenskej Slatiny pre spev a klavír; 1000 slovenských ľudových piesní pre klavír a i). Popri komornej tvorbe v centre jeho záujmu stála lyrická pieseň. Zhudobňoval texty slovenských básnikov, ktorých strofické predlohy mu napomáhali vytvárať ucelenú formu a hudobne charakterizovať slovo uplatňujúc invenčnú melodiku a novoromanticky orientovanú harmóniu. Operou Detvan anticipoval úsilie slovenskej hudobnej tvorby, ktoré dozrelo v 40. a 50. rokoch a vymanil sa ňou z dlhodobej orientácie na hudobnú mikroformu. Medzi Figušove najlepšie hudobné diela patria cykly umelých piesní pre spev a klavír: Sny op. 8, Po poliach a lúkach op. 53 a 83, Túžby op. 76, Mati moja! op. 83. Svojím skladateľským dielom sa zapísal medzi reprezentantov novej vývinovej cesty slovenského hudobného umenia.
11.9. - 31.10.2025

Galéria umenia Ernesta Zmetáka v Nových Zámkoch
Pertu N°16 - Viktor Hulík - János Saxon Szász
Vernisáž: 11. 9. o 17:00
Kurátorka: Helena Markusková
Šestnásty ročník dlhodobého projektu PERTU nadväzuje na svoj ťažiskový program zameraný na hľadanie analógií v súčasnom slovenskom a maďarskom výtvarnom umení. Pokračuje v skúmaní náhodných paralel v tvorbe dvoch výrazných osobností, slovenského a maďarského umenia, ktoré sú založené na názorovej, štýlovej, tematickej či generačnej príbuznosti. Vytvára jedinečný komunikatívny priestor pre dialóg dvoch kultúr a objavenie nových súvislostí. Projekt realizovaný v dvojročných intervaloch, je ojedinelý v stredoeurópskom priestore – zároveň patrí ku kľúčovým projektom galérie.
Aktérmi aktuálneho ročníka sú výrazné osobnosti geometrickej abstrakcie Viktor Hulík (1949) a János Saxon Szász (1964). Spája ich jazyk geometrickej abstrakcie, ktorý vnímajú ako slobodný tvorivý priestor a priestor pre výtvarné experimenty. Vychádzajú zo syntézy racionálnych princípov vedy a senzibility umenia, budujú komplexný výtvarný svet, modely vlastného univerza. Preferujú hravosť, kreativitu, duchovný a etický základ tvorby. Sú členmi medzinárodného hnutia MADI a spája ich dlhoročné priateľstvo. Popri výtvarnej tvorbe sa podieľajú na organizovaní výstav a podujatí. Viktor Hulík roky organizoval medzinárodné prehliadky Socha a Objekt (1996 – 2017), János Saxon Szász je známy aj ako spoluorganizátor medzinárodných výstav a festivalov MADI realizovaných od roku 1995 dodnes.
Obaja programovo pracujú s mobilitou, abstrakciou, dimenziou a invenciou – prekračujú predstavy o geometrickej abstrakcii ako exaktnom a dogmatickom jazyku. Ich diela sú hravé, vizuálne príťažlivé, myšlienkovo hlboké a odrážajú bezhraničný experimentálny priestor geometrickej abstrakcie i vlastnej invencie. Jazyk geometrie vnímajú ako univerzálnu výtvarnú reč a spôsob vizuálnej komunikácie zrozumiteľný všade na svete. Ich dráhy predstavujú dve paralelné cesty, ktoré sa v istých bodoch stretávajú.
Projekt je koncipovaný ako komunikatívna hra s prvkami retrospektívy – kde jednotlivé témy dvoch individuálnych tvorivých programov vzájomne korešpondujú a dopĺňajú sa. Prevedie tematicky koncipovanými blokmi – skúmajúcimi rolu symetrie, erbových farieb, význam priestoru, rezonancie malevičovského dedičstva a budovania modelov sveta – zdôrazňujúc styčné body a odlišnosti ich tvorby. Dialóg ich originálnych diel – obohatí slovensko-maďarský výtvarný kontext o nové poznatky.
Viktor Hulík (1949) študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave (1968 – 1974, u P. Matejku a L. Čemického). Je členom Klubu konkretistov (1999), skupiny MADI (2001), čestným členom Open Structure Art Society (2017) a Széchenyiho Akadémie – MTA v Budapešti (2022).
