Akcie

16.9.2025 - 16.1.2026  

Maľby na skle.jpg

Hornonitrianske múzeum v Prievidzi

Maľby na skle

Maľby na skle, obrázky na skle, ľudové maliarstvo na sklo, ľudové obrazy maľované na sklo, Hinterglasmalerei, podmaľby, sklomaľby a ďalšie spisovné i menej spisovné (hoci hojne používané) výrazy označujú svojrázne výtvory ľudového výtvarného umenia na Slovensku, technologicky pochádzajúce zo starovekého Egypta. V ľudovom prostredí - roľnícke a remeselnícke interiéry a sakrálne priestory - začali sa objavovať koncom 18. storočia. Obrázky na skle prirodzene vznikali pri sklárskych hutách, ktoré sa vyskytovali aj na hornom Ponitrí (v osade Gápel, časť obce Valaská Belá, a v obci Jalovec).

Maľby na skle bývali vo vidieckych domácnostiach umiestnené v kultovom kúte izby a spolu so svätými obrazmi, púťovou tlačou, soškami svätých tvorili najdôležitejšie miesto v dome. Naši predkovia verili, že dokážu ochrániť príbytok, jeho obyvateľov i zvieratá od všetkého zlého. Estetická funkcia v minulosti nebola až tak podstatná.

Hornonitrianske múzeum v Prievidzi spravuje pomerne bohatú zbierku malieb na skle - 184 dokladov svojrázneho ľudového umenia i profesionálnej tvorby. Spomedzi anonymných ľudových tvorcov vystupujú aj známi autori - Zuzana Vaňousová, Ján Papco, Ľubica Maliariková, ktorých diela budú tiež súčasťou výstavy Maľby na skle.

Prezentované múzejné zbierky sú zhotovené technikou maľby "za studena" na rubovej strane sklenej tabule (odtiaľ označenie "podmaľba na skle"). Maľby vznikali zväčša predkreslením grafickej predlohy - motívu, často pozmeneného a doplneného autorovým cítením a zručnosťou. Slovenské maľby na skle sa rozdeľujú podľa určitých vizuálnych znakov do troch základných skupín: západoslovenské, stredoslovenské a východoslovenské. Najpočetnejšie zastúpenie v zbierkovom fonde Hornonitrianskeho múzea v Prievidzi majú maľby stredoslovenského typu, prevažne s náboženskou tematikou.


 

5.9. - 5.12.2025  

0-S2A_plagat_2025_web.jpg

Malokarpatské múzeum v Pezinku

Mikrosvety

Autorka: Soňa Ďateľ Kozáková

Kurátorka výstavy: Mgr. Eva Trilecová, ArtD.

Vstupné: 2 € na osobu (deti do 6 r., ZŤP, ZMS, ICOM zdarma)

Malokarpatské múzeum v Pezinku pozýva na unikátnu výstavu Mikrosvety, prezentáciu autorských šperkov a objektov Soni Ďateľ Kozákovej. Výstava ponúka zážitok, ktorý presahuje tradičné vnímanie šperku – každý kúsok rozpráva príbeh a vyzýva diváka k interakcii a dotyku.

Soňa Ďateľ Kozáková je absolventka Zlatníckej školy, kurzov šperku, lektorka drotárskych techník, ktorá spracováva materiály ako striebro, mosadz, meď, drôt, plexisklo, drevo, živicu. Je autorkou prsteňov, náramkov, retiazok, setov. Väčšie diela na výstave sú kinetické objekty z kovu a prírodných materiálov, ktoré vyzývajú na dotyk.  Rozprávajú príbehy, jeden je o zajkoch, ktorí poskakujú po lúke pod lesom. Všetky kovové časti ručne vyrezáva lupienkovou pílkou a vrství na seba rôzne prekrývajúce sa plochy, ktoré vytvárajú pomyselné pódium pre daný príbeh. Tematika zajkov sa opakuje aj pri šperkoch.

Martin Hrubala, riaditeľ Malokarpatského múzea, dodáva:"Výstava Mikrosvety nám ukazuje, že šperk nie je len ozdobou – môže byť príbehom, hrou i zážitkom zároveň. Soňa Ďateľ Kozáková dokazuje, že remeslo a umenie môžu existovať ruka v ruke a otvárajú divákovi nový svet detailov a fantázie."

Prienik tvorby Soni Ďateľ Kozákovej a múzea je v hodnotách, ktoré sú mostom medzi minulosťou a súčasnosťou. Od roku 2022 je členkou Cechu zlatníkov a klenotníkov Slovenska. „Hlavným poslaním cechu je budovanie stavovskej hrdosti, ktorá sa má odvíjať od kvality výrobkov, odborného prístupu, korektného jednania a dodržiavania kódexu slušného správania.“ V jadre kopíruje artikuly Cechu zlatníkov z histórie.

