Akcie

6.6. - 28.9.2025  

Plagat-Navsteva.jpg

Západoslovenské múzeum v Trnave

Návšteva

Základná umelecká škola na Mozartovej ulici v Trnave je v zriaďovateľskej pôsobnosti Mesta Trnava. Pod vedením jej riaditeľa Mgr. art Miroslava Trubača, ArtD. pracuje výtvarný a literárno-dramatický odbor. Výtvarný odbor má štyroch pedagógov, okrem riaditeľa je to Mgr. Helena Migrová, Mgr. art Katarína Horváthová a Mgr. art Ľubomír Purdeš, ArtD. Literárno-dramatický odbor vedie od roku 2015 Mgr. art. Petra Sabová.

Výstava Návšteva je veľkou prezentáciou výtvarného odboru školy vo výstavných priestoroch Západoslovenského múzea v Trnave. Táto návšteva detských autorov a ich prác priniesla do múzea sviežu a farebnú atmosféru plnú fantázie. Ide o prezentáciu tvorby detí v ateliéroch pod vedením pedagógov na zadané témy. Zaujímavé sú farebné abstrakcie s geometrickými tvarmi či objekty z materiálov ako drevené odrezky, motúz, drôt, kameň (Purdeš), plastické spracovanie písmen v keramike (Trubač), kreslené a maľované štúdie živočíchov v prírode a posun motívu do sveta fantázie, farebné objekty inšpirované hmyzom (Migrová), graficky spracované kolorované portréty alebo srdce ako inšpirácia z ľudovej tvorby či keramické sošky madon (Horváthová).

Intervencia

Výstava v múzejných priestoroch presahuje vymedzený priestor, posúva sa totiž ako intervencia do existujúcich expozícií. S detskými dielami sa návštevník stretne už od vstupných priestorov. V expozícii Sakrálne pamiatky je intervencia k téme Adam, Eva a strom života, v origináli zobrazenej ľudovým umelcom na operadle dedinskej lavice. Keramické Madony sú inšpirované púťovými ľudovými vyrezávanými soškami. Na prírodovedné zbierkové predmety reagujú plošné i priestorové práce so zvieracími motívmi.

Výstava Návšteva bude slávnostne otvorená v piatok 6. júna 2025 o 17,00 v Západoslovenskom múzeu v Trnave a návštevníci si ju budú môcť pozrieť až do 28. septembra 2025.


 

6.6. - 30.9.2025  

Koleso plg.jpg

Múzeum bábkarských kultúr a hračiek Modrý Kameň

Koleso na hrade Modrý Kameň

Slovenské národné múzeum – Múzeum bábkarských kultúr a hračiek, hrad Modrý Kameň s potešením oznamuje otvorenie novej interaktívnej výstavy s názvom „Koleso“, ktorá bude sprístupnená počas otváracích hodín múzea od 6. júna do 30. septembra 2025 v priestoroch barokovej sály na hrade Modrý Kameň. Jedinečná výstava, pripravená v spolupráci s OZ Vedecká hračka, ponúka návštevníkom možnosť zapojiť sa do zábavných aj poučných aktivít.

Výstava je navrhnutá tak, aby oslovila širokú verejnosť – od detí, cez študentov, až po dospelých návštevníkov. Objavte fascinujúce koleso, vyskúšajte si rôzne typy kolies a mechanizmov.


 

6.6. - 12.10.2025  

Premeny_drotu_25_plagat_K2.jpg

Sobášny palác v Bytči

Premeny drôtu ´25

V roku 2025 si Považské múzeum pripomína tridsaťpäť rokov svojho úsilia o oživenie drotárskych zručností a päť rokov od zápisu drotárstva do Reprezentatívneho zoznamu nehmotného dedičstva ľudstva UNESCO. Pri tejto príležitosti zorganizovalo unikátnu umelecko-remeselnú a výtvarnú prezentáciu Premeny drôtu ´25. Jej kurátormi sú historička drotárstva Mgr. Katarína Hallonová a historik umenia Mgr. Zdeno Hogh.

„Výstava je v poradí ôsmym pokračovaním originálneho projektu ( v období 2016 – 2025 dočasne prerušeného) a predstavuje možnosti využitia drôtu v súčasnej umeleckej praxi. Celý výstavný cyklus múzeum organizuje od roku 1995 v pôvodne trojročnej periodicite ako celoslovenský výtvarný salón s medzinárodnou účasťou, s cieľom pravidelne mapovať aktivity nadväzujúce na drotársku tradíciu Slovenska, podporovať ich trvalú udržateľnosť a popularizovať drôt ako výtvarný materiál s veľkým potenciálom prekvapivo pestrých výrazových možností a neobvyklých technologických riešení“, približuje Katarína Hallonová. 

Projekt i samotná výstava predstavujú pravdepodobne najväčšiu prehliadku umeleckých a úžitkových prác, ktoré spája spoločný materiál vôbec. Prinášajú prehľad o stave a úrovni tohto neobvyklého umeleckého a remeselného odvetia, naznačujú jeho perspektívy i vývojové trendy a vďaka dlhodobej tradícii umožňujú sledovať aj vývoj jednotlivých tvorcov. Na aktuálnej prezentácii sa predstaví viac ako 70 autorov prevažne zo Slovenska, ale aj z Českej republiky, tiež autorka žijúca v Maďarsku a ďalšia, pochádzajúca z Kolumbie. „Výstava je jedinečná svojím rozsahom i, na domácej výtvarnej scéne, zriedkavým, spojením profesionálov a ľudí pracujúcich s drôtom len v rámci voľného času. Verejnosti doslova ponúka návštevu alternatívneho drôteného sveta zaplneného stovkami exponátov od praktických úžitkových predmetov vychádzajúcich z tradičných vzorov, cez ich súčasnejšie autorské obmeny, až po tematicky pestrú zmes plastík zo sveta živočíchov, modely dopravných a technických prostriedkov či významných stavebných pamiatok, ale, napríklad, aj ľudské postavy v životnej veľkosti. Ženy a dievčatá isto zaujme kolekcia nápaditých šperkov a deti poteší viacero rozprávkových postavičiek,“ pokračuje Hallonová.


