Akcie

3.9.2025   17:30

To ta musi bavit 2025 tema 001 A4.jpg

Tatranská galéria v Poprade

Marek Černý: Osobná zodpovednosť v horách

Strata rovnováhy môze pre horského záchranára a horského vodcu znamenať nezvrátiteľné pochybenie.  Vystavenie riziku seba a ľudí, ktorých "má na lane".

Hory si vyžadujú motorickú a emocionálnu zručnosť. Prečo je nevyhnutná, kde ju hľadať a ako ju vytvoriť ...
-uvádza Oľga Krajčiová


 

1.1.2020 - 31.12.2025  

Kelti z Bratislave eshop.jpg

Historické múzeum SNM, Bratislava

Kelti z Bratislavy

Pred viac ako 2 000 rokmi sa na území Bratislavy rozkladalo keltské mesto – oppidum, rozľahlejšie než neskoršie stredoveké mesto. V centre mesta archeológovia našli množstvo predmetov, ale aj objektov z tohto obdobia. Najmä nálezy z Bratislavského hradu sú dôkazom o bohatstve oppida.


 

28.6.2022 - 30.6.2027  

pozvánka_Longinus_AM.jpg

Archeologické múzeum SNM, Bratislava

Po stopách legionárov

Slovenské národné múzeum – Archeologické múzeum otvorí dňa 28. júna 2022 o 16.00 h novú výstavu Po stopách legionárov v priestoroch múzea na Žižkovej ulici v Bratislave. Výstava, ktorá je jedným z výstupov projektu SNM – Archeologického múzea a obce Lethaprodersdorf (Rakúsko, Burgenland), financovaného z programu INTERREG V-A Slovenská republika –Rakúsko 2014-2020, bude pre verejnosť prístupná od 29. júna 2022 do 30. júna 2027.

Región Podunajsko, zahrnutý do programu, bol v minulosti obývaný mnohými národmi
a etnikami, ktoré za posledných 1500 rokov zanechali v zemi svoje stopy. Cieľom projektu
Po stopách legionárov je zvýšiť povedomie širokej verejnosti o pravekých a ranohistorických dejinách, období rímskeho cisárstva až po stredovek, prostredníctvom života rímskeho legionára Marca Longina, ktorého hrob bol objavený v Leithaprodersdorfe. K výstupom projektu patrí vznik náučnej cyklocesty medzi rímskym táborom v Iži-Leanyvári (lat. Celemantia) okres Komárno a vidieckym sídlom z doby rímskej v Leithaprodersdorfe, ako aj prezentácia výsledkov archeologického výskumu formou výstavy, odbornej brožúry s názvom Dve krajiny – osem cieľov, brožúry pre cyklistov, informačných tabúľ a webovej stránky o projekte.

Výstava v SNM – Archeologickom múzeu je zameraná na predrímske obdobie (dobu železnú) a rímsku dobu. Návštevníkom predstaví nálezy z mohýl zo staršej doby železnej-halštatskej z Blatnej na Ostrove, Dunajskej Lužnej – Nových Košarísk a Dolných Janíkov. Nálezy mladšej doby železnej súvisia s Keltmi, ktorí obývali územie pred príchodom Germánov a Rimanov. Hlavná časť výstavy je venovaná rímskemu obdobiu. Prezentuje nálezy z rímskeho tábora Gerulata a z germánskych lokalít z doby rímskej. Zaujímavosťou sú  predovšetkým nálezy z tzv. »kniežacích« hrobov germánskych elít zo Zohora a Vysokej pri Morave, vystavené takto kompletne po prvý raz. Zbierkové predmety dopĺňajú videodokumenty, ako aj 3D vizualizácie k výskumom.  

K publikáciám, vydaným k projektu, patrí dvojjazyčná odborná brožúra pre verejnosť s hlbším záujmom o históriu a poznanie architektonických a archeologických pamiatok z vybraných lokalít. Záujemcovia tu nájdu informácie o Bratislavskom hrade, Dóme svätého Martina v Bratislave, Kostole reformovanej cirkvi v Šamoríne, o hrade Devín, ako aj o štyroch rakúskych historických objektoch. Druhá brožúra – pre cyklistov – obsahuje okrem mapy aj texty k jednotlivým tematickým zastávkam: v Iži, Komárne, Veľkom Mederi, v Blatnej na Ostrove, v Šamoríne, v bratislavských múzeách, v Dóme sv. Martina a na hrade Devín, z pohľadu archeologických nálezov na miestach jednotlivých stanovísk. Text brožúry je v slovenskom aj nemeckom jazyku a jej súčasť tvorí obrázková príloha, ako aj zoznam 90 lokalít archeologických nálezísk a významných stavebných pamiatok pozdĺž trasy.

Ďalším z výstupov projektu je vytýčenie a označenie 240 km dlhej náučnej archeologicko-historickej cyklocesty, medzi rímskym táborom v Iži-Leanyvári (lat. Celemantia) okres Komárno
a vidieckym sídlom z doby rímskej v Leithaprodersdorfe (Rakúsko). Tieto dve miesta spája postava rímskeho legionára Marka Vinia Longina, ktorý po prepustení z armády v Celemantii, dostal za 25 ročnú vojenskú službu pozemky v okolí Leithaprodersdorfu, kde žil až do svojej smrti a je aj pochovaný. Príbeh o jeho putovaní vyčítali archeológovia z náhrobného kameňa, ktorý sa našiel v Leithaprodersdorfe. Cyklista tak pomocou cykloznačiek objaví trasu, ktorú pred 2000 rokmi prešiel veterán Longin.

Informačnú hodnotu cyklocesty zvyšujú informačné tabule (23 na rakúskom území a na slovenskom 5), ktoré turistom priblížia vojenskú službu v légii, ako aj zabezpečenie vojenských jednotiek, slúžiacich na Dunajskej hranici. Súčasne predstavia obrovské kultúrne bohatstvo z doby Rímskeho cisárstva, získané archeologickým výskumom v predsunutom rímskom tábore Celemantia v Iži, v južnej časti Bratislavy situovanom tábore Gerulata v Rusovciach, v Archeologickom múzeu v Bratislave, v legionárskom tábore v Carnunte a v civilných usadlostiach, vybudovaných v blízkosti hranice.


