Akcie

3.7. - 17.9.2025  

Majster_Pavol_K1.jpg

Považské múzeum v Žiline

Pohľad. Oltár Majstra Pavla. Fotografie Petra Župníka.

Od 3. júla sa v kaplnke Budatínskeho hradu nachádza výnimočná výstava fotografií pod názvom Pohľad. Oltár Majstra Pavla. Fotografie Petra Župníka.

Peter Župník študoval fotografiu na pražskej FAMU. Bol jedným z najdôležitejších predstaviteľov tzv. slovenskej vlny – zoskupenia slovenských fotografov študujúcich v osemdesiatych rokoch u prof. Jána Šmoka. V minulosti pôsobil ako voľný fotograf vo Francúzsku a Čechách, momentálne na Slovensku. Spektrum jeho tvorby je široké, od domaľovávaných  fotografií  až po čisté výtvarné obrazy ako tie zo série majstra Pavla, ktoré vznikli v roku 2014 . Jeho diela sa nachádzajú v zbierkach svetových galérií a inštitúcií v Paríži, Lausanne, Houstone, Bostone, Prahe, Brne či Bratislave.

Výstava ponúka pôsobivé pohľady na hlavný oltár v Chráme sv. Jakuba v Levoči. Fotografie vznikli v čase, keď prebiehalo reštaurovanie oltára a autor mal možnosť vidieť a zachytiť toto unikátne dielo zblízka. Zábery tak odkrývajú nové možnosti vnímania a nazerania na tvorbu Majstra Pavla. „Je to zážitok vidieť oltár zblízka, putujem Pavlovým svetom, vnímam Božiu krásu. Času aj svetla je málo. Pri ďalšej ceste sa ocitám v levočských ateliéroch, kde mám výnimočnú možnosť fotografovať rozobratú Poslednú večeru, anjelov, nosičov koruny a niekoľko fragmentov z oltára. Hľadám ten správny pohľad, sochy ožívajú, veci majú presný význam, znovuobjavujem a obdivujem jeho nadčasové dielo. Mojimi fotografiami sa chcem s vami podeliť o zážitok, vidieť a precítiť úchvatné dielo Majstra Pavla z Levoče,“ približuje Peter Župník. 

„Touto výstavou by sme chceli aj našim návštevníkom priblížiť nový pohľad na oltár Majstra Pavla z Levoče. Navyše, priestory barokovej kaplnky len umocnia zážitok z vystavených diel,“ dopĺňa kurátorka výstavy –  etnologička Považského múzea Adriana Bárdyová.

7. august 2025 o 15.00

Komentovaná prehliadka výstavy Pohľad. Oltár Majstra Pavla. Fotografie Petra Župníka.

Pozývame vás na komentovanú prehliadku výstavy Pohľad. Oltár Majstra Pavla. Fotografie Petra Župníka, ktorá sa bude konať vo štvrtok 7. augusta o 15.00 v priestoroch kaplnky Budatínskeho hradu. Autor fotografií Peter Župník priblíži príbeh vzniku fotografií. Stretnutie s ním bude zároveň unikátnou príležitosťou vidieť zábery, ktoré neboli publikované. Po komentovanej prehliadke bude nasledovať diskusia.

Vstup voľný.


 

3.7. - 24.10.2025  

A4_LQ.jpg

Banícke múzeum v Rožňave

Martin Kacvinský: NeMiestne maľby

Banícke múzeum v Rožňave v spolupráci s Galériou umelcov Spiša uvádza reprízu profilovej
výstavy spišského umelca Martina Kacvinského, ktorého tvorba reflektuje kritiku jednotlivca
a súčasnej spoločnosti.

______________________________________________________________________________________________
Vernisáž výstavy: štvrtok, 3. 7. 2025 o 16.00
Kurátorka projektu: Mgr. art. Katarína Balúnová, ArtD.
Výstava na webe: https://www.gus.sk/martin‐kacvinsky‐nemiestne‐malby‐2/