 

7.6. - 30.9.2025  

1749460529_64_stur_a3_002_plagat.jpg

Múzeum vo Svätom Antone

Štúr - Obraz v obraze

Výstava predstavuje unikátne fotografie, kostýmy a rekvizity z nového výpravného filmu o Ľudovítovi Štúrovi, ktorý sa nakrúcal aj v priestoroch Múzea vo Svätom Antone.


 

11.6. - 30.9.2025  

Literárne stredy_plagát.jpg

Horehronské múzeum, Brezno

Literárne stredy / Komentovaná prehliadka literárnej expozície „Literárne Brezno“

Miesto konania: Evanjelická a.v. fara, Námestie gen. M. R Štefánika č. 26, 977 01 Brezno

Termín: 11.6.2025 a jún – september, každá párna streda o 16.00 hod.

Horehronské múzeum svojim návštevníkov aj v tomto roku počas letnej sezóny (jún – september) ponúka komentované prehliadky literárnej expozície každú párnu stredu o 16.00 hod., prvýkrát to bude 11. júna 2025.

Brezno a jeho okolie je rodiskom a v doterajších etapách svojho vývinu bolo pôsobiskom viacerých významných osobností z oblasti literatúry. Literárny život Brezna výraznou mierou participoval na spoločenskom a kultúrnom živote obyvateľov mesta a jeho okolia a prispel k tomu, že sa Brezno nezmazateľne zapísalo do celoslovenského literárneho povedomia.

A to je jeden z hlavných dôvodov, prečo má dnes Horehronské múzeum v správe literárnu expozíciu Literárne Brezno – Martin Rázus a ďalšie literárne osobnosti mesta. Vznikla vďaka spolupráci MO Matice slovenskej v Brezne, Mesta Brezna, CZ ECAV na Slovensku Brezno a Horehronského múzea v roku 2009  a nachádza sa v zrenovovaných priestoroch starej sypárne na evanjelickej a. v. fare v Brezne. Ako už samotný názov naznačuje, jej hlavnou témou je literatúra a 15 literárnych osobností pôsobiacich na území Brezna, na čele s Martinom Rázusom.

Prijmete pozvanie Horehronského múzea na „prechádzku“ s literárnymi osobnosťami a dozviete sa okrem iného aj prečo bolo pre Martina Rázusa osudným číslo 8, kto sa považuje za najvýznamnejšieho rodáka Brezna, kto sprevádzal Boženu Němcovú po jej potulkách po Horehroní, čím sa preslávil A. Peter Záturecký, alebo či je možné spojiť povolanie lekára s divadlom a paličkovanou čipkou. Ste zvedaví? Tak neváhajte a príďte!


 

11.6.2025 - 1.1.2026  

c_jokai_1050.jpg

Múzeum kultúry Maďarov na Slovensku SNM, Bratislava

Jókai jubiluje

V roku 2025 oslavujeme 200. výročie narodenia Móra Jókaiho - jednej z najvýznamnejších osobností maďarskej literatúry. Pri tejto príležitosti prostredníctvom kultúrno-historickej  výstavy predstavíme dôležitejšie momenty Jókaiho kultu v maďarskej kultúre na Slovensku.

Mór Jókai sa narodil v roku 1825 v Komárne (historický názov Rév-Komárom) na území dnešného Slovenska. Tu vyrastal a sem sa vracal počas svojich štúdií v Bratislave, v Pápe a v Kecskeméte až do roku 1845, kedy sa presťahoval do Pešti. Vo svojich dielach zachytáva zážitky z Komárna a jeho dobových obyvateľov. Svoj prvý román Hétköznapok (Všedné dni) začal písať v Kecskeméte a dokončil ho na Alžbetinom ostrove v Komárne a v rodnom dome na Szombathyho ulici. Hlavného hrdinu románu Az arany ember (Zlatý človek), Mihálya Tímára, inšpiroval bohatý komárňanský obchodník s obilím János Domonkos, ktorý býval na tej istej ulici ako Jókaiho rodina.

Komárno si Jókaiho vždy hrdo pripomínalo. V roku 1881 mu udelilo čestné občianstvo, na jeho rodnom dome a na mieste domu, v ktorom prežil detstvo, umiestnili pamätnú tabuľu, a ulicu Szombathyho premenovali na Jókaiho ulicu.

Výstava sa zameriava na obdobie po roku 1918, na úsilie maďarskej menšiny žijúcej v (Česko)Slovensku, zachovať pamiatku Móra Jókaiho aj v rámci novovzniknutých štátov. Predstavuje históriu vplyvu významného spisovateľa za hranicami Maďarska a fungovanie menšinovej kultúrnej sféry v jednotlivých historických obdobiach.

Prostredníctvom originálnych predmetov sú predstavené inštitúcie a historické momenty spojené so spomienkou na Móra Jókaiho. Dôraz sa kladie na Jókaiho pamiatku v Československu v roku 1925 a na postavenie sochy Jókaiho v Komárne v roku 1927. Ďalšími dôležitými tematickými prvkami výstavy sú  činnosť Jókaiho spolku a premenovanie  Jókaiho divadla, ktoré sídlia v Komárne a zohrávajú dôležitú úlohu v kultúrnych dejinách mesta a regiónu.

Výstava má dvojaký cieľ: na jednej strane predstavuje úlohu jednotlivých aktérov menšinového inštitucionálneho systému pri udržiavaní Jókaiho kultu; na druhej strane sleduje aj menšinové kultúrne dejiny, ktoré organicky zapadajú do profilu nášho múzea.


 

12.6. - 2.11.2025  

NG-ako-ich-nepozname-IG.jpg

Nitrianska galéria, Nitra

Ako ich nepoznáme

Autori a autorky: Peter Bartoš, Martin Benka, Ladislav Čarný, Stano Filko, Ladislav Guderna, Július Jakoby, Alojz Klimo, Július Koller, Monika Pascoe Mikyšková, Miroslav Nicz, Milan Paštéka, Vladimír Popovič, Ester Šimerová-Martinčeková

Kurátorka: Barbora Kurek Geržová

Miesto konania: Reprezentačné sály

Vernisáž: 12. 6. 2025 o 18.00 hod.