 

17.6.2024 - 17.6.2027  

Múzeum rusínskej kultúry SNM, Prešov

Rusínski majstri

Výstava prezentuje výtvarné diela staršej generácie rusínskych výtvarných umelcov. Patria medzi nich aj členovia Podkarpatskej rusínskej maliarskej školy. Tá bola významnou a úspešnou v medzivojnovom období (1919-1939), kedy bola Podkarpatská Rus súčasťou Československej republiky. Rusíni vtedy zažívali národné obrodenie, ktoré svoj vrchol dosiahlo práve vo výtvarnom umení a stalo sa stredoeurópskym fenoménom. Podkarpatskí maliari sa nechceli stať provinčnou skupinou, ale ozajstnou školou výtvarného umenia. Svoje obrazy vystavovali v európskych umeleckých centrách.
Odchovancami Podkarpatskej rusínskej maliarskej školy boli autori vystavovaných diel Vojtech Borecký, Mikuláš Rogovský a Július Bukovinský. Výstava Rusínski majstri zo súkromnej zbierky Kamila Benetina ponúka v SNM – MRK v Prešove možnosť vidieť aj diela starších rusínskych maliarov, ktorí však študovali u slovenských a českých pedagógov – Dezidera Millyho, Ivana Nestora-Šafranka a Michala Čabalu.


 

25.9.2024 - 30.9.2025  

c_Hala_1050.jpg

Spišské múzeum SNM, Levoča

Hálove ilustrácie k románu Levočská biela pani

V rámci výstavného a výskumného projektu Levočská biela pani sa v roku 2008 SNM-Spišskému múzeu v Levoči podarilo získať do svojich zbierok súbor ilustrácií ku knihe Móra Jókaia Levočská biela pani, ktoré pôvodne rodina Hálovcov ponúkala k aukčnému predaju. Po dlhšom jednaní a vďaka pochopeniu všetkých dedičov uvedeného diela sa nakoniec ocitli opäť na Slovensku v zbierke múzea.

https://www.snm.sk/muzea-snm/spisske-muzeum/spisske-muzeum/navstivte/vystavy?clanok=halove-ilustracie-k-romanu-levocska-biela-pani

 


 

10.10.2024 - 30.12.2025  

mini_Hin amen muzeum! - Máme múzeum!.jpg

Etnografické múzeum SNM, Martin

Hin amen muzeum! / Máme múzeum!

20 rokov Múzea kultúry Rómov na Slovensku

Rómovia žijú na území dnešného Slovenska už takmer sedemsto rokov, napriek tomu sú ich dejiny, tradičná aj súčasná kultúra stále málo známe. Ostatných dvadsať rokov sa druhej najpočetnejšej národnostnej menšine venuje Slovenské národné múzeum v Martine prostredníctvom Múzea kultúry Rómov na Slovensku.

Nová výstava „Hin amen muzeum! / Máme múzeum!“ mapuje činnosť tohto špecializovaného múzea, ktoré sa od roku 2004 aktívne podieľa na výskume, dokumentácii a prezentácii bohatého kultúrneho dedičstva Rómov.

Výstava návštevníkom priblíži históriu múzea a jeho predchodcu – Dokumentačného centra rómskej kultúry, jeho vývoj a odbornú činnosť, ako aj dôležitosť zachovania kultúrnej identity Rómov prostredníctvom múzejných aktivít. Medzi ne patrí výskum, dokumentácia a prezentácia histórie a kultúry Rómov prostredníctvom vzdelávacích aktivít, výstav a podujatí. Tak, ako múzeum, aj podujatie Te prindžaras amen/Spoznajme sa oslávilo tento rok 20. výročie. Múzeum kultúry Rómov na Slovensku na ňom každoročne približuje hudbu, tanec, remeselnú zručnosť a výtvarnú tvorivosť Rómov.

Prostredníctvom predmetov každodennej potreby, odevu, umeleckých diel a remeselných výrobkov priblíži výstava aj spôsob života, osobnosti a tradičné remeslá Rómov. Tými boli v minulosti najmä kováčstvo, košikárstvo a výroba z dreva, ktoré zastupujú výrobky zo starších zbierok múzea. Vďaka rodinnej tradícii v umelecko-kováčskych dielňach alebo snahe o revitalizáciu remesiel zo strany odborných škôl alebo občianskych združení sa zbierky Múzea kultúry Rómov na Slovensku rozširujú aj o súčasnú produkciu.

Nemalú časť zbierok tvoria aj umelecké diela, ktoré pochádzajú predovšetkým od neprofesionálnych výtvarníkov. Prostredníctvom nich spoznajú návštevníci nevšedný svet farieb a námetov rómskeho sveta. Výstava predstaví aj významné osobnosti – spisovateľku a dramaturgičku Elenu Lackovú, hudobníkov Jána Berkyho-Mrenicu st. a Michala Končeka a umeleckého rezbára a sochára Jaroslava Cicka.

Až do 90. rokov 20. storočia neboli Rómovia na Slovensku oficiálne uznanou národnostnou menšinou a ich kultúrne dedičstvo nebolo systematicky skúmané ani prezentované. Napriek tomu sa v priebehu rokov do zbierkových fondov Slovenského národného múzea v Martine – Etnografického múzea podarilo nadobudnúť viac ako 200 predmetov súvisiacich s rómskou kultúrou. Deväťdesiate roky upozornili na potrebu systematického výskumu rómskej kultúry, preto v roku 2002 vzniklo v Martine Dokumentačné centrum rómskej kultúry, ktoré sa o dva roky neskôr transformovalo na Múzeum kultúry Rómov na Slovensku.

Dnes je múzeum súčasťou Slovenského národného múzea a patrí medzi jeho osem špecializovaných pracovísk, ktoré sa venujú národnostným menšinám na Slovensku.

