Akcie
11.8.2025 - 17.1.2026

Literárne a hudobné múzeum ŠVK, Banská Bystrica
Alojz Čobej (1935 – 2025)
Kurátor výstavky: Mgr. Peter Filín
Pri príležitosti 90. výročia narodenia slovenského pedagóga, rozhlasového redaktora, dramatika, textára a hudobného skladateľa Mgr. Alojza Čobeja si Literárne a hudobné múzeum v Banskej Bystrici pre svojich návštevníkov pripravilo výstavku zo svojho zbierkového fondu.
Narodil sa 7. októbra 1935 v Stropkove. Vysokoškolské vzdelanie získal na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave a na Filologickej fakulte Vysokej školy pedagogickej v Prešove. Po ukončení štúdia sa presťahoval do Banskej Bystrice, kde nakoniec strávil takmer celý svoj život. V rokoch 1957 – 1972 pôsobil ako pedagóg slovenského a latinského jazyka na gymnáziu v Banskej Bystrici. Po svojom odchode zo školstva sa zamestnal v banskobystrickom štúdiu Československého rozhlasu, kde takmer dvadsať rokov zastával pozíciu vedúceho literárno-dramatickej redakcie (1972 – 1990). V rokoch 1990 – 2000 pôsobil ako odborný lektor latinského jazyka na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici a od roku 2000 až do svojho odchodu na starobný dôchodok pracoval ako dramaturg a režisér Rádia Lumen.
Už ako stredoškolský učiteľ začal aktívne písať texty populárnych piesní a spolupracoval s viacerými známymi interpretmi – Karolom Duchoňom, Janou Kocianovou, Evou Kostolányiovou, Dušanom Grúňom alebo s Karolom Konárikom. Spolupracoval aj s dirigentom a skladateľom Jurajom Velčovským a jeho orchestrom. Bol mimoriadne plodným textárom a skladateľom. Vytvoril viac ako 300 piesní a 3000 textov a za svoju piesňovú tvorbu získal viacero ocenení na súťažiach populárnej hudby, ako napríklad Bystrické zvony či Oravské minisynkopy. Je autorom textu Hymny Univerzity Mateja v Banskej Bystrici, ktorý následne zhudobnil Igor Bázlik. Medzi jeho najznámejšie piesne patrí Júlia, si čarovná (autor textu) napísaná pre vyššie spomínaného Karola Konárika, Kľúče k detským snom (interpret Karol Duchoň), Nádherný dážď (víťazná pieseň festivalu Bystrické zvony); Malý výpredaj snov či Večerný zvon. Texty piesní pre deti publikoval v dobových detských časopisoch, predovšetkým Včielka, Zornička alebo Ohník.
Okrem populárnych a detských piesní napísal (nielen) počas svojho pôsobenia v rozhlase niekoľko stoviek rozhlasových relácií a hier – Ja musím byť zbojník (1973), Dezertér (1985), Panenská veža (1998), Prekliate husle (2001), rozhlasových dramatizácií diel slovenskej a svetovej literatúry – P. O. Hviezdoslav: Gábor Vlkolínsky (1975), M. Kukučín: Na Podkonickom bále (1976), T. Hardy: Ľudia z lesa (1988), J. G. Tajovský: Tma (1992), literárnych a dramatických pásiem – Moje sladké Horehronie (1973), Sedliak a pán (1977), Banskobystrický hrad (1988), Diaľka je smútkom zaliata (2004), či humoristických scénok – Hry lásky rozmarné (2002), Dobrodružstvá Tilla Ullenspiegla (2003) alebo Keď som šiel cez Bystricu (2004). Je autorom muzikálov a hier pre deti – Na zelenej lúke (1974), Vláčik do rozprávky (1975), Princezná je smutná (1977), Pionierske leto (1978), Tajomstvo starej šperkovnice (1981), Snehuľka a sedem trpaslíkov (1982). Písal tiež poéziu a básničky pre deti, epigramy, satirické texty a humoresky, ktoré publikoval prevažne časopisecky.
V roku 2006 mu bolo udelené čestné občianstvo rodného mesta Stropkov a v roku 2011 získal Cenu Andreja Radlinského. Posledné roky svojho života strávil v kruhu svojej rodiny v Tomášove. Alojz Čobej zomrel 27. februára 2020 v Bratislave vo veku 84 rokov.
Na výstavke s názvom Alojz Čobej (1935 – 2020) môžu návštevníci od 11. augusta 2025 do 17. januára 2026 vo vitrínach na druhom poschodí Štátnej vedeckej knižnice v Banskej Bystrici vidieť rukopisné ukážky autorových prác, knižné vydania rozhlasových hier, ako aj notové autografy jeho populárnych piesní.
1.10. - 31.10.2025

Tekovské múzeum v Leviciach
Október v múzeu
Október v múzeu – je ako stvorený na chvíle pokoja, inšpirácie a poznania. Príďte si vychutnať výnimočné výstavy do Tekovského múzea v Leviciach a nechajte sa uniesť príbehom vystavených exponátov – každý z nich má čo povedať.
1.10.2025 - 30.6.2026

Historické múzeum SNM, Bratislava
Josip Plečnik – vizionár strednej Európy
Slovenské národné múzeum pripravuje výstavu pod záštitou štyroch prezidentov
Slovenské národné múzeum – Historické múzeum na Bratislavskom hrade otvára 1. októbra 2025 výnimočnú medzinárodnú výstavu venovanú osobnosti Josipa Plečnika (1872 – 1957), architekta, pedagóga a vizionára, ktorého dielo formovalo podobu Pražského hradu, hlavného mesta Slovinska Ľubľany, no jeho odkaz siaha aj na Slovensko.
Výstava sa koná pod záštitou:
prezidenta Slovenskej republiky
prezidentky Slovinskej republiky
prezidenta Českej republiky
prezidenta Rakúskej republiky
predsedu Národnej rady Slovenskej republiky
podpredsedu Poslaneckej snemovne Parlamentu Českej republiky
ministerky kultúry Slovenskej republiky.
Medzinárodný rozmer a unikátne exponáty
Kurátorsky pripravený projekt predstaví nielen Plečnikovo dielo z Viedne, Prahy a Ľubľany, ale aj práce jeho žiakov, ktoré významne ovplyvnili architektonickú scénu v bývalej habsburskej monarchii. Slovenská časť výstavy zvýrazní tvorbu Dušana Jurkoviča, s ktorým bol Plečnik v kontakte a ktorý podobne ako on čerpal z ľudovej tradície a historických prameňov.
Medzi exponátmi nebudú chýbať výpožičky z Pražského hradu a Mestského múzea Ľubľany. Zo zbierok SNM návštevníci uvidia napríklad model Jurkovičovej vily a časť nábytku zo študentského internátu, či model Mohyly M. R. Štefánika na Bradle. Zaujímavosťou je aj nový poznatok, že známy „Plečnikov úľ“ na zámku v Lánoch nie je jeho dielom, ale prácou slovenského remeselníka z Turca, ktorého architekt objavil a podporil.
Kultúrna diplomacia v praxi
Výstava má ambíciu stať sa nielen odbornou, ale aj spoločenskou udalosťou európskeho formátu. Záštita štyroch hláv štátov a ďalších významných inštitúcií potvrdzuje jej medzinárodný význam a presah do kultúrnej diplomacie. Podobne ako úspešná výstava Zlatý vek Peterhofu (2018/2019), aj Plečnikova prezentácia má potenciál pritiahnuť návštevníkov zo Slovenska, Česka, Rakúska a Slovinska a prispieť k zvýšenej návštevnosti múzea počas zimnej sezóny.
Plečnikov odkaz
Plečnik, ktorého diela v Ľubľane sú zapísané na Zozname svetového dedičstva UNESCO, svoj život zasvätil architektúre a učeniu. Ako sám povedal:
„Verejná sláva, práca na očiach – to všetko nič nie je. Len pri práci, keď človek na okamih cíti krídla večnosti, získa niečo, čo mu už nik nevezme – preto je umenie tak strašne krásna vec.“
Sprievodný program
Výstavu bude do júna 2026 v SNM – Historickom múzeu dopĺňať cyklus odborných prednášok, kurátorské výklady a diskusie o ochrane architektonického dedičstva na Slovensku a v strednej Európe. Zaznejú témy ako Jurkovičove stavby v Bratislave či kultúrne väzby medzi Slovenskom a Slovinskom.
2.10. - 23.11.2025

