Prechod na navigáciu Hlavné menu Prechod na navigáciu Hlavné menu 2 Prechod na navigáciu Hlavné menu 3 Prechod na navigáciu vodorovná
Muzeum.skHľadať
 
 

Múzeum dopravy v Bratislave

Múzeum dopravy v Bratislave

... aktuálne výstavy a podujatia pod fotogalériou ...

Kontaktné údaje

Šancová 1/a, 811 05 Bratislava
Tel.: +421 2 52 44 41 63
Mobil: +421 918 965 697
E-mail: muzeumdopravy@stm-ke.sk
Www: www.stm-ke.sk, www.muzeumdopravy.com

Otváracie hodiny

Ut-Ne 10.00 - 17.00

Možnosti vstupu, vstupné

Základné vstupné - dospelí: 3,30 €
Deti, študenti (6-26), dôchodcovia, EURO26: 1,50 €
Rodinná vstupenka (2 dospelí a max.3 deti): 8 €
Deti (0-6), Dôchodcovia (70 - ), ZŤP, ICOM: bezplatne

Foto: 1 €
Kamera: 2 €
Profesionálne fotografovanie so statívom + svadby: 33 €
Prístup pre vozičkárov: ÁNO

História-popis

Múzeum dopravy v Bratislave bolo otvorené v júni 1999 ako detašované pracovisko Slovenského technického múzea Košice. Umiestnené je v priestoroch skladov a koľajiska prvej bratislavskej železničnej parostrojnej stanice. Múzeum je výsledkom úsilia nadšencov zhromažďujúcich už od 70-tych rokov historické zariadenia, dokumentujúce vývoj železničnej i cestnej dopravy.
Múzeum dopravy sa nachádza v priestoroch za budovou Riaditeľstva železničnej polície SR medzi Predstaničným námestím a Pražskou ulicou. Prístup je z nadchodu pre peších ponad Šancovú ulicu alebo šikmým nájazdom z rohu Šancovej a Pražskej ulice.
Vývoj cestnej dopravy je v múzeu prezentovaný rozsiahlou zbierkou vozidiel prvých motorových samohybov cez motocykle, osobné a nákladné automobily medzivojnového obdobia až po vozy zo 70-tych rokov. Vystavená je i zbierka unikátnych motocyklov Bőhmerland. Návštevníkov zaujme dioráma automobilovej dielne s ručným benzínovým čerpadlom.
Železničnú dopravu zastupujú nákladné vozne z prelomu 19.a 20.storočia a akumulačný parný rušeň vystavený na koľajisku pred skladmi. Sezónne je táto expozícia doplňovaná ďalšími historickými železničnými vozidlami zo zbierok ŽSR. Expozíciu dopĺňa dioráma dopravnej kancelárie, zbierka rôznych návestných pomôcok a ďalšie exponáty.

Expozície

Železničná signálna, oznamovacia a zabezpečovacia technika

Expozícia predstavuje železničné zariadenia, ktoré sú skryté za múrmi dopravných kancelárií, hradiel alebo stavadiel. Dominantnými exponátmi sú stožiarové návestidlá - mechanické a svetelné zriaďovacie návestidlo, trojznaková mechanická predzvesť a dištančné, tzv. Schönbachovo návestidlo, ktoré je súčasne najstarším exponátom celej expozície (tento typ pochádza zo začiatku posednej tretiny 19. storočia).
Železničná oznamovacia technika je v expozícii zastúpená zbierkou nástenných i stolných telefónnych prístrojov sústavy s miestnou batériou - selektorových i automatických, telegrafnými a ďalekopisnými prístrojmi, zariadeniami pre bezdrôtovú komunikáciu a aparatúrou staničného rozhlasu z konca 40. rokov 20. storočia.
Vývoj zabezpečovacej techniky reprezentuje elektromechanický staničný zabezpečovací prístroj Siemens, reléové zariadenie Ericsson a mechanický prístroj typu ČKD - AD 34.

Mílniky slovenského motorizmu v druhej polovici XX. storočia

Zmyslom tejto expozície je oboznámiť návštevníka na ploche 600 m2 s vývojom cestnej dopravy na Slovensku v období od druhej svetovej vojny. Venuje sa všetkým významnejším motoristickým témam tohto obdobia: vojenským vozidlám, typickým vozidlám slovenských ciest, prototypom vyvinutým slovenským automobilovým vývojom, reprezentačným automobilom a zariadením staníc technickej kontroly.
Medzi najzaujímavejšie exponáty patria prezidentské automobily Čajka a ZIL, aerodynamický automobil Tatra 87, automobil NSU Ro 80 s motorom Wankel, za zhliadnutie však zaiste stoja aj všetky ostatné vystavované predmety.