Projekt Ako ich nepoznáme je súčasťou cyklu výstav, ktorý vznikol pri príležitosti 60. výročia založenia Nitrianskej galérie. Jeho koncepcia ťažiskovo vychádza zo zbierkového fondu Nitrianskej galérie. Cieľom je zamerať sa na diela autorov a autoriek, ktoré sú nejakým spôsobom netypické, z genézy ich tvorby sa vymykajú či už obsahovo, formálne a vizuálne (umelecký jazyk, výtvarné stratégie, použité médium), alebo z hľadiska ikonografie a spracovania tém.

Pri príprave výstavy sa zo skúmaného materiálu vyvinuli dve kategórie takýchto prác. Na jednej strane môže ísť o jednorazové atypické dielo umelca, ktoré sa v jeho tvorbe objavuje ako jedinečný sólo kus, ktorý sa už nezopakoval a ani nekorešponduje so žiadnou etapou jeho tvorby. V tomto kontexte môžeme hovoriť o obraze Ladislava Gudernu (Model v ateliéri, 1952 – 1953), tapisérii Vladimíra Popoviča (Moja Bratislava, 1967) alebo realistickej maľbe Milana Paštéku Šaľa – továreň (1962). Na druhej strane prezentujeme aj príklady atypických diel, charakterizujúce jedno obdobie autorovej tvorby (napr. ranú tvorbu), ktorá je zvyčajne radikálne iná ako jeho ostatná tvorba, vznikajúca v neskoršom období. Tento druhý typ diel je početnejšie zastúpený a dobre ho ilustrujú nielen maliarske začiatky Martina Benku, Alojza Klima, ale aj konceptuálnych umelcov Stanislava Filka a Petra Bartoša, zastúpených v našich zbierkach figurálnou tvorbou z 50. a 60. rokov 20. storočia, ktorú už ďalej nerozvíjali a radikálnym spôsobom sa jej vzdali. V tomto zmysle prinesie výstava viaceré prekvapenia. Napríklad maliarske začiatky Ladislava Čarného známeho predovšetkým ako autora objektov a inštalácií, ale aj expresívne plátna Miroslava Nicza, ktorý rozvíja od 90. rokov svoju multimediálnu a intermediálnu tvorbu, a rané figurálne maľby Moniky Pascoe Mikyškovej.

Zámerom výstavy nie je ukázať, ako sa tvorba vybraných autoriek a autorov vyvíjala chronologicky v priebehu času a tento proces ilustrovať na modelových dielach. Výstava je koncipovaná tak, že netypické diela prezentujeme spolu s príkladmi ich charakteristických diel, aby sme umocnili vnímanie toho, aké jedinečné miesto majú v kontexte ich umeleckého vývoja a poukázali na širší kontext ich tvorby.


 

14.6. - 30.9.2025  

Peter Smik - Golden Age - Zlatý vek v sobotu.jpg

Galéria umelcov Spiša v Spišskej Novej Vsi

Peter Smik: Golden Age / Zlatý vek v sobotu

Mestské kultúrne stredisko Spišské Podhradie v spolupráci s Galériou umelcov Spiša – kultúrne zariadenie Košického samosprávneho kraja a autor pozývajú na vernisáž výstavy PETER SMIK: GOLDEN AGE / ZLATÝ VEK v sobotu, 14. júna 2025 o 17.00
v Synagóge v Spišskom Podhradí, pod záštitou primátora Mesta Spišské Podhradie – Michala Kapustu.

Výstava spišského keramikára uvádza výber z tvorby za posledné obdobie: inštaláciu Golden Age s akcentom na pády a vzostupy "zlatého veku" a unikátne kameninové
i sklenené objekty v ucelených cykloch – Anjeli Apokalypsy, Kamene a Frozen Blue,
s konotáciami na dobu, v ktorej žijeme.
Kurátorka: Mgr. Lucia Benická – GUS. 
Otvorené: pondelok – nedeľa, 10.00 – 16.00 (letná sezóna)
0944 841 090, kultura@spisskepodhradie.sk


 

18.6. - 12.10.2025  

Od Váhu do sveta a späť.jpg

Múzeum Slovenských národných rád SNM, Myjava

Od Váhu do sveta a späť

SNM-Múzeum Slovenských národných rád a Centrum tradičnej kultúry v Myjave vás pozývajú na výstavu  tradičných a národných odevov z Piešťan a okolia, ktorá je súčasťou Medzinárodného folklórneho festivalu MYJAVA 2025. Vernisáž výstavy Od Váhu do sveta a späť sa uskutoční 18. júna 2025 o 16:00 h v priestoroch SNM-Múzea Slovenských národných rád v Myjave a výstava potrvá do 12. 10. 2025.

Srdečne vás pozývame na otvorenie výstavy, ktorá odhaľuje rozmanitosť a kľukaté osudy tradičných a národných odevov Piešťan a okolia. Výstava zároveň pripomína korene Folklórneho festivalu MYJAVA, ktorý sa formoval práve v tomto regióne.

Pod vplyvom národného obrodenia, ktoré v strednej a západnej Európe nastalo okolo polovice 19. storočia, začala slovenská meštianska spoločnosť a inteligencia nosiť tradičný odev ako prejav svojho národného povedomia. Táto snaha vyvrcholila v tzv. Hnutí svojrázu, ktoré bolo populárne najmä na prelome 19. a 20. storočia. Obľúbenými boli tradičné odevy z okolia Kyjova na Morave, z Čičmian, no najmä z Piešťan. Meštianky s obľubou kombinovali pôvodné odevné súčiastky s novými, vlastnoručne vyrobenými. Tak sa z tradičného odevu začal formovať národný odev, ktorý ho síce pripomínal, no nemožno ho s ním stotožniť. Napriek zjednodušujúcim elementom má však aj národný odev svoje miesto v dejinách obliekania. Ide o integrálnu súčasť a jednu z vetiev vývinového procesu tradičného odevu. Netreba ho preto zhadzovať, je však potrebné ho správne pomenovať a prezentovať.  