Oravská galéria v Dolnom Kubíne
Viditeľné – neviditeľné I. / Umenie vo verejnom priestore na Orave
Kurátori: Dagmar Adamusová, Michal Čajka, Katarína Matušková, Rastislav Molda
Miesto konania: Koridor, Župný dom v Dolnom Kubíne
Dolný Kubín – Oravská galéria v Dolnom Kubíne dlhodobo realizuje vedecký výskum zameraný na monitoring a dokumentovanie umeleckých diel vo verejnom priestore regiónu Oravy. Výstavný projekt Viditeľné – neviditeľné I. je prvým výsledkom systematického mapovania tohto špecifického druhu kultúrneho dedičstva – pamätníkov, monumentov a výtvarných realizácií v architektúre.
Na rozdiel od iných slovenských miest a regiónov, kde už podobné mapovania prebehli (Bratislava, Košice, Piešťany, Trenčín, Banská Bystrica, Gemer, Žilina), Orava a ďalšie oblasti severného Slovenska stoja len na začiatku tejto cesty. Umelecké diela vo verejnom priestore pritom často ostávajú neviditeľné – míňame ich bez povšimnutia, ich význam sa postupne stráca, podliehajú degradácii či necitlivým zásahom a neraz nenávratne zanikajú bez toho, aby boli zdokumentované. Práve systematické mapovanie, určovanie autorstva a zviditeľňovanie ich hodnoty sú kľúčovými predpokladmi ich ochrany.
Výstava prináša výsledky archívneho a terénneho výskumu pracovníkov Oravskej galérie. Prezentované sú nákresy, fotografie, archívne materiály, makety, ako aj diela predchádzajúce konkrétnym realizáciám. Výber reflektuje chronologické, geografické a typologické hľadiská a ponúka komplexný pohľad na umelecké dedičstvo regiónu. Projekt má význam nielen vedecko-výskumný, ale aj spoločenský a turistický, keďže posilňuje spoluprácu galérie so samosprávami a zviditeľňuje kultúrne bohatstvo Oravy.
Kurátorská koncepcia výstavy pracuje s napätím medzi dvojicami: viditeľné – neviditeľné, interiér – exteriér, prítomné – miznúce. Cieľom nie je iba prezentovať umelecké diela, ale aj otvoriť verejný dialóg o ich význame, ochrane a mieste v kolektívnej pamäti. Výstava Viditeľné – neviditeľné I. je prvou časťou rozsiahleho projektu, ktorý bude pokračovať aj v nasledujúcich rokoch. Keďže umeleckohistorický výskum nie je možné definitívne uzavrieť, výsledky prinášajú vždy nové poznatky a otvárajú ďalšie otázky. Prezentované diela pochádzajú zo zbierok Oravskej galérie v Dolnom Kubíne, Galérie Jána Kulicha a z ART GALÉRIE Schürger. Archívne dokumenty pochádzajú z dobovej tlače, zo súkromných archívov i zo Slovenského národného archívu. Projekt podporil z verejných zdrojov Fond na podporu umenia, ktorý je hlavným partnerom projektu.
2.10. - 30.11.2025

Hrad Strečno
Masky Mexika / Stretnutie tradícií /
Severný palác hradu Strečno ožije od októbra originálnou výstavou Masky Mexika, v ktorej sa stretnú tradície Latinskej Ameriky.
Organizátorkou tejto jedinečnej výstavy je Svetelný ateliér Sonie Siblik. Jeho majiteľka pochádza z Mexika a hoci umenie bolo neoddeliteľnou súčasťou jej života od malička, zaujalo ju štúdium pedagogiky a liečebnej výchovy. Ako lektorka a terapeutka potom roky pôsobila v Mexiku aj Európe. V umeleckej sfére ju veľmi ovplyvnil otec, no zmena v jej kariére prišla so zmenou bydliska. Pri rekonštrukcii rodinného podniku vo Viedni, vznikla myšlienka využiť miestnosti ako galerijné priestory a ponúknuť umelcom platformu na prezentáciu svojich diel. Odvtedy sa z nej stala kurátorka, venuje sa organizovaniu výstav a rôznym umeleckým projektom.
Výstava Masky Mexika približuje obdobie latinskoamerického baroka, ktorý je prezentovaný ako obdobie kultúrneho synkretizmu, kde sa prelínali európske, indiánske a africké vplyvy. „Táto zmes kultúr sa prejavila nielen v architektúre a umení, ale aj v slávnostných prejavoch. Masky, v ktorých sa kombinujú štýly rôznych kultúr sa zmenili na symboly a jednotlivé predmety. Okrem funkcie slávnostných ozdôb, mali aj hlboký duchovný význam. V mnohých indiánskych a afrických kultúrach boli masky považované za nositeľky duchovných síl, schopné reprezentovať božstvá, duchov predkov, alebo mýtické postavy. Pri začlenení do barokových náboženských ceremónií pridávali masky ďalšie vrstvy, obohacujúce duchovný zážitok slávností,“ vysvetlila Sonia Siblik.
Charakter výstavy súvisí s októbrovou nočnou prehliadkou. „Keď som videla výstavu Sonie Siblik v Bratislave, napadlo mi, že by sa nám výborne hodila do konceptu prehliadky Día de los Muertos, ktorá je oslavou sviatku mŕtvych v Mexiku. Autorku som oslovila prostredníctvom vedúcej tanečnej skupiny Magisterial, ktorá bude tiež súčasťou nočnej prehliadky a všetko do seba zapadlo,“ priblížila správkyňa hradu Strečno Katarína Repáňová.
Slávnostné otvorenie výstavy Masky Mexika sa bude konať v stredu 1. októbra o 16.00 na hrade Strečno. Výstava bude prístupná v rámci prehliadky hradu do 30. novembra 2025.
2.10.2025 - 31.1.2026