 

Pri príležitosti Medzinárodného dňa Rómov vás pozývame na komentovanú prehliadku výstavy „Hin amen muzeum!/Máme múzeum!“, ktorá sa uskutoční v utorok 8. apríla o 16.00 hod. v Etnografickom múzeu.


 

1.11.2024 - 30.11.2025  

S energiou na ochranu prírody.jpg

Hornonitrianske múzeum v Prievidzi

S energiou na ochranu prírody

Ako prebiehajú aktivity ekovýchovného podujatia S energiou na ochranu prírody o spolužití živočíchov a človeka? Kde sa odohrávajú? Pre koho sú určené?

Program rozdelený na dve časti trvá 60 minút. Prvá časť patrí exteriérovým aktivitám v areáli múzea. Úvod tvoria základné informácie o spôsobe života obojživelníkov, plazov, vtákov a cicavcov. Žiaci aj študenti ďalej samostatne vyhľadávajú napodobeniny i skutočné živočíchy v ich prirodzenom prostredí a výsledky zapisujú do pracovných listov.

V druhej časti program už v budove múzea variuje podľa vekovej kategórie školského kolektívu.

Žiaci základných škôl sa rozdelia do štyroch skupín zastupujúcich zvieratá, ktoré sú potravne či úkrytovo závislé od migračných trás. Pri presune kultúrnou krajinou, podanou prostredníctvom prezentácie, im lektor pomáha prekonať najčastejšie bariéry, napríklad preniesť ropuchy vedené rozmnožovacím pudom od lesa k jazierku. V praktickom cvičení žiaci skúšajú natiahnuť záchytnú fóliu do piesku, vyzbierať pripravené atrapy žabiek do vedierok a presunúť ich do vody.

Pre stredoškolákov je - v časti programu nasledujúcom po vonkajšom bádaní - pripravená činnosť krajinných plánovačov. Za úlohu majú nájsť kompromis medzi ľudskou činnosťou a spolužitím s vtákmi, netopiermi a veľkými šelmami. Študenti sa zoznamujú s reálnymi ochrannými prvkami aplikovanými na stĺpy elektrického vedenia, respektíve nálepkami proti nárazom vtáctva do presklených plôch, ktoré poskytli na vzdelávacie účely partneri programu.

Príďte sa do múzea nabiť pozitívnou energiou na ochranu prírody!

V prípade záujmu je potrebné nahlásiť sa vopred na telefónnych číslach +421 46 542 30 54, +421 901 918 836 alebo mailovej adrese: tatiana.solomekova@muzeumpd.sk (zodpovedná: Mgr. Tatiana Šolomeková, PhD.).


 

18.12.2024 - 25.1.2026  

c_rolnik a jeho svet_1050.jpg

Prírodovedné múzeum SNM, Bratislava

Roľník a jeho svet

Pre ľudí obývajúcich územie Slovenska bolo poľnohospodárstvo oddávna hlavným zamestnaním. Základom bolo zabezpečenie potravín, no dôsledky tejto činnosti sa prejavili na vzhľade okolitej krajiny, ľudských sídel a ovplyvňovali aj spôsob života roľníkov.

Agrárnu kultúru, ktorá odzrkadľovala svet roľníkov, a jej vedecké skúmanie predstavuje Slovenské národné múzeum v spolupráci s Ústavom etnológie a sociálnej antropológie Slovenskej akadémie vied na výstave Roľník a jeho svet. 

Materiálne, sociálne i duchovné prejavy spôsobu života, vzťah k prírode, usporiadanie rodiny i spoločenstva, hodnotové orientácie – to všetko bolo výrazne ovplyvnené roľníckym základom života. V daných historických a sociálno-hospodárskych podmienkach bola agrárna kultúra a spôsob života optimálnym využitím človeka, pôdy i poľnohospodárskeho náradia a tvorila harmonické spojenie práce, spotreby a skúseností.

Výstava Roľník a jeho svet rozvíja túto tému v dvoch líniách. Cieľom prvej tematickej línie je prezentácia sveta roľníka formou modelovej situácie – dobovej roľníckej usadlosti z 20. – 30. rokov 20. storočia, ktorá bola základným sociálnym priestorom života roľníckej rodiny. Na výstave je znázornené obydlie stredne majetnej roľníckej rodiny z Turca v mierke 1:1 a predstavuje domácnosť pozostávajúcu z izby, pitvora, komory a čiernej kuchyne. Stodola je umiestnená pri obytnom dome za účelom prezentácie trojrozmerných predmetov z agrárnej kultúry. Sú rozdelené do typologických kolekcií – napríklad motyky, orné, žatevné a mlatobné náradie a pod. Fotografie významných fotografov a etnografov (Karola Plicku, Pavla Socháňa, Jána Dérera...) dopĺňajú opis poľnohospodárskych prác, ktoré roľníkov zamestnávali od skorej jari do zimy. Do robôt okolo domácnosti a hospodárstva boli odmalička zapájané i deti. Ich povinnosti budú môcť spoznať nielen najmenší návštevníci, pre ktorých sú pripravené aj mnohé zaujímavé aktivity.

V druhej línii výstava približuje historický vývin vedeckého záujmu o prácu roľníka, jeho kultúru, ale aj dobové kultúrno-historické okolnosti, ktoré ho podmieňovali. Návštevník sa zoznámi s významnými osobnosťami slovenskej vedy a literatúry, ktoré priniesli nielen umelecký obraz tradičnej roľníckej kultúry, ale i veľa cenných etnografických a historických poznatkov. Z tohto základu vznikla súčasná etnografia ako vedná disciplína s jej pendantom v slovenskom múzejníctve. Výstava túto vývinovú líniu slovenskej vedy sleduje a na dobových predmetoch, publikáciách, vyslovených myšlienkach a názoroch súvekých predstaviteľov i názorne dokumentuje.