Vystavuje doma aj v zahraničí: ART ´88 Basel, (1988); Barcelona International Art Forum, (1990); Salon D´ Automomne, Grand Palais, Paríž (1991); European Artists, BHK Fine Arts Gallery, Los Angeles (1992); Posúvače, Galéria umenia, Nové Zámky (1994); Anamorphic Constructs, Cleveland State University, Cleveland (1998); Klub Konkretistov, SNG, Bratislava (1999); Variációk – Fény Galéria, Budapest (2003); MADI movimento, Museu MADI, Sobral (2005); SupreMADIsm, M´Ars Contemporary Art Gallerry, Moskva (2006); MADI Slovaquie, Centre d´Art Géometrique MADI, Paríž (2008); Ars Geometrica 2, Vasarely Múzeum, Budapest (2013); ARTParis 2018, Grand Palais, Paríž (2018), Ordnung: Unordnung, ZS ART Galerie, Viedeň (2021), Viktor Hulík – Variácie, Galéria 19, Bratislava (2025).
János Saxon Szász (1964) študoval na Univerzite Donáta Bánkiho v Budapešti (1984 – 1989), pracoval v Peštianskej dielni (Pesti Műhely) (1983 – 1990) a v ateliéri Jánosa Fajóa. Je členom skupiny MADI (1992) a Széchenyiho Akadémii – MTA v Budapešti (2016).
Vystavoval doma i v zahraničí: BME Galéria, Budapest (1988); Kassák Múzeum, Budapest (1991); Kino Mier, Nové Zámky (1992); 1er Étage de la Tour Eiffel, Paríž (1992); Galerie Claude Dorval: MADI en perspective, Pariž (1994); Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia, Madrid (1997); Arte Struktúra, Milano (1999); Colléges Joseph Vernier et Victor Duruy, Nice (2001); Galéria Limes, Komárno (2001); Kassák a MADI Dnes, Galéria umenia, Nové Zámky (2002); Galéria Z, Bratislava (2003); Orion centre d´art, géometrique MADI, Paríž (2005); MADI movimento, Museu MADI, Sobral (2005); SupreMADIsm, M´Ars Contemporary Art Gallerry, Moskva (2006); Východoslovenská galéria, Košice (2006); MADI Art, Galerie Francois Federle, Barbizon (2008); Socha a objekt, Piešťany (2010); East + West, Pulchri, Uitnodiging, Den Haag (2013), Art expo New York: Hungary Emerging, New York (2018); Art Capital, Salon Comparaisons, Grand Palais, Paríž (2025).
11.9. - 31.12.2025

Gemersko - malohontské múzeum, Rimavská Sobota
Kostolmi inšpirované...
V priestoroch Gemersko-malohontského múzea v Rimavskej Sobote sa 11. septembra 2025 o 16.00 hod. uskutoční vernisáž výstavy Kostolmi inšpirované... Maľovaný nábytok zo zbierok Gemersko-malohontského múzea. Prostredníctvom zbierkových predmetov a fotografií z fondu múzea výstava predstaví časť tradičnej kultúry Gemera-Malohontu - zariadenie interiéru, v podobe maľovaného nábytku pochádzajúceho z 2. polovice 18. a 19. storočia. Gemersko-malohontské múzeum začalo zbierku maľovaného nábytku budovať krátko po svojom vzniku v roku 1882, najpočetnejšiu skupinu tvoria maľované svadobné truhlice, ale aj truhličky na písomnosti, maľované postele, ozdobné police, rohové skrinky, maľované bytové doplnky. Jej realizáciu z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.