Spoluautorka výstavy Lucia Franická Macková k vystaveným exponátom ďalej dodáva: „Výstava ukazuje bohatstvo piešťanskej odevnej oblasti, resp. Piešťan a obcí na pravej strane Váhu. Ďalej sa tu nachádzajú národné odevy. Tie vznikli na podnet meštianskej spoločnosti a inteligencie, ktorá nimi chcela deklarovať svoju slovenskosť. Národné odevy boli často inšpirované práve tradičným odevom z regiónu Piešťan. Niektoré vystavené odevy  boli zakúpené kúpeľnými hosťami priamo v Piešťanoch a následne odvezené do sveta. Iné boli vytvorené mimo Piešťan. Čo ich okrem výtvarnej stránky spája, je cesta späť na Slovensko, kde sa dostali do inštitucionálnych a súkromných zbierok.“


 

19.6. - 5.10.2025  

pozvanka_S)(vitanie.jpg

Oravská galéria v Dolnom Kubíne

S)(vitanie

Kurátor: Mgr. Michal Čajka, PhD.

Miesto konania: Malá výstavná sieň, Župný dom v Dolnom Kubíne

Výstavný projekt S)(vitanie skúma situáciu vo výtvarnom umení oravského regiónu v období pred založením Oravskej galérie. Sleduje bohatú typológiu vzťahov medzi priestorom Oravy a samotnými výtvarnými dielami. Zaoberá sa špecifickým postavením Oravy v slovenskom výtvarnom umení a reflektuje dlhodobú, objektívnu inšpiráciu krajinou a jej obyvateľmi, ktorá sa prejavila v tvorbe mnohých významných výtvarných umelcov. Do roku 1965, keď vznikla Oravská galéria, neexistovala na Orave žiadna pravidelná výstavná činnosť. Za najstaršiu historicky známu výstavu pred druhou svetovou vojnou možno považovať tú, ktorá sa konala v roku 1931 – zhodou okolností na nádvorí Župného domu v Dolnom Kubíne. Vystavujúcimi autormi boli Miloš Alexander Bazovský a Janko Alexy, pričom sprievodné slovo predniesol spisovateľ a lekár Ladislav Nádaši Jégé.

Po druhej svetovej vojne sa výtvarné výstavy stali bežnejšou súčasťou kultúrneho života. Už v roku 1946 sa v hoteli Orava v Dolnom Kubíne konala výstava diel Márie Medveckej a Ctibora Belana.

Výtvarné diela, ktoré sa na Orave objavili, vznikali najmä pre liturgické potreby sakrálnych priestorov, pre kreovanie rodových galérií (najznámejšie sú galérie rodov Zmeškal, Kubínyi a Abaffy) alebo korporátnych galérií (napríklad galéria direktorov Oravského komposesorátu), prípadne ako prejav ľudovej zbožnosti (drobné sakrálne diela). Z hľadiska cieľavedomej zbierkotvornej činnosti bola kľúčová privátna zbierka Vavrinca Čaploviča, ktorú daroval Oravskej stolici pod podmienkou vybudovania osobitnej budovy – dnes známej ako Bibliotéka Čaplovičiana. Súčasťou tejto zbierky, v ktorej prevažovali knihy, boli aj výtvarné diela. Druhým dôležitým centrom bola inštitúcia komposesorátneho múzea na Oravskom hrade, založená v roku 1868. Hoci išlo o múzeum s korporátnym charakterom, predmetom jeho činnosti bolo aj – hoci len okrajovo – výtvarné umenie. Prvé štátom zriaďované kultúrne inštitúcie na Orave začali vznikať až po druhej svetovej vojne. Prvou z nich bolo Oravské múzeum, ku ktorému sa v roku 1965 pridala Oravská galéria. Práve tieto inštitúcie ako prvé začali vykonávať systematickú odbornú činnosť v oblasti ochrany a prezentácie kultúrneho dedičstva.

Výstava S)(vitanie prezentuje dve základné skupiny diel zo zbierok rôznych mimooravských zbierkotvorných inštitúcií, resp. zo súkromných zbierok. Prvou skupinou sú diela, ktoré na Orave objektívne vznikli, resp. boli Oravou inšpirované. Druhou skupinou sú diela, ktoré z Oravy síce pochádzajú, avšak z dôvodu neexistencie galérie v regióne spočinuli po strate ich primárnej funkcie v zbierkových fondoch iných inštitúcií. Ide o kvalitné výtvarné práce, ktoré takmer všetky vznikli pred založením Oravskej galérie. Výtvarné diela sú rozdelené na základe užšej špecifikácie do štyroch tematicky vymedzených celkov: Prameň inšpirácie, Hľadanie azylu, Zvestovanie a Výstava, ktorá sa nekonala. Výstavný projekt S)(vitanie je stavom akejsi predhistórie Oravskej galérie. Ako napovedá slovná hračka v názve výstavy, je vítaním diel v kraji, kde vznikli, resp. pre ktorý boli vytvorené a zároveň vyjadruje svitanie na lepšie časy – pretože historické udalosti dospeli k vzniku inštitúcie, ktorá v regióne dlhodobo absentovala

Michal Čajka

Vystavujúci autori:

Janko Alexy, Miloš Alexander Bazovský, Martin Benka, Peter Michal Bohúň, Ľudovít Fulla, Mikuláš

Galanda, Edmund Gwerk, Bedrich Hoffstädter, Dezider Milly, Zolo Palugyay, Arnold Weisz Kubínčan,

Ernest Zmeták a viacerí neznámi sochári a maliari

Diela zo zbierok:

Galéria umenia E. Zmetáka v Nových Zámkoch, Galéria mesta Bratislavy, Krajská galéria v Prešove,

Liptovská galéria P. M. Bohúňa, Liptovské múzeum v Ružomberku, Nitrianska galéria, Považská galéria

umenia v Žiline, Považské múzeum v Žiline, Slovenská národná galéria, Slovenské národné múzeum –

Etnografické múzeum v Martine, Turčianska galéria v Martine a súkromná zbierka


 

19.6. - 5.10.2025  

pozvanka_blizke_stretnutia.jpg

Oravská galéria v Dolnom Kubíne

Blízke ? stretnutia

Zbierky Oravskej galérie 1965 – 2025 v kurátorskom výbere Kataríny Bajcurovej

Kurátorka: PhDr. Katarína Bajcurová, CSc.

