Muzeum.SK

Ministerstvo kultúry SR zrušilo bezplatné vstupy do múzeí a galérií v prvú stredu v mesiaci.
viac infoRyszard Kaja: Poľsko – Od Baltiku po Tatry
Kurátor: Robert Paršo
Vernisáž: vo štvrtok 16. októbra o 16:00 v ZSM
Výstava je sprievodným podujatím Trienále plagátu Trnava 2025
Západoslovenské múzeum v Trnave v spolupráci s Poľským inštitútom v Bratislave predstavuje trnavskému publiku výstavu plagátov legendárneho poľského grafika, plagátového dizajnéra a scénografa Ryszarda Kaju. Výstava s názvom Od Baltiku po Tatry je výberom stovky plagátov, ktoré sám autor nazval „zakódovaný bedeker súkromných spomienok“. Kolekcia vznikala postupne v rokoch 2012 – 2019 a prináša sériu originálnych plagátov plných nostalgie, umelcových spomienok, ale aj emócií.
Ryszard Kaja (1962 – 2019) bol jedným z najvýraznejších poľských vizuálnych umelcov svojej generácie. Vyštudoval klasickú maľbu, no venoval sa najmä scénografii, kostýmom, ilustráciám a divadelnej grafike – zahŕňajúc pozvánky, programy či plagáty k inscenáciám. Bol spoločenským človekom plným nápadov, gurmánom a workoholikom, ktorého nevyčerpateľná fantázia a činorodosť sa prelínala s jemnou iróniou, nostalgiou a takmer detskou radosťou z objavovania tajomstiev života i sveta.
Pochádzal z umeleckej rodiny. Otec Zbigniew Kaja patril k predstaviteľom slávnej Poľskej školy plagátu, matka Stefania bola uznávanou maliarkou a keramičkou. Počas svojej kariéry vytvoril viac než 150 scén a kostýmov pre operu, balet, divadlo, film i televíziu – a tiež niekoľko pozoruhodných dizajnov interiérov. V 90. rokoch pôsobil ako hlavný scénograf vo veľkých divadlách v Štetíne, Poznani či Lodži. Táto etapa bola spojená s významnými oceneniami vrátane Medaily Młodej Sztuki.
Napriek úspechu sa po roku 2000 rozhodol zmeniť svoje zameranie – začal spolu s vtedajším partnerom Leszkom Jamrozikom, dnes správcom a kustódom jeho umeleckého odkazu, cestovať – po celom svete i po Poľsku – a presunul svoju tvorbu smerom k ilustráciám a plagátu, ktorý sa neskôr stal jeho najosobnejším vyjadrovacím médiom. Svoje cestovateľské zážitky, myšlienky a vizuálne postrehy si zapisoval do denníkov, ktoré sa stali predlohou pre jeho najznámejšie dielo – sériu plagátov „Polska“ (Poľsko).
Táto séria, ktorú označoval za svoj „umelecký cestovateľský denník“, zahŕňa 164 plagátov, ktoré tvoril od roku 2012 až do svojej smrti v roku 2019 – pričom predstavuje výber autentických postrehov, spomienok a univerzálnych tém. Nejde o turistickú propagáciu ani mapovanie miestnych atrakcií. Kaja pri tvorbe vizualizoval akúsi prechádzku po „duši krajiny“, plnú jedinečných pozorovaní, metafor a anekdôt o mestách, regiónoch i „nemiestach“ Poľska.
Plagáty reflektujú nostalgiu starých cintorínov a poetiku malomestských zátiší, ale aj grotesknosť moderných panelákov, ľudové čipky, techno-festivaly či staré židovské štetly. Cítiť v nich fascináciu artdekom, hrabalovský humor a schopnosť nachádzať unikátny pohľad na veci, zakaždým z nečakanej perspektívy, so zveličením, láskavosťou a jemnou iróniou. Plagáty oživujú korpulentné dámy, obskúrne postavy, absurdné situácie, skryté intervencie i symboly „poľskosti“ – od mešity tatárskej menšiny v Bohonikoch po rafinériu v Płocku, od sliezskych červených okien až po punkový festival v Jarocine.
Kaja pri tvorbe používal rozmanité techniky – maľbu, koláž, fotomontáž, neraz aj drevorezy svojho otca – a výsledné plagáty pôsobia akoby boli práve vytiahnuté z archívu, často so zámernou patinou a ručnými poznámkami.