Oravská galéria v Dolnom Kubíne
Radovan Čerevka: Optické balvany
Vernisáž výstavy: 2. 10. 2025 o 15. 30 hod.
Miesto konania: Výstavná sieň Suterén, Župný dom v Dolnom Kubíne
Radovan Čerevka prináša do Oravskej galérie diela o vojne, moci a telesnosti
Oravská galéria opäť otvára pre svojich návštevníkov výstavnú sieň Suterén, ktorá je určená na projekty prezentujúce súčasné podoby vizuálneho umenia. Séria diel Radovana Čerevku zachytáva posun od spracovania tém masových médií k práci s tradičnými materiálmi a tvorivými postupmi. Tie otvárajú možnosti kritického dialógu s prístupom múzeí a so spôsobmi, akými sa pozeráme na predmety ako na nositeľov kultúrneho významu.
Výber z rokov 2018 – 2023 zahŕňa diela: Matička v zbroji (skamenený skelet vojenskej taktickej vesty s bujnými tvarmi), Optické balvany (inštalácia vytvorená zo zaniknutých zbraňových systémov), Bez názvu – „Detekčné pole“ a Spoločenstvo (zvukový objekt s rozprávaním včelára o živote včiel a paralelách s ľudskou spoločnosťou). Na jednej strane tieto práce predstavujú návrat k sochárskym materiálom, ako je drevo či pieskovec. Na druhej strane potvrdzujú autorovu snahu prekračovať hranice sochárstva a hľadať nové konceptuálne možnosti, spojené s vlastnosťami materiálov a s experimentovaním s ich dôveryhodnosťou.
Diela vychádzajú z autorovho dlhodobého záujmu o témy vojenských konfliktov, moci a vierohodnosti obrazov. Kolekcia prezentuje sochárske torzá ako proto-telá určené na obranu, ozveny telesnosti bez tiel, vojenskú optickú výstroj v „spiacom“ móde zeleného svetla či zvukové objekty opisujúce sociálne vzťahy, ktoré vznikajú tak medzi ľuďmi, ako aj v živočíšnych spoločenstvách. Radovan Čerevka je nielen autorom diel, ale aj samotnej koncepcie výstavy.
Radovan Čerevka (*1980, Košice) je slovenský umelec, sochár. V tvorbe sa venuje reflexii masových médií. Žije a tvorí v Košiciach, kde po sochárovi Jurajovi Bartuszovi prevzal štafetu vedenia Ateliéru slobodnej kreativity 3D na Fakulte umení Technickej univerzity, kde pôsobil do roku 2024. V roku 2006 spolu s Tomášom Makarom a Petrom Vráblom založil umeleckú skupinu Kassaboys, ktorá sa venuje prevažne experimentálnemu filmu, ale aj výstavným projektom. V roku 2013 získal Cenu Oskára Čepana pre mladých výtvarníkov za inštaláciu Krajina trvalej slobody. Na svojom konte má niekoľko desiatok samostatných a kolektívnych výstav doma i v zahraničí.
3.10. - 16.11.2025

Galéria umelcov Spiša v Spišskej Novej Vsi
Nové otázky
Premiérový výstavný projekt, uvedený v rámci dramaturgického cyklu Téma, prezentuje výber diel 16 absolventov Katedry maľby, Fakulty výtvarných umení Akadémie umení v Banskej Bystrici. Diela uvádzajú široké spektrum prístupov – od introspektívnych fragmentov tela, cez krajinu ako mentálnu scenériu, až po spoločensko-kritické alebo poeticko-konštruktívne rozprávanie. Výstava je reflexiou autentických pohľadov, nových impulzov vo vnímaní obrazu a súčasných podôb slovenskej maľby.
Absolventi magisterského stupňa štúdia:
Zuzana Dolinay, Monika Hurajová, Nikola Hľadajová, Ivana Ľachová, Jakub Mlynarčík, Alexandra Pradidová, Adéla Škorcová
Absolventi bakalárskeho stupňa štúdia:
Adam Baník, Karolína Černušková, Matúš Gejdoš, Anastasiia Kovalova, Michaela Lengyelová, Jessica Mozgová, Zuzana Skybjaková, Kristína Šimkaničová, Nikolas Žilovec
„Nové otázky“ nie sú cieľom, ale štartovacím bodom. Vznikajú v procese maľby – nie ako tematické rámce či výkladové konštrukcie, ale ako dôsledok rozhodnutí, hľadania, zlyhaní aj experimentov, ktoré s médiom obrazu súvisia. Ide o zviditeľnenie rozmanitých spôsobov uvažovania o obraze – ako o nástroji, výpovedi, priestore, médiu i pamäti. Názov výstavy nepredstavuje jednotiacu tému, ale vytvára otvorený rámec, v ktorom sa stretávajú rôzne autorské stratégie a výtvarné reči. Spája ich však spoločná snaha porozumieť maľbe zvnútra – nie ako tradičnej danosti, ale ako priestoru neustáleho preverovania, spochybňovania a skúmania.
Maľba tu nie je výsledkom, ale otvoreným procesom. Odohráva sa v materiáli, geste, vrstve, štruktúre aj v tichu. Každý z vystavujúcich sa k nej stavia inak – niekto skúma jej hranice v súčasnosti, iný jej telesnosť, psychologickú hĺbku alebo schopnosť rozprávať bez slov. Vznikajú tak práce, ktoré nemajú byť odpoveďou, ale návrhom, ako sa dá obrazom pýtať. Každý z autorov a autoriek sa v maľbe ocitá v inom bode. Niektorí stavajú obraz na pozorovaní a modelovaní svetla, iní rozvíjajú gestickú stopu, experimentujú s vrstvením, zhlukovaním alebo rozkladaním štruktúr. Objavujú sa polohy intuitívne aj analytické, naratívne aj takmer abstraktné. Niektoré maľby vychádzajú z praxe kresby, iné z vizuálneho archívu, digitálneho prostredia či z performatívneho gesta. V niektorých obrazoch sa maľba sústredí na jemné organické štruktúry – mäkko modelované formy, ktoré balansujú medzi telesnosťou a abstrakciou. V iných sa zjavuje krajina ako ticho a vznešenosť, v kontraste so zraniteľným telom. Niekde sa zas vracia figurácia s výrazne emotívnym nábojom – až takmer komiksovou maskou identity. Zaznieva tu aj téma vlastného tela ako zraniteľného miesta – viazaného, prerasteného, skrývaného pod vrstvami symbolických tŕňov, látok či pohybov. Objavujú sa odkazy na intímne vzťahy, ženskú skúsenosť, dotyk, úzkosť aj túžbu po blízkosti. V niektorých prípadoch sa maľba rozširuje do priestoru – vstupuje do dialógu s textom, objektom alebo inštaláciou.
Silné miesto v tejto výstave zaberajú aj práce, ktoré kombinujú maľbu s archiváciou, dokumentáciou a politickým kontextom. Inde sa maľba obracia k súčasným spoločenským konfliktom – cez symboly, znaky a vrstvené vizuálne citácie sa dotýka tém vojny, úteku, straty či cudziny. Maľba je v týchto prístupoch nie statickým médiom, ale živým spôsobom myslenia a vyjadrenia, ktoré si môže dovoliť byť osobné, nejednoznačné, zraniteľné aj kritické zároveň. Rozmanitosť tu nevzniká ako dôsledok štýlovej plurality, ale ako prejav rozdielnych výrazových stratégií. Prístup k ploche, hmote farby, povrchu či priestoru nesie vlastnú výpoveď – často jemnú, inokedy rozhodnú. Vznikajú diela, ktoré sa sústredia na formálny problém, na vizuálnu pamäť alebo na možnosť, ako sprítomniť vnútornú skúsenosť bez doslovnosti.
Maľba je tu chápaná ako proces, ktorý nie je uzavretý, ale otvorený zneisteniu. Aj preto „nové otázky“ nie sú tematickým zadaním, ale prirodzeným dôsledkom práce – spôsobu, akým každý z autorov a autoriek premýšľa prostredníctvom obrazu. Je pozvaním vstúpiť do sveta, kde obraz ešte nie je výsledkom, ale pohybom – otvoreným stavom, ktorý sa nebojí pýtať: Čo ešte môže byť maľba?
Jana Čepa, kurátorka výstavy
Kurátorky: Jana Čepa & Dominika Kováčiková – FVU AU BB
Odborný garant: Ján Triaška – FVU AU BB
Produkcia: Mgr. Lenka Králová – GUS
Grafika: Mgr. art. Ivana Babejová, ArtD. – GUS
3.10. - 10.12.2025