Vernisáž výstavy: štvrtok 19. júna 2025 o 16.30 hod.

BLÍZKE ? STRETNUTIA

Zbierky Oravskej galérie 1965 – 2025 v kurátorskom výbere Kataríny Bajcurovej

Venované Eve Ľuptákovej, dlhoročnej riaditeľke Oravskej galérie, ako aj všetkým bývalým a súčasným kolegyniam a kolegom

Oravská galéria v Dolnom Kubíne si pripomína 60 rokov od svojho založenia. Vyhranila sa ako galéria s unikátnym zbierkovým fondom, ktorý sa netýka iba Oravy, ale celého Slovenska, veď jej činnosti, expozície a výstavy mali často (prirodzene, popri tom regionálnom) aj nadregionálny význam a presah. Zaiste, prvoradým cieľom galérie ako zbierkovej inštitúcie je zachovať významné umelecké diela pre potomkov – pre budúcnosť, viac rokov však ukazuje, že vie byť tiež živým a tvorivým domom a domovom umenia, ktorý popri tom, že vyznáva tradičné galerijné – múzejné cnosti, sa vie inšpirovať a napojiť na tep dneška. Výstava je výzvou k novému a inému pohľadu na zbierky Oravskej galérie. Prináša špecifickú kurátorskú sondu do zbierok, k dielam, ktoré nie sú súčasťou stálych expozícií – rozpráva sedem metaforických príbehov na vybrané témy, zoradených podľa sál do siedmich celkov, ktoré vznikli na základe výberových príbuzností – autorských, motivických, obsahových a výrazových, keďže umenie je komplexný fenomén a umelci vždy reagovali na veľmi rozmanité stránky a aspekty života, skutočnosti, sveta naokolo. Má symbolický názov – Blízke ? stretnutia, žiadalo by sa možno dodať, že tretieho druhu – v tomto prípade sa však nekoná spojenie s mimozemšťanmi (ako v rovnomennom klasickom sci-fi filme); ostávame na zemi, na Orave, vernejšie v zbierkach Oravskej galérie. Kurátorský refresh koncept pracuje s dielami – zbierkovými predmetmi hneď v niekoľkých vrstvách – spája diela z rôznych období, autorov na základe analógií, kontrastu, opozície, naprieč časom a dejinami, skrz rôzne druhy a žánre vizuálneho umenia, spojivom – menovateľom sa často stáva téma/názov sály; konfrontujú sa navzájom majstrovské diela ako aj „drobnosti“ majstrov, diela hlavné – ikonické i zdanlivo „okrajové“, profesionálne a neprofesionálne, regionálne a nadregionálne, známe i menej známe, vystavované i nevystavované, staré a nové, moderné a súčasné, tzv. vysoké a nízke, úžitkové a voľné, blízke i vzdialené, diela na papieri, ktoré sa v expozíciách nevystavujú pre svoju krehkosť, viazané na akvizičnú politiku, či zastúpenie autorov. Výstava chce priniesť netradičnú hru s významami, znovu a inak odčítať posolstvá diel, ich presahy do dneška, inscenovať príbehy, ktoré vznikajú z netradičných susedstiev a „krátkych“ spojení jednotlivých diel. Zdieľať s divákmi kunsthistorické a kurátorské dobrodružstvo, za ktoré ďakujem.

Katarína Bajcurová

Kapitoly výstavy:

1/ Ostrov Orava

2/ Slovenský mýtus

3/ Strih na krajinu

4/ O tele a duši

5/ Tichý život vecí

6/ Kunstkammer

7/ Veľké x malé dejiny

Vystavujúci autori:

Milan Adamčiak, Miloš Balgavý, Andrej Barčík, Karol Baron, Jozef Baus, Miloš Alexander Bazovský, Ctibor Belan, Martin Benka, Jozef Beňo Medvecký, Robert Bielik, Kornel Bohúň, Peter Michal Bohúň, Pavol Breier, Albín Brunovský, Jozef Dorica, Marcel Dúbravec, Ľudovít Fulla, Vladimír Gažovič, Mikuláš Galanda, Vladimír Havrilla, Ferdinand Hložník, Vincent Hložník, Viliam Chmel, Pavel Choma, Patrik Illo, Jozef Jankovič, Ignác Kolčák, Běla Kolčáková, Jiří Kolář, Vladimír Kompánek, Ferdiš Kostka, Viera Kraicová, Fero Kráľ, Patrícia Koyšová, Jaroslav Kubička, Ján Kudlička, Milan Laluha, Mária Medvecká, Juraj Meliš, Ladislav Mednyánszky, Vladimír Merta, Svätopluk Mikyta, Ján Mudroch, Marek Ormandík, Štefan Papčo, Milan Paštéka, Vladimír Popovič, Július Považan, Veronika Rónaiová, Pavol Rusko, Dorota Sadovská, Rudolf Sikora, Štefan Siváň, Koloman Sokol, Tono Stano, Erik Šille, Ester Šimerová-Martinčeková, Lucia Tallová, Laco Teren, Théodore Valerio, Aleš Veselý, Arnold Peter Weisz-Kubínčan, Ernest Zmeták, neznámi ľudoví autori


 

20.6. - 30.9.2025  

Pozvanie_Piesnou_a_tancom_uchovane.jpg

Múzeum kultúry Chorvátov na Slovensku SNM, Bratislava

Piesňou a tancom uchované

Srdečne Vás pozývame na vernisáž výstavy hudobných, speváckych a tanečných kolektívov Chorvátov na Slovensku Piesňou a tancom uchovanéktorá sa uskutoční v piatok 20. júna 2025 o 17:00 hod. vo výstavnej sieni SNM - Múzea kultúry Chorvátov na Slovensku na Istrijskej ulici č. 68 v Bratislave - Devínskej Novej Vsi. 

Výstava Piesňou a tancom uchované prezentuje históriu a činnosť hudobných, speváckych a tanečných kolektívov chorvátskej národnostnej menšiny na Slovensku. Svojou činnosťou súbory uchovávajú chorvátsku kultúru a s hrdosťou ju prezentujú na rozličných podujatiach doma a v zahraničí. Jednotlivé kolektívy sú neoddeliteľnou súčasťou Festivalu chorvátskej kultúry v Bratislave – Devínskej Novej Vsi, ktorého tradícia pretrváva už od roku 1989. Myšlienka výstavy vznikla pri príležitosti 35. výročia konania Festivalu chorvátskej kultúry a je výstupom projektu 35 FESTIVALOV CHORVÁTSKEJ KULTÚRY.


