Muzeum.SK - múzeum, hrad, zámok a galéria na Slovensku
-
Pušku vrastenú v kmeni stromu, ale aj mnohé iné zaujímavé exponáty nájdete v banskobystrickom Múzeu SNP. Ako sa tomuto múzeu darí niekoľko rokov od zmeny zriaďovateľa hovorí jeho riaditeľ Marian Uhrin.
Oslavy Slovenského národného povstania na konci augusta pravdepodobne najviac zviditeľňujú Múzeum Slovenského národného povstania (Múzeum SNP) v Banskej Bystrici. Múzeum oslavy organizovalo niekoľko rokov, pričom posledné dva roky sa spolupodieľa na organizovaní osláv spolu s jeho zriaďovateľom Ministerstvom obrany SR (MO SR). Ako však pre Muzeum.SK uviedol riaditeľ Múzea SNP Marian Uhrin, nejde o jedinú aktivitu, ktorá sa s múzeom spája. „V prie -
V Banskej Bystrici sídli už 25 rokov Poštové múzeum, ktoré sa jeho vedúca Jarmila Ďurišová snaží približovať verejnosti. V zbierkach nemá Modrý, ani Červený Maurícius, ale návštevníkom má určite čo ukázať.
V pozícii vedúcej Poštového múzea (POSTM) v Banskej Bystrici je Jarmila Ďurišová len jeden rok a aj napriek tomu, že POSTM sa v priebehu 25 rokov úspešne zaradilo medzi ostatné kultúrne stánky v meste, vníma, že je v povedomí verejnosti tak trochu v pozadí, či už svojou polohou mimo užšie centrum mesta alebo špecifickým zameraním. Preto je práve ďalšie zviditeľňovanie POSTM jedným z jej cieľov. „Mnohí Banskobystričania vôbec netušia, že Poštové m -
Od upratovačky až do riaditeľského kresla. Aj takto možno v skratke popísať kariéru riaditeľky Múzea v Kežmarku Eriky Cintulovej
Múzeum v Kežmarku je v zriaďovateľskej pôsobnosti Prešovského samosprávneho kraja a má vo svojej správe Kežmarský hrad spolu s administratívou, dve meštianske domy v centre mesta a baštu mestského opevnenia. Erika Cintulová, ktorá do múzea nastúpila ešte počas vysokoškolského štúdia na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave, Katedra estetiky a vedy o umení - odbor Teória a dejiny kultúry, je jeho riaditeľkou od roku 2002. Najväčš
Milan Kubíček: Čierny a Biely vesmír
Kurátorka: Božena Juríčková
Otvorenie výstavy: 5.12.2025 (piatok) o 17.00Výstava doposiaľ neprezentovanej maliarskej tvorby M. Kubíčka (*1944 – †2020) pri príležitosti 5. výročia úmrtia umelca. Vystavené obrazy krátko pred smrťou daroval Záhorskej galérii. Ide o cyklus Biely vesmír a Obrazy z druhého sveta.
Milan Kubíček, generačne z radov umelcov vstupujúcich na výtvarnú scénu koncom 60. rokov 20. stor., patrí medzi autorov známych i neznámych zároveň. Už v prológu vlastnej tvorby, obrniac sa pred každou politickou či estetickou ideológiou bariérou umeleckej autenticity, viac-menej rezignoval na komplexnejšiu verejnú prezentáciu svojho diela. Na druhej strane, bol jedným z prvých slovenských výtvarných umelcov, ktorý už začiatkom januára 2004 v predstihu reagoval na náš vstup do EÚ, a to výstavou so symbolickým názvom Brána na pôde magistrátu mesta Mödling neďaleko Viedne.
Milan Kubíček absolvoval školenie v ateliéri monumentálnej maľby a gobelínu, čoskoro však presmeroval svoje umelecké ciele do iného okruhu - vlastná monumentálna tvorba v jeho diele predstavuje iba nepatrnú, predovšetkým úvodnú epizódu. Ťažiskový autorský program sa v princípe koncentroval na komorný abstraktný maliarsky resp. kresbový prejav, pozície ktorého nekompromisne obhajoval i na úkor oficiálneho – socialistického umenia rovnako ako módnych prúdov súčasnosti. Rozhodnutie, ktoré sa podstatnou mierou podpísalo na jeho uzavretosti a čiastočnej umeleckej izolácii. Istú voľnosť v oblasti nonkonformných osobných stratégií mu napokon umožnila najmä relatívna finančná nezávislosť, vybudovaná na báze celoživotnej pedagogickej práce.