Okrem vidieka prichádzal intelektuálny záujem o svet roľníka aj z mestského prostredia. Jedným z charakteristických reprezentantov bol Turčiansky Sv. Martin, kde sídlili významné kultúrne a vedecké inštitúcie ako Muzeálna slovenská spoločnosť, Matica slovenská a Slovenské národné múzeum. Veľkoplošná fotografia, textovo-obrazové panely a zariadenie pracovne vtiahne návštevníka do života martinského intelektuála z 20. – 30. rokov 20. storočia.


 

21.3.2025 - 31.3.2026  

Drotar_v_divadle_K3.jpg

Považské múzeum v Žiline

Dosky, ktoré znamenali svet

Fantázia, emócie, inšpirácia – to je len zlomok toho, čo sa spája s novou výstavou Dosky, ktoré znamenali svet, ktorá bude od 21. marca 2025 prístupná v Drotárskom pavilóne v areáli Budatínskeho hradu.  Výstava prezentuje prepojenie medzi špecifickým remeslom – drotárstvom a divadlom, ako jedným z viacerých druhov pre vyjadrenie umenia. Jej zámerom je nadviazanie na predchádzajúcu výstavu Postava drotára v literatúre.

Táto originálna výstava vznikla v spolupráci s Divadelným ústavom, Divadlom Andreja Bagara v Nitre, Múzeom bábkarských kultúr a hračiek hrad Modrý Kameň a Slovenskou národnou knižnicou. Pozostáva z niekoľkých inscenácií, ktoré sa odohrali na pôde slovenského profesionálneho divadla. „Vo väčšine z nich je postava Drotára zobrazená ako kladná bytosť nesúca vznešené atribúty inšpirujúce nás všetkých, hoci nie vždy je hlavnou postavou. Prostredníctvom predstavení zameraných na Drotárov príbeh, tvorcovia reflektovali dianie politických udalostí a vnímanie drotárstva v našich reáliách, no v neposlednom rade nastavovali zrkadlo spoločnosti. Inscenátori sa v jednotlivých obdobiach snažili slovenskú klasiku prispôsobiť súčasníkom, či už prostredníctvom žánru alebo interpretáciou textu,“ približuje jedna z autoriek výstavy Mgr. Tatiana Kubáňová – teatrologička a múzejná pedagogička Považského múzea.

Priestorovo je výstava koncipovaná tak, aby vytvorila ilúziu divadelnej budovy. „Začína vstupom do vestibulu, v našom prípade do foyer, výstavná časť predstavuje divadelnú sálu a podkrovie evokuje divadelnú neopakovateľnosť,  fantáziu a emócie v podobe rozprávkových príbehov. V rámci výstavy predstavíme nielen činoherné, ale aj bábkové divadlo. Návštevníci sa môžu tešiť na kostýmy z pôvodných inscenácií, dobové materiály ako fotografie, recenzie, bulletiny, pozvánky, kostýmové a scénické návrhy. Lákadlom budú určite rôzne druhy bábok, napríklad Čierna pani v životnej veľkosti,“ vysvetľuje T. Kubáňová.

Výstava bude pre verejnosť prístupná do 31. marca 2026 v čase otváracích hodín Drotárskeho pavilónu.


 

2.4. - 30.9.2025  

1000035178.jpg

Hornonitrianske múzeum v Prievidzi

Tá vaša Carpathia

Bola tu skôr ako uhoľné bane a žije ďalej! Vedúca či podriadená, vždy úspešná aj bez štátnych dotácií. Carpathia je kráľovnou industriálnej éry Prievidze od jej počiatkov cez súčasnosť až do budúcnosti, ktorá sa javí rovnako sľubne. Jej základy sú pevne ukotvené v tradícii, okná však denne otvára v ústrety novým výzvam. Za 150 rokov našli v legendárnom prievidzskom závode živobytie stovky otcov, matiek, synov i dcér ťažko skúšaného regiónu. Od majiteľov cez manažment, úradníkov, výrobných robotníkov až po upratovačky, všetci po častiach písali spletité dejiny závodu, ktoré sa pre Vás od 2. apríla do 30. septembra 2025 rozpletú na koprodučnej výstave v priestoroch Hornonitrianskeho múzea v Prievidzi na Košovskej ceste 9.

Tá vaša Carpathia intenzívne zaujme všetky vaše zmysly v štýle retro i najnovších trendov, tak ako to priebežne robí už pol druha storočia.


 

11.4. - 7.9.2025  

c_sklo_1050x480.jpg

Prírodovedné múzeum SNM, Bratislava

Krehké tvary predstavivosti. Pestrofarebné desaťročia poľského skla

Päť individuálnych výstav „KREHKÉ TVARY PREDSTAVIVOSTI. Pestrofarebné desaťročia poľského skla. HORBOWY – DAJEWSKA – ILLO – ŁABIŃSKI – WÓJCIK“ predstavuje tvorbu uznávaných poľských umelcov – Zbigniewa Horbowého, Igora Wójcika, Małgorzaty Dajewskej a Mariusza Łabińského, ktorí vyštudovali dizajn skla na Akadémii výtvarných umení vo Vroclave, a Patrika Illa, slovenského dizajnéra, ktorý spolupracuje s poľskými sklárňami. V ich tvorbe môžeme objaviť hlavné východiská tzv. vroclavskej školy skla, platformu nestora poľského skla a akademického pedagóga Zbigniewa Horbowého, ktorej cieľom je podnecovať technologickú vynaliezavosť, odvahu a dôslednosť v nasledovaní vlastnej tvorivej cesty.

Projekt v sídelnej budove SNM je doplnený o tvorbu najmladšej generácie poľských umelkýň s názvom: „TRI INÉ. Mladé poľské sklo. Výstava zviditeľní poľské umelecké remeslo a sklárske umenie na medzinárodnej scéne, kde umelci predstavia súčasný dizajn a diela vytvorené tradičnými technikami, s cieľom preskúmať aktuálny trend v poľskom skle, ktorý inicioval profesor Zbigniew Horbowy a v ktorom pokračovali jeho žiaci až po súčasných sklárskych umelcov. Výstavy tvoria ucelený príbeh o histórii a premenách poľského sklárskeho umenia a dizajnu, ako aj o ich viacrozmernom charaktere. Kurátorom výstav je poľský umelec Mariusz Łabiński a slovenský dizajnér Patrik Illo, ktorý bol dlhé roky spätý s poľským sklárskym priemyslom, okrem iného aj ako hlavný dizajnér sklárne v Krosne v rokoch 2006 – 2009. Na výstave predstaví kolekcie, ktoré vytvoril pre túto skláreň.