 

23.6. - 30.12.2025  

mini_Co drot spojil, cas nerozdeli.jpg

Etnografické múzeum SNM, Martin

Čo drôt spojil, čas nerozdelí...

Šikovné ruky vandrovných drotárov v minulosti predĺžili život nejednému predmetu z domácnosti či gazdovstva. Výstava Považského múzea Čo drôt spojil, čas nerozdelí... predstaví v Slovenskom národnom múzeu v Martine – Etnografickom múzeu širokú škálu predmetov, ktorým vedeli drotári dať druhú šancu. Vernisáž výstavy sa uskutoční v pondelok 23. júna 2025 o 17.00 hod.

Autorkami výstavy o charakteristickom slovenskom remesle, zapísanom v zozname UNESCO, sú etnologička Katarína Kendrová a historička Katarína Hallonová z drotárskeho oddelenia Považského múzea.

„Zamerali sme sa na jeho prvotnú vandrovnú formu, keď drotári putovali po celej krajine a venovali sa najmä opravám predmetov každodennej potreby, používanými obyvateľmi vidieka. Ich neustály boj o zabezpečenie existencie si vyžadoval až neuveriteľne širokú škálu rôznorodých pomôcok, riadov a nástrojov, ktoré rýchlo opotrebovali, ale na kúpu nových nemali dostatok financií. A práve vďaka drotárom dostali poškodené predmety šancu na opätovné využitie,“ vysvetľuje Katarína Kendrová.

Výstava je koncipovaná tak, aby priblížila najmä tri základné oblasti života človeka súvisiace s prípravou stravy a stolovaním, s prácou roľníka na poli a gazdovstve a so spracovaním textilných vlákien nevyhnutných k výrobe odevu. Návštevníci tak môžu na jednom mieste vidieť takmer 100 typov exponátov najrozmanitejších funkcií, tvarov a materiálov, akými sú hlina, drevo, prútie, rohovina, plech, sklo, porcelán či kamenina, všetky opravované drôtom alebo plechom, v celkovom počte viac ako 200 kusov. „Na výstave prevláda najmä drotármi opravovaný keramický riad, na ktorý sa prvotne a v najväčšej miere orientovali. Bohato sú zastúpené aj obnovené plechové a drevené nádoby, kuchynské či salašnícke pomôcky. Zaujímavé drotárske opravy môžu záujemcovia o problematiku vidieť aj na poľnohospodárskom náradí, kolovrátkoch či napríklad nahrievacích žehličkách. K vzácnym exponátom patrí aj precízne a jemne opletané sklo, porcelán a fajky z morskej peny,“ dopĺňa K. Kendrová.

Výstava je obohatená o textové panely s fotografiami a tiež detailné opisy špecifických drotárskych opravárenských techník. Návštevníci uvidia základné techniky, akými boli opletanie do drôtených sietí, flekovanie, haftovanie, spájkovanie, ale tiež jednoduchšie, ktoré spočívali v stiahnutí poškodených častí predmetov drôtenou slučkou alebo pásikom plechu.

Prezentované exponáty pochádzajú zo zbierkových fondov Považského múzea a Slovenského národného múzea v Martine. Výstava v Etnografickom múzeu bude prístupná do 30. decembra 2025.


 

26.6. - 28.9.2025  

NG-telo-a-priestor-plagat.jpg

Nitrianska galéria, Nitra

Telo a priestor

ATELIÉR ARCHITEXTÚRY 2021 — 2025

Vystavujúce autorky a autori ↘ Danica Pišteková, Tomáš Tholt, Dajana Adamek, Soňa Bartákyová, Dorota Bohušová, Alona Bubashko, Filip Fecko, Natália Fibáková, Marcel Firášek, Matej Grznár, Ivana Hlavačková, Sára Chrobáková, Rebeka Jantošová, Martes Karolčíková, Daniel Knizner, Katarína Kocková, Adam Králik, Michaela Krpelová, Jakub Ľorko, Sebastián Malcovič, Soňa Mikitová, Lívia Molnárová, Filip Orság, Evelína Ottomanská, Karina Pak, Lucia Peštová, Soňa Polčová, Jules Lee Ann Prejsa, Dorothea Straková, Natália Štundová, Vladimír Vančo, Michal Zajac, Nora Zimániová, Radka Zuskáčová
Kurátorky ↘ Andrea Pleidel a Ľudmila Kasaj Poláčková
Miesto konania ↘ Galéria mladých a Bunker
Ateliér Architextúry: telo a priestor založila architektka Danica Pišteková v roku 2021 ako prvá žena vo vedení na Katedre architektonickej tvorby Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave. Danica Pišteková pochádza zo Šale, kde po rokoch opäť že. Jej asistentom v ateliéri je architekt Tomáš Tholt. Skupinová prezentácia študentiek a študentov ateliéru Architextúry sama experimentuje s vystavovaním
architektúry v galerijno-negalerejných priestoroch. Navodzuje pocit či prúdenie, vťahuje do vlastnej hry
s obálkami, so vzťahom tela a priestoru. Nabáda k dotyku, odhaľuje skryté, nastavuje hranice, posilňuje nekonečnosť možností. Prináša experimentálne prístupy myslenia, tvorby, navrhovania, procesov, špekulácií, objavovania, popierania, stimulácie, spôsobov hľadania, nachádzania, objavovania.


 

27.6.2025 - 10.1.2026  

Svetozár Stračina2.jpg

Literárne a hudobné múzeum ŠVK, Banská Bystrica

Krása je svetlo v srdci / Svetozár Stračina

SVETOZÁR STRAČINA ( 3.12.1940, Turčiansky sv. Martin - 26.2.1996, Bratislava )

- pri príležitosti 85. výročia narodenia hudobného skladateľa

Výstava zo zbierkového fondu múzea bude sprístupnená vo výstavných  priestoroch expozície Múzeum - domov múz.


