Prechod na navigáciu Hlavné menu Prechod na navigáciu Hlavné menu 2 Prechod na navigáciu Hlavné menu 3 Prechod na navigáciu vodorovná
Muzeum.skHľadať
 
 

Nitrianska galéria, Nitra

Nitrianska galéria, Nitra - Galéria roka 2017

... aktuálne výstavy a podujatia ...

Kontaktné údaje

Župné námestie 3, 949 01 Nitra
Tel.: +421 37 657 96 41-3
E-mail: kultura@nitrianskagaleria.sk, riaditel@nitrianskagaleria.sk
Www: www.nitrianskagaleria.sk

Otváracie hodiny

Ut-Ne  10.00 - 18.00

Možnosti vstupu, vstupné

Základné vstupné:
● Jednotné vstupné (na všetky výstavy): 3 €
● Reprezentačné sály: 2 €
● Salón: 2 €
● Galéria mladých: 1 €
● Bunker: 1 €

Zľavy (študenti, žiaci, dôchodcovia):
● Jednotné vstupné (na všetky výstavy): 1.50 €
● Reprezentačné sály: 1 €
● Salón: 1 €
● Galéria mladých: 0.50 €
● Bunker: 0.50 €

Skupinové vstupné (5 a viac osôb): 1 € /na osobu/
Rodinné vstupné (2 rodičia + deti): 4 €
Podrobné vstupné nájdete tu...
Prístup pre vozičkárov: NIE

História-popis

Nitrianska galéria, NitraNitrianska galéria, NitraNitrianska galéria bola založená 1. januára 1965.
V odbornej pôsobnosti galéria kladie dôraz na umenovednú, výstavnú a edukačnú činnosť. Jej poslaním je budovanie zbierkového fondu, jeho ochrana, evidencia a umelecko-historický výskum. Výstavná činnosť je programovo zameraná na prezentáciu slovenského výtvarného umenia s dôrazom na umenie nitrianskeho regiónu, pričom v rámci recipročných akcií sa pripravujú tiež výstavy zo zahraničia.
Nitrianska galéria, NitraNitrianska galéria, NitraGaléria sídli v budove bývalého župného domu. Táto štvorkrídlová palácová budova je ako chránená kultúrna pamiatka súčasťou mestskej pamiatkovej rezervácie “Horné mesto”. Ide o pôvodne barokovú stavbu z 18. storočia, postavenú pravdepodobne na starších základoch. Súčasnú podobu nadobudla počas poslednej architektonickej úpravy v duchu secesie v rokoch 1905-1908. Budova bola od svojho vzniku až do roku 1945 sídlom nitrianskej župy. V rokoch 1923-1929 tu vo funkcii župana pôsobil slovenský spisovateľ Janko Jesenský. V areáli župného domu sa v posledných rokoch uskutočnil rozsiahly archeologický výskum, ktorého výsledkom boli viaceré pozoruhodné nálezy (zvyšky stredovekých architektúr a včasnouhorského obranného valu s komorovou konštrukciou, hrob s kostrami dvoch detí zo staršej doby bronzovej).

Expozície

V súčasnosti disponuje Nitrianska galéria piatimi výstavnými priestormi: Reprezentačné sály prezentujú významné kolektívne celoslovenské i medzinárodné projekty, kurátorské výskumné úlohy a tiež súborné autorské výstavy. Salón je určený komorným autorským prezentáciám. V roku 2001 bola obnovená činnosť Galérie mladých, ktorá mapuje tvorbu študentov i absolventov vysokých škôl výtvarného zamerania. Je to i priestor, v ktorom sa realizujú výstavné projekty študentov dejín umenia. Priestor pre alternatívne umenie Bunker od roku 2008 poskytuje študentom, výtvarníkom a mladým kurátorom možnosť experimentovania so súčasnými prejavmi umenia či už výtvarného, divadla, alebo hudby. Farebná galéria vznikla v roku 2010 a je to priestor na prezentáciu edukačných aktivít galerijného pedagóga.