Pohronské múzeum v Novej Bani
Krajina srdca
Pohronské múzeum Nová Baňa – organizácia Banskobystrického samosprávneho kraja Vás srdečne pozýva na výstavu „Krajina srdca“, ktorá je výstavou obrazov Ireny Reusovej, učiteľky s dušou umelkyne.
Irena Reusová, rod. Obuchová (1915 – 2013), sa narodila v Komjaticiach na južnom Slovensku. Po ukončení štúdia na Učiteľskom ústave v Leviciach pôsobila ako učiteľka na viacerých miestach Slovenska. Po druhej svetovej vojne sa s rodinou usadila v Novej Bani, kde učila až do dôchodku.
Okrem pedagogickej činnosti bola Irena Reusová nadšenou výtvarníčkou. V roku 1961 absolvovala maliarsky kurz v Levoči, neskôr vyučovala na výtvarnom odbore Ľudovej školy umenia v Novej Bani. Venovala sa najmä olejomaľbe, zobrazovala krajiny a zátišia, ktoré dodnes zdobia domácnosti po celom Slovensku i v zahraničí. Svoj talent prejavovala aj v ručných prácach – šití, háčkovaní, výšivke či maľbe na hodváb.
Lásku k umeniu a tvorivosti odovzdala ďalším generáciám, najmä svojej dcére Oľge. Irena Reusová zomrela v roku 2013 v Považskej Bystrici vo veku 98 rokov.
3.10.2025 - 15.1.2026

Tekovské múzeum v Leviciach
Život zo striebra a ocele
- Galéria J. Nécseya – netradičná výstava pod názvom „ Život zo striebra a ocele“ - výber z diela dvojice talentovaných umelcov – manželov Róberta Môca a Henriety Môcovej. Výstava ponúka pohľad do sveta precíznej umeleckej práce s kovom. Róbert Môc sa venuje rekonštrukcii historických chladných zbraní – mečov, nožov a dýk – s dôrazom na využívanie pôvodných historických technológií. Jeho výtvory v sebe spájajú remeselnú zručnosť, úctu k histórii a výtvarné cítenie, pričom každá zbraň je jedinečným umeleckým artefaktom. Henrieta Môcová sa špecializuje na umelecko-remeselné spracovanie kovov a tvorbu originálnych šperkov. Výstava predstavuje jej súpravy aj samostatné kúsky – náhrdelníky, náušnice, náramky, ktoré nesú prvky historického štýlu i extravagantného dizajnu. Každý šperk je unikátom s vlastným príbehom. Príďte sa presvedčiť, ako dokáže kov/tvrdý a chladný materiál – ožiť pod rukami skutočných majstrov. Výstava je skutočným zážitkom pre milovníkov histórie, remeselného umenia i súčasného dizajnu.
Zároveň vás srdečne pozývame na slávnostné otvorenie výstavy, ktoré sa uskutoční dňa 3. 10. 2025 o 17,00h.
6.10. - 7.11.2025

Múzeum v Kežmarku
Plastiky a reliéfy - Andrej Korkoš
Pozývame vás na výstavu Plastík a reliéfov umelecko remeselné spracovanie dreva
Andrej Korkoš (1925 - 2013)
- vernisáž výstavy 6. októbra o 16:00)
- Výstavná sieň múzea, ul. Dr. Alexandra č. 11, Kežmarok
7.10. - 16.11.2025

Podtatranské múzeum v Poprade
Návraty Karola Skřipského
Výstava fotografií Karola Skřipského
Karol Skřipský (* 15. júl 1908 Brno – † 10. marec 1993 Urdorf, Švajčiarsko) bol slovenský horolezec, dokumentarista a fotograf fascinovaný horami a prírodou Vysokých Tatier a Malej Fatry. Ako dvadsaťštyriročný sa presťahoval do obce vo Vrátnej doline, kde sa začala jeho intenzívna fotografická činnosť. Ako scenárista, kameraman a režisér sa vyprofiloval ako tvorca autorských filmov a výrazne zasiahol do vývinu etnografického dokumentárneho filmu na Slovensku.
Po roku 1968 emigroval do Švajčiarska a jeho diela boli stiahnuté z distribúcie. V exile sa venoval filmárskym a najmä fotografickým projektom. Námety zbieral na svojich cestách po Európe, Prednom Oriente, Amerike a Afrike, pričom ostal verný prírodným motívom a horám. Svoje dielo mohol na Slovensku a v Česku predstaviť až po roku 1989.
8.10.2025 - 28.2.2026

Tekovské múzeum v Leviciach
Levické rybníky - Príroda a história
- Kapitánska budova – autorská výstava prírodovedcov múzea „LEVICKÉ RYBNÍKY Príroda a história“. Výstava, ktorú vám predstavujeme, odhaľuje Levické rybníky ako jedinečnú prírodnú lokalitu, bohatú na rozmanité druhy vtáctva, obojživelníkov a hmyzu. Vizuálne aj odborne spracovaná expozícia vás zavedie k počiatkom vzniku a vývoju tohto chráneného areálu, ktorý patrí k najcennejším prírodným územiam v regióne. Súčasťou výstavy sú aj: odborné prednášky, komentované prehliadky. Príďte sa ponoriť do sveta prírody, ktorá žije len kúsok od nás – a predsa si zachováva svoj výnimočný pokoj a bohatstvo.
Zároveň vás srdečne pozývame na slávnostné otvorenie výstavy, ktoré sa uskutoční dňa 10. 10. 2025 o 16,30h.
9.10.2025 - 11.1.2026

Oravská galéria v Dolnom Kubíne
Ľudia v Sihelnom / Líde v Sihelném
Kurátorka: Mgr. Monika Čejková (Národní galerie Praha)
Výstava s názvom Ľudia v Sihelnom / Lidé v Sihelném, ktorá bude otvorená slávnostnou vernisážou dňa 9. októbra o 16.30 hod. je umeleckým dialógom kresieb a grafík českého umelca Aleša Veselého a slovenského maliara a spoluzakladateľa Oravskej galérie Ignáca Kolčáka. Autori sa spoznali v päťdesiatych rokoch počas štúdia na Akadémii výtvarných umení v Prahe a čoskoro sa stali priateľmi. V roku 1953 pozval Kolčák Veselého do svojej rodnej obce Sihelné na slovensko-poľských hraniciach
a ubytoval ho v izbe svojho strýka Pavla Pindiaka. V rokoch 1953 až 1956 Veselý k Pindiakovcom opakovane prichádzal a počas svojich pobytov vytvoril takmer dve tisícky kresieb, v ktorých zachytával chudobný, no sebestačný vidiecky život. Išlo o prvý autorov ucelený cyklus, ktorý však od šesťdesiatych rokov prakticky nevystavoval, a rozsiahly súbor kresieb a grafík tak zostal neznámy. Veľký konvolút prác zo Sihelného zakúpila v sedemdesiatych rokoch prostredníctvom Kolčáka do svojej zbierky Oravská galéria v Dolnom Kubíne.
Výstava predstaví výber z týchto Veselého prác a diel Ignáca Kolčáka, ktoré neraz zobrazujú tie isté postavy a situácie. Zároveň ukáže postupný vývoj oboch autorov od realistického vyjadrenia k viac štylizovanému prejavu. Vystavené budú spolu s unikátnym historickým fotografickým materiálom zachytávajúcim autentické prostredie Sihelného vrátane jeho obyvateľov, ktorí sa objavujú v dielach oboch autorov.
Výstava sa koná pri príležitosti veľkej retrospektívy Aleša Veselého pod názvom Aleš Veselý: Retrospektiva – Alešville v Národní galérii Praha (Veletržný palác, 26. 9. 2025 – 22. 2. 2026) a šesťdesiateho výročia založenia Oravskej galérie v Dolnom Kubíne. Vznikla v spolupráci Národnej galérie Praha a Oravskej galérie. Jej realizáciu podporil Fond na podporu umenia, ktorý je hlavným partnerom projektu.
9.10.2025 - 11.1.2026

