Prechod na navigáciu Hlavné menu Prechod na navigáciu Hlavné menu 2 Prechod na navigáciu Hlavné menu 3 Prechod na navigáciu vodorovná
Muzeum.skHľadať
 
 

Galéria Jána Koniarka v Trnave

Galéria Jána Koniarka v Trnave

... aktuálne výstavy a podujatia nájdete pod fotogalériou ...

Kontaktné údaje

Galéria Jána Koniarka v TrnaveKopplova vila
Zelený kríček 3, 917 01 Trnava

Tel.: +421 33 551 16 59
E-mail: sekretariat@gjk.sk
Www: www.gjk.sk

Otváracie hodiny

Ut-Pi: 9.00 - 17.00
So-Ne: 13.00 - 18.00

Možnosti vstupu, vstupné

Kopplova vila, Synagóga, Kopplova vila + Synagóga (K,S,K+S)

Základné vstupné - dospelí: 1,50 € - 1,20 € - 2,30 €
Zľavnené vstupné: 0,80 € - 0,60 € - 1 €
Skupinové vstupné (viac ako 7 osôb): 0,50 €
Podrobnosti o vstupnom nájdete na oficiálnej stránke GJK
Prístup pre vozičkárov: ÁNO

História-popis

Galéria Jána Koniarka vznikla v Trnave v roku 1976. V jej názve figuruje kľúčová osobnosť slovenského sochárstva Jána Koniarka, ktorý žil v rokoch 1924 - 1952 a pôsobil v Trnave.
Galéria sa zameriava na výtvarné umenie 20. a 21.storočia, na umelcov aktívnych na európskej scéne, ako i na výtvarníkov pôsobiacich v Trnave.
Sídlom galérie je od roku 1992 bývalá veľkostatkárska vila nazývaná Kopplova vila.
Poslaním galérie je budovanie zbierkového fondu a sprístupňovanie umeleckých diel verejnosti, ako i spracovávanie dokumentácie a riešenie vedecko-výskumných úloh. Súčasťou galérie je odborná knižnica. Galéria Jána Koniarka je taktiež jedna zo zakladateľských organizácií medzinárodnej siete inštitúcií zameraných na prezentáciu súčasného umenia Art Centres of Europe.
Osobitnou kapitolou v aktivitách galérie je od roku 1991 jej funkcia hlavného usporiadateľa medzinárodnej súťažnej prehliadky plagátovej tvorby - Trienále plagátu Trnava (TPT).

Expozície

Sochár JÁN KONIAREK

V roku 2002 vstúpila do kultúrneho života Trnavy a celého Slovenska Stála expozícia sochárskej tvorby Jána Koniarka. Umelecký odkaz Jána Koniarka (30. 1. 1878 Voderady - 4. 5. 1952 Trnava) sa stal základom moderného slovenského sochárstva. Vybudovanie prístavby galerijnej budovy Kopplovho kaštieľa a realizácia stálej expozície je na Slovensku unikátnym počinom a predstavuje približne 60 diel Jána Koniarka. Expozícia umožňuje okrem vizuálneho aj haptický zážitok, pretože všetky sochy okrem mramorových sú určené aj na hmatové poznávanie divákmi.

KLENOTY DOMOVA - výber diel zo slovenského výtvarného umenia 20. storočia

Galéria portrétov - výber diel z kolekcie portrétneho žánru reprezentujúce vývoj portrétneho maliarstva od konca 18.storočia po súčasnosť zo zbierok GJK

Synagóga - Centrum súčasného umenia Trnava

Synagógu status quo ante postavili v roku 1891 podľa plánov viedenského architekta Jakuba Gartnera. Stavba s výraznou dvojvežovou fasádou slúži po čiastočnej rekonštrukcii pre potreby Galérie Jána Koniarka. Expozícia MŽK je inštalovaná na ženskej galérii. Pred synagógou umiestnili po druhej svetovej vojne pamätník Holokaustu, postavený podľa návrhu architekta Artura Szalatnaia-Slatinského.