Šperk je komunikačný kanál, pre niekoho rituál, aj keď sú ľudia, ktorí siahnu po šperku, aby vyzerali iba vznešene, alebo prvoplánovo upútali pozornosť, či zakryli iný nedostatok. Práce autorky sa vymykajú tradičnej umeleckej kategorizácii. Jej kotvou je drôt a jeho tradičné remeselné techniky, ktoré lektorovala na Workshope tradičných remesiel v Malokarpatskom múzeu.

Postupne prešla vzdelávaním sa nielen v zlatníckej škole, ale aj na kurzoch šperku na VŠVU v Bratislave. Vstupuje do iných médií a foriem a vedie dialóg s divákom, ktorý prestáva byť pozorovateľom, ale prostredníctvom dotyku s dielom zažíva výstavu aj na dotyk. Tieto diela na výstave nie sú len nositeľným šperkom, sú výzvou samotného média, v ktorom vystupujú, nesú v sebe otvorené, aj skryté posolstvá a je len na každom z nás ako a či ich prečítame. Jej inklinácia k alternatíve a rebélii sa prelínajú s organizovanou stavovskou hrdosťou a presne také sú tieto šperky.


 

9.9.2025 - 31.1.2026  

Plagát - Čo sa skrýva pod šatami.jpg

Kysucké múzeum, Čadca

Čo sa skrýva po šatami

Výstava prevedie návštevníka naprieč históriou spodnej bielizne od bedrových rúšok až po negližé a umožní mu nahliadnuť pod šaty z obdobia od polovice 19. storočia po polovicu 20. storočia.     

V minulosti mal spodný odev funkciu chrániť telo pred vonkajšími vplyvmi a spĺňal predovšetkým praktickú funkciu. Postupom času sa začala formovať i jeho estetická funkcia a mohol napomáhať k dosiahnutiu dobovým ideálom krásy, ako napríklad útlemu pásu, požadovanej veľkosti poprsia, alebo šírke bokov. Históriu spodnej bielizne návštevníci môžu sledovať na textových paneloch a obrázkoch od praveku až po novovek.

Výstava prezentuje históriu spodnej bielizne zhruba do 50-tych rokov 20. storočia, elegantné aj každodenné kúsky, ktoré tvorili súčasť šatníka dám z vyššej spoločnosti v mestách, ale aj obyčajných žien z dedín. Nezabúda sa ani na pánov, sú tu originály, ale aj repliky toho, čo nosili muži.

Základ výstavy tvoria časti spodného oblečenia, tvoriace súčasť výbavy nevesty v 19. storočí, ktoré dostávali bohaté dievčatá pri výdaji. Tento súbor doplnila autorka výstavy, Mgr. Margaréta Nováková vlastnoručne ušitými replikami.

Okrem cenných exponátov pani Novákovej je výstava doplnená zaujímavými zbierkovými predmetmi zo zbierkového fondu Kysuckého múzea. Z výstavy si môžete odniesť aj originálne suveníry súvisiace s odievaním z dielne kreatívnych kysuckých remeselníčok.


 

10.9. - 31.12.2025  

Plagát - Tajomstvo erbových figúr.jpg

Kysucké múzeum, Čadca

Tajomstvo erbových kultúr

Výstava predstavuje heraldiku a heraldickú tvorbu Mgr. Ing. Mareka Sobolu, PhD. K prehliadke výstavy je možné objednať prednášku autora a tvorivú dielňu s výrobou vlastného erbu.

K výstave „Tajomstvo erbových figúr“ ponúkame ako sprievodný program prednášky s heraldikom, na ktorých sa dozviete viac o pravidlách a princípoch heraldickej tvorby, nazriete do histórie tejto pomocnej vedy historickej a dokonca si môžete vytvoriť vlastný erb.
Okruh č.1 – Trvanie 01:30 hod. Určené pre Základné školy 2. stupeň, Stredné školy.
Prednáška o základných princípoch heraldiky, o vzniku a vývoji erbov a o ich používaní. Následná prehliadka výstavy so sprievodným slovom a praktickými ukážkami používania erbov.
Okruh č.2 – Trvanie 02:30 hod. Určené pre Základné školy a Stredné školy.
Prednáška o základných princípoch heraldiky, o vzniku a vývoji erbov a o ich používaní. Následná prehliadka výstavy so sprievodným slovom a praktickými ukážkami používania erbov. Tvorivé dielne s vytvorením vlastného erbu podľa pravidiel heraldiky.
Okruh č. 3 – Trvanie 00:45 hod. Určené pre Materské školy (predškoláci) a 1. stupeň Základných škôl
Tvorivé dielne s vytvorením vlastného erbu spojené s výkladom, ktorý je prispôsobený veku návštevníka.