______________________________________________________________________________________________

Banícke múzeum v Rožňave v spolupráci s Galériou umelcov Spiša ‒ kultúrne zariadenia Košického samosprávneho kraja, uvádzajú reprízu profilovej výstavy Martina Kacvinského pod názvom NeMiestne maľby. Výstava je uvedená v rámci dramaturgického cyklu Profily / Umelci Spiša. Martin Kacvinský je spišský umelec, ktorého dielo koncepčne a výrazovo presahuje regionálny rámec: vo svojej tvorbe sa zaoberá kritikou jednotlivca a spoločnosti. Zároveň sú jeho maľby istým spôsobom „nemiestne“: nebojí sa pracovať s témami, ktoré môžu byť v lokálnom kontexte provokatívne.
Riaditeľka Galérie umelcov Spiša, Lucia Benická uvádza: „Galéria umelcov Spiša pripravuje kvalitné profilové a tematické projekty, ktoré vďaka súčinnosti s inými organizáciami v zriaďovateľskej pôsobnosti Košického samosprávneho kraja nekončia iba na Spiši. S Baníckym múzeom v Rožňave máme niekoľkoročnú spoluprácu: v roku 2022 sme uvádzali profilovú výstavu sochára Štefana Kubíka, toto leto uvádzame na Gemeri spišského maliara Martina Kacvinského. Výstavná „recyklácia“ má pre nás mimoriadny význam prezentovať aj mimo región odbornú, výskumnú, prezentačnú a zbierkotvornú činnosť, keďže na výstave uvádzame aj diela z našej zbierky.“
Kurátorka výstavy Katarína Balúnová predstavuje autorovu tvorbu: „Martin Kacvinský sa neobmedzuje vopred určeným ideovým zameraním, pracuje skôr intuitívne ako programovo. Vo svojich dielach sa dotýka problematiky entity, nacionalizmu aj rodových otázok. Často sa opakujúce hlavy – masky vyjadrujú existenciálnu krízu  jednotlivca aj spoločnosti. Sú neustálym hľadaním (auto)portrétu, ktorý je zároveň maliarskym experimentom. Každá maľba je pre umelca solitér, vybudovaný cez expresívne gesto daného momentu. Typické je popieranie perspektívy a ustálenej kompozície, výrazná až jedovatá farebnosť, kombinácia viacerých techník od olejomaľby, cez akryl, sprej, po papierovú koláž a asambláž. Maľba škvŕn, stekanie farieb, vrstvenie a v neposlednom rade premaľovávanie starších obrazov, je súčasťou samorastlého tvorivého procesu. Umelec reflektuje banálne každodennosti a genius loci spišského regiónu nasiaknutého gotickou tradíciou, kde ukrižovania, tatranské štíty aj plastové kačičky, sú súčasťou tej istej po(d)vedomej reality. V dielach z posledného obdobia sa umelec obracia od figuratívneho zobrazenia k abstrakcii, od expresívnej maľby ku geometrii. To, čo je na prvý pohľad diametrálne odlišné, spája umelcova neustála zvedavosť v možnostiach nového výtvarného prejavu. Výrazná farebnosť sa zjednocuje do línií, optická hra sa sústredí do singulárneho momentu zalomenia. Vzbura tak ustupuje meditácii v rámci novej životnej etapy autora“.
Profil autora / Martin Kacvinský (*1984) študoval v r. 1999 – 2003 na Strednej priemyselnej škole v Spišskej Novej Vsi, odbor Kameňosochárstvo. V r. 2005 – 2006 navštevoval Filozofickú fakultu Prešovskej univerzity v Prešove, odbor Výtvarná výchova. V r. 2009 – 2015 študoval na Fakulte výtvarných umení Akadémie umení (AVU) v Banskej Bystrici, u prof. Františka Hodonského a prof. Jána Kudličku, pričom magisterský titul získal pod vedením prof. Štefana Balázsa. Zaradil sa tak ku generácii úspešných absolventov AVU, ktorí momentálne pôsobia v regióne ako Zuzana Kacvinská, Tomáš Cetera, Adam Macko, Martin Kudla, či Ján Frančák. Martin Kacvinský pracuje v médiu maľby, kresby a objektu. V r. 2013 – 2016 organizoval prezentácie súčasného mladého umenia v rámci projektu weKLADY post‐gallery v Spišskej Novej Vsi. Pôsobí v hudobnej skupine Ničiteľ, ktorá vystupovala v susedných krajinách (CZ, HUN, PL) a v Slovinsku a Chorvátsku. Venuje sa tiež tvorbe obalov na hudobné nosiče. Jeho tvorba bola uvedená na niekoľkých výstavách na Slovensku a diela sú zastúpené v zbierke Galérie umelcov Spiša. Link: https://martin‐kacvinsky‐art.webnode.sk/


 

4.7. - 24.8.2025  

2025-ZGJM-Akvizicie-Plaga╠ut-A3-Web.jpg

Záhorská galéria Jána Mudrocha v Senici

Akvizície 2024

Výstava súboru umeleckých diel nadobudnutých do zbierkového fondu galérie v roku 2024. Ide prevažne o maliarske diela, jednu kresbu a komornú sochársku figurálnu kompozíciu.

Otvorenie výstavy: 4.7.2025 (piatok) o 17.00 / Úvodné slovo na vernisáži: Roman Popelár / Hudobný hosť vernisáže: Stroon

Po približne roku predstavujeme verejnosti umelecké diela, ktoré Záhorská galéria nadobudla v roku 2024 kúpou alebo darom. Ide prevažne o autorov/autorky, ktorí sa v galérii odprezentovali samostatnou výstavou (Dominika Brečková, Štefan Orth), resp. v priebehu posledných rokov mohli návštevníci galérie vidieť ich diela v kolektívnych výstavách (Iveta Tomanová, Bohumil Bača). Výnimku tvorí ucelená séria obrazov mladej maliarky Alexandry Barth (*1989, Malacky), regionálnej autorky, ktorá však v súčasnosti žije v Taliansku. Séria pozostáva zo siedmych obrazov, z ktorých dva galéria nadobudla kúpou a päť darom. Vzhľadom na rozmernejšie formáty budú na výstave k videniu iba diela, ktoré Záhorská galéria od autorky zakúpila.

Kúpu diel Dominiky Brečkovej z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.


 

4.7. - 24.8.2025  

ZGJM-Návrat-k-nehybnosti-Poster-A3-web.jpg

Záhorská galéria Jána Mudrocha v Senici

Kristína Kandriková: Návrat k nehybnosti

Výstava prezentuje najnovšiu maliarsku tvorbu mladej autorky.

Kurátor: Jan Gerych
Otvorenie výstavy: 4.7.2025 (piatok) o 17.00 / Hudobný hosť vernisáže: Stroon 
24.8.2025 (Ne) o 15.00: Komentovaná prehliadka končiacich výstav s riaditeľom Romanom Popelárom a autorkou výstavy.