KALENDÁRIUM


 

16.5. - 18.8.2019  

žatva.jpg

Nitrianska galéria, Nitra - Reprezentačné sály

Žatva – Poľnohospodárske motívy v zbierke Nitrianskej galérie

Kurátorka výstavy: Mária Janušová
Dizajn a architektúra výstavy: Peter Liška
Vernisáž: štvrtok, 16. máj 2019, 18:00
Výstava s názvom Žatva predstavuje diela s poľnohospodárskou tematikou, ktoré výhradne pochádzajú zo zbierky Nitrianskej galérie. Tieto diela tvoria výraznú časť galerijnej zbierky, do ktorej sa prioritne nadobúdali v rokoch 1965 – 1989, teda od vzniku inštitúcie po pád komunistického režimu. Totalitná moc z Nitry postupne vybudovala centrum slovenského poľnohospodárskeho života, čo sa odrážalo nielen v rozsiahlej rastlinnej a živočíšnej výrobe, ale taktiež aj vo vede a umení - zakladali sa stredné odborné školy a učilištia s agrárnym zameraním, Slovenská poľnohospodárska univerzita či výstavisko Agrokomplex. Orientácia regiónu na agropriemysel sa obyvateľom každodenne pripomínala aj vizuálnou formou, a to v rámci umeleckých realizácií vo verejnom priestore a v interiéroch inštitúcií, kde plastiky, reliéfy, mozaiky alebo nástenné maľby zobrazovali výjavy z poľnohospodárstva.
Praktiky mocenskej ideológie sa rovnako prejavili aj v Nitrianskej galérii a jej zbierkotvornej činnosti, do ktorej sa prednostne kupovali diela s poľnohospodárskymi motívmi. Dôkazom vyhranenej akvizičnej politiky galérie je až enormné zastúpenie takýchto diel v zbierke, pričom sa skôr uprednostňovalo kritérium kvantity ako kvality. Veľakrát išlo o takmer totožné zobrazenia, získavali sa viacnásobné autorské variácie zachyteného výjavu, ako aj prípravné skice či odliatky.
Ťažisko v tejto špecifickej sekcii zbierky predstavuje tvorba v rámci dobovej oficiálnej umeleckej doktríny - socialistického realizmu, v ktorom práve poľnohospodárstvo a jednoduchý roľnícky život patrili k ústredným tematickým okruhom. Umenie socialistického realizmu však nemalo jednotvárny charakter. Keďže smer nebol jasne zadefinovaný najmä v našich podmienkach – západnejšie od Moskvy – prinášal viaceré špecifiká a odlišnosti. Tie si je možné uvedomiť na príklade predstavenej galerijnej zbierky, ktorá súbežne prezentuje jednak výrazne ideologické, agitačné diela, priemerné, ako aj invenčné prístupy s originálnym rukopisom. Ukazuje sa tu problematickosť čiernobieleho rozdelenia umeleckej scény na oficiálnu a alternatívnu, a to predovšetkým pri významných menách slovenského dejepisu umenia, pre ktorých občasná tvorba ideologicky vyhovujúcich diel bola „chlebodarná“, keďže poskytovala možnosť rýchleho zárobku. Zbierka poľnohospodárskych motívov sa zároveň súvisle rozrastala aj o diela slovenského modernizmu prvej polovice 20. storočia. Na výstave sú preto zastúpení aj autori ako Martin Benka, Miloš Alexander Bazovský, Ján Hála, Jozef Theodor Mousson či Maximilián Schurmann.
Výstava v Nitrianskej galérii je koncipovaná ako archív, čo znázorňuje konštrukčné členenie na ústrednej chodbe. Touto symbolikou galerijného depozitu s veľkým množstvom exponátov sa poukazuje na až obsesívne plnenie akvizičnej politiky galérie. Zatiaľ čo chodba využíva zhustený, preplnený spôsob inštalácie, v jednotlivých výstavných miestnostiach sa, naopak, uplatňuje intímnejšia atmosféra, pomocou ktorej sa vyzdvihuje originalita alebo špecifické črty vybraných diel. Predstavené zbierkové predmety sú rozdelené do viacerých skupín podľa zobrazených motívov. V každom zoskupení si je tak možné uvedomiť rozdiely medzi autorskými prístupmi k danému zachytenému výjavu.
Výstavný projekt sa zameriava na prácu s vlastnou zbierkou regionálnej galérie a nájdenie spôsobu, ako sa s ňou v súčasnosti vysporiadať. I keď od skončenia totalitného režimu ubehlo už 30 rokov, s pozostatkami a dedičstvom doby sa spoločnosť stále veľmi nedokáže vyrovnať. Výstava „Žatva“ je preto v tomto zmysle aj určitým pokusom inštitúcie o sebakritiku a reflexiu jednej z jej kľúčových úloh - zbierkotvornej činnosti.