 

10.9.2025 - 12.1.2026  

ViliamFIGUŠ.jpg

Literárne a hudobné múzeum ŠVK, Banská Bystrica

Viliam Figuš-Bystrý

Miesto: Výstavné priestory na 1. poschodí ŠVK BB

Pri príležitosti 150. výročia narodenia  hudobného skladateľa si Literárne a hudobné múzeum v Banskej Bystrici pre svojich návštevníkov pripravilo výstavu, venovanú tejto významnej osobnosti.

Viliam Figuš-Bystrý sa venoval zbieraniu slovenských ľudových piesní, ktoré zapisoval na všetkých svojich učiteľských pôsobiskách. V Banskej Bystrici oživil hudobný život mesta, založil spevokol evanjelického spolku a hudobný krúžok, pôsobil ako dirigent, interpret, korepetítor a komponoval komornú hudbu. V rokoch 1922–24 napísal operu Detvan, z ktorej úryvky predviedol dirigent Václav Talich s orchestrom pražského konzervatória. Operu prijal Oskar Nedbal na predvedenie v SND a jej premiéra sa uskutočnila 1. 4. 1928 v Bratislave. O Figušove diela, ktoré komponoval v rokoch 1932–36, prejavili záujem českí umelci. Figuš-Bystrý sa svojou tvorbou veľmi intenzívne angažoval na vzniku slovenskej národnej hudby. Bola to slovenská ľudová pieseň, ktorú chápal ako zdroj špecifickosti národnej hudby. Ľudovú pieseň upravoval do piesňových cyklov a zbierok (Slovenské ľudové piesne zo Zvolenskej Slatiny pre spev a klavír; 1000 slovenských ľudových piesní pre klavír a i). Popri komornej tvorbe v centre jeho záujmu stála lyrická pieseň. Zhudobňoval texty slovenských básnikov, ktorých strofické predlohy mu napomáhali vytvárať ucelenú formu a hudobne charakterizovať slovo uplatňujúc invenčnú melodiku a novoromanticky orientovanú harmóniu. Operou Detvan anticipoval úsilie slovenskej hudobnej tvorby, ktoré dozrelo v 40. a 50. rokoch a vymanil sa ňou z dlhodobej orientácie na hudobnú mikroformu. Medzi Figušove najlepšie hudobné diela patria cykly umelých piesní pre spev a klavír: Sny op. 8, Po poliach a lúkach op. 53 a 83, Túžby op. 76, Mati moja! op. 83. Svojím skladateľským dielom sa zapísal medzi reprezentantov novej vývinovej cesty slovenského hudobného umenia.


 