 

29.6. - 9.11.2025  

Strojovou ihlou.jpg

Kaštieľ Radoľa

Strojovou ihlou

V zbierkových fondoch Kysuckého múzea, kultúrnej organizácii Žilinského samosprávneho kraja, sa nachádzajú aj mnohé predmety technického charakteru. Práve tieto tvoria podstatu novootvorenej výstavy v radoľskom kaštieli, ktorá je zameraná na šijacie stroje. O ich  rozšírenie  na Kysuciach sa zaslúžili najmä drotári a „Amerikáni“. Neváhali kúpiť a poslať „Singerku“ v snahe pomôcť rodine doma. Historické šijacie stroje nájdeme i v dnešných moderných domácnostiach, kde už majú zväčša ozdobnú funkciu. No sú ešte aj také kúsky, na ktorých sa stále šije.

Výstava „Strojovou ihlou“ ponúka nielen technický pohľad na vývoj šijacích strojov, ale aj možnosť spoznať ich miesto v každodennom živote minulých generácií.  Vystavených je 14 kusov od rôznych výrobcov. Najstaršia „mašina“ z roku 1896 bola vyrobená americkou firmou Singer, ktorá bola založená v roku 1851 v New Yorku a stala sa ich najväčším svetovým producentom. Zastúpené sú i značky Pfaff, Lucznik, Mundlos, Union, Lada, Gritzner a Minerva, svojho času najväčší výrobca šijacích strojov v Rakúsko-Uhorsku.

Pôvodne sa vyrábali šijacie stroje, ktoré sa kládli na stôl a poháňali  rukou. Neskôr sa pridal stôl často s liatinovými nohami a nožný pohon. Priemyselné stroje bývali jednoduché  s prípadným zdobením na liatinových častiach. Stroje určené do domácnosti sa zdobili zlátením, farebnými ornamentami  a intarziou. Svedčia o tom aj vystavené exponáty. Väčšina z nich je mechanických s drevenou pracovnou doskou. Vystavená Minerva je zabudovaná do  drevenej skrinky. Po sklopení stroja tak vznikol praktický kus nábytku.  Novšie, elektrické stroje pochádzajú z druhej polovice 20. storočia. Moderné kufríkové sa začali vyrábať vďaka zmenšeniu elektrických motorov  a stali sa prenosnými zariadeniami. Príkladom je vystavený Union a Lucznik zo 60. a 70-tych rokov.

Výstavu obohacujú aj originálne návody na obsluhu šijacích strojov, krajčírske náradie, staré módne časopisy, strihy a vzorky látok, ktoré dotvárajú autentickú atmosféru doby a približujú každodenný život krajčírok a šičiek.

Krátku históriu a zaujímavosti o jednotlivých výrobcoch, ktorí formovali  svetové dejiny šijacej techniky sprostredkúvajú sprievodné informačné bannery. Autorom výstavy je Mgr. Adam Buchta, kurátor Kysuckého múzea.


 

1.7.2025 - 16.1.2026  

Jokai oznam web SK.jpg

Podunajské múzeum v Komárne

Jókai 200

Pamätná výstava usporiadaná pri príležitosti 200. výročia narodenia svetoznámeho spisovateľa, komárňanského rodáka Móra Jókaiho.

Zichyho palác, Gen. Klapku 9


 

3.7. - 24.10.2025  

A4_LQ.jpg

Banícke múzeum v Rožňave

Martin Kacvinský: NeMiestne maľby

Banícke múzeum v Rožňave v spolupráci s Galériou umelcov Spiša uvádza reprízu profilovej
výstavy spišského umelca Martina Kacvinského, ktorého tvorba reflektuje kritiku jednotlivca
a súčasnej spoločnosti.

______________________________________________________________________________________________
Vernisáž výstavy: štvrtok, 3. 7. 2025 o 16.00
Kurátorka projektu: Mgr. art. Katarína Balúnová, ArtD.
Výstava na webe: https://www.gus.sk/martin‐kacvinsky‐nemiestne‐malby‐2/