Návrat k nehybnosti je dosud nejrozsáhlejší výstava malířky Kristíny Kandrikové. Sedm místností Záhorské galerie Jana Mudrocha umožnilo vytvořit sedm instalací, které návštěvníkům dají prožít sedm zastavení v prostoru a času definovaných barvou, světlem a především uměním autorky.
Kristína Kandriková žije a pracuje na samotě za městem, kde civilizace tolik neruší její myšlenky a odkud může podnikat inspirační výpravy do lesa a hor. Trpělivě reviduje účinky a funkci malby, prastarého uměleckého média, a aktualizuje ho pro naši dobu. Poněkud samotářský styl práce vyvažuje tvůrčími přesahy do dalších sfér - hudby, literatury, nebo architektury, kde všude zahájila dialog svou tvorbou.
Kandriková prozkoumává hranice malby a rozšiřuje je. Prošla si řadou experimentů ať už s formátem, materiálem, nebo tvůrčím procesem, vynalezla mnohé originální techniky, dlouhodobě stěžejní je však pro její práci fenomén vnitřního světla v malbě. Světlo je pro ni hmotou, živým materiálem, zkoumá jeho přítomnost v obrazu, schopnost z něj vystupovat nebo v něm naopak pohlcovat okolí. Pracuje jak s iluzorním světlem, hraje si s optickým klamem a fyzikálními zákony či nemalířskými materiály, tak reálným světlem.
Funkcí světla v Kandrikové tvorbě je barva. Zajímá ji, jak barevné světlo ovlivňuje prostor, ostatní díla a jejich diváky. Nově se začala zabývat rozptylem světla a rozostřením. Vrství barevné a monochromní fólie, takže rozmazává kontury původní struktury a dále minimalizuje celkový výraz, zůstává dojem z barvy. Takovým pojetím přesouvá pozornost z detailu ve prospěch atmosféry a meditativního účinku díla. 
Jaké má místo obraz v době všudypřítomného vizuálního smogu a dominance digitálního rozhraní? Jakou mají dnešní diváci kapacitu vnímat zarámované umění pověšené na stěně? Dokáže obraz přinést nějaký prožitek v konkurenci virtuální reality? Kolik času věnuje průměrně divák obrazu na výstavě?
Malířka nachází inspiraci v přírodě za domem. Podniká výpravy za soumraku a pod korunami stromů cestou na kopec zažívá nečekané světelné efekty, které následně v ateliéru zpracovává do abstraktních výjevů nebo je popisuje ztvárněním konkrétních situací. Hraniční prožitky z plenéru se snaží navozovat i při tvorbě, ztiší mysl, ponoří se do daného momentu a nechá nevědomí ovládnout své ruce. Tvoří ve flow, nechá se jím vést jako napojená na spodní proud, který všechno unáší. Vede dialog s Vyšší mocí pomocí barvy. 
Další konstantou Kandrikové kódu je čas. Stejně jako se její inspirace odvíjí od zlomových okamžiků západu slunce a stmívání, tak její díla mají svou chvíli. I když tam jsou, nejsou tam vždy. Někdy musíte přijít na to, jak fungují, abyste je zachytili. Neměli byste spěchat. Pomůže, když se zastavíte, odpoutáte od vnějších podnětů a necháte na sebe její díla působit. Je zvláštní, že diváci v instalacích Kristíny Kandrikové přirozeně ztiší. Změna světelné atmosféry, jež je provází, vede člověka k vnitřní reflexi a duchovnímu zbystření. Jako by její díla ticho aktivně vydávala a diváky jím pohlcovala. Když se vám podaří její umění přečíst, stanete se jeho součástí.
Umělecká díla Kristíny Kandrikové se nedají dost dobře vyfotit. Musí se zažít na vlastní kůži. Když se publikum nechá vést autorkou a oddá se jejímu záměru, může se mu podařit povznést se do podobných končin, z jakých tvořila. Zapomene na svět kolem, na sebe sama, ponoří se do hlubších proudů. Kandriková tak v digitálním věku dostává médium malby zpátky k podstatě umění - zprostředkovává jím zážitek umělecké kontemplace a vytržení.

Jan Gerych


 

4.7. - 1.9.2025  

0tron-pavel-surovy-snm-historicke-muzeum-slovensko.jpg

Historické múzeum SNM, Bratislava

Trón Pavla Surového

Najoceňovanejší fotografický projekt slovenského umelca žijúceho v Srbsku, Trón Pavla Surového, ktorý zároveň otváral aj prestižnu titulu Európske mesto kultúry - Nový Sad 2022, prichádza na Slovensko do Bratislavy.

Autor, oceňovaný dizajnér a fotograf Pavel Surový sa zameriava na to, ako ľudové kroje za vrstvami látok, čipiek a výšiviek ukrývajú ideál ženskej krásy. Na fotografiách vystupujú mladé ženy v tradičných odevoch doplnených korunkami, šperkami a ozdobami, ktoré okrem svojej symbolickej roviny vychádzajúcej z ľudovej kultúry poukazujú aj na súčasné hodnoty ako túžba po kráse, úspechu a spoločenskom postavení.

Výstava nie je len prehliadkou krásnych krojov – ponúka aj hlbší pohľad na tradičné symboly a ich význam. Autor skúma, ako sa náboženské a archaické znaky ukryté vo výšivkách a vzoroch krojov spájajú s duchovnými hodnotami a vierou.