 

7.6. - 31.8.2019  

Skutočné dejiny Slovákov.jpg

Nitrianska galéria, Nitra - Salón

Skutočné dejiny Slovákov

Autorka výstavy: IVANA ŠÁTEKOVÁ
Komisár výstavy: Omar Mirza
Vernisáž výstavy: 6. 6. 2019 o 18.00

Nie je dôležité mať „pravdu“. Dôležité je pátrať po skutočnom poznaní. Absolútna pravda ostane človeku aj tak navždy skrytá. — Oskár Cvengrosch

Slováci sú starobylý národ, ktorého dejiny sú omnoho veľkolepejšie, siahajú ešte hlbšie do minulosti a dotýkajú sa oveľa väčšej časti sveta, než sú dnes mnohí „historici“ ochotní pripustiť. Zámerom výstavy Skutočné dejiny Slovákov v Nitrianskej galérii je na základe najaktuálnejších vedeckých poznatkov ilustrovať vybrané udalosti a oblasti z našej histórie, o ktorých učebnice dejepisu zámerne mlčia.
Expozícia je členená do troch celkov: „Slovania/Slováci v premenách času“, „Nevyjasnené úmrtia našich velikánov“ a „Skryté pozadie udalostí dnešných dní“. Na základe rôznych artefaktov, objektov, nákresov, fotografií a máp, zrekonštruovaných či dochovaných archívnych dokumentov a audiovizuálnych záznamov prinášame návštevníkom všetkých vekových skupín množstvo unikátnych dôkazov svedčiacich o inakosti našich dejín.
V prvej časti výstavy vás jej autorka zavedie do najhlbšej minulosti ľudstva. Zistíte napríklad, kam sa podela lebka nášho gánovského neandertálca či prečo boli Uhri vlastne Slováci a akú rolu v tom zohrali úhory. Dozviete sa pravú príčinu príchodu Cyrila a Metoda, uvidíte prvý Petrošekel nájdený na našom území a budete môcť obdivovať krásu slovenských žien zachytenú v soškách paleolitických venuší. Návštevníci budú môcť dokonca hlasovať za tú najkrajšiu, pričom na konci výstavy jedného z nich vyžrebujeme a odmeníme hodnotnou cenou.
Druhá časť výstavy vrhá nové svetlo na tragické úmrtia troch najväčších Slovákov novodobých dejín, ktoré dodnes zostávajú zahalené rúškom tajomstva. Ako a prečo zahynuli Štúr, Štefánik a Dubček? Prednedávnom sme oslávili 100. výročie smrti „Najväčšieho Slováka“ Milana Rastislava Štefánika. Pri tejto príležitosti poodhalíme nové poznatky o tejto tragédii.
Posledná časť výstavy sa zaoberá aktuálnym spoločenským dianím a jeho pozadím, ktoré pre väčšinu ľudí aj zásluhou manistreamových médií ostáva skryté. Veľkoformátová nástenná infografika ukáže nečakané prepojenia hlavných aktérov týchto udalostí. Rôzne artefakty, predmety a modely vo vitrínach objasnia, že nie je všetko tak, ako sa nám to snažia nahovoriť.

IVANA ŠÁTEKOVÁ (*1984) je absolventkou VŠVU v Bratislave. V roku 2013 sa stala finalistkou Essl Art Award, v roku 2014 jej bola udelená Cena Nadácie Tatra banky. Je členkou kresliarskeho tria Dzive a spolupracuje na časopise pre deti Bublina. Vo svojej tvorbe sa venuje slovenskej histórii, folklóru, ľudovým tradíciám, ale aj súčasným témam, akými sú hľadanie si miesta mladých ľudí v dnešnom svete, sloboda slova v mediálnom a internetovom priestore či postavenie žien v spoločnosti. Nie je náhoda, že pre svoju prvú samostatnú výstavu v Nitre, ktorá je jedným z najdôležitejších centier našej minulosti, pripravila práve tento špeciálny, úplne nový projekt venujúci sa slovenským dejinám.