12.9. - 2.11.2025

Horehronské múzeum, Brezno
Klenotnica múzea
Kurátor/ka: Mgr. Ľubomír Bagačka
Výstavu „Klenotnica múzea“ organizuje Horehronské múzeum pri príležitosti 65. výročia svojho založenia. Hoci je Horehronské múzeum súčasťou kultúrno-spoločenskej i vedeckej scény už viac ako šesť desaťročí, určite nespadá do predstáv o tradičnej usadlej inštitúcii, v ktorej sa zastavil čas. Práve naopak, svojou ponukou výstav a ostatných výchovno-vzdelávacích aktivít sa plne prispôsobilo súčasným trendom a požiadavkám moderného návštevníka kultúrnej inštitúcie. Dôkazom toho sú napríklad Tajuplné bytosti, zážitkové podujatie sprítomňujúce návštevníkom takmer zabudnutý svet stredoeurópskej mystiky a mágie. Už niekoľko sezón pútavou a zároveň atraktívnou formou úspešne kombinuje tradičné rozprávanie s modernými technológiami. Horehronské múzeum pozerá dopredu. Viac, ako kedykoľvek predtým sa otvára verejnosti, učí sa, prispôsobuje, inovuje. Aktívne sleduje vývoj svojej niekoľkoročnej snahy priniesť kultúrnej verejnosti novú, modernú a atraktívnu národopisnú expozíciu v priestoroch bývalej roľnícko-remeselníckej usadlosti na Rázusovej ulici. Rovnako pamätá i na priateľov histórie s novou alternatívou stálej historickej expozície i bohatou akvizičnou snahou v oblasti výtvarných zbierok. Dôkazom, že je nedeliteľnou súčasťou kultúry nielen horehronského regiónu, je aj množstvo ocenení z rúk zriaďovateľa, miestnej samosprávy a iných kultúrnych, vedeckých a spoločenských inštitúcií, s ktorými roky spolupracuje. Svoje výročie oslávi Horehronské múzeum sprístupnením výtvarných zbierok, ktoré si v priebehu desaťročí našli svoje trvalé miesto v jeho zbierkovom fonde. Predstaví diela autorov zvučných mien, akými bezpochyby boli Benka, Palugyay, či Alexy, ale nezabudne ani na kvalitnú a hodnotnú tvorbu domácich výtvarníkov. Návštevník tak bude mať možnosť pokochať sa olejmi, kresbami, rytinami, či plastikami rozličných žánrov, tém, výtvarných techník í období.
14.9.2025 - 11.1.2026

Kaštieľ Radoľa
Odievanie v premenách času
Kysucké múzeum, organizácia v zriaďovateľskej pôsobnosti ŽSK, pripravilo v priestoroch renesančného kaštieľa Radoľa nádhernú výstavu – Odievanie v premenách času, ktorá prezentuje historické kostýmy z kostýmového štúdia Elijana a dobové účesy od umeleckého maskéra a kaderníka Tomáša Graneca.
Výstava prináša do kaštieľa kúsok slávy, lesku a luxusu európskych kráľovských dvorov a ponúka prierez históriou odievania v najvyšších šľachtických kruhoch. Či už je to renesančný odev z čias anglického kráľa Henricha VII. Tudora, francúzskej kráľovnej Anny Rakúskej, svadobný odev Márie Terézie, vyhotovený podľa portrétu v Primaciálnom paláci v Bratislave, šaty z obdobia baroka, rokoka, empíru, či z doby cisárovnej Sisi až po koniec 19. storočia. Kostýmy dopĺňajú spoločenské účesy každého obdobia, zdobené sieťkami, perami, kvetmi, šperkami či príčeskami. Parochne sú spolu so šatami nielen svedkami módy v minulosti, ale i skvostnými umeleckými dielami.
Výstavu dotvárajú módne doplnky – kabelky, rukavičky, šperky, porcelán. Školáci sa môžu tešiť na tvorivé dielne, kde si okrem výroby papierových odevov vyskúšajú viazanie viazanky a šálov.
16.9.2025 - 16.1.2026

Hornonitrianske múzeum v Prievidzi
Maľby na skle
Maľby na skle, obrázky na skle, ľudové maliarstvo na sklo, ľudové obrazy maľované na sklo, Hinterglasmalerei, podmaľby, sklomaľby a ďalšie spisovné i menej spisovné (hoci hojne používané) výrazy označujú svojrázne výtvory ľudového výtvarného umenia na Slovensku, technologicky pochádzajúce zo starovekého Egypta. V ľudovom prostredí - roľnícke a remeselnícke interiéry a sakrálne priestory - začali sa objavovať koncom 18. storočia. Obrázky na skle prirodzene vznikali pri sklárskych hutách, ktoré sa vyskytovali aj na hornom Ponitrí (v osade Gápel, časť obce Valaská Belá, a v obci Jalovec).
Maľby na skle bývali vo vidieckych domácnostiach umiestnené v kultovom kúte izby a spolu so svätými obrazmi, púťovou tlačou, soškami svätých tvorili najdôležitejšie miesto v dome. Naši predkovia verili, že dokážu ochrániť príbytok, jeho obyvateľov i zvieratá od všetkého zlého. Estetická funkcia v minulosti nebola až tak podstatná.