Návštevníci budú môcť obdivovať ľudový odev Sloveniek,  Srbiek, Maďariek, Buneviek, Šokaciek, Rumuniek či Rusíniek. Fotografie tak ukazujú nielen kultúrne bohatstvo týchto národov, ale aj ich vzájomné spolužitie a vplyvy.

Pavel Surový vo svojej tvorbe spája tradíciu s moderným umeleckým pohľadom. Projekt Trón predstavuje viacvrstvový symbolický príbeh, ktorý stavia proti sebe, ale zároveň aj spája pozemský a duchovný svet. „V popredí si na fotografiách možno niekto všimne len krásne dievčatá či farbu krásnych ľudových krojov, pričom sa určite nájdu aj takí, ktorí cez historické či mýtické postavy uvidia alegórie a posolstvá, ktoré v sebe nesú,“ približuje autor výstavy Pavel Surový.

Pavel Surový je oceňovaný slovenský grafický dizajnér, módny fotograf a zberateľ ľudového odevu, ktorý tradíciu a kultúru predstavuje cez prizmu svojho duchovného a filozofického pohľadu. Výstava Trón mala svetovú premiéru v Paríži, ďalej bola inštalovaná v Číne, Nemecku, Slovínsku, Maďarsku, Republiky Srpskej, Českej republike a Srbsku.


 

4.7. - 5.9.2025  

Paradájz Pikčr 2025 2.jpg

Múzeum vo Svätom Antone

Paradájz Pikčr: Škodíci unlimited

Jedinečné ochotnícke divadlo Paradájz Pikčr pozýva všetkých návštevníkov do parku pri kaštieli vo Svätom Antone na divadelné predstavenie ŠKODÍCI unlimited.

Predstavenie sa odohrá v troch termínoch: 4. júla, 22. augusta a 5. septembra 2025 o 18.00 hod.

Príďte bude sranda.

Vstupné dobrovoľné.


 

8.7. - 31.7.2025  

mlady-paleontolog-–-qr-kod-1-scaled.jpg

Západoslovenské múzeum v Trnave

Mladý paleontológ

Letná vzdelávacia aktivita, ktorú musíte zažiť!!!

Čaká vás: vyklepávanie skamenelín, bádanie pod mikroskopom, hra s kinetickým pieskom, dotyk so skutočnými skamenelinami

Aktivita je určená pre deti od 7 do 14 rokov.

Vstupné: 6,- € / dieťa

Termíny, na ktoré sa môžete prihlasovať:

8. júla o 9:00

9. júla o 9:00

10. júla o 14:00

15. júla o 9:00

16. júla o 9:00

17. júla o 9:00 a 14:00

22. júla o 9:00

23. júla o 9:00

31. júla o 9:00

Minimálny počet potrebný na uskutočnenie aktivity je 5 detí.

PRIHLASOVANIE CEZ ONLINE FORMULÁR - TU


 

8.7. - 27.8.2025  

leto v muzeu.jpg

Múzeum slovenskej dediny SNM, Martin

Leto v múzeu

Neseďte doma, prázdninujte v našich múzeách. Na leto máme pripravené tvorivé dielne pre rodiny s deťmi, nočnú prehliadku zaujímavej výstavy či ukážky tkania.

Múzeum slovenskej dediny

Počas prázdnin si môžete spestriť prehliadku Múzea slovenskej dediny návštevou našej tvorivej dielne Leto v múzeu. Vyskúšate si prácu s vlnou – napríklad suché plstenie, tkanie na stolových krosienkach, výrobu jednoduchých pletených bábik či náramkov z vlny. Aktivity doplnia lektorský výklad novej výstavy „Od Juraja do Mitra. Pastierstvo a ovčiarstvo v tradičnom prostredí“, ktorá predstavuje zaujímavý svet tradičného ovčiarstva a salašníctva na Slovensku. Zabaviť sa môžu prísť deti aj dospelí a z dielne si odnesú vlastný originálny výrobok. Tvorivú dielňu v Múzeu slovenskej dediny nájdete otvorenú každý prázdninový utorok od 8. júla do 26. augusta 2025 v čase od 10.00 do 15.00 hod. v usadlosti z Moškovca.

Pri návšteve tkáčskej dielne si návštevníci Múzea slovenskej dediny budú môcť pozrieť a pod vedením skúsenej tkáčky aj vyskúšať viaceré činnosti spojené s výrobou textilu, ako napríklad tkanie plátna alebo kobercov na krosnách, súkanie nití na kolovrate alebo pradenie ľanovej nite. Okrem toho sa budú môcť zoznámiť s niektorými druhmi tradičných tkanín, ktoré sa používali v gazdovstve alebo v domácnostiach. Tkanie v múzeu bude prebiehať počas nasledujúcich dní: 9., 10., 16., 17., 23. a 24. júl a 6., 7., 13., 14., 20. a 21. augusta od 10.00 do 15.00 hod.

Etnografické múzeum

V Etnografickom múzeu čakajú návštevníkov tvorivé dielne Leto v múzeu. Počas prázdninových stried sa od 9. júla v čase od 10.00 – 12.00 a 13.00 – 15.00 hod. zabavia pri tradičných technikách – drôtovaní (9. 7. a 6. 8.), výrobe hračiek (16. 7. a 13. 8.), výrobe šnúrok (23. 7. a 20. 8.) a šitých vrecúškach (30. 7. a 27. 8.).