Oravská galéria v Dolnom Kubíne
Patrícia Koyšová / Už sa hľadať nemusíš
Kurátorka: Mgr. Katarína Matušková, Mgr. Michal Čajka, PhD.
Vernisáž výstavy: štvrtok, 9. október 2025 o 16.30 hod.
Tvorba Patrície Koyšovej bude v priestoroch Veľkej výstavnej siene Oravskej galérie predstavená po prvýkrát. Autorská výstava pod názvom Už sa hľadať nemusíš ponúkne návštevníkom galérie pohľad na diela z dlhšieho časového obdobia tvorby, ktoré charakterizuje experiment, otvorená myseľ a neustála snaha posúvať hranice maliarskeho média. V abstraktných veľkoformátových maľbách autorka skúma čas, pohyb a samotný proces tvorby, pričom tradičný štetec nahrádza netradičnými, ale pre ňu signifikantnými sprostredkovateľmi stopy – vzduchovým kompresorom, pištoľou a mopom. Uvedené prostriedky umožňujú autorke vytvoriť silné, dynamické, gestické momenty, pri ktorých strata bezprostredného kontaktu s plátnom má zásadné dôsledky na charakter diela.
Ďalším, nemenej dôležitým prvkom je farba a jej výpovedná hodnota, znásobená tlakom vzduchu, ktorá podporuje gestickosť diela a expresívne vyjadrenie. Farebnosť vychádza z primárnych tónov, neskôr prechádza k monochromatickým celkom, kde rytmus určuje samotný nástroj. Práve sila gesta v dielach z posledného cyklu Veľké city dáva divákom pocit sprítomnenia – tu a teraz.
V tematických cykloch rozvíja rôznorodé motívy, pričom nejde o realistické zobrazenie, ale o prenesený, vo viacerých prípadoch poetický význam. Práve osobitá poetika, presnosť v kontraste s náhodou, vytvára pocit napätia. Ako sama zdôrazňuje: „Divák sa stáva dôležitou súčasťou diel.“ Koyšová spája technológiu s intuíciou, prostredníctvom procesu hľadá skryté. Výstava ponúka kľúč. Nechať sa viesť tak, ako pri čítaní dobrej poézie, kde každé slovo má svoje miesto rovnako ako prázdno a ticho potrebné na ďalší nádych. Vďaka uvedeným komponentom tak diela Patrície Koyšovej nadobúdajú silné vizuálne pôsobenie a poskytujú kompaktný divácky zážitok.
Patrícia Koyšová (1985, Nové Zámky) žije a pracuje v Bratislave. Štúdium absolvovala vo 4. ateliéri pod vedením Ivana Csudaia na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. V roku 2021 sa stala finalistkou STRABAG Artaward. Samostatne vystavovala v galériách ako Galerie 10, St. Moritz, Švajčiarsko; White & Weiss, Bratislava; Hájovňa Červená studňa, Banská Štiavnica; Danubiana Meulensteen Art Museum, Bratislava; Industra Art, Brno; Nová Cvernovka, Bratislava; Galéria Plusmínusnula, Žilina; SODA Gallery, Bratislava a i.
10.10.2025 - 15.1.2026

Tekovské múzeum v Leviciach
Všehomír II
- Dobóovský kaštieľ - výstava snov a iných svetov – „VŠEHOMÍR II“ – výber z tvorby Petra Hoffmanna. Výstava predstavuje fantasy a surreálnu tvorbu Petra Hoffmanna (Drakoslav), ktorá ponúka pohľady do vymysleného sveta Všehomír, ktorý je voľne inšpirovaní Slovanskou mytológiou a prírodou. Oslavuje pri tom krásu a nabáda k pohľadu do vnútra.
Zároveň vás srdečne pozývame na slávnostné otvorenie výstavy, ktoré sa uskutoční dňa 18. 10. 2025 o 14,00h.
10.10.2025 - 31.1.2026

Pohronské múzeum v Novej Bani
Detstvo
Pohronské múzeum – organizácia Banskobystrického samosprávneho kraja Vás srdečne pozýva na výstavu „Detstvo“, ktorá je venovaná najkrajšiemu obdobiu v živote človeka- od narodenia až po dosiahnutie dospelosti.
Chápanie a postavenie dieťaťa sa v histórii ľudstva menilo, vyvíjalo. Hoci s mnohými názormi a praktikami sa dnes už nemožno stotožniť, v minulosti bolo úplne bežné a akceptované. Od dávnych čias boli deti vnímané ako majetok rodiny (príp. otca). V období stredoveku bolo bežné, že sa do prác zapájali už vo veľmi skorom veku, pričom sa očakávalo, že budú schopné zvládať často náročné úlohy. Zmena nastáva až s príchodom novoveku, kedy začínajú byť deti vnímané ako slabšie bytosti. Postupne sa do popredia dostáva otázka vzdelanosti a ochrany (vznikajú napr. prvé sociálne zariadenia, detské domovy, sirotince, osoby poverené dohľadom nad nimi...). Napriek tomu trvalo ešte ďalšie desaťročia, kým sa postoj na obdobie detstva zmenil. Vyvrcholením bolo obdobie priemyselnej revolúcie (cca1800-1900), keď bola detská práca bežná a deti žili a pracovali v katastrofálnych podmienkach. Zvyčajne pomáhali dospelým, často však samotné vykonávali ťažkú a nebezpečnú prácu (napr. v textilných továrňach, sklárňach,...). Dnes je ťažké predstaviť si, že v minulosti deti začínali pracovať už v približne 5-6. roku života, pričom pracovali 12 a viac hodín. Boli to najmä deti z chudobných pomerov, často polo, alebo úplné siroty.
Pomerne nedávno sa chápanie dieťaťa spoločnosťou premietlo i do zákonodarstva. Prvý medzinárodný dokument pripúšťajúci nutnú ochranu detí bol prijatý až v roku 1924. Bola to tzv. Ženevská deklarácia práv dieťaťa. V roku 1959 bola prijatá Deklarácia práv dieťaťa OSN a v roku 1989 OSN Dohovor o právach dieťaťa (CRC), ktorý Slovensko prijalo v roku 1990.
Výstava „Detstvo“ pozostáva z troch základných celkov: Narodenie a čas hier; V školských laviciach a Dospievanie, čas zmien a smelosti. Každá z nich rozoberá danú problematiku, poskytuje základný historický vývoj a súvislosti. Vďaka tomu je výstava akousi sondou do denného režimu, výchovy, povinností, štúdia i voľného času detí v jednotlivých historických etapách až po nedávne obdobie. Návštevník sa dozvie, ako bolo vnímané narodenie dieťaťa, ako vyzerali prvé roky jeho života, ako sa na našom území vyvíjal školský systém a povinná školská dochádzka, pričom je osobitný priestor venovaný histórii novobanského školstva. Osobitnou kapitolou je obdobie dospievania, ktorého záver najčastejšie symbolizovala „stužková“ a „maturita“. Veríme, že výstava návštevníkov zaujme, poučí, a tiež poteší vďaka prezentácii mnohých predmetov (možno) aj z ich detstva.
Vystavované predmety sú výberom zo zbierkového fondu Pohronského múzea. Návštevníkom sa predstavia dobové fotografie, dokumenty, tlačoviny, osobné veci, odev či hračky, ktoré majú súvis a dotvárajú chronologický obraz o období detstva. Prevažná väčšina z nich pochádza priamo z Novej Bane.
Súčasťou výstavy „Detstvo“ bude tematický „fotokútik“ v podobe nainštalovaného zátišia- detskej izby, v ktorom sa budú môcť záujemcovia vyfotiť. Na malých návštevníkov čaká tiež „retro-herňa“ s hračkami detí zo 70.-90. rokov 20. storočia. Cieľom bude, aby návštevníci odchádzali z výstavy s pocitom, že sa získali nové poznatky, príjemne a zaujímavo strávili svoj čas, a keďže vystavených bude i množstvo hračiek a predmetov, ktoré si zo svojho detstva a dospievania určite pamätá ešte množstvo z nich, navodiť príjemný pocit spomienok a časov minulých.
11.10. - 3.11.2025