Organizátori výstavy:
Slovenské národné múzeum, Poľský inštitút v Bratislave, Centrum kultúry a umenia vo Vroclave
Architekt výstavy:
Michal Illo


Súčasťou projektu sú aj ďalšie 2 výstavy v Bratislave:

GLASS WITHOUT BORDERS

od 11. apríla 2025 v Poľskom institúte v Bratislave, Námästie SNP 27
Projekt je iniciatívou Centra kultúry a umenia vo Vroclave, s cieľom propagovať sklárske umenie ako umelecké médium celosvetového významu a zároveň sa zameriava na medzinárodnú spoluprácu umelcov, organizáciu výstav, workshopov v sklárňach a umeleckých podujatí spojených so skllom. Pracuje na medzikultúrnom dialógu a prezentuje sklo ako formu súčasného umenia. Výstava predstaví práce z posledného ročníka Dolnosliezskych workshopov a sympózia umeleckého skla a dizajnu e-Glass Festival v Szklarskej Porębe v roku 2024 (koná sa každoročne od roku 2008), ako aj diela hosťujúcich umelcov zo Slovenska, ktorí sa v predchádzajúcich rokoch zúčastnili na tomto plenérnom podujatí. Okrem umelcov, hutmajstrov a technológov z Poľska sa na festivale zúčastnia aj výtvarníci z Česka, Slovenska, Ukrajiny a ďalších krajín. Ide o jedinečný projekt v oblasti sklárskeho umenia v medzinárodnom – transeurópskom – priestore, ktorý prepája vzdelávanie, tvorbu a výmenu nových umeleckých technológií a kultivovanie regionálneho kultúrneho dedičstva.

Výsledky spolupráce umelcov, ktorí sa zúčastnili na festivale, prezentuje pravidelne cyklus výstav, ktoré sa po skončení festivalu konajú v Poľsku i v zahraničí. Výstavy sprevádza katalóg, resp. album v poľštine a angličtine. Album obsahuje okrem iného profily umelcov, fotografie diel vytvorených počas festivalu a texty o sklárskom umení a technológii.

Organizátori výstavy: Centrum kultúry a umenia vo Vroclave, Poľský inštitút v Bratislave
Kurátor: Mariusz Łabiński
Architekt výstavy: Michal Illo
Vystavujúci umelci: Agata Drąg (PL), Peter Ďuriš (SK), Justyna Dżaman (PL), Brianna Gluszak (CA/US), Marta Havlíčková (CZ), Patrik Illo (SK), Jakub Berdych Karpelis (CZ), Su-yeon Kim (KR), Mariusz Łabiński (PL), Kamila Mróz (PL), Martin Múranica (SK), Amelia Mercedes Nowak (PL), Katarzyna Pilic (PL), Evelina Salanda (UKR) Aleksandra Stencel (PL/SK), Igor Wójcik (PL),, Róża Wójcik (PL)

(NE)MOŽNÁ Alexandrea Stencel

od 11. apríla 2025, ILLOLA, Májkova 2
Proces autorskej tvorby v sklárskej technológii, ktorý tvorivo transformuje princípy dizajnu od ich absolutizácie až k ich popretiu, sa dnes často označuje ako art design. Aleksandra Stencel, Poľka žijúca na Slovensku, sa neprikláňa ani k jednému extrému a neobmedzuje sa ani funkčnosťou, no zároveň ju ani nevylučuje. Zameriava sa predovšetkým na myšlienku, a nie na formu. Objekty vytvorené v rámci koncepcie (NE)MOŽNÁ sú vo svojej podstate takmer telesné. Hoci ide v podstate o vázy a misky, tie sa nepôsobujú statickým, ale živým dojmom tak, ako organizmy neznámeho pôvodu, ktoré sú zachytené v pohybe alebo transmutácii. Azda sú to zväčšeniny buniek nášho tela alebo dosiaľ neznáma morská fauna či návštevníci zo vzdialeného okraja vesmíru? Interpretácia záleží len na fantázii diváka. Alebo aj nie, sklenené nádoby s neobvyklými tvarmi čakajú len na praktické využitie – (NE)MOŽNÉ. Objekty v estetickej rovine pôsobia nielen individuálne, ale spolu aj ako skupina, keď ponúkajú atraktívne interakcie.

Organizátor výstavy: ILLOLA
Kurátor: Petr Nový


 

17.4. - 31.10.2025  

Štrnásť zastavení na Krížovej ceste.jpg

Múzeum bábkarských kultúr a hračiek Modrý Kameň

Štrnásť zastavení na Krížovej ceste

Slovenské národné múzeum – Múzeum bábkarských kultúr a hračiek, hrad Modrý Kameň Vás pozýva na výstavu „Štrnásť zastavení na Krížovej ceste“. Výstava bude pre verejnosť sprístupnená od 17. apríla do 31. októbra 2025 v priestoroch kaplnky sv. Anny na hrade Modrý Kameň počas otváracích hodín múzea.

Na výstave budete mať jedinečnú príležitosť obdivovať dielo talentovaného umelca, Ing. arch. Martina Vaisa, ktorý sa vo svojej tvorbe zameriava na hlboké duchovné a emocionálne prežívanie tém. Svojím originálnym prístupom k umeniu dokáže preniknúť do podstaty ľudských pocitov a skúseností. Jeho dielo sa vyznačuje precíznou technikou a výrazným farebným prejavom, pričom sa nebojí skúmať komplexnosť duchovného sveta.