Hornonitrianske múzeum v Prievidzi spravuje pomerne bohatú zbierku malieb na skle - 184 dokladov svojrázneho ľudového umenia i profesionálnej tvorby. Spomedzi anonymných ľudových tvorcov vystupujú aj známi autori - Zuzana Vaňousová, Ján Papco, Ľubica Maliariková, ktorých diela budú tiež súčasťou výstavy Maľby na skle.
Prezentované múzejné zbierky sú zhotovené technikou maľby "za studena" na rubovej strane sklenej tabule (odtiaľ označenie "podmaľba na skle"). Maľby vznikali zväčša predkreslením grafickej predlohy - motívu, často pozmeneného a doplneného autorovým cítením a zručnosťou. Slovenské maľby na skle sa rozdeľujú podľa určitých vizuálnych znakov do troch základných skupín: západoslovenské, stredoslovenské a východoslovenské. Najpočetnejšie zastúpenie v zbierkovom fonde Hornonitrianskeho múzea v Prievidzi majú maľby stredoslovenského typu, prevažne s náboženskou tematikou.
17.9. - 15.10.2025

Západoslovenské múzeum v Trnave
Stredy u Bernoláka
Typ podujatia: dramatizácia v expozícii Slowár Slowenskí
Miesto: Múzeum knižnej kultúry, Nám. sv. Mikuláša 10, Trnava
Termíny: 17. septembra o 10:00 promo pre učiteľov (zdarma v rámci Dní európskeho kultúrneho dedičstva)
1. 10., 15. 10. a 29. 10. 2025 o 10:00 hod. pre školy na objednanie
15. októbra o 17:00 pre verejnosť
Slovenský jazykovedec, rímskokatolícky kňaz a prvý kodifikátor spisovnej slovenčiny Anton Bernolák pozýva žiakov a učiteľov II. stupňa ZŠ a stredných škôl do Múzea knižnej kultúry.
V dráme o našom jazykovedcovi v podaní Tomáša Kramára sa návštevníci hravou formou dozvedia množstvo faktografických údajov nielen o živote Antona Bernoláka, ale aj o jeho diele. Navštívi ho cestovateľ zo súčasnosti, ktorý sa s ním porozpráva o jeho radostiach i strastiach, o knihách, tlačiarňach aj o písaní päťjazykového slovníka. Súčasťou je aj kvíz a interakcia hercov s publikom.
Podujatie Stredy u Bernoláka je určené pre žiakov II. stupňa ZŠ alebo študentov stredných škôl a bude sa konať v mesiaci október 2025 v termínoch: 1. 10., 15. 10. a 29. 10. 2025 o 10:00 hod. v Múzeu knižnej kultúry (Nám. sv. Mikuláša 10, Trnava).
Z dôvodu obmedzenej kapacity priestorov je potrebné vopred sa objednať prostredníctvom e-mailu: objednavky@zsmuzeum.sk, resp. telefonicky na t. č. 033/5917 342.
Vstupné: 2 EUR / žiak, pedagogický dozor: bezplatne.
18.9. - 28.10.2025

Hornonitrianske múzeum v Prievidzi
Ľudovít Štúr a jeho doba
Rok Ľudovíta Štúra 2025 je vzácnou príležitosťou venovať spomienku jednej z najvýznamnejších osobností slovenských dejín. Osudu, myšlienkam i dielu Ľudovíta Štúra a jeho prívržencov v kontexte doby ich pôsobenia, s dôrazom na dosiahnuté výsledky národoveckého snaženia a odraz revolúcie v regióne hornej Nitry sa venuje aktuálna muzeálna prezentácia. Do tematických celkov usporiadanú textovo-obrazovú zostavu informácií o Štúrovi, štúrovcoch a epoche ich bytia dotvárajú originálne doklady z obdobia prvej polovice 19. storočia.
V predstavách návštevníka ožíva slovenské územie v časoch Štúra, životný štýl sa rozvojom priemyslu i celkovým prerodom spoločenskej situácie vo svete mení a badateľné otrasy zasahujú i mesto Prievidza. Exponáty ilustrujú i rôzne oblasti záujmu a snažení Štúra - od osobných, medzi ktorými hrá prím rozširovanie vlastných vedomostí, cez politické, smerované na pozdvihnutie sociálnej úrovne a národného povedomia Slovákov, konkretizované v zrušení poddanstva, vzdelávanie národa a jeho orientáciu na veľké spoločenstvo Slovanov, až po aktívnu účasť v revolučnom hnutí meruôsmych rokov na čele slovenských dobrovoľníkov. Záver prezentácie patri posledným dňom Ľudovítovho života.