 

7.6. - 1.9.2019  

Limity navigácie.jpg

Nitrianska galéria, Nitra - Galéria mladých

Limity navigácie

Autorky: Ľudmila Hrachovinová & Merzedes Šturm-Lie (BE/SE)
Kurátorka: Zlatka Borůvková (CZ)
Vernisáž: štvrtok 6. júna 2019 o 18:00

Nedávno som v rádiu počula rozhovor s tvorcom atlasov a máp, grafickým dizajnérom Joostom Grootensom. Hovoril o tom, že pri tvorbe cíti potrebu zámerne preháňať a zdôrazňovať niektoré aspekty mapy, čím príjemcu upozorňuje na svoju autorskú manipuláciu. Žiadna mapa totiž nie je pravdivým záznamom reality, ale súborom mnohých subjektívnych rozhodnutí, ktoré priamo ovplyvňujú jej čítanie.
Podobné postupy sú blízke i autorkám výstavy Limity navigácie, Ľudmile Hrachovinovej a Merzedes Šturm-Lie. Ich mapou je výstavný priestor, ktorý im neslúži iba ako pozadie, ale aj ako spolutvorca a hlavná inšpirácia spoločnej práce. V dialógu s ním upozorňujú prostredníctvom hyperboly a rôznych odchýlok a prekážok na často mechanicky prijímané pravidlá a zjednodušenia, ktoré sú síce nutnou podmienkou našej orientácie v systéme, ale bez pravidelného preskúmavania a overovania môžu viesť k vyprázdnenosti a neslobode. Limity navigácie vytvárajú niekedy až absurdné situácie, ktoré môžu pôsobiť ako sebasabotáž, sú však výzvou k hľadaniu nových spôsobov videnia a prežívania, nástrojom na odkrývanie vedomých i nevedomých manipulácií, ktoré spoluvytvárame aj my sami.
Ľudmila Hrachovinová (1984, Slovensko) a Merzedes Šturm-Lie (1991, Dánsko) sa zoznámili na Kráľovskej akadémii v Štokholme, kde priebežne študovali v období medzi rokmi 2010 až 2017.

Ľudmila Hrachovinová pracuje s médiom maľby. Vo svojich priestorových inštaláciách sa zameriava na vzťah diváka a obrazu a možnosti jeho manipulácie. Často použitá nekonformná poloha maľby je spôsob, ktorým predefinováva vzťah k tomuto médiu a jeho historické a sociálne väzby. Výsledný koncept tvorí až daná situácia, keď je dielo vystavené a je v interakcii s divákom. Ľudmiline abstraktné obrazy sú akýmsi prepisom a výsekom vonkajšej reality, údajmi vybranými a prepísanými na základe vlastných vnútorných princípov. Zobrazené prvky a tvary sú často v pohybe a v rotácii. Zaujímajú ju vzťahy a napätie medzi nimi.

Merzedes Šturm-Lie sa venuje rôznym médiám, ako je sochárstvo, performance, maľba, video a zvuk. Do svojich prác často integruje artefakty historického alebo kultúrneho významu. Jej umelecká prax sa sústreďuje na procesy transformácie, obracania realít naruby, skúmania histórie, smrti a snov. Vo svojom prístupe sa snaží pochopiť zložitosť moci a spochybniť to, čo sa navonok javí ako prirodzené, v skutočnosti je však konštruktom. Na históriu nazerá ako na nekonečnú špirálu konštrukcie a de(kon)štrukcie a skúma juxtapozíciu týchto týchto dvoch princípov.


 

13.9. - 24.11.2019  

SLOBODA_plagat.jpg

Nitrianska galéria, Nitra - Reprezentačné sály

Podoby slobody

Participujúci umelci budú vybraní na základe medzinárodnej výzvy.
Kurátor výstavy: Omar Mirza

Vernisáž: 12. 9. 2019
Finisáž: 16. 11. 2019
Deadline na prihlásenie sa do výzvy: 30. 4. 2019
Prihlášku na výstavu a bližšie informácie nájdete na www.nitrianskagaleria.sk/sloboda.