11.9. - 31.10.2025  

Viktor Hulík – János Saxon Szász.jpg

Galéria umenia Ernesta Zmetáka v Nových Zámkoch

Pertu N°16 - Viktor Hulík - János Saxon Szász

Vernisáž:  11. 9. o 17:00
Kurátorka:  Helena Markusková
Šestnásty ročník dlhodobého projektu PERTU nadväzuje na svoj ťažiskový program zameraný na hľadanie analógií v súčasnom slovenskom a maďarskom výtvarnom umení. Pokračuje v skúmaní náhodných paralel v tvorbe dvoch výrazných osobností, slovenského a maďarského umenia, ktoré sú založené na názorovej, štýlovej, tematickej či generačnej príbuznosti. Vytvára jedinečný komunikatívny priestor pre dialóg dvoch kultúr a objavenie nových súvislostí. Projekt realizovaný v dvojročných intervaloch, je ojedinelý v stredoeurópskom priestore – zároveň patrí ku kľúčovým projektom galérie.
Aktérmi aktuálneho ročníka sú výrazné osobnosti geometrickej abstrakcie Viktor Hulík (1949) a János Saxon Szász (1964). Spája ich jazyk geometrickej abstrakcie, ktorý vnímajú ako slobodný tvorivý priestor a priestor pre výtvarné experimenty. Vychádzajú zo syntézy racionálnych princípov vedy a senzibility umenia, budujú komplexný výtvarný svet, modely vlastného univerza. Preferujú hravosť, kreativitu, duchovný a etický základ tvorby. Sú členmi medzinárodného hnutia MADI a spája ich dlhoročné priateľstvo. Popri výtvarnej tvorbe sa podieľajú na organizovaní výstav a podujatí. Viktor Hulík roky organizoval medzinárodné prehliadky Socha a Objekt (1996 – 2017), János Saxon Szász je známy aj ako spoluorganizátor medzinárodných výstav a festivalov MADI realizovaných od roku 1995 dodnes.
Obaja programovo pracujú s mobilitou, abstrakciou, dimenziou a invenciou – prekračujú predstavy o geometrickej abstrakcii ako exaktnom a dogmatickom jazyku. Ich diela sú hravé, vizuálne príťažlivé, myšlienkovo hlboké a odrážajú bezhraničný experimentálny priestor geometrickej abstrakcie i vlastnej invencie. Jazyk geometrie vnímajú ako univerzálnu výtvarnú reč a spôsob vizuálnej komunikácie zrozumiteľný všade na svete. Ich dráhy predstavujú dve paralelné cesty, ktoré sa v istých bodoch stretávajú.
Projekt je koncipovaný ako komunikatívna hra s prvkami retrospektívy – kde jednotlivé témy dvoch individuálnych tvorivých programov vzájomne korešpondujú a dopĺňajú sa. Prevedie tematicky koncipovanými blokmi – skúmajúcimi rolu symetrie, erbových farieb, význam priestoru, rezonancie malevičovského dedičstva a budovania modelov sveta – zdôrazňujúc styčné body a odlišnosti ich tvorby. Dialóg ich originálnych diel – obohatí slovensko-maďarský výtvarný kontext o nové poznatky.
Viktor Hulík (1949) študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave (1968 – 1974, u P. Matejku a L. Čemického). Je členom Klubu konkretistov (1999), skupiny MADI (2001), čestným členom Open Structure Art Society (2017) a Széchenyiho Akadémie – MTA v Budapešti (2022).
Vystavuje doma aj v zahraničí: ART ´88 Basel, (1988); Barcelona International Art Forum, (1990); Salon D´ Automomne, Grand Palais, Paríž (1991); European Artists, BHK Fine Arts Gallery, Los Angeles (1992); Posúvače, Galéria umenia, Nové Zámky (1994); Anamorphic Constructs, Cleveland State University, Cleveland (1998); Klub Konkretistov, SNG, Bratislava (1999); Variációk – Fény Galéria, Budapest (2003); MADI movimento, Museu MADI, Sobral (2005); SupreMADIsm, M´Ars Contemporary Art Gallerry, Moskva (2006); MADI Slovaquie, Centre d´Art Géometrique MADI, Paríž (2008); Ars Geometrica 2, Vasarely Múzeum, Budapest (2013); ARTParis 2018, Grand Palais, Paríž (2018), Ordnung: Unordnung, ZS ART Galerie, Viedeň (2021), Viktor Hulík – Variácie, Galéria 19, Bratislava (2025).
János Saxon Szász (1964) študoval na Univerzite Donáta Bánkiho v Budapešti (1984 – 1989), pracoval v Peštianskej dielni (Pesti Műhely) (1983 – 1990) a v ateliéri Jánosa Fajóa. Je členom skupiny MADI  (1992) a Széchenyiho Akadémii – MTA v Budapešti (2016). 
Vystavoval doma i v zahraničí: BME Galéria, Budapest (1988); Kassák Múzeum, Budapest (1991); Kino Mier, Nové Zámky (1992); 1er Étage de la Tour Eiffel, Paríž (1992); Galerie  Claude Dorval: MADI en perspective, Pariž (1994); Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia, Madrid (1997); Arte Struktúra, Milano (1999); Colléges Joseph Vernier et Victor Duruy, Nice (2001); Galéria Limes, Komárno (2001); Kassák a MADI Dnes, Galéria umenia, Nové Zámky (2002);  Galéria Z, Bratislava (2003); Orion centre d´art, géometrique MADI, Paríž (2005); MADI movimento, Museu MADI, Sobral (2005); SupreMADIsm, M´Ars Contemporary Art Gallerry, Moskva (2006); Východoslovenská galéria, Košice (2006); MADI Art, Galerie Francois Federle, Barbizon (2008); Socha a objekt, Piešťany (2010); East + West, Pulchri, Uitnodiging, Den Haag (2013), Art expo New York: Hungary Emerging, New York (2018); Art Capital, Salon Comparaisons, Grand Palais, Paríž (2025).


 

11.9. - 8.11.2025  

Živý les pozvanka.jpg

LESY SR - Lesnícke a drevárske múzeum, Zvolen

Martin Kalamár: Živý les

Výstava prezentuje poľovníctvo, lesníctvo i práce v lese očami autora.


