Muzeum.SK - múzeum, hrad, zámok a galéria na Slovensku

Rozhovory / reportáže

Všetky články

Milan Kubíček: Čierny a Biely vesmír

Typ akcie:
Záhorská galéria Jána Mudrocha v Senici
Dátum:
5.12.2025
Do:
1.2.2026
Čas:
Popis:

Kurátorka: Božena Juríčková
Otvorenie výstavy: 5.12.2025 (piatok) o 17.00Výstava doposiaľ neprezentovanej maliarskej tvorby M. Kubíčka (*1944 – †2020) pri príležitosti 5. výročia úmrtia umelca. Vystavené obrazy krátko pred smrťou daroval Záhorskej galérii. Ide o cyklus Biely vesmír a Obrazy z druhého sveta.

Milan Kubíček, generačne z radov umelcov vstupujúcich na výtvarnú scénu koncom 60. rokov 20. stor., patrí medzi autorov známych i neznámych zároveň. Už v prológu vlastnej tvorby, obrniac sa pred každou politickou či estetickou ideológiou bariérou umeleckej autenticity, viac-menej rezignoval na komplexnejšiu verejnú prezentáciu svojho diela. Na druhej strane, bol jedným z prvých slovenských výtvarných umelcov, ktorý už začiatkom januára 2004 v predstihu reagoval na náš vstup do EÚ, a to výstavou so symbolickým názvom Brána na pôde magistrátu mesta Mödling neďaleko Viedne.
Milan Kubíček absolvoval školenie v ateliéri monumentálnej maľby a gobelínu, čoskoro však presmeroval svoje umelecké ciele do iného okruhu - vlastná monumentálna tvorba v jeho diele predstavuje iba nepatrnú, predovšetkým úvodnú epizódu. Ťažiskový autorský program sa v princípe koncentroval na komorný abstraktný maliarsky resp. kresbový prejav, pozície ktorého nekompromisne obhajoval i na úkor oficiálneho – socialistického umenia rovnako ako módnych prúdov súčasnosti. Rozhodnutie, ktoré sa  podstatnou mierou podpísalo na jeho uzavretosti a čiastočnej umeleckej izolácii. Istú voľnosť v oblasti nonkonformných osobných stratégií mu napokon umožnila najmä relatívna finančná nezávislosť, vybudovaná na báze celoživotnej pedagogickej práce.
Jedným zo základných myšlienkových okruhov, v ktorých rezonovalo kresbovo-maliarske dielo Milana Kubíčka, je projekt ovládnutia centrálnej ťažiskovej témy, ktorú sám označil ako organicko-mechanický svet. V autorskej terminológii išlo o proces prerastania organických kvalít, t. j. pôvodných princípov bytia, poriadku a zákonitostí vesmíru, Zeme, života, človeka, napokon i subjektu umelca samotného – teda v skutočnosti vnútorného, nehmotného a nereálneho, abstraktného a logického do mechanického, t. j. vonkajšieho prostredia, kde táto ideová platforma existencie nadobúda konkrétnu formálnu podobu, konkrétny reálny tvar.
Základný pilier svojho programu položil ešte v závere 60. rokov so smelým zámerom nadviazať na aktuálnu európsku výtvarnú scénu. Od počiatku mieril k nefiguratívnemu zobrazeniu, k abstrakcii. Kubíčkova projekcia abstraktného výrazu, onen organicko-mechanický svet, sa pritom v úvode  nezriedka opierala aj o vzdialený ohlas na prvotný senzuálny zážitok, absorbovala i prvok zašifrovanej reality. Napríklad i takej banálnej reality, akou je optický a najmä pocitový zážitok z krajiny. Táto skrytá či otvorená významovosť ako zámerná transformácia subjektívnych kvalít, prameniacich v objektívnej podstate, v umelcovej formulácii predstavovala konštruktívno-intuitívnu hru s výtvarnými a predmetnými prvkami s cieľom vytvoriť novú autentickú skutočnosť, založenú na etickej (pocitovej) a estetickej definícii. Obraz sa stával koncentrovanou vizualizáciou najvnútornejších, intímnych dotykov autora so životom, svetom i vlastnou umeleckou tvorbou v polyfónii vnemu, výtvarnej skúsenosti, ale predovšetkým pocitu a predstavy. Kubíčkovu tvorivú hru, v ktorej bola najdôležitejšia osobná rovina, vždy predurčoval kánon redukcie a minimalizmu. Predovšetkým jeho dvojrozmerné plošné kompozície  možno označiť ako akúsi archemaľbu. V úspornom móde sa rešpektujú alebo súperia farebné hmoty, amorfné a geometrické tvary, sceľuje a rozdeľuje ich razantná lineárna stopa.