Hornonitrianske múzeum v Prievidzi pripravilo výstavné podujatie venované dvestodesiatemu výročiu narodenia najvýznamnejšieho slovenského národného dejateľa.
18.9.2025 - 23.1.2026

Banícke múzeum v Rožňave
Tváre, ktoré zanechali stopu
Banícke múzeum v Rožňave, kultúrne zariadenie Košického samosprávneho kraja, otvára výstavu talentovanej rómskej umelkyne Šarloty Bottovej. Cez tridsiatku portrétov bude mať návštevník výstavy možnosť vnímať nielen realistické zobrazenie ale dokonca i samotnú emóciu.
V tvorbe tejto neprofesionálnej výtvarníčky dominujú portréty, aj keď v minulosti stvárňovala i krajinárske motívy. Jej diela často zobrazujú bežných ľudí ale tiež známe osobnosti zo spoločenského, kultúrneho a politického života z domáceho či zahraničného prostredia. Tvorí pomocou grafitových ceruziek, pastelom, v poslednej dobe začala využívať akryl a dokonca aj kombináciu týchto techník. V procese tvorby sa sústreďuje na detail.
Šarlota Bottová je rodáčkou z Veľkých Teriakoviec, momentálne žije a tvorí v Hnúšti. K výtvarnej tvorbe ju v detstve viedol otec, ale jej záujem o tento smer sa naplno rozvinul až počas strednej školy na hodine estetiky. Svoj talent rozvíja samoštúdiom a prikladá veľkú dôležitosť stálemu napredovaniu a zlepšovaniu sa. „Svojou tvorbou sa snažím ukázať, že umenie nepozná predsudky. Každý obraz je pre mňa mostom, ktorý spája ľudí bez ohľadu na pôvod či minulosť. Verím, že umenie dokáže otvárať srdcia a meniť myslenie, preto sa snažím, aby moje diela niesli aj posolstvo o tolerancii, úcte a hrdosti na vlastnú identitu,“ uviedla autorka výstavy. Svoje obrazy doteraz prezentovala na výstavách v Prahe, Košiciach, Banskej Bystrici, Rimavskej Sobote, Martine a pod. Venuje sa aj deťom. Často sa zúčastňuje workshopov, na ktorých sa snaží viesť deti k výtvarnej tvorbe.
Vernisáž výstavy sa uskutoční 18. septembra 2025 (štvrtok) o 16.00 hod. v priestoroch Galérie Baníckeho múzea v Rožňave (Námestie baníkov 25).
23.9. - 26.10.2025

Považské múzeum v Žiline
Biomorfa
Otvorenie výstavy Biomorfa sa bude konať v utorok 23. 9. o 16.00 v kaplnke Budatínskeho hradu.
Výstava prepája troch výtvarníkov, ktorí nachádzajú inšpiračné zdroje v prírodných materiáloch a ich biomorfnom tvarosloví. Pavla Lazárková Trizuljaková vystavuje plstené objekty, ktorých geometrické línie sú v harmonickom kontraste s poddajným materiálom. Manželia Miroslav a Daniela Mládenkovci sa vo svojej tvorbe inšpirujú nájdenými prírodnými materiálmi, ktoré ďalej upravujú a dopĺňajú kovom, plastom a patinou. Miroslav vo svojej sochárskej tvorbe využíva prirodzenú kresbu a štruktúru štiepaného dreva, Daniela vytvára kolekcie šperkov, v ktorých ponecháva živočíšnosť surového materiálu v kontraste s lesklým povrchom kovu.
24.9. - 3.10.2025

Západoslovenské múzeum v Trnave
Jesenná dielňa v múzeu
Termín:
24. 9. 2025 o 9:00 hod.
25. 9. 2025 o 9:00 hod. a 13:30 hod.
2. 10. 2025 o 9:00 hod. a 13:30 hod.
3. 10. 2025 o 9:00 hod.
September je prvým jesenným mesiacom v roku. V posledných rokoch sa však jeseň (a jar tiež) vytráca zo štyroch ročných období, ktoré sa na Slovensku striedajú. Ak príde, netrvá veľmi dlho. O to viac si vychutnávame jej typické prejavy v podobe pestrofarebných listov na stromoch, hmly, jesenných plodov, či hubárčenia.