Múzeum Andreja Kmeťa

V Múzeu Andreja Kmeťa máme šváby, ale nepanikárte! Našich dočasných obyvateľov môžete okrem bežných dní spoznať aj na výnimočnej nočnej prehliadke výstavy Pozoruhodné šváby – nepanikárte!, ktorá sa uskutoční v piatok 8. 8. 2025 o d 21.00 do 22.00 hod.

Okrem toho sme pre Vás pripravili dve vzdelávaco-tvorivé popoludnia. V sobotu 12. 7. sa od 14.15 do 16.00 hod. zoznámime s pohoriami Veľkej a Malej Fatry. V sobotu 2. 8. v rovnakom čase od 14.15 do 16.00 sa pozrieme na to, čo prináša koniec leta.


 

9.7. - 20.8.2025  

joga 2025_x.png

Gemersko - malohontské múzeum, Rimavská Sobota

Joga na nádvorí múzea


 

10.7. - 30.8.2025  

Berger pozvanka 2k.jpg

Galéria umenia Ernesta Zmetáka v Nových Zámkoch

Ján Berger: Maľby

Vernisáž: 10.7. o 17:00
Kurátorka: Daniela Čarná
Obrazy Jána Bergera (1944, Třinec) sú ako živé bytosti. Každý z nich má svoj osobitý charakter a podobne ako pri vzťahoch nás pozývajú k nadviazaniu komunikácie. Výstižne to pomenoval hudobný skladateľ a teoretik Roman Berger v liste svojmu bratovi maliarovi: „Autentické umelecké dielo je čímsi iným ako predmet... Je čímsi, s čím sa môžeme iba stretnúť ako s človekom-osobou. Tak, ako osoba, je autentické dielo niečím neopakovateľným, „osobitým“, „osobným“.  Je čímsi, čo má svoju „hĺbku“, svoje Tajomstvo.“ Obdobne medzi ľuďmi sú nám niektorí bližší a iných sledujeme skôr z diaľky. Ani vnímanie jednotlivých obrazov Jána Bergera nemôže byť rovnaké. Nesú v sebe náznaky či fragmenty príbehov, napájaných z viacerých zdrojov. Azda najzásadnejšími z nich sú autorovo silné rodinné zázemie, citlivé vnímanie prírody a diania okolo seba, ktoré sa v tvorbe pretavilo do záujmu o krajinu, ľudskú figúru aj svet zvieracej ríše. Obrazy nesú autentický autobiografický charakter a v prenesenom význame sú tiež svedectvom doby. Ján Berger vyrastal v rodine evanjelického farára a teológa Józefa Bergera, ktorý bol nacistickým aj komunistickým totalitným režimom opakovane perzekvovaný a väznený v koncentračnom tábore Osvienčim a Dachau. To prirodzene zásadne poznačilo život celej rodiny s tromi deťmi, Ján Berger bol z nich najmladší. Detstvo strávil na česko-poľskom pohraničí v Českom Tešíne a od deviatich rokov, po nútenom vysťahovaní rodiny, v Bratislave. Vyštudoval na Strednej škole umeleckého priemyslu (1958 – 1962), kde bol v závere štúdia jeho pedagógom Rudolf Fila a na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave (1962 – 1968) u prof. Jána Mudrocha. Na oboch školách pedagogicky pôsobil a študovali u neho mnohí renomovaní výtvarníci a výtvarníčky. Na Strednej škole umeleckého priemyslu pôsobil v rokoch 1968 až 1987 a na Vysokej škole výtvarných umení od roku 1987. Viedol Ateliér maľby a od roku 1998 do roku 2008 bol vedúcim Katedry maľby, v rokoch 2008 až 2013 pôsobil na Katedre reštaurovania. V roku 1994 mu bol udelený profesorský titul.
Ďalším výrazným zdrojom tvorby autora je záujem o scénografiu a nadviazanie na tradíciu histórie umenia, od antiky po súčasnosť, z ktorej každý výtvarník prirodzene čerpá. Ján Berger v nej nachádza spriaznenosti a pramene svojho výtvarného jazyka, vedie dialógy, ale tiež polemizuje. Nedostatok možností poznávania umeleckých diel z priamej skúsenosti, ktoré režim limitoval a znemožňoval, nahrádzali autorovi časté návštevy galérií v Krakove, cesta na sympózium do severného Macedónska (1969) či zájazd po galériách západnej Európy v Nemecku, Holandsku, Belgicku, Francúzsku a Viedni (1979), ktorý absolvoval s celoživotným súputníkom, výtvarníkom Ľudovítom Hološkom. Ako spomína vo svojej monografii: „Na tejto ceste som si skompletizoval Rembrandta, a konečne som videl Vermeerov, v Bruseli ma uchvátili Cranachove akty a fascinujúce prázdne plátno Clauda Moneta s niekoľkými modrými ťahmi a tiež nedokončené Davidovo dielo, ktoré by znieslo susedstvá antikizujúcich Picassov.“ Citácie obrazov majstrov, ako je Velázquez (Velázquez a jeho infantky, 1972) či Rembrandt (Danae – Parafráza, 1979) však u neho nájdeme už skôr, na začiatku 70. rokov, čím originálnym spôsobom prispieva k začiatkom novodobých dejín interpretácie na domácej výtvarnej scéne.
V neposlednom rade je autorovou inšpiráciou život v každodennosti aj posvätnosti a jeho senzitívne, empatické reflektovanie medzi realitou a imagináciou. K niektorým obrazom sa opakovane vracia a zasahuje do nich, dôraz pritom kladie na samotný proces tvorby. Medzi ne patria napríklad autoportréty, ktoré ho ako forma sebareflexie sprevádzali celou tvorbou (podobne ako u Rembrandta a mnohých ďalších umelcov). Viacerí autori, ktorí sa tvorbe Jána Bergera venovali a venujú, poukázali na jej výrazné maliarske – koloristické, ako aj poetické, hudobné kvality, či jeho „absolútny koloristický sluch“ (Ján Balko). Rudolf Sikora napísal, že obrazy Jána Bergera v ňom evokujú túžbu pozorovať umelca pri procese ich vzniku. Aj táto výstava sa rodila v charizmatickom komornom ateliéri umelca, pri pravidelných návštevách, opakovaným „listovaním“ medzi väčšími aj menšími obrazmi v ateliérovom depozitári, ako aj v monografiách a katalógoch. Predstavujeme na nej diela naprieč tvorbou autora od 60. rokov po rok 2000, a do pozornosti dávame jej pokračovanie v Galérii Jána Mudrocha v Senici, s ťažiskom na aktuálnej tvorbe. Nepremeškajme príležitosť zoznámiť sa s obrazmi Jána Bergera či naopak, pozdraviť sa s nimi ako so starými známymi. Spolu s Ľudovítom Hološkom sa môžeme pýtať a hľadať, akými prameňmi sa napájali a čo nám odovzdávajú. V niektorých z nich možno vytušíme prepojenie s našim vlastným svetom, je v nich totiž vzácnym spôsobom obsiahnutý.