V Kubíčkovej tvorbe pritom nemožno hovoriť o kontinuálnej špirále. Naopak, príznačný je diferencovaný širokospektrálny záber, neustály pohyb a nové reflexívne sondy. Abstrakciu v jadre reflektoval v osobitej nehomogénnej, skôr eklektickej syntetickej podobe. Z jej rozvrstvených príbehov a foriem si viac či menej spontánne vyberal rôzne tendencie a detaily, ktoré integroval v súhrne pôvodného, individuálneho prieskumu. Raz to boli akcenty štrukturálnej, raz expresívnej alebo lyrickej abstrakcie, inokedy prvky gestickej maľby, moment hry a psychického automatizmu. Od začiatku 70. až do záveru 80. rokov sú obrazy formulované 3D a pop-artovou optikou, vznikali série koláží, asambláží a frotáží. Posledné desaťročie 20. stor. charakterizuje autorov záujem syntetizovať plošnú abstraktnú maľbu s priestorovým objektom i samotnou inštaláciou.
Nečakaný záver diela, realizovaný s nástupom nového milénia, zasa vykryštalizoval do lyricky generovanej kolekcie lineárne ozvučených maliarskych reflexií s osobitou kaligrafickou intonáciou. Napokon v rozpätí rokov 2016 – 2018 vznikli dva početné maliarske cykly Biely vesmír a Obrazy z druhého sveta (s pracovným názvom Čierny vesmír). Pretkané sú hlbokou vnútornou, temer mystickou intímnosťou, ktorú iniciovala autorova úvaha: „V každom z nás sa ukrýva vnútorný vesmír“. Ich minimalistická, pritom dynamická vizuálna artikulácia ťaží predovšetkým zo spontánneho, nástojčivého gesta a polarity bielej a čiernej. Práve výber z týchto posledných abstraktných súborov (bez názvu, iba číselne evidovaných 57 olejov na plátne) Milan Kubíček v roku 2019 venoval do zbierkového fondu Záhorskej galérie Jána Mudrocha v Senici ako prejav uznania galerijným aktivitám v súvislosti s priekopníckou a viacnásobnou individuálnou prezentáciou jeho voľnej tvorby. Obidva záverečné cykly ZGJM na výstave zverejňuje v premiére, o. i. tiež v kontexte uplynulých životných jubileí umelca (nedožité 80. výročie narodenia v r. 2024, 5. výročie úmrtia v r. 2025).
Akademický maliar Milan Kubíček (*1944 Bratislava - †2020 Skalica), pôsobiaci striedavo v Stupave a v Bratislave, v rokoch 1958 – 1962 študoval na Oddelení aranžérstva Školy umeleckého priemyslu v Bratislave (prof. Rudolf Fila, Fridrich Moravčík). V rozpätí 1963 – 1969 v štúdiu pokračoval na VŠVU v Bratislave v Ateliéri monumentálnej maľby a gobelínu u prof. Petra Matejku. Za svoju diplomovú prácu získal Absolventskú cenu Rady VŠVU v odbore integrácie architektúry a výtvarného umenia pri tvorbe životného prostredia. Patril k zakladajúcim členom výtvarného združenia Art Club 60+8 (1990), v rámci ktorého aj prezentoval svoju tvorbu. Jeho širokospektrálny umelecký program obsiahol komornú maľbu vrátane asambláže, frotáže a koláže, voľnú kresbu, monumentálnu tvorbu a tapisériu, maliarsky 3D objekt i inštaláciu. Okrem vlastnej tvorby sa od roku 1973 až do odchodu do dôchodku v roku 2007 venoval pedagogickej práci na základnej umeleckej škole v Bratislave. V mimoumeleckej sfére sa aktívne angažoval v početných aktivitách zameraných na oblasť dejín Stupavy a ochranu jej kultúrnych pamiatok.
Dielo Milana Kubíčka je zastúpené v zbierkovom fonde SNG v Bratislave, ZGJM v Senici, v Galérii umenia mesta Strumica (Severné Macedónsko), na magistráte mesta Mödling (Rakúsko) a v súkromných zbierkach na Slovensku, v Taliansku, Nemecku, Rakúsku, Poľsku, Kanade a USA.