Badateľná zmena nastáva aj v živočíšnej ríši. Zvieratá sa postupne pripravujú na zimu. Sťahovavé vtáky sa zhromažďujú a pripravujú na odlet. Začiatkom jesene nastáva medzi jeleňmi ruja. Počas jesenného obdobia sa mnohé druhy postupne pripravujú na zimný odpočinok. Ešte predtým je však nevyhnutné nahromadiť si zásoby jedla, preto príprava začína už v lete.
Západoslovenské múzeum v Trnave organizuje pre materské školy a pre I. stupeň základných škôl Jesennú dielňu v múzeu, na ktorej sa dozvedia viac o ježoch – o ich spôsobe života, čím sa živia a či patria medzi ohrozené druhy. Na záver sa deti zúčastnia tvorivej dielne s ježou tematikou. Jesenná dielňa sa bude konať v termínoch: 24. septembra 2025 o 9:00, 25. marca 2025 o 9:00 a 13:30, 2. októbra 2025 o 9:00 a 13:30, 3. októbra 2025 o 9:00.
Počet účastníkov na jeden termín je minimálne 10 a maximálne 20 žiakov + pedagogický dozor. Objednávky prijímame osobne, na telefónnom čísle 033/ 59173 42 alebo e-mailom na: objednavky@zsmuzeum.sk. Vstupné je 3,- €.
25.9. - 26.10.2025

Tatranská galéria v Poprade
Peter Smik - Golden Age I Zlatý vek
Kurátorka výstavy: Mgr. Lucia Benická
Vernisáž výstavy: 25. september 2025 o 17.00
Peter Smik sa narodil v r. 1968 v Poprade, žije a tvorí v neďalekej Hôrke. Venuje sa voľnej a úžitkovej tvorbe, realizuje workshopy keramiky a podieľa sa na výtvarných projektoch. Štúdium absolvoval na Strednej priemyselnej škole v Poprade a Strednej umelecko-remeselnej škole v Prahe. Ďalšie štúdium keramiky a práce so sklom absolvoval na rôznych stážach v Česku a v Nemecku, napr. v r. 2004 ‒ Spracovanie plochého skla Tiffany technikou a Tavenie skla
v Čechách, v r. 2008 ‒ Papierový porcelán v Grenzhausen v Nemecku, v r. 2009 ‒ Tlač na keramiku na Akadémii Karlsruhe v Nemecku, v r. 2009 ‒ Škola keramiky v Čechách). Smik vystavuje doma i v zahraničí. Jeho práce sú zastúpené vo verejných a súkromných zbierkach na Slovensku, v Maďarsku, Francúzsku, Nemecku, Švajčiarsku, Poľsku
a v Českej republike.
Tvorba Petra Smika – spišského keramikára, vychádza z umeleckého spracovania rôznorodého materiálu ako kamenina, porcelán a sklo, ktoré rozmanitými technologickými postupmi premieňa na keramické a sklenené plastiky: tie napriek svojej zložitosti nepopierajú tradičnú úlohu keramiky. Gro tvorby tvoria komorné a monumentálne objekty s použitím jemnej i hrubej kameniny a porcelánu, vypaľovaných v peci. Okrem keramiky sa venuje tvorbe sklenených objektov, pri ktorých využíva "fusing" (tavenie skla) a výrobe vitráží.
