Muzeum.SK
Francúzska hudba pre soprán a gitaru
Jana Pastorková & Karol Kompas
Projekt „Francúzska hudba pre soprán a gitaru“ prináša sériu troch koncertov dua Jana Pastorková (soprán) a Karol Kompas (gitara), ktoré zahrajú na jeseň 2025. Zaznejú diela francúzskych skladateľov a skladateliek Gabriel Fauré, Charles Gounod, Erik Satie, Pauline Viardot, Reynaldo Hahn, Riccardo Cocciante a Loisa Puget. Prezentovaním hudby známych aj menej známych autorov z 19. a začiatku 20 storočia koncerty prezentujú hudbu hodnotnú i atraktívnu a rovnako si nachádzajú náročnejších poslucháčov, ako aj širšie publikum. Piesne budú doplnené o skladby pre sólovú gitaru slovenských autorov. Projekt „Francúzska hudba 2025“ nadväzuje na doterajšiu spoluprácu Jany Pastorkovej a Karola Kompas po uvedení niekoľkých koncertov s dramaturgiami „Piesne o láske“ v roku 2023 a „Duchovná hudba pre soprán a gitaru“ v roku 2024.
Partizánske, Vodný hrad v Šimonovanoch – 10.10.2025 o 18:00,
Senica, Záhorská galéria Jána Mudrocha – 12.10.2025 o 17:00
Nové Zámky, Galéria umenia Ernesta Zmetáka – 14.10.2025 o 17:00
Jana Pastorková študovala spev na Konzervatóriu v Bratislave (Jana Billová), na VŠMU (Viktória Stracenská) a interpretáciu starej hudby na Conservatoire National Supérieur de Musique v Lyone (Marie-Claude Vallin). Zúčastnila sa viacerých interpretačných kurzov v Prahe, Brne, Siene, Périgueux, Brémach a na Bachakademie v Stuttgarte, zameraných prevažne na starú hudbu. Počas štúdií pôsobila ako hosť v Opere SND, Komornej opere, v Štátnej opere v Banskej Bystrici, kde neskôr bola angažovaná ako sólistka a zároveň spolupracovala s Komornou operou Orfeo v Brne. V súčasnosti sa venuje koncertnej a pedagogickej činnosti. Repertoár Jany Pastorkovej siaha od 17. storočia po súčasnosť. Premiérovo uvádza skladby slovenských autorov. Spolupracuje s viacerými domácimi a zahraničnými ensemblami ako napr. Musica aeterna, Musica Florea, Solamente naturali, La Gambetta, Ars Antiqua Austria, Arte dei Suonatori, Cappella Istropolitana, Slovenský komorný orchester, Štátny komorný orchester Žilina, VENI ensemble, Symfonický orchester Slovenského rozhlasu, Slovenská filharmónia, a iné. Bola členkou súborov Musick for a While a Ars posoniensis. Realizovala nahrávky pre hudobné vydavateľstvá Musica, LUX media, Slovart records, Ecolio, AP Projekt, Hudobný fond, Vydavateľstvo Slovenského rozhlasu.
Karol Kompas študoval gitaru na Konzervatóriu v Žiline (J. Labant), na VŠMU v Bratislave (J. Zsapka) a na Hudobnej Akadémii v poľských Katowiciach (A. Gruska, W. Palacz). Doktorát získal na Katedre hudby UKF v Nitre, kde v súčasnosti pôsobí. Učí tiež na Konzervatóriu v Topoľčanoch. Okrem klasickej hudby študoval aj jazz (K. Kováč, M. Zahradník). Získal niekoľko ocenení na interpretačných súťažiach doma i v zahraničí, napr. v Londýne, v Krynici v Poľsku. Okrem Slovenska vystupoval na festivaloch v Anglicku, Rakúsku, Nemecku, Poľsku, Srbsku a Čechách. Ako sólový i komorný hráč spolupracoval s orchestrami ako Veni Ensemble (súbor pre súčasnú hudbu), Musica Aeterna (súbor pre starú hudbu), komorný súbor ZOE a i. Je zakladateľom súborov Mertz Guitar Duo (zal. 2009, spolu s Vladimírom Ondrejčákom) a PiaTango Project (zal. 2017, interpretuje Tango Nuevo, najmä A. Piazzollu). V ostatných rokoch sa Karol Kompas zameriava najmä na slovenskú hudbu a hudbu Argentíny, rovnako v sólovej aj komornej interpretácii. Inicioval vznik niekoľkých sérií koncertov a uviedol dramaturgie nazvané ako „Príbehy argentínskeho tanga“ (2019), „Päť storočí gitary na Slovensku“ (2021), „Gitarová hudba Argentíny“ (2022), „Piesne o láske – Chansons d’amour“ (2023), „Slovenská hudba pre dve gitary“ (2024), „Duchovná hudba pre soprán a gitaru“ (2024). V slovenskej alebo svetovej premiére uviedol množstvo diel slovenských autorov (Pavol Krška, Jevgenij Iršai, Peter Machajdík, Ľuboš Bernáth, Juraj Vajó, Jaroslav Hruška, Alexander Döme). Zaoberá sa tiež aranžovaním a komponovaním hudby a pravidelne uvádza na koncertoch svoje komorné aj sólové kompozície. Okrem klasickej hudby sa aktívne venuje argentínskemu tangu, šansónu, muzikálu a jazzu. Je pravidelným členom porôt interpretačných súťaží v klasickej aj populárnej hudbe. V roku 2015 založil festival argentínskeho tanga Fatango v Nitre a je jeho dramaturgom.