 

11.9. - 31.12.2025  

Kostolmi.jpg

Gemersko - malohontské múzeum, Rimavská Sobota

Kostolmi inšpirované...

V priestoroch Gemersko-malohontského múzea v Rimavskej Sobote sa 11. septembra 2025 o 16.00 hod. uskutoční vernisáž výstavy Kostolmi inšpirované... Maľovaný nábytok zo zbierok Gemersko-malohontského múzea. Prostredníctvom zbierkových predmetov a fotografií z fondu múzea výstava predstaví časť tradičnej kultúry Gemera-Malohontu - zariadenie interiéru, v podobe maľovaného nábytku pochádzajúceho z 2. polovice 18. a 19. storočia. Gemersko-malohontské múzeum začalo zbierku maľovaného nábytku budovať krátko po svojom vzniku v roku 1882, najpočetnejšiu skupinu tvoria maľované svadobné truhlice, ale aj truhličky na písomnosti, maľované postele, ozdobné police, rohové skrinky, maľované bytové doplnky. Jej realizáciu z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.


 

12.9. - 2.11.2025  

Klenotnica múzea.jpg

Horehronské múzeum, Brezno

Klenotnica múzea

Kurátor/ka: Mgr. Ľubomír Bagačka

Výstavu „Klenotnica múzea“ organizuje Horehronské múzeum pri príležitosti 65. výročia svojho založenia. Hoci je Horehronské múzeum súčasťou kultúrno-spoločenskej i vedeckej scény už viac ako šesť desaťročí, určite nespadá do predstáv o tradičnej usadlej inštitúcii, v ktorej sa zastavil čas. Práve naopak, svojou ponukou výstav a ostatných výchovno-vzdelávacích aktivít sa plne prispôsobilo súčasným trendom a požiadavkám moderného návštevníka kultúrnej inštitúcie. Dôkazom toho sú napríklad Tajuplné bytosti, zážitkové podujatie sprítomňujúce návštevníkom takmer zabudnutý svet stredoeurópskej mystiky a mágie. Už niekoľko sezón pútavou a zároveň atraktívnou formou úspešne kombinuje tradičné rozprávanie s modernými technológiami. Horehronské múzeum pozerá dopredu. Viac, ako kedykoľvek predtým sa otvára verejnosti, učí sa, prispôsobuje, inovuje. Aktívne sleduje vývoj svojej niekoľkoročnej snahy priniesť kultúrnej verejnosti novú, modernú a atraktívnu národopisnú expozíciu v priestoroch bývalej roľnícko-remeselníckej usadlosti na Rázusovej ulici. Rovnako pamätá i na priateľov histórie s novou alternatívou stálej historickej expozície i bohatou akvizičnou snahou v oblasti výtvarných zbierok. Dôkazom, že je nedeliteľnou súčasťou kultúry nielen horehronského regiónu, je aj množstvo ocenení z rúk zriaďovateľa, miestnej samosprávy a iných kultúrnych, vedeckých a spoločenských inštitúcií, s ktorými roky spolupracuje. Svoje výročie oslávi Horehronské múzeum sprístupnením výtvarných zbierok, ktoré si v priebehu desaťročí našli svoje trvalé miesto v jeho zbierkovom fonde. Predstaví diela autorov zvučných mien, akými bezpochyby boli Benka, Palugyay, či Alexy, ale nezabudne ani na kvalitnú a hodnotnú tvorbu domácich výtvarníkov. Návštevník tak bude mať možnosť pokochať sa olejmi, kresbami, rytinami, či plastikami rozličných žánrov, tém, výtvarných techník í období.


 

14.9.2025 - 11.1.2026  

3b2c1908-4062-444f-9d9d-660235320ed1.jpg

Kaštieľ Radoľa

Odievanie v premenách času

Kysucké múzeum, organizácia v zriaďovateľskej pôsobnosti ŽSK, pripravilo v priestoroch renesančného kaštieľa Radoľa nádhernú výstavu – Odievanie v premenách času, ktorá prezentuje historické kostýmy z kostýmového štúdia Elijana a dobové účesy od umeleckého maskéra a kaderníka Tomáša Graneca.

Výstava prináša do kaštieľa kúsok slávy, lesku a luxusu európskych kráľovských dvorov a ponúka prierez históriou odievania v najvyšších šľachtických kruhoch. Či už je to renesančný odev z čias anglického kráľa Henricha VII. Tudora, francúzskej kráľovnej Anny Rakúskej, svadobný odev Márie Terézie, vyhotovený podľa portrétu v Primaciálnom paláci v Bratislave, šaty z obdobia baroka, rokoka, empíru, či z doby cisárovnej Sisi až po koniec 19. storočia. Kostýmy dopĺňajú spoločenské účesy každého obdobia, zdobené sieťkami, perami, kvetmi, šperkami či príčeskami. Parochne sú spolu so šatami nielen svedkami módy v minulosti, ale i skvostnými umeleckými dielami.