 

10.7. - 20.9.2025  

Vystava_20250711-0920_FolklorVKeramike_plagat.jpg

Múzeum v Kežmarku

Mária Hanusková - Folklór v keramike

Výstava z tvorby keramikárky Márie Hanuskovej s folklórnymi motívmi, v kontraste motívov zo západného Slovenska a folklórnych motívov spod Tatier.

štvrtok 10. júla 2025 - vernisáž výstavy o 16:00 

Počas festivalu EĽRO od piatka 11. júla do nedele 13. júla 2025 bude otvorené v čase 9:00 – 17:00

Bežne otvorené v dňoch pondelok - piatok, v čase 8:00 - 16:00

KDE: Výstavná sieň múzea ul. Dr. Alexandra č. 11, Kežmarok

Výstava je doplnená o pohľadnice a návrhy na papierový betlehem s folklórnymi motívmi spod Tatier a zo Západného Slovenska a súčasťami ľudových krojov zo zbierok Múzea v Kežmarku.


 

10.7. - 28.9.2025  

Výstava_Scherfel_vernisáž.jpg

Podtatranské múzeum v Poprade

Pocta Scherfelovi

V roku 2025 si pripomíname 180. výročie narodenia a zároveň 120. výročie úmrtia výnimočnej osobnosti tatranského regiónu – Aurela Viliama (Wilhelma) Scherfela (*23. 4. 1835 Veľká – †23. 4. 1895 Veľká). Bol to muž mnohých talentov a záujmov: lekárnik, chemik, botanik, pedagóg, verejný činiteľ, cirkevný funkcionár a predovšetkým zakladateľ a dlhoročný riaditeľ Tatranského múzea vo Veľkej.

Jeho celoživotná činnosť bola úzko spätá s dnešnou mestskou časťou Popradu – Veľkou, kde sa narodil, žil a pracoval. Nezištnou prácou v prospech vzdelávania, vedy a miestnej komunity zanechal trvalú stopu nielen v regióne pod Tatrami, ale aj v širších odborných kruhoch doma i v zahraničí.

Cieľom výstavy „Pocta Scherfelovi" je pripomenúť návštevníkom túto výnimočnú osobnosť a vzdať mu úctu, ktorá mu právom patrí.

Výstava sa otvára vernisážou vo štvrtok 10. júla 2025 od 16:00 hod., v expozičných priestoroch Podtatranského múzea v Poprade, Vajanského 72/4, 058 01 Poprad.


 

10.7. - 31.12.2025  

Výstava Liptovská Mara 50 rokov plagat.jpg

SMOPAJ, Liptovský Mikuláš

50 rokov Liptovskej Mary

Srdečne vás pozývame na vernisáž výstavy 50 rokov Liptovskej Mary, ktorá dokumentuje vodné dielo z prírodného a krajinárskeho pohľadu a v rámci roku Liptovskej Mary tematicky nadväzuje na výstavy Múzea Janka Kráľa v Liptovskom Mikuláši a Liptovskej galérie P. M. Bohúňa v Liptovskom Mikuláši zamerané na vodné dielo Liptovská Mara aj z iných aspektov.

Vernisáž doplnená prednáškou pracovníkov prečerpávacej vodnej elektrárne Liptovská Mara sa bude konať 10. júla o 16:00 h.

Výstavu si môžete prísť pozrieť do konca tohto roku.


 

11.7. - 29.8.2025  

PRIBEH-SPISSKEHO-HRADU-1086x1536.png

Spišský hrad

Príbeh Spišského hradu

Pozývame vás na nočné prehliadky Spišského hradu.

