Oravská galéria v Dolnom Kubíne
Spoznajte umenie Oravy! Oravská galéria ponúka pestrú paletu zbierok, ktoré zahŕňajú maľby, grafiku, sochy a ďalšie umelecké diela. Objavte bohatstvo umeleckého prejavu v regióne.
Blízke ? stretnutia
Zbierky Oravskej galérie 1965 – 2025 v kurátorskom výbere Kataríny Bajcurovej
Kurátorka: PhDr. Katarína Bajcurová, CSc.
Vernisáž výstavy: štvrtok 19. júna 2025 o 16.30 hod.
BLÍZKE ? STRETNUTIA
Zbierky Oravskej galérie 1965 – 2025 v kurátorskom výbere Kataríny Bajcurovej
Venované Eve Ľuptákovej, dlhoročnej riaditeľke Oravskej galérie, ako aj všetkým bývalým a súčasným kolegyniam a kolegom
Oravská galéria v Dolnom Kubíne si pripomína 60 rokov od svojho založenia. Vyhranila sa ako galéria s unikátnym zbierkovým fondom, ktorý sa netýka iba Oravy, ale celého Slovenska, veď jej činnosti, expozície a výstavy mali často (prirodzene, popri tom regionálnom) aj nadregionálny význam a presah. Zaiste, prvoradým cieľom galérie ako zbierkovej inštitúcie je zachovať významné umelecké diela pre potomkov – pre budúcnosť, viac rokov však ukazuje, že vie byť tiež živým a tvorivým domom a domovom umenia, ktorý popri tom, že vyznáva tradičné galerijné – múzejné cnosti, sa vie inšpirovať a napojiť na tep dneška. Výstava je výzvou k novému a inému pohľadu na zbierky Oravskej galérie. Prináša špecifickú kurátorskú sondu do zbierok, k dielam, ktoré nie sú súčasťou stálych expozícií – rozpráva sedem metaforických príbehov na vybrané témy, zoradených podľa sál do siedmich celkov, ktoré vznikli na základe výberových príbuzností – autorských, motivických, obsahových a výrazových, keďže umenie je komplexný fenomén a umelci vždy reagovali na veľmi rozmanité stránky a aspekty života, skutočnosti, sveta naokolo. Má symbolický názov – Blízke ? stretnutia, žiadalo by sa možno dodať, že tretieho druhu – v tomto prípade sa však nekoná spojenie s mimozemšťanmi (ako v rovnomennom klasickom sci-fi filme); ostávame na zemi, na Orave, vernejšie v zbierkach Oravskej galérie. Kurátorský refresh koncept pracuje s dielami – zbierkovými predmetmi hneď v niekoľkých vrstvách – spája diela z rôznych období, autorov na základe analógií, kontrastu, opozície, naprieč časom a dejinami, skrz rôzne druhy a žánre vizuálneho umenia, spojivom – menovateľom sa často stáva téma/názov sály; konfrontujú sa navzájom majstrovské diela ako aj „drobnosti“ majstrov, diela hlavné – ikonické i zdanlivo „okrajové“, profesionálne a neprofesionálne, regionálne a nadregionálne, známe i menej známe, vystavované i nevystavované, staré a nové, moderné a súčasné, tzv. vysoké a nízke, úžitkové a voľné, blízke i vzdialené, diela na papieri, ktoré sa v expozíciách nevystavujú pre svoju krehkosť, viazané na akvizičnú politiku, či zastúpenie autorov. Výstava chce priniesť netradičnú hru s významami, znovu a inak odčítať posolstvá diel, ich presahy do dneška, inscenovať príbehy, ktoré vznikajú z netradičných susedstiev a „krátkych“ spojení jednotlivých diel. Zdieľať s divákmi kunsthistorické a kurátorské dobrodružstvo, za ktoré ďakujem.
Katarína Bajcurová
Kapitoly výstavy:
1/ Ostrov Orava
2/ Slovenský mýtus
3/ Strih na krajinu
4/ O tele a duši
5/ Tichý život vecí
6/ Kunstkammer
7/ Veľké x malé dejiny
Vystavujúci autori:
Milan Adamčiak, Miloš Balgavý, Andrej Barčík, Karol Baron, Jozef Baus, Miloš Alexander Bazovský, Ctibor Belan, Martin Benka, Jozef Beňo Medvecký, Robert Bielik, Kornel Bohúň, Peter Michal Bohúň, Pavol Breier, Albín Brunovský, Jozef Dorica, Marcel Dúbravec, Ľudovít Fulla, Vladimír Gažovič, Mikuláš Galanda, Vladimír Havrilla, Ferdinand Hložník, Vincent Hložník, Viliam Chmel, Pavel Choma, Patrik Illo, Jozef Jankovič, Ignác Kolčák, Běla Kolčáková, Jiří Kolář, Vladimír Kompánek, Ferdiš Kostka, Viera Kraicová, Fero Kráľ, Patrícia Koyšová, Jaroslav Kubička, Ján Kudlička, Milan Laluha, Mária Medvecká, Juraj Meliš, Ladislav Mednyánszky, Vladimír Merta, Svätopluk Mikyta, Ján Mudroch, Marek Ormandík, Štefan Papčo, Milan Paštéka, Vladimír Popovič, Július Považan, Veronika Rónaiová, Pavol Rusko, Dorota Sadovská, Rudolf Sikora, Štefan Siváň, Koloman Sokol, Tono Stano, Erik Šille, Ester Šimerová-Martinčeková, Lucia Tallová, Laco Teren, Théodore Valerio, Aleš Veselý, Arnold Peter Weisz-Kubínčan, Ernest Zmeták, neznámi ľudoví autori
Kontaktné údaje
Župný dom Dolný Kubín
Hviezdoslavovo námestie 11, 026 01 Dolný Kubín
Tel.: +421 43 586 32 12
E-mail: orgaldk@vuczilina.sk
Www: www.oravskagaleria.sk, FACEBOOK, Google Art Projekt
Otváracie hodiny
utorok - nedeľa: 10:00 - 17:00
Možnosti vstupu, vstupné
Základné vstupné - stále expozície: 4 €
Základné vstupné - výstava: 3 €
Podrobný cenník a zľavy
Prístup pre vozičkárov: ÁNO
História-popis
Vznik Oravskej galérie v Dolnom Kubíne podmienila v roku 1965 výrazná výtvarná kultúra oravského regiónu, splynutím profesionálneho umenia s ľudovým výtvarným prejavom. Administratívnym a výstavným centrom Oravskej galérie je Župný dom z konca 17. storočia, ktorý sa nachádza v Dolnom Kubíne na historickom Hviezdoslavovom námestí.