Múzeum bábkarských kultúr a hračiek Modrý Kameň
Boris Kuzma - Opäť u priateľov...
Slovenské národné múzeum – Múzeum bábkarských kultúr a hračiek, hrad Modrý Kameň pozýva milovníkov umenia na výstavu „Opäť u priateľov...“.
Reprezentatívna výstava renomovaného ukrajinského umelca Borisa Kuzmu prinesie na hrad výnimočné spojenie súčasného výtvarného umenia a historickej architektúry. Boris Kuzma, národný umelec Ukrajiny a docent na Zakarpatskej akadémii umení, je známy svojou originálnou kombináciou techník, výraznou farebnosťou a tematickou pestrosťou. Jeho diela sú súčasťou mnohých zbierok nielen na Ukrajine, ale aj v rôznych európskych krajinách vrátane Slovenska. Autor má za sebou desiatky úspešných autorských výstav naprieč Európou a Áziou.
Výstava ponúkne pestrú škálu výtvarných diel – od architektonických motívov až po abstraktné kompozície –, ktoré oslovia nielen znalcov, ale aj širšiu verejnosť. Vizuálne silné diela oživia hradné priestory a vytvoria kontrast medzi starobylosťou miesta a moderným umeleckým výrazom.
Výstava je pre verejnosť sprístupnená od 3. októbra do 3. novembra 2025 v priestoroch barokovej sály kaštieľa na hrade Modrý Kameň počas otváracích hodín múzea.
16.10. - 24.11.2025

Múzeum rusínskej kultúry SNM, Prešov
Michal Sirk - Obrazy
Insitný maliar Michal Sirik, - 100. výročie narodenia ktorého si v tomto roku pripomíname, sa narodil 29. 8. 1925 v obci Sterkovce (dnešná časť obce Čabalovce v okrese Medzilaborce), kde prežil detstvo aj mladosť. Po príchode Červenej armády na naše územie (1944) dobrovoľne vstúpil do radov
1. československého armádneho zboru. V roku 1947 po opcii do ZSSR sa usídlil v ukrajinskej obci Kvasyliv. V roku 1955 sa presťahoval do Užhorodu, kde pracoval ako vodič v Zakarpatskom štátnom ukrajinskom divadle. Do rodného kraja sa vrátil v roku 1966. Od roku 1967 pracoval ako stolár - čalúnnik v podniku Drevovýroba NP Medzilaborce. Maľbe sa začal intenzívne venovať v roku 1983 po odchode do dôchodku. Zomrel 15. 12. 2013 v Medzilaborciach.
Maľoval obrazy, v ktorých je možné čítať ako v pútavej knihe. Rozprával nám o rusínskej krajine, ľuďoch, ich tradíciách obsažne a plasticky. Spomienkami si sprítomňoval citovo dôverné a blízke miesta, staré patriarchálne časy, keď život a práca dedinského človeka prísne podliehali rytmu striedajúcich sa ročných období, ale aj mýtickej atmosfére tradičných sviatkov a slávností.
Sirikovo pútavé rozprávanie, ktoré podával s kronikárskou presnosťou, nie je iba dokumentom o minulosti, ale podobne ako veľká báseň je aj o plnosti prítomnej chvíle, v ktorej sa napĺňali rozmanité príbehy a v ktorej sa stretávalo množstvo rozmanitých dejov a situácií v najrôznejších podobách. Vytvoril obrazovú ságu zo života Rusínov v epických figurálnych scénach, celý dejový cyklus roka, zložený z jednotlivých epizód, ktoré tvoria súvislý záznam. Každý obraz je akýmsi zastavením v prúde života.
Výstava, vernisáž ktorej sa uskutoční 16.10.2025 o 16.00 hod. potrvá do 24.11.2025
16.10.2025 - 23.1.2026

Západoslovenské múzeum v Trnave
Ryszard Kaja: Poľsko – Od Baltiku po Tatry
Kurátor: Robert Paršo
Vernisáž: vo štvrtok 16. októbra o 16:00 v ZSM
Výstava je sprievodným podujatím Trienále plagátu Trnava 2025
Západoslovenské múzeum v Trnave v spolupráci s Poľským inštitútom v Bratislave predstavuje trnavskému publiku výstavu plagátov legendárneho poľského grafika, plagátového dizajnéra a scénografa Ryszarda Kaju. Výstava s názvom Od Baltiku po Tatry je výberom stovky plagátov, ktoré sám autor nazval „zakódovaný bedeker súkromných spomienok“. Kolekcia vznikala postupne v rokoch 2012 – 2019 a prináša sériu originálnych plagátov plných nostalgie, umelcových spomienok, ale aj emócií.
Ryszard Kaja (1962 – 2019) bol jedným z najvýraznejších poľských vizuálnych umelcov svojej generácie. Vyštudoval klasickú maľbu, no venoval sa najmä scénografii, kostýmom, ilustráciám a divadelnej grafike – zahŕňajúc pozvánky, programy či plagáty k inscenáciám. Bol spoločenským človekom plným nápadov, gurmánom a workoholikom, ktorého nevyčerpateľná fantázia a činorodosť sa prelínala s jemnou iróniou, nostalgiou a takmer detskou radosťou z objavovania tajomstiev života i sveta.
Pochádzal z umeleckej rodiny. Otec Zbigniew Kaja patril k predstaviteľom slávnej Poľskej školy plagátu, matka Stefania bola uznávanou maliarkou a keramičkou. Počas svojej kariéry vytvoril viac než 150 scén a kostýmov pre operu, balet, divadlo, film i televíziu – a tiež niekoľko pozoruhodných dizajnov interiérov. V 90. rokoch pôsobil ako hlavný scénograf vo veľkých divadlách v Štetíne, Poznani či Lodži. Táto etapa bola spojená s významnými oceneniami vrátane Medaily Młodej Sztuki.
Napriek úspechu sa po roku 2000 rozhodol zmeniť svoje zameranie – začal spolu s vtedajším partnerom Leszkom Jamrozikom, dnes správcom a kustódom jeho umeleckého odkazu, cestovať – po celom svete i po Poľsku – a presunul svoju tvorbu smerom k ilustráciám a plagátu, ktorý sa neskôr stal jeho najosobnejším vyjadrovacím médiom. Svoje cestovateľské zážitky, myšlienky a vizuálne postrehy si zapisoval do denníkov, ktoré sa stali predlohou pre jeho najznámejšie dielo – sériu plagátov „Polska“ (Poľsko).
Táto séria, ktorú označoval za svoj „umelecký cestovateľský denník“, zahŕňa 164 plagátov, ktoré tvoril od roku 2012 až do svojej smrti v roku 2019 – pričom predstavuje výber autentických postrehov, spomienok a univerzálnych tém. Nejde o turistickú propagáciu ani mapovanie miestnych atrakcií. Kaja pri tvorbe vizualizoval akúsi prechádzku po „duši krajiny“, plnú jedinečných pozorovaní, metafor a anekdôt o mestách, regiónoch i „nemiestach“ Poľska.
Plagáty reflektujú nostalgiu starých cintorínov a poetiku malomestských zátiší, ale aj grotesknosť moderných panelákov, ľudové čipky, techno-festivaly či staré židovské štetly. Cítiť v nich fascináciu artdekom, hrabalovský humor a schopnosť nachádzať unikátny pohľad na veci, zakaždým z nečakanej perspektívy, so zveličením, láskavosťou a jemnou iróniou. Plagáty oživujú korpulentné dámy, obskúrne postavy, absurdné situácie, skryté intervencie i symboly „poľskosti“ – od mešity tatárskej menšiny v Bohonikoch po rafinériu v Płocku, od sliezskych červených okien až po punkový festival v Jarocine.
Kaja pri tvorbe používal rozmanité techniky – maľbu, koláž, fotomontáž, neraz aj drevorezy svojho otca – a výsledné plagáty pôsobia akoby boli práve vytiahnuté z archívu, často so zámernou patinou a ručnými poznámkami.
Výstava ponúka pohľad na cestu umelca, ktorý sa nebál spájať tradíciu s iróniou, bláznivú predstavivosť so všednosťou a ktorý cez plagát dokázal zaznamenať esenciu Poľska – jeho krásu, bizarnosť i obyčajnosť. Kolekcia je akýmsi príspevkom vnímavého umelca k sebauvedomeniu si vlastného významu, krásy i nedostatkov krajiny, ktorá sa spamätáva a nanovo pretvára po období akejsi stagnácie a úpadku.
Pozývame vás spoznať Poľsko od Baltiku až po Tatry očami poľského grafika Ryszarda Kaju na výstavu, ktorá je zároveň sprievodným podujatím Trienále plagátu Trnava 2025.
16.10.2025 - 15.2.2026