Výstava uvádza výber z komornej tvorby s akcentom na diela z posledného obdobia, s konotáciami na dobu, v ktorej žijeme. Symbolický názov centrálnej inštalácie Golden Age / Zlatý vek (2025) reflektuje pády a vzostupy „zlatého veku“. Odkazuje na Chrýseon Génos – tichú architektúru spomienok na vek, keď zem rodila sama od seba
a ľudia žili v súlade s rytmom hviezd. Drevený objekt s chaoticky poukladanými krabicami ukrýva zlaté dutiny – svetlá minulosti, ktorú si len matne pamätáme. V ich útrobách stoja figúry z hliny – tiene bytostí, ktoré kedysi kráčali krajinou mieru a bezčasia. Ich obrysy sú ako ozveny nýmf a pastierov z Arkádie, zrodené z ticha. „Zlato vo vnútri nehovorí o hodnote, ale o svetle, ktoré v nich pretrváva. Každá krabica je kaplnkou dávneho veku – roztriešteného, a predsa prítomného. Dielo nie je rekonštrukciou mýtu, ale jeho dychom. Je to pozvanie spomaliť, načúvať a v tienistých postavách objaviť to, čo prežilo aj veky železa.“
Inštaláciu dopĺňajú keramické sochy Anjeli Apokalypsy (2019), ktoré sú metaforou proporčného dávania i brania. Autor uvádza: „Anjeli sa svojimi krídlami pridržiavajú okrajov imaginárnej misky. Krídla sú prenikavé ako márnosť, perie ostré ako pazúry; symbolicky ponúkajú zmysly, emócie, vieru i nádej.“
Cyklus obrazov Frozen Blue (2024) je metaforou na zastavenia sa v okamihu večnosti, spomienkou na krásu, vytesanú zo svetla i chladu. „Tento zamrznutý kvet je obrazom doby, v ktorej ľudia žiaria navonok, no vo vnútri zostávajú nedotknutí teplom ľudskosti. Priehľadné lupene sa vrstvia ako nesplnené sľuby, hliníkový podklad – chladný, odťažitý, odráža svet, kde blahobyt nedokáže zahriať srdcia.“
Objekty Kamene (2025) odkazujú na biblické „prach si a na prach sa obrátiš“ (Genesis, 3:19). „Kamene nehovoria. Kto sa zastaví a počúva, možno začuje: ’Nehovor, kto som. Pozri, že som.’ Diela pripomínajú, že v hĺbke nie sme viac než prach, no práve v tom je naša rovnosť.“
Keramická socha Krížom slamku nepreložíš (2025) je symbolom tichej neochoty: neprekročiť hranicu, hoci by stačilo len pohnúť slamkou. „Je to ticho, ktoré pripomína, koľko toho sa dá nevykonať. Telo z hliny, duša z mlčania.“
Monumentálne objekty Walking in the Garden / Prechádzka v záhrade (2024-2025) symbolizujú stopy minulosti, ukrývané v kvetoch. Záhrada sa stáva miestom, kde prítomné okamihy reflektujú spomienky. “Slnko sa láme o listy, rozkladá čas na svetlo a tieň, na záblesky premieňajúce sa v pamäti na obrazy. Vietor rozohráva spomienky v šume stromov, voda uchováva ich odrazy a mení ich na plynúce tvary, kvety nesú stopu minulých chvíľ.”
Autor sa popri umeleckej tvorbe aktívne podieľa na výtvarnom živote východného Slovenska nielen ako vystavujúci umelec, ale aj ako edukátor, organizátor výstav a rezidenčných umeleckých pobytov. V rámci aktivít občianskeho združenia Annogallery spolu s manželkou Katarínou realizuje workshopy a výstavy, putujúc s keramickým kruhom nielen po regióne, ale aj za jeho hranice, neúnavne prezentujúc "posolstvo zeme", s cieľom zdieľať voľnú kreativitu, spečatenú hlinou. Formovanie hliny je totiž účinnou arteterapiou a tak ako ostatné druhy výtvarného umenia, aj keramika sa stáva prostriedkom, ktorým môžeme objavovať seba i svet a vytvárať medzi nimi nový vzťah.
25.9. - 31.12.2025

Vlastivedné múzeum v Galante
Tajomstvá múmií z Vácu
Do Vlastivedného múzea v Galante prichádza svetoznáma zbierka
Výstava s názvom „Tajomstvá múmií z Vácu“ bude slávnostne otvorená vo štvrtok 25. septembra 2025 o 17:00 hod. v hlavnej budove múzea. Na výstave budú prezentované vzácne prípady prirodzenej mumifikácie ľudských pozostatkov, ktoré sú v Európe unikátne. Výstava v tejto zostave a rozsahu bude na Slovensku sprístupnená po prvýkrát. Návštevníci si ju budú môcť pozrieť do konca decembra 2025.
Výstava „Tajomstvá múmií z Vácu“ je putovnou výstavou Maďarského národného múzea – zbierky Maďarského prírodovedného múzea a Múzea Ignáca Tragora vo Váci. Expozícia nepredstavuje len prirodzene mumifikované ľudské telá, ale zároveň priblíži príbeh ich objavenia, osobné osudy múmií a vedecké výsledky ich skúmania pomocou prírodovedných metód.