V novembri tohto roku si pripomenieme 30 rokov od Nežnej revolúcie, ktorej hlavným prínosom pre našu spoločnosť je sloboda. Pri tejto príležitosti sa bude konať v Nitre medzinárodná výstava súčasného vizuálneho umenia. Pripraví ju Nitrianska galéria v spolupráci s Asociáciou Divadelná Nitra na spoločnú tému 28. ročníka Medzinárodného festivalu Divadelná Nitra (MF DN) Podoby slobody | The Faces of Freedom.
Týmto projektom chceme ukázať, ako na tému slobody, resp. neslobody, reagujú súčasní umelci. Sloboda môže mať rôzne podoby: sloboda jednotlivca, spoločnosti, prejavu, myslenia, vierovyznania, sexuálnej orientácie, pohybu, tvorby, umenia a pod. Ako môžeme slobodu definovať, uchopiť, pochopiť? Ako ju chápu rôzni ľudia rôznych národností? Čo pre nás znamená? Treba o ňu bojovať? Akými spôsobmi? Ako sa spoločnosť stavia voči jej zneužívaniu? Aké hranice má sloboda slova a prejavu v dnešnej dobe plnej konšpirácií, hoaxov a fake news? Sloboda sa dnes často podobá skôr na boj o prežitie v džungli, než na idealistické predstavy o spolunažívaní v mieri a hojnosti, preto niektorí ľudia s nostalgiou spomínajú na totalitnú zlatú klietku. Aké nebezpečenstvá nám hrozia, ak začneme zabúdať na minulosť a relativizovať neslobodné režimy?
Diela, ktoré predstavíme v rámci projektu, budú vybrané na základe medzinárodnej výzvy, do ktorej sa slobodne môžu prihlásiť vizuálni umelci z krajín bývalého východného bloku (Slovensko, Česko, Maďarsko, Poľsko, Bulharsko, Rumunsko, prípadne Albánsko a oblasť bývalého východného Nemecka), ktoré boli od konca druhej svetovej vojny až do pádu tzv. železnej opony v područí Sovietskeho zväzu. Tieto krajiny a ich obyvatelia si totiž prešli veľmi podobnými skúsenosťami: dlhoročným nedemokratickým režimom, euforickým príchodom slobody v revolučnom roku 1989 a následným transformačným obdobím deväťdesiatych rokov, keď si niektorí mysleli, že sloboda stojí nad všetkými zákonmi...
Diela prihlásené do výzvy môžu mať akýkoľvek charakter, techniku a formát, môže ísť aj o happening či performanciu. Projekt poskytuje obsahovú slobodu, no malo by ísť o reakciu na tému výstavy a festivalu. Môže ísť o diela už existujúce alebo o nové diela, reagujúce na výročie revolúcie a miesto (špecifický priestor, v ktorom budú prezentované). Prihlásené diela prejdú výberom kurátora Nitrianskej galérie Omara Mirzu, s ktorým budú spolupracovať zástupcovia MF DN – riaditeľka festivalu Darina Kárová a Ján Šimko, kurátor zahraničnej časti hlavného programu festivalu. Diela budú vystavené v galérii a vo verejnom priestore, keďže chceme súčasné umenie priblížiť aj ľuďom, ktorí do galérií nechodia, a prepojiť zároveň výtvarné a divadelné publikum. Pretože časť výstavy je ústredným podujatím sprievodného programu MF DN 2019, diela performatívneho charakteru a niektoré diela vo verejnom priestore budú prezentované len počas konania festivalu v termíne 27. 9. až 2. 10. 2019, keď sa v Nitre nachádza veľký počet festivalových hostí zo Slovenska i zahraničia. Väčšia časť diel však bude prístupná počas celého trvania výstavy.
Vzhľadom k skutočnosti, že finančné možnosti sú limitované, uprednostnené budú diela priestorovo, technicky, produkčne a transportne menej náročné. Sloboda a sila umenia totiž nespočíva vo veľkosti, efekte a cene, ale v hĺbke myšlienky...


 

ISSN 1336-4693

TopList - od 2.4.2004

dnes je: 18.8.2019

meniny má: Elena, Helena

podrobný kalendár

facebook - Muzeum.SK

facebook - Noc múzeí a galérií

Reklama

webygroup

8118715

18.8.2019
ÚvodÚvodná stránka