Výstavu dotvárajú módne doplnky – kabelky, rukavičky, šperky, porcelán. Školáci sa môžu tešiť na tvorivé dielne, kde si okrem výroby papierových odevov vyskúšajú viazanie viazanky a šálov.


 

18.9. - 23.11.2025  

548893413_1200613885439438_2555066204495324733_n.jpg

Tatranská galéria v Poprade

Arno Puškáš & Arno Andráši

Výstava dvoch autorov, ktorých spája nielen spoločné meno ARNO, ale aj rodinné príbuzenstvo, horolezectvo a šport vo Vysokých Tatrách a výtvarný talent. Zároveň sa koná pri príležitosti 100. výročia narodenia Arna Puškáša.


 

18.9.2025 - 23.1.2026  

Plagát - Tváre, ktoré zanechali stopu.jpg

Banícke múzeum v Rožňave

Tváre, ktoré zanechali stopu

Banícke múzeum v Rožňave, kultúrne zariadenie Košického samosprávneho kraja, otvára výstavu talentovanej rómskej umelkyne Šarloty Bottovej. Cez tridsiatku portrétov bude mať návštevník výstavy možnosť vnímať nielen realistické zobrazenie ale dokonca i samotnú emóciu.

V tvorbe tejto neprofesionálnej výtvarníčky dominujú portréty, aj keď v minulosti stvárňovala i krajinárske motívy. Jej diela často zobrazujú bežných ľudí ale tiež známe osobnosti zo spoločenského, kultúrneho a politického života z domáceho či zahraničného prostredia. Tvorí pomocou grafitových ceruziek, pastelom, v poslednej dobe začala využívať akryl a dokonca aj kombináciu týchto techník. V procese tvorby sa sústreďuje na detail.

Šarlota Bottová je rodáčkou z Veľkých Teriakoviec, momentálne žije a tvorí v Hnúšti. K výtvarnej tvorbe ju v detstve viedol otec, ale jej záujem o tento smer sa naplno rozvinul až počas strednej školy na hodine estetiky. Svoj talent rozvíja samoštúdiom a prikladá veľkú dôležitosť stálemu napredovaniu a zlepšovaniu sa. „Svojou tvorbou sa snažím ukázať, že umenie nepozná predsudky. Každý obraz je pre mňa mostom, ktorý spája ľudí bez ohľadu na pôvod či minulosť. Verím, že umenie dokáže otvárať srdcia a meniť myslenie, preto sa snažím, aby moje diela niesli aj posolstvo o tolerancii, úcte a hrdosti na vlastnú identitu,“ uviedla autorka výstavy. Svoje obrazy doteraz prezentovala na výstavách v Prahe, Košiciach, Banskej Bystrici, Rimavskej Sobote, Martine a pod. Venuje sa aj deťom. Často sa zúčastňuje workshopov, na ktorých sa snaží viesť deti k výtvarnej tvorbe.

Vernisáž výstavy sa uskutoční 18. septembra 2025 (štvrtok) o 16.00 hod. v priestoroch Galérie Baníckeho múzea v Rožňave (Námestie baníkov 25).


 

23.9. - 1.11.2025  

Etudy_z_dreva_XXV.jpg

LESY SR - Lesnícke a drevárske múzeum, Zvolen

Etudy z dreva XXV.

úžitkový predmet a šperk
Výstava spojená so súťažou zameraná na podporu tvorby predmetov z dreva ako nosného materiálu. Nechajte sa inšpirovať šikovnosťou, fantáziou a citom pre krásu, ktoré dokážu obyčajnému kúsku dreva vdýchnuť nový príbeh.


 

23.9.2025 - 13.1.2026  

549805110_1361694315960405_1584680516898520734_n.jpg

Kaštieľ Stropkov

Pod ochranou Najvyššieho - Najstaršie náboženské spolky v Stropkove

Výstava v Rytierskej sále kaštieľa.