Baroková murovaná budova s ústredným arkádovým dvorom si zachovala svoju dnešnú podobu z poslednej rozsiahlej obnovy z roku 1893. Čelná fasáda budovy má neobarokovú úpravu z roku 1896. Na fasáde je medzi prvým a druhým poschodím nad hlavným vchodom do budovy reliéfny polychrómovaný, pieskovcový župný erb Oravy z 18. storočia. V roku 1994 bola ukončená jeho rozsiahla generálna rekonštrukcia, ktorou galéria získala 1.800 m2 expozičných a výstavných plôch.
Zbierkový fond galérie tvorí 8 výtvarných disciplín v počte cca 8000 kusov výtvarných diel.
Expozície
Župný dom Dolný Kubín:
V roku 1995 v Župnom dome sprístupnila galéria trvalé expozície z vlastných zbierok:
- Staré umenie 15.-19. storočia
- Ikony
- Slovenské výtvarné umenie 20. storočia
- Tradičné ľudové umenie
- Štefan Siváň – rezbár z Oravy
ŠTEFAN SIVÁŇ - rezbár z Oravy
Autorka koncepcie expozície a kurátorka: PhDr. Eva Ľuptáková
Autor fotografií: Stanislav Bodorík
Tento projekt sa uskutočnil vďaka podpore Nadácie SPP v grantovom programe Dedičstvo regiónov.
Stálu expozíciu z vlastných zbierok Štefan Siváň – rezbár z Oravy pripravila Oravská galéria v Dolnom Kubíne v roku 2010 pri príležitosti 45. výročia založenia galérie.
Štefan Siváň, rodák z hornooravskej obce Babín, patrí medzi najvýznamnejších insitných tvorcov na Slovensku. Jeho tvorba nebola ovplyvnená žiadnym umeleckým školením a vykryštalizovala do autentického výtvarného výrazu, charakterizovaného robustným formovaním materiálu, špecifickou modeláciou tvarov a priestorovým vnímaním autodidakta.
K vyrezávaniu plastík sa dostal cez výrobu betlehemov, s ktorými chodil v 20. a 30. rokoch 20. storočia koledovať po Slovensku, Morave a Čechách. Celý život bol roľníkom a kolárom a postupne popri práci na gazdovstve vytváral voľné plastiky, ktoré vychádzali z tradícií sakrálneho sochárstva a preberali zaužívané ikonografické schémy. V 60. rokoch sa o jeho tvorbu začali zaujímať niektorí slovenskí výtvarní umelci, teoretici a spisovatelia. Pod ich vplyvom začal Siváň po prvý krát vytvárať sochy väčších rozmerov a rozšíril aj záber spracúvaných námetov. Drevené sošky a sochy v pestrej motivickej škále sa postupne stali predmetom záujmu galérií a múzeí. Najväčšiu zbierku plastík na Slovensku v počte 95 kusov od tohto autora vlastní Oravská galéria v Dolnom Kubíne.
V jeho tvorbe by bolo možné narátať niekoľko desiatok rôznych tém, mnohé však často opakoval a varioval. Náboženské námety, hlavne betlehemy, stáli pri zrode Siváňa – rezbára a sprevádzali ho celým životom. Sakrálne a biblické témy premieňal na členité naratívne výjavy. Z dedinského života zobrazil všetky formy roľníckej, remeselnej a pastierskej práce. Rodinu tiež varioval vo všetkých jej podobách. Najčastejšie zobrazoval matku obklopenú deťmi. Zo živočíšnej ríše často vyrezával medvede, kone, kravy, jelene, psy a samozrejme ovce. Vytváral aj exotické zvieratá – slony, ťavy a levy. Fascinujúce sú jeho figurálne úle v tvare krojovaných ženských postáv v životnej veľkosti.
Počas svojho dlhého života vytvoril rozsiahle dielo, ktoré vzbudilo zaslúženú pozornosť nielen na Slovensku, ale aj v zahraničí. Pravidelne bol zastúpený na výstavách medzinárodného insitného umenia v Bratislave. Jeho plastiky nechýbali ani na veľkolepej prehliadke súčasného insitného umenia v Paríži v roku 1982. Siváňovo umenie sa objavilo, rozvinulo a odišlo s ním. V pravom zmysle slova nemôže mať rovnocenných nasledovníkov. Sila imaginácie a tvorivej fantázie mu bola nadelená v takej miere, akou nedisponoval na Slovensku žiadny z insitných tvorcov. Drobný vzrastom, monumentálny dielom - autentickým, neopakovateľným a jedinečným, ktoré sa stalo výpoveďou jednoduchého človeka – rezbára o svojej zemi, ľuďoch a ich každodenných radostiach i starostiach.
Galéria Márie Medveckej Tvrdošín-Medvedzie
Slanický ostrov umenia, Námestovo