Súbor 14-tich obrazov je orientovaný na biblický príbeh Veľkej noci. Námetovým ťažiskom jednotlivých obrazov sú zastavenia Ježiša Krista na jeho strastiplnej ceste na miesto jeho ukrižovania, vrch zvaný Golgota. Obrazy sú výsledkom autorovho subjektívneho vnútorného prežívania týchto náboženských motívov a vyjadrené sú v expresionistickom a symbolickom štýle umeleckej tvorby. Zobrazujú emócie a videnia prežité v meditáciách nad textami útlej knižočky s názvom „Poď za mnou ! - Stretnutie s Ježišom Kristom na Krížovej ceste.“ Jej autor, chorvátsky kňaz a teológ, profesor Tomislav Ivančič, tento text rozposlal v roku 1987 svojim priateľom a známym ako veľkonočný pozdrav, ktorý sa neskôr dočkal knižného vydania. Vystavované obrazy boli vytvorené v rozpätí rokov 2015 až 2017. Všetky obrazy sú doplnené príslušnými citáciami z publikácie "Poď za mnou! Stretnutie s Ježišom Kristom na Krížovej ceste." od autora Tomislava Ivančiča, ktorú vydalo vydavateľstvo JAS v roku 1995.

V prípade záujmu o viac informácií nás kontaktujte na telefónnom čísle 047 24 54 100. Viac informácii sa dozviete aj na www.hradmodrykamen.sk.
 


 

30.4.2025 - 28.2.2026  

c_1050x480.jpg

Historické múzeum SNM, Bratislava

Marie Antoinette z Viedne do Versailles až pod gilotínu

Unikátna výstava kráľovniných šiat na Bratislavskom hrade

Čo spája svetoznámy Zámok Versailles a Bratislavský hrad? Príbeh malej rakúskej princeznej, z ktorej sa stala nešťastná francúzska kráľovná, sťatá gilotínou.

Mária Antoinetta sa narodila vo Viedni rakúskej arcivojvodkyni, uhorskej a českej kráľovnej Márii Terézii, ktorej oficiálnym sídlom v Uhorskom kráľovstve bol práve Bratislavský hrad.

Najnovšia  výstava o jednom z najzaujímavejších životných osudov európskej histórie – dramatický príbeh Márie Antoinetty, ktorá sa vďaka svadobnej politike svojej matky Márie Terézie stala najznámejšou francúzskou kráľovnou.

Do veľkolepej Rytierskej siene Bratislavského hradu prichádza nádhera a honosnosť Versailles. Vy si tak budete môcť  pozrieť kostýmy, parochne, obrazy, nábytok a ďalšie umelecké predmety zapožičané Versaillským zámkom. Výstavu doplnia  aj predmety zo zbierok slovenských múzeí a ukážky z filmov, ktoré vám priblížia život tejto známej kráľovnej od detstva na cisárskom zámku Schönbrunn, cez prepychový život francúzskej panovníčky vo Versailles až po jej smrť na popravisku.

Mária Antoinetta bola absolútnou módnou ikonou svojej doby a dodnes slúži niektorým módnym návrhárom ako inšpirácia. Jej životný príbeh bol mnohokrát zachytený v knihách, filmoch a seriáloch, či stvárnený na divadelných doskách.

Prijmite naše pozvanie a príďte si aj vy vychutnať kúsok luxusu a veľkoleposti Versailles na Bratislavský hrad.

Výstava otvorená od 30. 4. 2025 v Rytierskej sieni Bratislavského hradu – vstup z nádvoria.


Na výstave spolupracovali Château de Versailles Spectacles, SNM – Historické múzeum a Beart production s.r.o. 

Kurátori výstavy: Mgr. Peter Barta, riaditeľ SNM – Historického múzea a historik a diplomat Dr. Alexandre Pajon; 

Nad výstavou prevzali záštitu predseda NR SR Richard Raši a francúzsky veľvyslanec na Slovensku J. E. Nicolas Suran.


 

1.5. - 30.9.2025  

Ked_saty_tvoria_dejiny_K4.jpg

Sobášny palác v Bytči

Keď šaty tvoria dejiny

Máj v Sobášnom paláci v Bytči začne novou výstavou s názvom Keď šaty tvoria dejiny. Je to autorská výstava autentických replík historických odevov a doplnkov Kateřiny Vávrovej z Českej republiky.

Výstava približuje štýl, punc a eleganciu dámskej a pánskej módy od 14. až po 19. storočie. Zároveň prezentuje prácu krajčírky a návrhárky s 20-ročnými skúsenosťami, ktorá tvorí kostýmy od počiatočného návrhu až po finálny produkt na výstave. „Špecializujem sa na výrobu historických a divadelných kostýmov a vo svojej tvorbe sa vždy snažím o autentickosť odevu. Ako pre dizajnérku je však pre mňa vždy výzva spojiť historickú presnosť s fantáziou klientov a vytvoriť tak krásne a funkčné odevy,“ dopĺňa K. Vávrová.

Návštevníci budú môcť obdivovať desiatky originálnych kúskov, ktoré podčiarknu výnimočnosť priestoru. Výstava bude prístupná od 1. mája do 30. septembra v čase otváracích hodín Sobášneho paláca v Bytči.


 

1.5. - 31.10.2025  

000_Propag. _Medaily_2025....jpg

Galéria Jána Kulicha, Zvolenská Slatina

„Trvanie v čase I.“ - Medaily a mince Jána Kulicha

Chcete spoznať jedinečný svet drobnej plastiky, v ktorom sa stretáva umelecké gesto s portrétom, symbolom, či príbehom na ploche niekoľkých centimetrov?

Navštívte výnimočnú výstavu „"TRVANIE V ČASE I." - MEDAILY A MINCE JÁNA KULICHA“ a objavte menej známe diela jedného z najvýznamnejších slovenských sochárov 20. storočia.