 

25.9. - 31.10.2025  

c_z_krosna_1050.png

Múzeum ukrajinskej kultúry SNM, Svidník

Z krosna do Krosna

SNM – Múzeum ukrajinskej kultúry vo Svidníku ponúka návštevníkom reprízu výstavy 12. medzinárodného bienále umeleckej ľanovej tkaniny Z krosna do Krosna, ktorú organizuje v spolupráci s Múzeom remesiel v Krosne (Poľsko). Táto prestížna súťaž sa koná každé 2 roky. Medzinárodná porota vybrala 130 diel od 97 umelcov zo 165 textílií prihlásených do súťaže. Výstava umeleckej ľanovej tkaniny predstaví textilné diela významných poľských a zahraničných umelcov zo 14 krajín ako Dánsko, Holandsko, Japonsko, Kanada, Lotyšsko, Nemecko, Nórsko, Poľsko, Rumunsko, Slovensko, Ukrajina, USA, Maďarsko a Spojené kráľovstvo. Súčasťou výstavy sú aj Debuty v zastúpení 15 mladých umelcov z poľských umeleckých škôl. Na výstavu boli prihlásené aj 4 umelecké diela štyroch umelkýň – porotkýň: Ewa Maria Poradowska-Werszler, Jolanta Rudzka-Habisiak, Urszula Święcicka, Polska, Hanna Wojdała-Markowska. Uvedené umelkyne sa zúčastnia iba výstav bienále a sú vylúčené z hlavnej súťaže. Na výstave má zastúpenie aj spomínané Slovensko v osobe Anny Boršovskej-Nemcovej, známej umelkyne pochádzajúcej zo Svidníka, ktorej doménou sú hlavne autorská tapiséria, textilne objekty, tkáčske formy, interiérový a odevný dizajn.


 

25.9. - 31.12.2025  

web banner 2025 mumie.png

Vlastivedné múzeum v Galante

Tajomstvá múmií z Vácu

Do Vlastivedného múzea v Galante prichádza svetoznáma zbierka

Výstava s názvom „Tajomstvá múmií z Vácu“ bude slávnostne otvorená vo štvrtok 25. septembra 2025 o 17:00 hod. v hlavnej budove múzea. Na výstave budú prezentované vzácne prípady prirodzenej mumifikácie ľudských pozostatkov, ktoré sú v Európe unikátne. Výstava v tejto zostave a rozsahu bude na Slovensku sprístupnená po prvýkrát. Návštevníci si ju budú môcť pozrieť do konca decembra 2025.

Výstava „Tajomstvá múmií z Vácu“ je putovnou výstavou Maďarského národného múzea – zbierky Maďarského prírodovedného múzea a Múzea Ignáca Tragora vo Váci. Expozícia nepredstavuje len prirodzene mumifikované ľudské telá, ale zároveň priblíži príbeh ich objavenia, osobné osudy múmií a vedecké výsledky ich skúmania pomocou prírodovedných metód.

V takto komplexnej forme bude výstava na Slovensku sprístupnená po prvý raz. Výstava bude otvorená do 31. decembra 2025. Odporúčaná veková hranica pre návštevníkov je od 16 rokov, alebo v sprievode dospelej osoby.


 

29.9. - 6.11.2025  

V kruhu.jpg

Galéria SPP, Bratislava

V kruhu

Galéria SPP prináša výber z tvorby akademickej maliarky Veroniky Lučeničovej Gabčovej.  Nová výstava V kruhu je syntézou bohatého výtvarného jazyka a zároveň intímnym ponorom do sveta farebných vibrácií, tvarov a vrstiev.
Hľadanie maličkostí
Výtvarný prejav talentovanej maliarky Veroniky Lučeničovej Gabčovej sa pohybuje na pomedzí maľby, objektu, dizajnu a reštaurovania. Jej tvorba zahŕňa široké spektrum techník: od olejomaľby, akrylu a akvarelov, cez grafiku, až po trojrozmerné objekty. „Hľadám (pre mňa) podstatné maličkosti, ktoré vytvárajú variabilitu celého nášho vesmíru, nášho života. To sú moje kruhy – priestory, do ktorých možno vstúpiť i vystúpiť, hoci len v prenesenom zmysle. Sú pozvánkou k pohybu, k precíteniu sveta nielen očami, ale aj vnútrom. Vťahujú nás do hlbín spomienok, predstáv a emócií,“ približuje svoj umelecký zámer autorka.
Svet vibrácií a farieb
Výstava V kruhu je pre Veroniku Lučeničovú Gabčovú symbolickým návratom. V Galérii SPP vystavovala už v roku 2002, ešte v pôvodných priestoroch na Drevenej ulici. Po viac ako dvoch desaťročiach sa vracia s výstavou, ktorá vyzýva k pozorovaniu a vnútornej reflexii. „Vitajte v kruhu môjho sveta, vibrácií farieb, kompozícií a tvarov. V kruhu tých, ktorí sú obdarení fantáziou, predstavivosťou a vášňou,“ pozýva návštevníkov autorka.
Výstava V kruhu je prístupná verejnosti od 29. septembra do 6. novembra 2025 v priestoroch Galérie SPP na ulici Mlynské nivy 44/c v Bratislave, každý pracovný deň v čase od 10.00 do 18.00 h. Vstup je bezplatný.