Historický pancierový vlak Štefánik,

ktorý sa vrátil z holandského Utrechtu, z jednej z najväčších výstav v Európe o histórii železníc, na ktorej vystavovali šestnásť vlakových súprav z celého sveta. Je to jediný pancierový vlak na svete, ktorý je pojazdný. Výstavu v spolupráci s Múzeom SNP v Banskej Bystrici a nadšencami z Klubu historickej techniky zo Zvolena môžete vidieť od septembra v koľajisku STM – Múzea dopravy.

Fenomén jednotného času

Expozícia návštevníkom predstavuje stručný prierez históriou a vývojom centrálne riadených elektrických hodín na území bývalého Československa. Prezentuje typovú rôznorodosť ako aj základný princíp funkcie hodín skrývajúcich sa pod značkou Elektročas či Pragotron, ktoré počas niekoľkých desaťročí zohrávali a ešte aj v súčasnosti zohrávajú dôležitú úlohu nielen na železnici, ale aj v iných odvetviach dopravy, priemyslu a služieb. Výstava je doplnená informačným panelom o tom, ako práve železnica prispela v 19. storočí ku vzniku časových pásiem, tak ako ich aj dnes poznáme.
Súčasťou výstavy je aj nová funkčná expozícia centrálne riadených hodín v priestoroch Múzea dopravy.

Múzeum je pobočkou Slovenského technického múzea Košice

Fotogaléria


 
Múzeum dopravy v Bratislave

Múzeum dopravy v Bratislave

Múzeum dopravy v Bratislave

Múzeum dopravy v Bratislave

Múzeum dopravy v Bratislave

Múzeum dopravy v Bratislave

Múzeum dopravy v Bratislave

Múzeum dopravy v Bratislave


 
 
Múzeum dopravy v Bratislave

Múzeum dopravy v Bratislave

Múzeum dopravy v Bratislave

Múzeum dopravy v Bratislave

Múzeum dopravy v Bratislave

Múzeum dopravy v Bratislave

Múzeum dopravy v Bratislave

Múzeum dopravy v Bratislave


 
 
Múzeum dopravy v Bratislave

Múzeum dopravy v Bratislave

Múzeum dopravy v Bratislave

Múzeum dopravy v Bratislave

Múzeum dopravy v Bratislave

Múzeum dopravy v Bratislave

Múzeum dopravy v Bratislave

Múzeum dopravy v Bratislave


 
 
Múzeum dopravy v Bratislave

Múzeum dopravy v Bratislave

Múzeum dopravy v Bratislave

Múzeum dopravy v Bratislave

Múzeum dopravy v Bratislave

Múzeum dopravy v Bratislave

Múzeum dopravy v Bratislave

Múzeum dopravy v Bratislave


 
 

 
Položky 1-16 z 50

27.11.2018 - 31.8.2019  

100 rokov lodiarstva v Československu.jpg

Múzeum dopravy v Bratislave

100 rokov lodiarstva v Československu

Výstava prezentuje storočnicu vývoja lodiarstva v Československu a na Slovensku.

Výstavou 100 rokov lodiarstva v Československu si pripomíname stavby plavidiel na našom území, vysokoškolskej výučby stavby lodí aj dunajskej plavby. Výstava bude prezentovať najmä, ale nie len, stavbu lodí v Lodeniciach Komárno. Počas existencie lodeníc sa postavilo cez 2000 rôznych plavidiel. Pre vývoj, projektovanie aj stavbu lodí bola potrebná technická znalosť, lodných inžinierov, ktorých vychovávala vtedy SVŠT, Strojnícka fakulta Bratislava. Za sto rokov sa veľa zmenilo - napr. technológia plavby zmenila vlečnú remorkáž na tlačnú, čo ovplyvnilo aj konštrukciu a pohon lodí. Aj tieto témy- školstvo a zmeny v čase budú obsahom výstavy. Návštevníci okrem textov, obrazov-fotografií a artefaktov lodí uvidia aj množstvo veľkých modelov lodí. Na výstave je možné vidieť aj modely urobené v Slovenských lodeniciach ako napr. osobnú loď - jednu z najväčších riečnych lodí vôbec OL 400 VALERIJAN KUJBYŠEV, ďalej motorovú osobnú loď MOL 1575 KOMÁRNO, tlačný remorkér TR ARKUS a ďalšie. Stavbu lodí možno vidieť aj na množstve dokumentačných záberov.


 

ISSN 1336-4693

TopList - od 2.4.2004

dnes je: 19.12.2018

meniny má: Judita

podrobný kalendár

facebook - Muzeum.SK

facebook - Noc múzeí a galérií

Reklama

webygroup

2897126

19.12.2018
ÚvodÚvodná stránka