V Galérii Jána Kulicha na ploche takmer 300 m² uvidíte:

•             230 liatych medailí  voľnej tvorby z bronzu, hydronália, epoxidu i železa,  modely pre razené medaily a pamätné mince

•             185 razených medailí a pamätné strieborné mince

•             Veľkoformátové fotografie - makrodetaily z vybraných diel na 14 paneloch

•             Dokument o procese vzniku medaily /mince (v spolupráci s Mincovňou Kremnica)

_______________________________________

Tento projekt z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.

Viac na www.galeriajanakulicha.sk


 

1.5. - 31.10.2025  

Na_hrade_a_pod_2025_K1.jpg

Hrad Strečno

Na hrade a pod hradom

Výstava Na hrade a pod hradom prezentuje práce detí  ZUŠ  M. R. Štefánika v Čadci. Diela vznikali rovnakou výtvarnou technikou –  maľba na plátno s akrylovými farbami. Deťom bol daný priestor na vyjadrenie vlastného názoru zo získaných vedomostí predostretých výtvarnými pedagogičkami ZUŠ (Mgr. Ingrid Šišková, PhDr., Miroslava Habčáková Samsonová, Mgr.art. Petronela Vlhová). Výstava bude prístupná v priestoroch stredovekej dediny Paseka od 1. mája 2025.


 

6.5. - 24.10.2025  

pozvanka II. sv. vojna.jpg

Múzeum Spiša v Spišskej Novej Vsi

Deň, keď stíchli delá

Výstava Deň, keď stíchli delá je venovaná 80. výročiu ukončenia 2. svetovej vojny. Tento najväčší vojnový konflikt ľudských dejín približujeme v kontexte mesta Spišská Nová Ves a regiónu Spiš. Naša výstava sa venuje predpokladom vypuknutia 2. svetovej vojny, ako aj obdobiu tesne pred vojnou. Približujeme Slovensko počas vojnových rokov, mesto Spišská Nová Ves počas tzv. Malej vojny a tragédiu židovského obyvateľstva mesta a regiónu počas vojny. Súčasťou dejín 2. svetovej vojny je Slovenské národné povstanie. Výstavou opisujeme priebeh Slovenského národného povstania v našom meste a v blízkom okolí, venujeme sa osobnostiam protifašistického odboja a hodnotíme dôsledky 2. svetovej vojny.

Druhá svetová vojna (1939-1945) zasiahla všetky kontinenty a jej dôsledky pretrvali desaťročia. Vyžiadala si milióny obetí na životoch, zranených, zajatých a zotročených. Vzala, premárnila a navždy poznačila milióny životov a to nielen medzi vojakmi zúčastnených krajín, ale aj medzi civilistami. Slovenský národ sa jej tiež zúčastnil. V Slovenskom národnom povstaní (1944) zmyl zo seba vinu kolaborácie slovenského štátu s nacistickým Nemeckom. Slovenský národ sa Slovenským národným povstaním pripojil k protihitlerovskej koalícii a k víťazným národom Druhej svetovej vojny.

K výstave ponúkame tieto múzejno-vzdelávacie programy:

SLOVENSKÉ NÁRODNÉ POVSTANIE A OSLOBODENIE

Slovenský národ sa tiež zúčastnil druhej svetovej vojny. V slovenskom národnom povstaní (1944) zmyl zo seba vinu kolaborácie slovenského štátu s nacistickým Nemeckom. Slovenský národ sa Slovenským národným povstaním pripojil k protihitlerovskej koalícii a k víťazným národom Druhej svetovej vojny.

Prednáška spojená s aktívnym využitím dobových máp.

KEĎ STÍCHLI DELÁ V SPIŠSKEJ NOVEJ VSI

Prehliadka pamätníkov a miest v Spišskej Novej Vsi, ktoré sú spojené s druhou svetovou vojnou a Slovenským národným povstaním. Prehliadka je sprevádzaná odborným výkladom so začiatkom v Múzeu Spiša a to prehliadkou výstavy Keď stíchli delá.

Súčasťou programu je výroba odznaku s vlastným motívom symbolizujúcim mier.


 

7.5. - 30.9.2025  

2.svetová vojna v slov.známkovej tvorbe.jpg

Poštové múzeum, Banská Bystrica

2. svetová vojna v slovenskej známkovej tvorbe

Výstava 2. svetová vojna v slovenskej známkovej tvorbe pripravená Slovenskou poštou, a. s., Poštovým múzeom pri príležitosti 80. výročia ukončenia bojov najväčšej a najtragickejšej vojny v dejinách predstavuje 14. emisií slovenských poštových známok vydaných od roku 1993 až do súčasnosti v piatich ucelených blokoch venovaných holokaustu, Slovenskému národnému povstaniu, osobnostiam v boji za mier, pamätným miestam a koncu vojnových hrôz.

Systematické neľudské vyvražďovanie židovského obyvateľstva pripomínajú emisie Pocta obetiam holokaustu a Oslobodenie koncentračných táborov. Skutočnosť, že aj v tomto hroznom období sa našlo veľa dobrých ľudí ukazuje emisia Spravodlivým medzi národmi pripomínajúca statočnosť osôb nežidovského pôvodu, ktorí aj za cenu ohrozenia vlastného života a životov svojich blízkych prispeli k záchrane mnohých Židov pred holokaustom. Ďalšie emisie sú venované ozbrojenému vystúpeniu slovenského národa proti totalitnej vojnovej Slovenskej republike, nemeckému fašizmu a za slobodu v Slovenskom národnom povstaní. Povstaleckí generáli Golian a Viest, francúzski partizáni bojujúci na strane povstalcov pod Strečnom a Michael Strank, americký vojak narodený na východnom Slovensku a preslávený ikonickou fotografiou pri vztyčovaní americkej zástavy na dobytom japonskom ostrove Iwo Jima sú hlavnými postavami ďalších troch emisií poštových známok.  Tri emisie sú venované aj pamätným miestam vojnových udalostí: Duklianskemu bojisku, priestoru na východe Slovenska, kde sa odohrávala jedna z najväščích horských bitiek 2. svetovej vojny, obciam Ostrý Grúň a Kľak, kde nemeckí okupanti zavraždili desiatky ľudí a obidve obce vypálili, ako aj cintorínu rumunskej kráľovskej armády, príslušníci ktorej tiež oslobodzovali Slovensko a mnohí z nich tu zahynuli. Posledné dve emisie sú pomyselnou bodkou za vojnovými hrôzami a nabádajú nás k ostražitosti, aby sme nedopustili ich zopakovanie.  