 

1.10. - 31.10.2025  

10-OKTÓBER 2025.png

Gemersko - malohontské múzeum, Rimavská Sobota

Predmet mesiaca október - Tesár čierny

Neoddeliteľnou súčasťou zbierkového fondu Gemersko-malohontského múzea v Rimavskej Sobote sú aj zoologické zbierky. V roku 2023, sa nám zbierkový fond obohatil o dermoplastický preparát tesára čierneho (Dryocopus martius), najväčšieho druhu ďatľa na Slovensku aj v Európe. V roku 2025 je predmetom mesiaca október.

Tesár čierny, známy aj ako ďateľ čierny, je, ako aj jeho meno hovorí, sfarbený takmer celý do čierna. Samec má výraznú červenú čiapočku, samica červenú škvrnu na zátylku. Je veľký približne ako havran. Má palearktický typ rozšírenia, obýva široký pás tiahnuci sa od východného Španielska po Kamčatku a Kórejský polostrov. Hniezdi prakticky na celom Slovensku. Obľubuje rozsiahle staré lesy, hlavne listnaté a zmiešané. Zahniezdi však aj v lesných fragmentoch, ak je tam dostatok veľkých starých stromov. Často sa s ním môžeme stretnúť aj v lesoch Gemera-Malohontu. To, že v lese žije, zistíme väčšinou podľa jeho typického hlasu. Najčastejšie sa ozýva hlasným, kvílivým melancholickým volaním, alebo takmer zvonivým, vysokým krrr-krrr-krrr. Môžete si ho vypočuť v našej stálej expozícii.

Hniezdi tak ako ostané ďatle v dutinách stromov. Vletový otvor dutiny má elipsovitý alebo až hranatý tvar. V znáške je spravidla 4-5 vajíčok, na ktorých sedia striedavo obaja rodičia, ktorí následne spolu kŕmia aj mláďatá. Živia sa prevažne hmyzom, hlavne mravcami žijúcimi v dreve a larvami chrobákov. 

Kadáver tohto jedinca, mladej samičky, našli pracovníci Správa CHKO Cerová vrchovina v obci Ožďany 21. augusta 2021.

Autor tlačovej správy: RNDr. Monika Gálffyová (biologička Gemersko-malohontského múzea)


 

1.10. - 31.10.2025  

LDM202510.jpg

LESY SR - Lesnícke a drevárske múzeum, Zvolen

Október v múzeu

LESNÍCKE A DREVÁRSKE MÚZEUM VO ZVOLENE

Ponuka na mesiac október:

VÝSTAVY:

Martin Kalamár: Živý les

od 11. 9. 2025 - 08. 11. 2025

výstava prezentuje poľovníctvo, lesníctvo i práce v lese očami autora.

Etudy z dreva XXV.

úžitkový predmet a šperk

od 23. 9. 2025 - 01. 11. 2025

výstava spojená so súťažou zameraná na podporu tvorby predmetov z dreva ako nosného materiálu. Nechajte sa inšpirovať šikovnosťou, fantáziou a citom pre krásu, ktoré dokážu obyčajnému kúsku dreva vdýchnuť nový príbeh.

TVORIVÉ DIELNE:

 

Aktuálnu ponuku nájdete na našom webe , facebooku a instagrame.

KEDY:

Termín po dohode. Skupinové návštevy prosíme hlásiť vopred.
Tel: +421 45 532 18 86

CENA: 1,50€ jeden výrobok

PRIPRAVUJEME:

70 rokov Poľany - výstava venovaná FS Poľana  pôsobiaceho pri TUZVO.

Cena profesora J. Halabalu 2025 víťazné práce 21. ročníka medzinárodnej študentskej súťaže vdizajne nábytku a interiéru.

Zmena programu vyhradená.


 

1.10. - 31.10.2025  

ponukovy list_ Tvoriva jesen.jpg

Literárne a hudobné múzeum ŠVK, Banská Bystrica

Tvorivá jeseň v múzeu október 2025

Pondelok - piatok: 14.00 - 16.00 h

Na uvedené aktivity je nevyhnutné sa vopred objednať.

Vstupné 2 € / osoba

Maximálny počet 10 osôb

Kontakt: Mgr. Jana Lašáková, +421 48 47 107 02


 
ÚvodÚvodná stránka