Fotogaléria z expozícií


 
Galéria Jána Koniarka v Trnave

Galéria Jána Koniarka v Trnave

Galéria Jána Koniarka v Trnave

Galéria Jána Koniarka v Trnave

Galéria Jána Koniarka v Trnave

Galéria Jána Koniarka v Trnave

Galéria Jána Koniarka v Trnave

Galéria Jána Koniarka v Trnave


 
 
Galéria Jána Koniarka v Trnave

Galéria Jána Koniarka v Trnave

Galéria Jána Koniarka v Trnave

Galéria Jána Koniarka v Trnave

Galéria Jána Koniarka v Trnave

Galéria Jána Koniarka v Trnave

Galéria Jána Koniarka v Trnave

Galéria Jána Koniarka v Trnave


 
 
Galéria Jána Koniarka v Trnave

Galéria Jána Koniarka v Trnave

Galéria Jána Koniarka v Trnave

Galéria Jána Koniarka v Trnave

Galéria Jána Koniarka v Trnave

Galéria Jána Koniarka v Trnave

Galéria Jána Koniarka v Trnave

Galéria Jána Koniarka v Trnave


 
 
Galéria Jána Koniarka v Trnave

Galéria Jána Koniarka v Trnave

Galéria Jána Koniarka v Trnave

Galéria Jána Koniarka v Trnave

Galéria Jána Koniarka v Trnave

Galéria Jána Koniarka v Trnave

Galéria Jána Koniarka v Trnave

Galéria Jána Koniarka v Trnave


 
 
Galéria Jána Koniarka v Trnave

Galéria Jána Koniarka v Trnave

Galéria Jána Koniarka v Trnave

Galéria Jána Koniarka v Trnave


 

7.2. - 24.3.2019  

Juraj Kollár - hladina-2018-olej-na-platne-240-x-360-cm-zm.jpg

Galéria Jána Koniarka v Trnave - Kopplova vila

Juraj Kollár: Prízemie

Kurátorka: Katarína Bajcurová
Vernisáž: štvrtok 7. februára o 18:00

Galéria Jána Koniarka v Trnave predstavuje autorskú výstavu Juraja Kollára, jedného z najosobitejších maliarov súčasnosti. Sústreďuje sa na výber z najnovšej tvorby, obrazy ktoré vznikli v priebehu posledných rokov. Pre Juraja Kollára je charakteristický pohyb viacerými smermi ale zároveň aj vyhranený – sofistikovaný maliarsky koncept, v ktorom všetko so všetkým súvisí. Je svojho druhu solitér, nedotkol sa ho obľúbený trend popovej ironizácie a gýčového sarkazmu súčasnej maľby, je mu cudzia aj prvoplánová sociálna angažovanosť, či posadnutosť predvádzaním vlastného ega. Je to dôsledkom jeho zdanlivej „nenápadnosti“ a introvertnej povahy? Alebo skôr do seba sústredenej vnútornej tvrdohlavosti a uvzatosti, s akou kráča za svojimi cieľmi, za tou svojou predstavou maľby? Maľba a maliarstvo je jeho životom, splynutím s ním, ba možno povedať, že je mentálnym a fyzickým spôsobom jeho existencie, ktorú doň – mentálne i fyzicky – vkladá. Ide mu totiž hlavne o prieskum možností, ktoré mu maliarstvo ako také dáva, nielen čo sa týka zobrazenia samotného predmetu, jeho prenosu na plátno, do iného jazyka, ale predovšetkým subjektívneho vnímania (percepcie – videnia z „prízemia“, z pevného bodu, z ktorého sa na svet díva...) a spôsobov sprostredkovania reality farbou (hmotnosťou, resp. nehmotnosťou farby) a maliarskym rukopisom. Obrazy, ktoré predstavuje na prítomnej výstave sú z dvoch cyklov alebo typologických skupín: sú to najnovšie skladané obrazy (krajiny videné cez sklobetónové steny) a abstraktné kompozície. V prvej skupine využíva celú škálu zobrazení od hyperrealizmu až po zovšeobecnenie motívu do abstraktnej siete, najnovšie k dosiahnutiu ilúzie priehľadu využíva dokonca rozmanité súčiastky, stavebniny – objekty z Baumaxu, ktorými „maľuje“. Pôvodne dvojdimenzionálne kompozície nadobúdajú novú objektovú fakticitu, vecnosť a priestorovosť. Kontrapunktom k týmto „ilúziam“ sú abstraktné maľby – môže takto skončiť zväčšený detail obrazu krajiny, či fragment skladaného obrazu alebo sa ním priamo stáva emócia, spontánny stav, ktorý mu navodí sám proces maľby. Väčšina Kollárových diel je veľkoformátová, akoby chcel pred svojím obrazom stratiť kontrolu nad ohraničením formátu, čo najviac sa fyzicky, telesne prepojiť s hmotou farby, ktorá mu svojím objemom konkuruje, ale vie jeho rozmer zmenšiť do miniatúry, aby hapticky, telesne premenil a definoval vizuálny vnem. Maliarov pohyb medzi týmito dvomi polohami, ktoré by sme zjednodušene mohli označiť binárnymi pojmami: predmetné – nepredmetné, realistické – abstraktné, zobrazujúce – nezobrazujúce, je celkom prirodzený, ba dalo by sa povedať, že až maliarsky bytostný.