Výstava ponúka pohľad na cestu umelca, ktorý sa nebál spájať tradíciu s iróniou, bláznivú predstavivosť so všednosťou a ktorý cez plagát dokázal zaznamenať esenciu Poľska – jeho krásu, bizarnosť i obyčajnosť. Kolekcia je akýmsi príspevkom vnímavého umelca k sebauvedomeniu si vlastného významu, krásy i nedostatkov krajiny, ktorá sa spamätáva a nanovo pretvára po období akejsi stagnácie a úpadku.
Pozývame vás spoznať Poľsko od Baltiku až po Tatry očami poľského grafika Ryszarda Kaju na výstavu, ktorá je zároveň sprievodným podujatím Trienále plagátu Trnava 2025.
Tipy na ubytovanie a výlety
Vyberte si príjemné ubytovanie na Slovensku blízko pamiatok a múzeí. Navštívte web MegaUbytovanie.sk a rezervujte si Váš pobyt ešte dnes. Ak uprednostníte ubytování v Česku, rezervujte si ho na webe MegaUbytko.cz, kde nájdete množstvo chát, chalúp, apartmánov a penziónov k prenájmu.
Odporúčame aj pobyty v slovenských kúpeľoch a viaceré wellness hotely. Spomedzi obľúbených vyberáme Hotel HVIEZDA v Dudinciach.
Ak sa chystáte na výlet v Čechách a baví Vás história, tipy na výlet s touto tématikou nájdete na weboch múzeá v ČR alebo hrady a zámky v ČR.
-
V Banskej Bystrici sídli už 25 rokov Poštové múzeum, ktoré sa jeho vedúca Jarmila Ďurišová snaží približovať verejnosti. V zbierkach nemá Modrý, ani Červený Maurícius, ale návštevníkom má určite čo ukázať.
V pozícii vedúcej Poštového múzea (POSTM) v Banskej Bystrici je Jarmila Ďurišová len jeden rok a aj napriek tomu, že POSTM sa v priebehu 25 rokov úspešne zaradilo medzi ostatné kultúrne stánky v meste, vníma, že je v povedomí verejnosti tak trochu v pozadí, či už svojou polohou mimo užšie centrum mesta alebo špecifickým zameraním. Preto je práve ďalšie zviditeľňovanie POSTM jedným z jej cieľov. „Mnohí Banskobystričania vôbec netušia, že Poštové m -
Odučíme za vás: Slovenské národné múzeum mení učivo na zážitok
Slovenské národné múzeum (SNM) otvára školám dvere do sveta, kde sa učivo mení na dobrodružstvo. V 18 špecializovaných múzeách čakajú na deti programy, ktoré spájajú históriu, prírodu, vedu a kultúru so zážitkom. Živá učebňa namiesto lavice, rozprávka namiesto čítanky, experiment namiesto poznámky pod čiarou. Čo žiakov čaká v SNM? SNM – Historické múzeum – špeciálne prehliadky, ktoré odhaľujú zákutia dejín. SNM – Múzeum holokaustu v Se -
Od upratovačky až do riaditeľského kresla. Aj takto možno v skratke popísať kariéru riaditeľky Múzea v Kežmarku Eriky Cintulovej
Múzeum v Kežmarku je v zriaďovateľskej pôsobnosti Prešovského samosprávneho kraja a má vo svojej správe Kežmarský hrad spolu s administratívou, dve meštianske domy v centre mesta a baštu mestského opevnenia. Erika Cintulová, ktorá do múzea nastúpila ešte počas vysokoškolského štúdia na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave, Katedra estetiky a vedy o umení - odbor Teória a dejiny kultúry, je jeho riaditeľkou od roku 2002. Najväčš -
Projekt Muzeum.SK oslavuje 25 rokov, ako to vníma jeho autor sa dočítate v článku
Začiatky projektu: Ako sa zrodila myšlienka na Muzeum.SK? Aké boli prvé kroky a aké výzvy si musel prekonať pri jeho spustení? Čo ťa motivovalo venovať sa tejto oblasti? Najskôr sa pokúsim napísať niečo o sebe a o tom, čo ma priviedlo na víziu vytvoriť projekt Muzeum.SK (www.muzeum.sk). Od detstva ma otec brával do múzea v Banskej Bystrici, kde pracoval a neskôr po roku 1989 bol v Stredoslovenskom múzeu dlhoročným riaditeľom. Môj vzťah