______________________________________________________________________________________________

Banícke múzeum v Rožňave v spolupráci s Galériou umelcov Spiša ‒ kultúrne zariadenia Košického samosprávneho kraja, uvádzajú reprízu profilovej výstavy Martina Kacvinského pod názvom NeMiestne maľby. Výstava je uvedená v rámci dramaturgického cyklu Profily / Umelci Spiša. Martin Kacvinský je spišský umelec, ktorého dielo koncepčne a výrazovo presahuje regionálny rámec: vo svojej tvorbe sa zaoberá kritikou jednotlivca a spoločnosti. Zároveň sú jeho maľby istým spôsobom „nemiestne“: nebojí sa pracovať s témami, ktoré môžu byť v lokálnom kontexte provokatívne.
Riaditeľka Galérie umelcov Spiša, Lucia Benická uvádza: „Galéria umelcov Spiša pripravuje kvalitné profilové a tematické projekty, ktoré vďaka súčinnosti s inými organizáciami v zriaďovateľskej pôsobnosti Košického samosprávneho kraja nekončia iba na Spiši. S Baníckym múzeom v Rožňave máme niekoľkoročnú spoluprácu: v roku 2022 sme uvádzali profilovú výstavu sochára Štefana Kubíka, toto leto uvádzame na Gemeri spišského maliara Martina Kacvinského. Výstavná „recyklácia“ má pre nás mimoriadny význam prezentovať aj mimo región odbornú, výskumnú, prezentačnú a zbierkotvornú činnosť, keďže na výstave uvádzame aj diela z našej zbierky.“
Kurátorka výstavy Katarína Balúnová predstavuje autorovu tvorbu: „Martin Kacvinský sa neobmedzuje vopred určeným ideovým zameraním, pracuje skôr intuitívne ako programovo. Vo svojich dielach sa dotýka problematiky entity, nacionalizmu aj rodových otázok. Často sa opakujúce hlavy – masky vyjadrujú existenciálnu krízu  jednotlivca aj spoločnosti. Sú neustálym hľadaním (auto)portrétu, ktorý je zároveň maliarskym experimentom. Každá maľba je pre umelca solitér, vybudovaný cez expresívne gesto daného momentu. Typické je popieranie perspektívy a ustálenej kompozície, výrazná až jedovatá farebnosť, kombinácia viacerých techník od olejomaľby, cez akryl, sprej, po papierovú koláž a asambláž. Maľba škvŕn, stekanie farieb, vrstvenie a v neposlednom rade premaľovávanie starších obrazov, je súčasťou samorastlého tvorivého procesu. Umelec reflektuje banálne každodennosti a genius loci spišského regiónu nasiaknutého gotickou tradíciou, kde ukrižovania, tatranské štíty aj plastové kačičky, sú súčasťou tej istej po(d)vedomej reality. V dielach z posledného obdobia sa umelec obracia od figuratívneho zobrazenia k abstrakcii, od expresívnej maľby ku geometrii. To, čo je na prvý pohľad diametrálne odlišné, spája umelcova neustála zvedavosť v možnostiach nového výtvarného prejavu. Výrazná farebnosť sa zjednocuje do línií, optická hra sa sústredí do singulárneho momentu zalomenia. Vzbura tak ustupuje meditácii v rámci novej životnej etapy autora“.
Profil autora / Martin Kacvinský (*1984) študoval v r. 1999 – 2003 na Strednej priemyselnej škole v Spišskej Novej Vsi, odbor Kameňosochárstvo. V r. 2005 – 2006 navštevoval Filozofickú fakultu Prešovskej univerzity v Prešove, odbor Výtvarná výchova. V r. 2009 – 2015 študoval na Fakulte výtvarných umení Akadémie umení (AVU) v Banskej Bystrici, u prof. Františka Hodonského a prof. Jána Kudličku, pričom magisterský titul získal pod vedením prof. Štefana Balázsa. Zaradil sa tak ku generácii úspešných absolventov AVU, ktorí momentálne pôsobia v regióne ako Zuzana Kacvinská, Tomáš Cetera, Adam Macko, Martin Kudla, či Ján Frančák. Martin Kacvinský pracuje v médiu maľby, kresby a objektu. V r. 2013 – 2016 organizoval prezentácie súčasného mladého umenia v rámci projektu weKLADY post‐gallery v Spišskej Novej Vsi. Pôsobí v hudobnej skupine Ničiteľ, ktorá vystupovala v susedných krajinách (CZ, HUN, PL) a v Slovinsku a Chorvátsku. Venuje sa tiež tvorbe obalov na hudobné nosiče. Jeho tvorba bola uvedená na niekoľkých výstavách na Slovensku a diela sú zastúpené v zbierke Galérie umelcov Spiša. Link: https://martin‐kacvinsky‐art.webnode.sk/


 

4.7. - 31.12.2025  

c_Výstava 75. výročie 1050x480.png

Múzeum Bojnice /Bojnický zámok/, SNM

Vitajte, máme otvorené – už 75 rokov

Jubilejná výstava mapuje sedemdesiatpäťročnú históriu múzea v Bojnickom zámku, od jeho založenia v roku 1950 až po súčasnosť. Prostredníctvom jedinečnej kombinácie historických dokumentov a fotografií, archívnych materiálov, zbierkových predmetov a multimediálnych prvkov prezentuje nielen inštitucionálny vývoj múzea, ale aj jeho živú atmosféru a premeny v priebehu desaťročí.

Návštevníci sa môžu tešiť na rozmanitú prezentáciu, ktorá začína osobnosťou grófa Jána Pálffyho – vizionára, ktorý položil základy myšlienky múzea v zámku. Výstava pokračuje dramatickým zobrazením požiaru, predstavuje premeny názvov inštitúcie a netradičným spôsobom – formou „múzejného stromu“ mapuje jej pozoruhodné míľniky.

Osobitná pozornosť je venovaná nevšedným inscenovaným podujatiam múzea – Medzinárodnému festivalu duchov a strašidiel, ktorý múzeum realizovalo do roku 2018, či Rozprávkovému zámku, ktorý pretrval dodnes a sa stal neoddeliteľnou súčasťou kultúrneho života regiónu. Výstava tiež odhaľuje zákulisie múzejnej práce spojenej s reštaurovaním zbierok, publikačnú činnosť zamestnancov alebo ocenenia múzea.

Scénografia kombinuje historické a moderné prvky. Návštevníci si môžu prezrieť kontrastné fotografie „vtedy/dnes“. Súčasťou výstavy sú aj audiovizuálne prezentácie dokumentujúce proces reštaurovania zbierkových predmetov.

Výstava ponúka návštevníkom možnosť spoznať múzeum ako živý organizmus s bohatou históriou, ktorý neustále rastie a mení sa spolu so svojimi návštevníkmi.

Vstupenky je možné zakúpiť výhradne v pokladnici múzea.


 

10.7. - 28.9.2025  

Výstava_Scherfel_vernisáž.jpg

Podtatranské múzeum v Poprade

Pocta Scherfelovi

V roku 2025 si pripomíname 180. výročie narodenia a zároveň 120. výročie úmrtia výnimočnej osobnosti tatranského regiónu – Aurela Viliama (Wilhelma) Scherfela (*23. 4. 1835 Veľká – †23. 4. 1895 Veľká). Bol to muž mnohých talentov a záujmov: lekárnik, chemik, botanik, pedagóg, verejný činiteľ, cirkevný funkcionár a predovšetkým zakladateľ a dlhoročný riaditeľ Tatranského múzea vo Veľkej.

Jeho celoživotná činnosť bola úzko spätá s dnešnou mestskou časťou Popradu – Veľkou, kde sa narodil, žil a pracoval. Nezištnou prácou v prospech vzdelávania, vedy a miestnej komunity zanechal trvalú stopu nielen v regióne pod Tatrami, ale aj v širších odborných kruhoch doma i v zahraničí.

Cieľom výstavy „Pocta Scherfelovi" je pripomenúť návštevníkom túto výnimočnú osobnosť a vzdať mu úctu, ktorá mu právom patrí.

Výstava sa otvára vernisážou vo štvrtok 10. júla 2025 od 16:00 hod., v expozičných priestoroch Podtatranského múzea v Poprade, Vajanského 72/4, 058 01 Poprad.


 
ÚvodÚvodná stránka