Stredoslovenské múzeum, Banská Bystrica
Život v dobe kamennej
Ako vyzeral každodenný život našich pravekých predkov? Čím sa živili, ako si zhotovovali nástroje, či ako si zdobili svoje príbytky? V banskobystrickom Thurzovom dome sa otvárajú brány celkom novej, jedinečnej zážitkovej výstavy Život v dobe kamennej, ktorá zavedie návštevníkov na fascinujúcu cestu do dávneho obdobia spred niekoľko tisíc rokov. Dotyk s históriou umožnia vzácne originálne artefakty zo slovenských nálezísk, doplnené replikami pravekých predmetov priamo v autentickom neolitickom dome.
Stredoslovenské múzeum – kultúrna inštitúcia Banskobystrického samosprávneho kraja prichádza v jesennom období s veľkolepou novinkou. Zážitková výstava Život v dobe kamennej vás prenesie o niekoľko tisíc rokov späť do prelomového obdobia pravekých dejín ľudstva, ktoré nazývame aj neolitická revolúcia. Návštevníkom sa tak naskytne jedinečná možnosť vyskúšať si niektoré činnosti, ktoré sa dnes už bežne nevykonávajú, ale stali sa nevyhnutným pokrokom, z ktorého, aj keď si to už neuvedomujeme, čerpáme dodnes. Dvere do neolitu, ktorý na Slovensku trval približne 1 300 rokov, sa otvoria už 16. októbra 2025 v Thurzovom dome.
NEOLIT a jeho revolúcia
V období neolitu sa začína postupné osídľovanie Slovenska a spája sa s ním aj najväčší vtedajší historický proces – neolitická revolúcia. Výstava odhalí veľa zaujímavého práve zo života prvých obyvateľov nášho územia. Priblíži prostredie, v ktorom títo ľudia žili, a činnosti, ktorým sa denne venovali. Odpovie na otázky, aké domy si naši predkovia stavali, čo jedli, ako si varili, ako vyrábali odev alebo ako a kde pochovávali svojich mŕtvych. Výstava vás tak zavedie aj do sveta duchovných predstáv pravekých ľudí a súčasne oboznámi s výdobytkami daného obdobia.
„Pri výbere samotného obdobia sme prakticky zvažovali obdobie, ktoré má potenciál nielen zaujať, ale zároveň je prelomové a významné. Neolit – alebo teda mladšia doba kamenná bola v tomto ohľade jasná voľba. Ľudské spoločenstvá, dovtedy voľne žijúce v prírode, ktoré migrovali a živili sa lovom a zberom, sa usádzajú a menia na spoločnosti domáceho hospodárstva založenom na poľnohospodárstve. Nástupom poľnohospodárstva sa ľudia trvalo usadili a začali si stavať domy, vyrábať hlinené nádoby, tkať látky na odev a zakladať pohrebiská. Boli to prevratné novinky, ktoré obrátili celý dovtedajší svet hore nohami – preto ich bolo možné pomerne ľahko zasadiť do obsahu interaktívnej výstavy“, uvádza nás do myšlienky novej výstavy jej kurátorka Marta Ďuricová.
Klasické vitríny nehľadajte, skôr zážitok, dotyk a naozajstné poznanie
Príprava a samotná realizácia výstavy bola časovo aj obsahovo náročná. Tri výstavné miestnosti Thurzovho domu sa doslovne premenili na areál osady z doby kamennej s množstvom predmetov a architektonických prvkov. Na výstave tak nájdeme neolitickú osadu, domácnosť a priestor pre pohrebné a duchovné zvyky.
„Areál neolitickej osady a okolitej krajiny, architektúra, zariadenie vnútorného priestoru obytnej stavby s okolím a predmety, ktoré boli použité, zodpovedajú odborným archeologickým poznatkom, samozrejme prispôsobené našim prezentačným možnostiam a zámerom. Na svoje si určite prídu nielen deti a študenti, ale aj dospelí návštevníci. Výstava je plná aktivít, ktoré si môžu reálne vyskúšať. Čaká na nich napríklad zdobenie steny domu dávnym ornamentom, skladanie pravekej kamennej sekerky, mletie zrna na zrnotierke či šitie odevu kostenou ihlou“, dopĺňa archeologička Marta Ďuricová.
Všetko vo vlastnej réžii
Celý vizuál a architektonické prvky, podobne ako aj výstavný mobiliár a interaktívne prvky a predmety zhotovili pracovníci múzea vo vlastnej réžii. Okrem nich sú súčasťou výstavy aj skutočné archeologické zbierkové predmety Stredoslovenského múzea a zapožičané archeologické zbierkové predmety z fondov Gemersko-malohontského múzea v Rimavskej Sobote a Ponitrianskeho múzea v Nitre, ktoré budú vystavené vo vitrínach.
„Na výstave Život v dobe kamennej je výnimočné aj to, že všetko od prvotného nápadu až po realizáciu vytvorili naši šikovní pracovníci. Bola to pre nás všetkých po prvotnom, pomerne odvážnom rozhodnutí veľká výzva, pretože sme chceli predstaviť nielen archeologické nálezy a špecifiká danej doby, ale zároveň pripraviť interaktívny zážitok pre návštevníkov všetkých vekových kategórií. Vďaka obrovskej kreativite, zručnosti a nasadeniu celého tímu sa nám podarilo vytvoriť výstavu, ktorá prináša pravek v našom múzeu opäť k životu a umožňuje ho doslova zažiť na vlastnej koži a možno pritom aj pouvažovať nad rozdielmi so súčasnou dobou – ako dnes žijeme, ako nakladáme so zdrojmi, s prírodou, časom, prácou a tak ďalej... Verím, že táto výstava osloví čo najviac návštevníkov nielen z nášho mesta či kraja, ale aj z celého Slovenska. Potenciál na to rozhodne má. Navyše sme ju pripravili tak, aby ju bolo možné ďalej využívať, napríklad zapožičiavať aj iným múzeám či inštitúciám, čím jej príbeh bude ďalej pokračovať aj mimo nášho múzea“, konštatuje Marcel Pecník, riaditeľ Stredoslovenského múzea a zároveň iniciátor prípravy výstavy.
Výstava Život v dobe kamennej sa na svojom pozadí snaží ukázať aj to, že ľudia v neolite boli nesmierne životaschopní, zruční a mimoriadne vynaliezaví. Je pripomenutím, že dnešný technologický pokrok je v mnohých ohľadoch priamym vyústením neprestajného zdokonaľovania síce jednoduchých, avšak vysoko účinných pravekých technológií. Výstava tak návštevníkom pomáha pochopiť ľudskú históriu v širšom kontexte, že ľudia doby kamennej boli inteligentné a kultúrne bytosti, ktoré viedli plne civilizovanú existenciu a významne formovali aj podobu dnešného sveta.
Výstavu z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia a Banskobystrický samosprávny kraj. Fond na podporu umenia je hlavným partnerom projektu. Poďakovanie Stredoslovenského múzea za spoluprácu na tomto veľkom projekte patrí aj obci Poniky a spoločnosti TWD, s. r. o. Banská Bystrica.
17.10. - 30.11.2025