Termíny: 11.júla, 18. júla, 1.augusta, 15. augusta, 29. august

Začiatok o 20:30

Vstupenky je možné zakúpiť priamo na hrade. Prípadné rezervácie na tel. č. +421532454100

Návštevníci sa môžu tešiť na komentovanú nočnú prehliadku Spišského hradu, ktorej súčasťou je videomapping na hradných múroch a ochutnávka hradnej kuchyne.


 

12.7. - 26.7.2025  

Mestské múzeum Sereď

Júlové rodinné soboty

12. júla 2025 od 16.00 – 17.00 – Premietanie dokumentárnych filmov z archívu Mestského múzea – program zameraný na 20. výročie založenia múzea a práce realizované na seredskom kaštieli
26. júla 2025 od 14.00 – 17.00 – Ako sa skladá kachlová pec – rozprávanie o rekonštrukcii keramických kachlíc spojené s praktickými činnosťami – naučte sa základy rekonštrukcie historickej keramiky


 

12.7. - 2.8.2025  

Prázdninové tvorenie.jpg

Múzeum bábkarských kultúr a hračiek Modrý Kameň

Prázdninové tvorenie

WORKSHOP – VÝROBA DREVENEJ HRAČKY
Slovenské národné múzeum – Múzeum bábkarských kultúr a hračiek, hrad Modrý Kameň organizuje workshop pre všetkých nadšených tvorcov, rodiny aj jednotlivcov, ktorí si chcú vytvoriť vlastnú hračku.
V živých remeselných dielňach múzea si návštevníci v rámci workshopu vyskúšajú výrobu drevenej hračky pod vedením dizajnérky a pedagogičky Mgr. art. Andrey Rolkovej.
Workshop sa uskutoční v sobotu 12. júla 2025 a 2. augusta 2025 od 9:00 do 17:00 hod (s tvorbou začíname každú celú hodinu, okrem 12:00 hod) v priestoroch remeselných dielní. Počas dvoch sobôt si budú môcť účastníci sami vytvoriť originálnu a ekologickú hračku, ktorú si odnesú ako pamiatku domov.
Prosíme záujemcov, aby sa prihlásili na email: dasa.durikova@snm.sk alebo telefonicky na čísle 047 24 54 103.


 

13.7. - 21.9.2025  

mini_Tradicie v nas.jpg

Múzeum slovenskej dediny SNM, Martin

Tradície v nás – Olejkári a ľudové liečiteľstvo

Bylinková sezóna vrcholí a priaznivci prostriedkov z prírodnej lekárne majú plné ruky práce. Máte radi bylinky, zaujímate sa o ich liečivé účinky a možnosti použitia? Počuli ste už o turčianskych olejkároch a šafraníkoch? 

Pripravili sme pre Vás zaujímavý cyklus prednášok pod názvom Tradície v nás – Olejkári a ľudové liečiteľstvo, ktoré sa v Múzeu slovenskej dediny v Martine uskutoční počas troch víkendových dní: 13. júla (nedeľa), 17. augusta (nedeľa) a 21. septembra (nedeľa) 2025 v čase od 11.00 do 14.00 hod.

Počas prvého stretnutia 13. 7. 2025 sa dozviete od fundovaných odborníkov viac na tému Turčianski olejkári, šafraníci a kupci vo východnej Európe do roku 1918 počas prednášky historika Mgr. Maroša Mačuhu, PhD.

OZ Bylinkový dotyk Vám prezradí viac o bylinkách a ich použití počas prednášky Bylinky v prevencii. Občianske združenie sa dlhodobo venuje vzdelávacej činnosti, obnove a propagácii ľudovej tradície bylinárstva v regióne Turiec.

V rámci ďalšej prednášky Vám predstavíme aj históriu a vývoj medicíny.

Druhé stretnutie 17. 8. 2025 predstaví praktickú domácu „zelinkovú“ lekárničku počas prednášky Ivany Halašovej. Lásku k prírode a rešpekt k jej darom naplno využíva v rámci svojho bylinkového kráľovstva. Svoje vedomosti a skúsenosti šíri v rámci projektu Zelinkáreň Žienky hôrnej.

Počas prednášky historika Mgr. Milana Georgievskeho PhD. Falošníci, švindliari a šarlatáni? Ako vnímala olejkárov verejnosť môžete nahliadnuť za oponu tajomstvom opradeného fenoménu turčianskych olejkárov.

Posledné tretie stretnutie 21. 9. 2025 priblíži ľudové liečiteľstvo na Slovensku. Spôsoby liečenia, ktoré bežne používali naši predkovia, tzv. babské recepty. Sami sa môžete otestovať koľko toho viete.

Ľúbostnú mágiu a úlohu byliniek v ľúbostných čaroch predstaví vo svojej prednáške

Mgr. Adriana Daneková, kurátorka SNM.

Súčasťou prednášok bude predaj a prezentácia bylinkových zmesí, tinktúr, mastičiek a prírodnej kozmetiky.

Organizátor si vyhradzuje právo na zmenu programu.


 

17.7. - 6.9.2025  

Mária Szakáll - Dúha.jpg

Žitnoostrovské múzeum v Dunajskej Strede

Mária Szakáll - Dúha

Vernisáž sa uskutoční 17. júla 2025 o 17:00


 

18.7. - 8.8.2025  

mini_Nocne komentovane prehliadky Pozoruhodne svaby - nepanikarte.jpg

Múzeum Andreja Kmeťa SNM, Martin

Nočná prehliadka: Pozoruhodné šváby – nepanikárte!