Juraj Kollár (nar. 1981 v Nitre) študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave (prof. D. Fischer, 1999 – 2003) a na Akadémii výtvarných umení v Prahe (prof. Z. Beran, 2003 – 2005). Získal viacero domácich i medzinárodných ocenení (Cena Igora Kalného, Zlín, 2009; Celeste Prize, 3. cena, Berlín, 2009; VÚB Maľba roka, Bratislava, 2010). Mal viacero samostatných výstav: O105, Zahorian & Van Espen Gallery, Praha (2018); Zázemie, Zahorian & Van Espen Gallery, Bratislava; Intermittent Signal, Kubik Gallery, Porto (2017); Obytná zóna, Stredoslovenská galéria, Banská Bystrica (2016); Reportovaná maľba, Galéria E. Zmetáka, Nové Zámky (2015); Luxurious Desert under the Sky of Paris, Zahorian & co Gallery, Bratislava; Thoughtful, Victoria ́s Gallery, Paríž (2014) a ďalšie. Jeho práce sú zastúpené vo verejných a súkromných zbierkach doma i v zahraničí, v Slovenskej národnej galérii, v Galérii mesta Bratislavy, v Národnej galérii v Prahe atď. Dlhší čas žil a maľoval v Paríži, v súčasnosti žije a tvorí v Bratislave.


 

14.2. - 31.3.2019  

Erika Miklóšová.jpg

Galéria Jána Koniarka v Trnave - Synagóga – Centrum súčasného umenia

Erika Miklóšová: Zátišie s drapériami II.

Kurátorka: Alexandra Hollá
Vernisáž: štvrtok 14. februára o 18:00
Výstava veľkoformátových kresieb mladej slovenskej maliarky (nar. 1984), ktorých námetom sú výjavy z rodinného archívu. Ich prekresľovaním a zmenou mierky formátu vnáša do nich nové asociácie, ako aj širšie pole spoločenských a výtvarných postrehov.