Jedným zo základných myšlienkových okruhov, v ktorých rezonovalo kresbovo-maliarske dielo Milana Kubíčka, je projekt ovládnutia centrálnej ťažiskovej témy, ktorú sám označil ako organicko-mechanický svet. V autorskej terminológii išlo o proces prerastania organických kvalít, t. j. pôvodných princípov bytia, poriadku a zákonitostí vesmíru, Zeme, života, človeka, napokon i subjektu umelca samotného – teda v skutočnosti vnútorného, nehmotného a nereálneho, abstraktného a logického do mechanického, t. j. vonkajšieho prostredia, kde táto ideová platforma existencie nadobúda konkrétnu formálnu podobu, konkrétny reálny tvar.
Základný pilier svojho programu položil ešte v závere 60. rokov so smelým zámerom nadviazať na aktuálnu európsku výtvarnú scénu. Od počiatku mieril k nefiguratívnemu zobrazeniu, k abstrakcii. Kubíčkova projekcia abstraktného výrazu, onen organicko-mechanický svet, sa pritom v úvode nezriedka opierala aj o vzdialený ohlas na prvotný senzuálny zážitok, absorbovala i prvok zašifrovanej reality. Napríklad i takej banálnej reality, akou je optický a najmä pocitový zážitok z krajiny. Táto skrytá či otvorená významovosť ako zámerná transformácia subjektívnych kvalít, prameniacich v objektívnej podstate, v umelcovej formulácii predstavovala konštruktívno-intuitívnu hru s výtvarnými a predmetnými prvkami s cieľom vytvoriť novú autentickú skutočnosť, založenú na etickej (pocitovej) a estetickej definícii. Obraz sa stával koncentrovanou vizualizáciou najvnútornejších, intímnych dotykov autora so životom, svetom i vlastnou umeleckou tvorbou v polyfónii vnemu, výtvarnej skúsenosti, ale predovšetkým pocitu a predstavy. Kubíčkovu tvorivú hru, v ktorej bola najdôležitejšia osobná rovina, vždy predurčoval kánon redukcie a minimalizmu. Predovšetkým jeho dvojrozmerné plošné kompozície možno označiť ako akúsi archemaľbu. V úspornom móde sa rešpektujú alebo súperia farebné hmoty, amorfné a geometrické tvary, sceľuje a rozdeľuje ich razantná lineárna stopa.
V Kubíčkovej tvorbe pritom nemožno hovoriť o kontinuálnej špirále. Naopak, príznačný je diferencovaný širokospektrálny záber, neustály pohyb a nové reflexívne sondy. Abstrakciu v jadre reflektoval v osobitej nehomogénnej, skôr eklektickej syntetickej podobe. Z jej rozvrstvených príbehov a foriem si viac či menej spontánne vyberal rôzne tendencie a detaily, ktoré integroval v súhrne pôvodného, individuálneho prieskumu. Raz to boli akcenty štrukturálnej, raz expresívnej alebo lyrickej abstrakcie, inokedy prvky gestickej maľby, moment hry a psychického automatizmu. Od začiatku 70. až do záveru 80. rokov sú obrazy formulované 3D a pop-artovou optikou, vznikali série koláží, asambláží a frotáží. Posledné desaťročie 20. stor. charakterizuje autorov záujem syntetizovať plošnú abstraktnú maľbu s priestorovým objektom i samotnou inštaláciou.
Nečakaný záver diela, realizovaný s nástupom nového milénia, zasa vykryštalizoval do lyricky generovanej kolekcie lineárne ozvučených maliarskych reflexií s osobitou kaligrafickou intonáciou. Napokon v rozpätí rokov 2016 – 2018 vznikli dva početné maliarske cykly Biely vesmír a Obrazy z druhého sveta (s pracovným názvom Čierny vesmír). Pretkané sú hlbokou vnútornou, temer mystickou intímnosťou, ktorú iniciovala autorova úvaha: „V každom z nás sa ukrýva vnútorný vesmír“. Ich minimalistická, pritom dynamická vizuálna artikulácia ťaží predovšetkým zo spontánneho, nástojčivého gesta a polarity bielej a čiernej. Práve výber z týchto posledných abstraktných súborov (bez názvu, iba číselne evidovaných 57 olejov na plátne) Milan Kubíček v roku 2019 venoval do zbierkového fondu Záhorskej galérie Jána Mudrocha v Senici ako prejav uznania galerijným aktivitám v súvislosti s priekopníckou a viacnásobnou individuálnou prezentáciou jeho voľnej tvorby. Obidva záverečné cykly ZGJM na výstave zverejňuje v premiére, o. i. tiež v kontexte uplynulých životných jubileí umelca (nedožité 80. výročie narodenia v r. 2024, 5. výročie úmrtia v r. 2025).