Pozývame Vás na unikátnu – nočnú prehliadku živej výstavy Pozoruhodné šváby – nepanikárte! Dočasní obyvatelia Múzea Andreja Kmeťa sú najaktívnejší práve po zotmení, preto si na nich budete môcť posvietiť a spoznať ich bližšie v piatok 18. júla 2025 a v piatok 8. augusta 2025 o 21.00 hod.

Vstupenky budú dostupné len v predpredaji v pokladni Múzea Andreja Kmeťa alebo online na adrese https://snm-online.sk/nocna-prehliadka-pozoruhodne-svaby-nepanikarte/. Vstup do budovy na nočnú prehliadku bude možný v deň konania od 20.45 do 21.00 hod.

Na unikátnej výstave Pozoruhodné šváby – nepanikárte!, ktorej autormi sú Stredoslovenské múzeum v spolupráci s chovateľom tohto jedinečného hmyzu Marekom Bartošom, uvidíte 32 druhov a stovky kusov živých, exotických švábov z rôznych kútov sveta.

Vystavované druhy zaujmú svojimi tvarmi, veľkosťou tela, sfarbením a neobyčajným spôsobom života. Súčasťou vystavených druhov je napríklad v prírode vyhynutý šváb vyskytujúci sa už len v chovoch (Simandoa conserfariam), syčiace šváby z Madagaskaru či nádherne okrídlené druhy impozantných veľkostí a farieb. Vidieť pod jednou strechou desiatky druhov a stovky jedincov tohto exotického hmyzu nie je možné ani v popredných zoologických záhradách a insektáriách Európy.

Prostredníctvom výstavy odhalíte nepoznanú krásu exotických druhov švábov, ktoré tvarmi svojho tela a sfarbením môžu konkurovať aj nádherným motýľom. Sme presvedčení, že po návšteve výstavy prehodnotíte svoj názor na túto málo pochopenú skupinu hmyzu. Unikátna výstava Pozoruhodné šváby – nepanikárte! búra mýty a prináša nové obzory o úžasnom hmyze.

Vznik výstavy, ktorú si budete môcť v Múzeu Andreja Kmeťa pozrieť až do 2. septembra 2025, z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia a Banskobystrický samosprávny kraj. Fond na podporu umenia je hlavným partnerom výstavy.


 

18.7. - 31.8.2025  

PozvankaSVK.jpg

Múzeum mincí a medailí v Kremnici

Transformity - 31. Medzinárodné sympózium umeleckého šperku a iných médií Kremnica ´25

Medzinárodné sympóziá umeleckého šperku a iných médií sa v Kremnici, jednom z najstarších európskych baníckych miest známom ťažbou drahých kovov, pravidelne konajú už od roku 1990. Podujatie organizované Združením šperkárov AURA má dnes v stredoeurópskom kontexte významné renomé ako miesto vzájomných kreatívnych stretnutí autorov zaoberajúcich sa nielen umeleckým šperkom. V ostatných rokoch sa postupne transformovalo a otvorilo sa aj pre výtvarníkov z iných umeleckých disciplín, čo významne podporuje vzájomnú výmenu a intermediálne prieniky.
31. ročníka sympózia sa zúčastňujú autori strednej a mladšej generácie, ktorí sa venujú sfére
autorského šperku ako aj iným výtvarným médiám.
Na plnou sympozia je tvorba novych diel vznikajucich pocas niekoľkych dní v spolocnosti inych autorov a vzajomne zdieľanie ideovych nazorov ci pracovnych postupov. Pre zucastnenych autorov je to prílezitosť slobodne tvoriť, objavovať, experimentovať, nachadzať nove inspira cie. Okrem individualnych autorskych konceptov je jednou z tradicne spracovavanych tem genius loci historicke ho mesta Kremnica a jeho bezprostredne ho okolia. Ďalsím specifikom sympozia je vytvorenie spolocne ho diela, ktore vznika kolaboratívnou formou a podieľaju sa na nom vsetci zucastnení autori. Sympozisti reaguju i na specialnu te mu, zadavanu pre kazdy rocník zvlasť.
Lajtmotív toho aktualneho – Transformity – je pojmom vyjadrujucim mieru kvality energie, resp. pomer vstupnej energie s vystupnou energiou v ra mci systemu alebo procesu. Kreatívna energia je prirodzene potrebna aj na vytvorenie roznych umeleckych foriem, ktore ďalej vyzaruju energiu smerom k prijímateľom.Aktualny rocník sympozia ponuka tradicne priestor pre tvorbu v me diu sperku, ale otva ra sa aj moznostiam kolektívnej spolupra ce a sucasne vzniku umeleckych projektov s interdisciplina rnym charakterom.
Vernisa z vystavy sa uskutocní vo stvrtok 17. jula 2025 o 16:00 h v expozícii Líce a rub penazí, Stefa nikovo na m. 10/19 v Kremnici.
Participujuci autori: Maya H. Nepsinska (SK), Ingrid Ondrejickova (SK), Barbora Opatova (SK), Maria Rosko (HU), Martin Tamasfi (SK), Veronika Uhrecka (SK), Miriam Vesela (SK), Miroslava Vesela (CZ), Grit-Ute Zille (ĎE)
Kurátorka: Mária Hriešik Nepšinská


 
81-100 (z 150)
ÚvodÚvodná stránka