Každá emisia poštovej známky zaberá jeden panel, kde je v kópii ukázaný jej výtvarný návrh a v origináli obálka prvého dňa s príležitostnou poštovou pečiatkou a nalepenou známkou.

Výstava situovaná vo výstavnej miestnosti Poštového múzea v  budove ústredia Slovenskej pošty na Partizánskej ceste č. 9 v Banskej Bystrici bude návštevníkom sprístupnená od 7. 5.  2025 do 30. 9. 2025.


 

8.5. - 31.12.2025  

Kysuce v období druhej svetovej vojny - plagát.jpg

Kysucké múzeum, Čadca

Kysuce v období druhej svetovej vojny

Kysucké múzeum pri príležitosti 80. výročia ukončenia druhej svetovej vojny pripravilo od 8. mája 2025 vo svojich výstavných priestoroch v Čadci pre návštevníkov výstavu s názvom Kysuce v období druhej svetovej vojny, ktorej cieľom je priblížiť z regionálneho pohľadu najdôležitejšie poznatky o tomto turbulentnom a náročnom období. Najvýznamnejšie momenty druhej svetovej vojny sú prezentované na 6 veľkoplošných banneroch, na ktorých podávané informácie dopĺňajú hodnotné dobové obrazové materiály. Okrem toho výstava prezentuje i i viaceré dobové artefakty, najmä zbrane a výzbroj používané na bojiskách najničivejšieho vojnového konfliktu. Vystavené exponáty pochádzajú zo zbierok Kysuckého múzea a súkromnej zbierky kysuckého zberateľa Jána Halagačku. Výstava bude pre verejnosť prístupná počas otváracích hodín Kysuckého múzea do konca decembra 2025.


 

11.5. - 30.9.2025  

mini_Od Juraja do Mitra_1050.jpg

Múzeum slovenskej dediny SNM, Martin

Od Juraja do Mitra. Pastierstvo a ovčiarstvo v tradičnom prostredí

Nová výstava „Od Juraja do Mitra. Pastierstvo a ovčiarstvo v tradičnom prostredí“ predstavuje návštevníkom zaujímavý svet tradičného ovčiarstva a salašníctva, ktoré formovalo hospodárstvo aj tradičnú kultúru Slovenska od 15. do polovice 20. storočia. Prostredníctvom autentických predmetov, fotografií a filmových záberov ožíva každodenný život pastierov, spojený so spracovaním ovčieho mlieka, výrobou syrov či pastierskym folklórom. Návštevníci výstavy v Múzeu slovenskej dediny sa môžu tešiť aj na interiér koliby s pôvodným vybavením a objavia remeselné činnosti, ktoré boli neoddeliteľnou súčasťou salašníckeho spôsobu života.

Chov dobytka bol odpradávna neoddeliteľnou súčasťou poľnohospodárstva a zabezpečoval dôležité suroviny (mäso, mlieko, vlnu, kože). Až do rozšírenia železničnej a automobilovej dopravy bolo nemenej dôležité aj využívanie dobytka ako ťažnej sily pri preprave ľudí a tovaru.

Pastierstvo a ovčiarstvo boli tradičnými spôsobmi chovu zvierat, pri ktorých sa využívali voľné prírodné plochy – lúky a horské pastviny – na pasenie. Už od 15. storočia sa pod vplyvom valaskej kolonizácie na Slovensku začal rozvíjať vysokohorský chov oviec, zameraný najmä na výrobu mlieka a mliečnych výrobkov. Tento spôsob chovu neovplyvnil len hospodárstvo, ale výrazne prispel aj k formovaniu špecifickej časti tradičnej kultúry.

Nová výstava „Od Juraja do Mitra. Pastierstvo a ovčiarstvo v tradičnom prostredí“ prezentuje tradičné formy pastierstva a ovčiarstva so zameraním na salašníctvo ako kultúrny fenomén, ktorý výrazne vplýval na život spoločnosti v horských a podhorských oblastí Slovenska od 15. do polovice 20. storočia.

Výstava bola otvorená v nedeľu 11. mája 2025 v rámci podujatia Ovčiarska nedeľa v Múzeu slovenskej dediny a návštevníkom bude sprístupnená do 30. septembra 2025.

Výstava návštevníkom priblíži pastierstvo, tradičné formy a organizovanie pasenia jednotlivých druhov dobytka, pastierov ako nositeľov príslušného sociálneho statusu, historické formy ovčiarstva a najdôležitejšie špecifiká salašníctva – tradičnú architektúru i spracovanie mlieka a výrobu produktov.

Prostredníctvom predmetov z fondov Slovenského národného múzea v Martine priblíži výstava spôsob života salašníkov, ťažkú prácu počas dňa, štruktúru a podobu salašníckeho roka a tradičnú remeselnú výrobu na salaši (napríklad rezbárstvo či píšťalkárstvo). Zároveň predstaví súvisiace témy, ako sú spracovanie vlny, odev ovčiarov a pastiersky folklór. Zaujímavým oživením prehliadky bude aj prezentácia interiéru koliby s autentickým inventárom.

Pre záujemcov o hlbšie poznanie doplní jednotlivé témy výstavy textovo-obrazová časť s archívnymi fotografiami z fotoarchívu múzea. Obsah výstavy rozšíri aj zaujímavá audiovizuálna projekcia krátkych filmových dokumentov zo 60. rokov minulého storočia z videoarchívu múzea – o tradičnom „rediku“ (jarnom sťahovaní na salaš), pradení ovčej vlny a práci pri výrobe súkna na valche.


 
1-20 (z 123)
ÚvodÚvodná stránka