Erika Miklóšová je vnímavá výtvarníčka, jej práce odzrkadľujú najmä jej citlivosť a intuitívnosť, ktorú vkladá do jednotlivých malieb či kresieb. Jej rôznorodé portfólio zahŕňa maľbu, kresbu aj grafiku. Výtvarníčka sa vyjadruje aj v cykloch, resp. sériách, kedy opakovane spracováva jeden motív v rôznych verziách, pričom využíva ich prirodzený významový kontext. Jej umelecký program sa dotýka tém jej vlastnej identity, domova, minulosti, osobných zážitkov.
Na výstave autorka predstaví sériu drapérií. Sústreďuje sa na ornament, vzory textílií, cez ktoré vypovedá príbehy s nimi späté.
Materiál pre zátišia získava autorka priamo v „teréne“, pri výbere siaha po kvalitných materiáloch, ručne spracovaných odevoch a dbá aj na dekor, ktorý je súčasťou látky. Autorka je ním fascinovaná. Pri tvorbe zátiší s drapériou nahrádza plátno papierom. Vytvára originálne diela, ktoré rešpektujú papier ako projekčné plátno, ktoré sa v priamom dotyku autorkinej ruky mení na výtvarné dielo podčiarkujúc naratívny charakter. Krehkosť materiálu zvýrazňuje kombináciou techník pastelu a akrylu.
Odev – hlavný námet jej prác – chápe vo viacerých významových rovinách: považuje ho za materiál, ktorý vznikol s určitým praktickým a estetickým účelom, vyrába sa, kupuje, vyraďuje, druhotne využíva, odkladá na pamiatku, alebo pre ďalšie generácie. Na odevy nazerá ako na hmotnú vec, ktorá však disponuje aj abstraktnou hodnotou, a tou je práve spomienka, ktorá sa spája s (jej) rodinou, domovom alebo s konkrétnou chvíľou – momentom. Šatstvo sa stáva nositeľom hodnoty, odkazu na minulosť či dokonca odkazu na konkrétneho človeka.
Autorka tak vytvára imaginárny svet, v ktorom sú ľudia zastúpení ich oblečením – portréty seba a svojej rodiny nahrádza zobrazovaním odevov. Portrétovaní sú zdanlivo zbavení identity, ich tvár je v maľbe potlačená a nahradená kusom ich šatstva. Chýbajú teda znaky, ktoré sa od tohto žánru očakávajú. V Miklóšovej poňatí sa maľba stáva metaforou, nadobúda nové vlastnosti. Tkanina je oživená, získava „autonómiu“ a „vlastný život“, stavia sa sama do popredia na obdiv. Autorka beztvaré látky rozkladá na spontánne záhyby, inštaluje do rôznych polôh na stenu v minimalistickej kompozícii a vkladá do nich emotívnu hodnotu. Strnulosť premieňa na dynamické inverzie. Stenu v pozadí zapája do dialógu s látkou, vytvára na nej vzorovanú tapetu.
Ľudská silueta zahalená do drapérie sa objavuje iba na jednej kresbe.
Počas procesu vzniku vystavenej série autorka menila štyrikrát ateliér. Aj preto do veľkoformátových kompozícií pribúdajú rôznorodé predmety. Pridávajú sa nepravidelne, podmienené zmenou prostredia ateliéru. Predstavuje ich napríklad obyčajná drapéria, tentokrát nie ako súčasť oblečenia alebo aj konáre stromov, ktoré našla na ceste do ateliéru. Autorka narúša kompozíciu, dovolí nahliadnuť divákovi na náhodne nájdené predmety, ktoré jej proces „práce“ uľahčujú, prípadne sú neustále prítomné počas vzniku diela. Autorku „sprevádzajú“, rozptyľujú pri práci, prinášajú oddych od sústredenej rukodielnej práce, ktoré si tento veľkoformátový typ zátiší vyžaduje.


 

ISSN 1336-4693

TopList - od 2.4.2004

dnes je: 17.2.2019

meniny má: Miloslava

podrobný kalendár

facebook - Muzeum.SK

facebook - Noc múzeí a galérií

Reklama

webygroup

4218489

17.2.2019
ÚvodÚvodná stránka