Záhorská galéria Jána Mudrocha v Senici
Dušana Vrbovská: Nájsť cestu…
Kurátorka: Božena Juríčková
Otvorenie výstavy: 17.10.2025 (piatok) o 17.00
Výstava mladej autorky, absolventky FVU Akadémie umení v Banskej Bystrici (2013 – 2019), dvojnásobnej finalistky súťaže Maľba roka, predstavuje zatiaľ najvážnejšiu prezentáciu jej maliarskej tvorby. Zameriava sa na osobitú reflexiu organického sveta prírody a jeho jedinečné metamorfózy v čase. V detailnom pohľade na platforme špeciálnej kombinácie klasickej „staromajstrovskej“ maliarskej optiky, digitálneho predobrazu a iných technických prístupov tlmočí najmä proces prirodzeného prírodného kolobehu – rastu a rozkladu čistých naturálnych hmôt, zdanlivo banálnych fragmentov najrôznejších vegetatívnych štruktúr, ktoré nachádza v bežnom lokálnom prostredí. Akceptujúc pritom vecnú i lyrickú poetiku, aspekt ekologický i psychologický motivuje diváka k úvahám o pulzovaní či relativite odvekých síl, ktoré napriek širokému technickému zázemiu bezprostredne či nepriamo limitujú životný status človeka.
Kurátorský text
V krátkom časovom odstupe po svojej individuálnej výstave v Galerii výtvarného umění v Hodoníne sa mladá autorka Dušana Vrbovská, absolventka FVU Akadémie umení v Banskej Bystrici (2013 – 2019) a dvojnásobná finalistka súťaže Maľba – Cena Nadácie VUB, predstavuje i senickej resp. regionálnej verejnosti. Výstava s príznačným názvom Nájsť cestu predstavuje zatiaľ najrozsiahlejšiu a najucelenejšiu výstavnú prezentáciu jej maliarskej tvorby.
Dušana Vrbovská vo svojom komornom programe rozvíja koncepciu, zameranú na osobitú lyricko-metaforickú reflexiu organického sveta prírody, ktorú nastavila už vo svojej magisterskej práci. Výstava, mapujúca autorkino tvorivé obdobie posledných 7-8 rokov, zahŕňa dva základné okruhy, previazané tematicky i názorovo. V prvej kolekcii na príkladoch, prevzatých z naturálneho prostredia a jeho jedinečných metamorfóz v čase, rieši najmä otázku ambivalencie života, bytia a nebytia. Na platforme pôvodného lokálneho vnemu, digitálneho predobrazu a iných technických prístupov cestou klasickej „staromajstrovskej“ maliarskej optiky tlmočí najmä proces prirodzeného prírodného kolobehu. V detailnom pohľade temer dokumentárne monitoruje rast a rozklad čistých prírodných hmôt, zdanlivo banálnych fragmentov najrôznejších vegetatívnych štruktúr, ktoré nachádza v bežnom reálnom prostredí: od jari do zimy kolotoč odumierania a klíčenia, vädnutia a kvitnutia, hnitia a zrenia, zániku a regenerácie, konca a začiatku… nekonečnosti bytia. Naturálna sféra tu alternuje prirodzený časopriestor človeka. Periodicita javového sveta, procesuálna mystika prírody je metaforicky klasifikovaná ako istá analógia tajomstiev ľudského života.
V najnovšom okruhu tvorby, podľa ktorého je výstava i nazvaná, sa posúva viac k problematike, v ktorej hľadá vzťahy medzi rýdzim svetom prírody a prostredím poznačeným stopami i neduhmi civilizácie. Základné súvislosti tvorby vrátane samotnej maliarskej artikulácie témy zostávajú pritom naďalej v kontinuite. Už to však nie je meditatívna reflexia výlučne o príbehu žitia, ale predovšetkým demonštrácia prirodzenej vitality, bezmedznej energie a trvalej regenerácie naturálneho sveta. Na príkladoch drobnej fytogénnej vegetácie, klíčiacej nielen v zázemí záhrad či parkov, ale napriek extrémnym podmienkam aj v stavebnom balaste či na okraji ciest, tvorba Dušany Vrbovskej smeruje k univerzálnym a viac než aktuálnym témam doby. V sugestívnych asociačných vrstvách na báze symbolických hodnôt, akceptujúc pritom vecnú i lyrickú poetiku, tlmočí možno až prekvapujúco optimistickú víziu pre človeka – vieru v nezničiteľnosť životodarných síl prírody i samotného života na planéte.
O autorke
Mgr. art. Dušana Vrbovská sa narodila v Skalici (1992). V rokoch 2008 – 2012 študovala na Škole úžitkového výtvarníctva v Kremnici. Od roku 2013 pokračovala v štúdiu na Fakulte výtvarných umení Akadémie umení v Banskej Bystrici. Bakalárske štúdium (2013 – 2017) absolvovala v Ateliéri klasických maliarskych disciplín u prof. Ľudovíta Hološku, akad. maliara; magisterské štúdium (2018 – 2019) v Otvorenom ateliéri maľby u doc. Mgr. art. Rastislava Podobu, ArtD. V roku 2016 absolvovala študijný pobyt v Západočeskej univerzite v Plzni na Fakulte designu a umení v Ateliéri malby u doc. Aleša Ogouna, akad. maliara. Je dvojnásobnou finalistkou súťaže mladých talentov Maľba – Cena Nadácie VUB (2018, 2023). Od roku 2022 svoju tvorbu doteraz prezentovala na 4 samostatných výstavách (Banská Bystrica, Trebišov, Bratislava, Hodonín), od roku 2017 na viacerých kolektívnych výstavách na Slovensku i v ČR. Žije a pôsobí v Senici.