V takto komplexnej forme bude výstava na Slovensku sprístupnená po prvý raz. Výstava bude otvorená do 31. decembra 2025. Odporúčaná veková hranica pre návštevníkov je od 16 rokov, alebo v sprievode dospelej osoby.
26.9. - 28.9.2025

Galéria umelcov Spiša v Spišskej Novej Vsi
Dni európskeho kultúrneho dedičstva / Septembrové zastávky v galérii
Galéria umelcov Spiša, kultúrne zariadenie Košického samosprávneho kraja, pozýva
v septembri na programy orientované pre školské skupiny a širokú verejnosť.
Podujatia sú realizované v rámci Dní európskeho kultúrneho dedičstva.
STÁLE EXPOZÍCIE, AKTUÁLNE VÝSTAVY
3 stále expozície: Jozef Hanula, Terra Gothica, Záhrada umenia
3 exteriérové expozície: Pomník Csontváryho, bannerová výstava Zo zbierky galérie a Peter Smik: Krabice & Klobúky & Srdcia
3 aktuálne výstavy: Ján Triaška: Pod Kriváňom (do nedele, 28. 9.), 3 (prí)behy ženy, Michaela Šuranská & Kristína Mičová: Myslíš, že slnko je žlté?
2 putovné výstavy: Peter Smik: Golden Age / Zlatý vek v Synagóge v Spišskom Podhradí (už len do nedele, 21. 9.); Martin Kacvinský: NeMiestne maľby v Galérii Baníckeho múzea v Rožňave.
PROGRAMY PRE VEREJNOSŤ / DNI EURÓPSKEHO KULTÚRNEHO DEDIČSTVA PODUJATIA V RÁMCI SVETOVÉHO DŇA CESTOVNÉHO RUCHU (27.9.) PROGRAMY PRE ŠKOLY |
26.9. - 26.10.2025

Tatranská galéria v Poprade
Kamil Kozub - Okolo kruhu
Kurátor výstavy: Anna Ondrušeková
Vernisáž výstavy: 26. septembra 2025 o 17.00
Hudobný hosť vernisáže: Peter Duchnický
Tatranská galéria dáva v prvom rade priestor výtvarným umelcom, ktorí sú svojim pôsobením a tvorbou spätí s regiónom severného Spiša. Jedným z nich je Mgr.Art Kamil Kozub, ktorý pochádza a stále je spätý s malým historickým mestečkom Podolínec. Tento introvertný umelec žije vo svojom svete a akoby stále dookola (OKOLOKRUHU) zažíva, prežíva a vníma svoj vnútorný svet prepojený s prírodou a okolím.
Študoval na Škole úžitkového výtvarníctva v Košiciach, odbor Umelecké spracovanie keramiky a porcelánu 1995-1999, pokračoval na Technickej Univerzite Fakulte umení v Košiciach, odbor maľba, u prof. Adama Szentpetéryho 1999-2000 a neskôr na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave, odbor maľba, u prof. Jána Bergera 2000- 2006. Tu zaujal svojim talentom ešte počas štúdií a najmä svojou diplomovou prácou, za ktorú získal Cenu rektora VŠVU. Zúčastnil sa medzi pätnástimi najlepšími európskymi absolventmi vysokých výtvarných škôl na prvej medzinárodnej výstave START POINT 2006 v českej renomovanej galérii Sýpka a hrad Klenová.
Jeho pozoruhodný štýl maľby je rovnako pôsobivý na malom i veľkom formáte a akoby formát uňho nebol podstatný. Venuje sa portrétnej maľbe, figúre, ale aj prírodným motívom flóre a faune v rôznych obmenách. Je maliarom s výbornou predstavivosťou a veci všedné, známe posúva do roviny zvláštnej intimity. Živá, objavná maľba dáva prostrediu aj ľuďom ďalší rozmer. Profesor Berger o ňom napísal : „Zjednocuje to, čo je blízke, známe, osobné, či celkom intímne s tým, čo poznáme len z dištancu, ako napr. osoby celkom „svetové“. Ľudia, zvieratá, krajiny, či interiéry nadobúdajú živý rytmus, približujú sa k nám cez zrak, ale i cez dotykové kvality a najmä bezprostrednosť výrazu.“
Na výstave pod názvom Okolo kruhu predstavíme výber z jeho tvorby posledného desaťročia a umelcovi dáme možnosť vyjsť z jeho intímneho kruhu, aby nás potešil svojim talentom.
- ‹ Predošlá
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- Ďalšia