Tipy na ubytovanie a výlety
Vyberte si príjemné ubytovanie na Slovensku blízko pamiatok a múzeí. Navštívte web MegaUbytovanie.sk a rezervujte si Váš pobyt ešte dnes. Ak uprednostníte ubytování v Česku, rezervujte si ho na webe MegaUbytko.cz, kde nájdete množstvo chát, chalúp, apartmánov a penziónov k prenájmu.
Odporúčame aj pobyty v slovenských kúpeľoch a viaceré wellness hotely. Spomedzi obľúbených vyberáme Hotel HVIEZDA v Dudinciach.
Ak sa chystáte na výlet v Čechách a baví Vás história, tipy na výlet s touto tématikou nájdete na weboch múzeá v ČR alebo hrady a zámky v ČR.
-
V Banskej Bystrici sídli už 25 rokov Poštové múzeum, ktoré sa jeho vedúca Jarmila Ďurišová snaží približovať verejnosti. V zbierkach nemá Modrý, ani Červený Maurícius, ale návštevníkom má určite čo ukázať.
V pozícii vedúcej Poštového múzea (POSTM) v Banskej Bystrici je Jarmila Ďurišová len jeden rok a aj napriek tomu, že POSTM sa v priebehu 25 rokov úspešne zaradilo medzi ostatné kultúrne stánky v meste, vníma, že je v povedomí verejnosti tak trochu v pozadí, či už svojou polohou mimo užšie centrum mesta alebo špecifickým zameraním. Preto je práve ďalšie zviditeľňovanie POSTM jedným z jej cieľov. „Mnohí Banskobystričania vôbec netušia, že Poštové m -
Odučíme za vás: Slovenské národné múzeum mení učivo na zážitok
Slovenské národné múzeum (SNM) otvára školám dvere do sveta, kde sa učivo mení na dobrodružstvo. V 18 špecializovaných múzeách čakajú na deti programy, ktoré spájajú históriu, prírodu, vedu a kultúru so zážitkom. Živá učebňa namiesto lavice, rozprávka namiesto čítanky, experiment namiesto poznámky pod čiarou. Čo žiakov čaká v SNM? SNM – Historické múzeum – špeciálne prehliadky, ktoré odhaľujú zákutia dejín. SNM – Múzeum holokaustu v Se -
Od upratovačky až do riaditeľského kresla. Aj takto možno v skratke popísať kariéru riaditeľky Múzea v Kežmarku Eriky Cintulovej
Múzeum v Kežmarku je v zriaďovateľskej pôsobnosti Prešovského samosprávneho kraja a má vo svojej správe Kežmarský hrad spolu s administratívou, dve meštianske domy v centre mesta a baštu mestského opevnenia. Erika Cintulová, ktorá do múzea nastúpila ešte počas vysokoškolského štúdia na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave, Katedra estetiky a vedy o umení - odbor Teória a dejiny kultúry, je jeho riaditeľkou od roku 2002. Najväčš -
Projekt Muzeum.SK oslavuje 25 rokov, ako to vníma jeho autor sa dočítate v článku
Začiatky projektu: Ako sa zrodila myšlienka na Muzeum.SK? Aké boli prvé kroky a aké výzvy si musel prekonať pri jeho spustení? Čo ťa motivovalo venovať sa tejto oblasti? Najskôr sa pokúsim napísať niečo o sebe a o tom, čo ma priviedlo na víziu vytvoriť projekt Muzeum.SK (www.muzeum.sk). Od detstva ma otec brával do múzea v Banskej Bystrici, kde pracoval a neskôr po roku 1989 bol v Stredoslovenskom múzeu dlhoročným riaditeľom. Môj vzťah