Akademický maliar Milan Kubíček (*1944 Bratislava - †2020 Skalica), pôsobiaci striedavo v Stupave a v Bratislave, v rokoch 1958 – 1962 študoval na Oddelení aranžérstva Školy umeleckého priemyslu v Bratislave (prof. Rudolf Fila, Fridrich Moravčík). V rozpätí 1963 – 1969 v štúdiu pokračoval na VŠVU v Bratislave v Ateliéri monumentálnej maľby a gobelínu u prof. Petra Matejku. Za svoju diplomovú prácu získal Absolventskú cenu Rady VŠVU v odbore integrácie architektúry a výtvarného umenia pri tvorbe životného prostredia. Patril k zakladajúcim členom výtvarného združenia Art Club 60+8 (1990), v rámci ktorého aj prezentoval svoju tvorbu. Jeho širokospektrálny umelecký program obsiahol komornú maľbu vrátane asambláže, frotáže a koláže, voľnú kresbu, monumentálnu tvorbu a tapisériu, maliarsky 3D objekt i inštaláciu. Okrem vlastnej tvorby sa od roku 1973 až do odchodu do dôchodku v roku 2007 venoval pedagogickej práci na základnej umeleckej škole v Bratislave. V mimoumeleckej sfére sa aktívne angažoval v početných aktivitách zameraných na oblasť dejín Stupavy a ochranu jej kultúrnych pamiatok.
Dielo Milana Kubíčka je zastúpené v zbierkovom fonde SNG v Bratislave, ZGJM v Senici, v Galérii umenia mesta Strumica (Severné Macedónsko), na magistráte mesta Mödling (Rakúsko) a v súkromných zbierkach na Slovensku, v Taliansku, Nemecku, Rakúsku, Poľsku, Kanade a USA.
Tipy na ubytovanie a výlety
Vyberte si príjemné ubytovanie na Slovensku blízko pamiatok a múzeí. Navštívte web MegaUbytovanie.sk a rezervujte si Váš pobyt ešte dnes. Ak uprednostníte ubytování v Česku, rezervujte si ho na webe MegaUbytko.cz, kde nájdete množstvo chát, chalúp, apartmánov a penziónov k prenájmu.
Odporúčame aj pobyty v slovenských kúpeľoch a viaceré wellness hotely. Spomedzi obľúbených vyberáme Hotel HVIEZDA v Dudinciach.
Ak sa chystáte na výlet v Čechách a baví Vás história, tipy na výlet s touto tématikou nájdete na weboch múzeá v ČR alebo hrady a zámky v ČR.
-
Malokarpatské múzeum v Pezinku získalo prestížnu medzinárodnú cenu Živa Award 2025
Na slávnostnom vyhlásení Živa Award 2025 v meste Trebinje (Bosna a Hercegovina) získalo Malokarpatské múzeum v Pezinku cenu za rozprávanie príbehov – storytelling. Toto prestížne ocenenie udeľuje Fórum slovanských kultúr (Forum of Slavic Cultures – FSK) najlepším múzeám a pamiatkovým lokalitám v slovanskom svete. Odborná porota zložená zo 16 medzinárodných expertov z FSK a Európskej múzejnej akadémie (EMA) ocenila Malokarpatské múzeum za je -
Odučíme za vás: Slovenské národné múzeum mení učivo na zážitok
Slovenské národné múzeum (SNM) otvára školám dvere do sveta, kde sa učivo mení na dobrodružstvo. V 18 špecializovaných múzeách čakajú na deti programy, ktoré spájajú históriu, prírodu, vedu a kultúru so zážitkom. Živá učebňa namiesto lavice, rozprávka namiesto čítanky, experiment namiesto poznámky pod čiarou. Čo žiakov čaká v SNM? SNM – Historické múzeum – špeciálne prehliadky, ktoré odhaľujú zákutia dejín. SNM – Múzeum holokaustu v Se -
Pod Fiľakovským hradom zveľadili prístup k podzemným chodbám
Podzemné priestory pod fiľakovským hradným vrchom každoročne lákajú čoraz viac návštevníkov nielen zo Slovenska, ale aj z Maďarska a ostatných štátov Európy. Počas 6 rokov tieto priestory podľa vedenej štatistiky Hradného múzea vo Fiľakove navštívilo 68 500 záujemcov. Pri hrade sa podarilo vybudovať prístupové chodníky k dvom vstupom do protileteckých úkrytov. Podľa slov riaditeľky Hradného múzea vo Fiľakove Viktórie Tittonovej sú protiletecké