Tipy na ubytovanie a výlety

Vyberte si príjemné ubytovanie na Slovensku blízko pamiatok a múzeí. Navštívte web MegaUbytovanie.sk a rezervujte si Váš pobyt ešte dnes. Ak uprednostníte ubytování v Česku, rezervujte si ho na webe MegaUbytko.cz, kde nájdete množstvo chát, chalúp, apartmánov a penziónov k prenájmu.

Odporúčame aj pobyty v slovenských kúpeľoch a viaceré wellness hotely. Spomedzi obľúbených vyberáme Hotel HVIEZDA v Dudinciach.

Ak sa chystáte na výlet v Čechách a baví Vás história, tipy na výlet s touto tématikou nájdete na weboch múzeá v ČR alebo hrady a zámky v ČR.

Aktuality z múzeí a galérií

  • Malokarpatské múzeum v Pezinku získalo prestížnu medzinárodnú cenu Živa Award 2025

    Na slávnostnom vyhlásení Živa Award 2025 v meste Trebinje (Bosna a Hercegovina) získalo Malokarpatské múzeum v Pezinku cenu za rozprávanie príbehov – storytelling. Toto prestížne ocenenie udeľuje Fórum slovanských kultúr (Forum of Slavic Cultures – FSK) najlepším múzeám a pamiatkovým lokalitám v slovanskom svete. Odborná porota zložená zo 16 medzinárodných expertov z FSK a Európskej múzejnej akadémie (EMA) ocenila Malokarpatské múzeum za je
  • Odučíme za vás: Slovenské národné múzeum mení učivo na zážitok

    Slovenské národné múzeum (SNM) otvára školám dvere do sveta, kde sa učivo mení na dobrodružstvo. V 18 špecializovaných múzeách čakajú na deti programy, ktoré spájajú históriu, prírodu, vedu a kultúru so zážitkom. Živá učebňa namiesto lavice, rozprávka namiesto čítanky, experiment namiesto poznámky pod čiarou. Čo žiakov čaká v SNM? SNM – Historické múzeum – špeciálne prehliadky, ktoré odhaľujú zákutia dejín. SNM – Múzeum holokaustu v Se
  • Pod Fiľakovským hradom zveľadili prístup k podzemným chodbám

    Podzemné priestory pod fiľakovským hradným vrchom každoročne lákajú čoraz viac návštevníkov nielen zo Slovenska, ale aj z Maďarska a ostatných štátov Európy. Počas 6 rokov tieto priestory podľa vedenej štatistiky Hradného múzea vo Fiľakove navštívilo 68 500 záujemcov. Pri hrade sa podarilo vybudovať prístupové chodníky k dvom vstupom do protileteckých úkrytov. Podľa slov riaditeľky Hradného múzea vo Fiľakove Viktórie Tittonovej sú protiletecké
Všetky aktuality

Reklama

ÚvodÚvodná stránka