Prechod na navigáciu Hlavné menu Prechod na navigáciu Hlavné menu 2 Prechod na navigáciu Hlavné menu 3 Prechod na navigáciu vodorovná
Muzeum.skHľadať
 
 

Galéria umenia Ernesta Zmetáka v Nových Zámkoch

Galéria umenia Ernesta Zmetáka v Nových Zámkoch

... aktuálne výstavy a podujatia pod fotogalériou ...

Kontaktné údaje

Björnsonova 1, 940 54 Nové Zámky
Tel.: +421 35 640 84 40, +421 35 640 84 41-2
E-mail: galerianz@galerianz.eu
Www: www.galerianz.eu

Otváracie hodiny

Ut-Pi  8.00 - 17.00, So  9.00 - 13.00

Možnosti vstupu, vstupné

Základné vstupné - stále expozície: 1,50 €
Základné vstupné - výstavy: 1 €
Zľavnené vstupné: 0,50 €
Bezplatný vstup: VŠ - umelecký smer a učitelia
Prístup pre vozičkárov: NIE

História-popis

Galéria umenia Ernesta Zmetáka v Nových Zámkoch, predtým Galéria umenia, Galéria XC, Požitavská galéria a pôvodne Galéria umenia, vznikla v roku 1979.

Expozície

Stála expozícia galérie je umiestnená na prvom poschodí budovy Galérie umenia Ernesta Zmetáka v Nových Zámkoch. Zameriava sa na stredoeurópske výtvarné umenie 18. a 19.- teho storočia a na umenie 19. a 20.-teho storočia na Slovensku a v Maďarsku.
Expozícia Lajosa Kassáka je umiestnená na druhom poschodí budovy a má dokumentačný, literárny a výtvarný charakter.

Fotogaléria


 
Galéria umenia Ernesta Zmetáka v Nových Zámkoch

Galéria umenia Ernesta Zmetáka v Nových Zámkoch

Galéria umenia Ernesta Zmetáka v Nových Zámkoch

Galéria umenia Ernesta Zmetáka v Nových Zámkoch

Galéria umenia Ernesta Zmetáka v Nových Zámkoch

Galéria umenia Ernesta Zmetáka v Nových Zámkoch

Galéria umenia Ernesta Zmetáka v Nových Zámkoch

Galéria umenia Ernesta Zmetáka v Nových Zámkoch


 
 
Galéria umenia Ernesta Zmetáka v Nových Zámkoch

Galéria umenia Ernesta Zmetáka v Nových Zámkoch

Galéria umenia Ernesta Zmetáka v Nových Zámkoch

Galéria umenia Ernesta Zmetáka v Nových Zámkoch

Galéria umenia Ernesta Zmetáka v Nových Zámkoch

Galéria umenia Ernesta Zmetáka v Nových Zámkoch

Galéria umenia Ernesta Zmetáka v Nových Zámkoch

Galéria umenia Ernesta Zmetáka v Nových Zámkoch


 
 
Galéria umenia Ernesta Zmetáka v Nových Zámkoch

Galéria umenia Ernesta Zmetáka v Nových Zámkoch

Galéria umenia Ernesta Zmetáka v Nových Zámkoch

Galéria umenia Ernesta Zmetáka v Nových Zámkoch

Galéria umenia Ernesta Zmetáka v Nových Zámkoch

Galéria umenia Ernesta Zmetáka v Nových Zámkoch

Galéria umenia Ernesta Zmetáka v Nových Zámkoch

Galéria umenia Ernesta Zmetáka v Nových Zámkoch


 
 
Galéria umenia Ernesta Zmetáka v Nových Zámkoch

Galéria umenia Ernesta Zmetáka v Nových Zámkoch

Galéria umenia Ernesta Zmetáka v Nových Zámkoch

Galéria umenia Ernesta Zmetáka v Nových Zámkoch

Galéria umenia Ernesta Zmetáka v Nových Zámkoch

Galéria umenia Ernesta Zmetáka v Nových Zámkoch

Galéria umenia Ernesta Zmetáka v Nových Zámkoch

Galéria umenia Ernesta Zmetáka v Nových Zámkoch


 
 

 

5.9. - 19.10.2019  

Pertu No 13.jpg

Galéria umenia Ernesta Zmetáka v Nových Zámkoch

Pertu No. 13 – Endre Tót – Monogramista T.D

Kurátor: Helena Markusková

Trinásty ročník dlhodobého projektu PERTU nadväzuje na jeho ťažiskový program, zameraný na hľadanie analógií v súčasnom slovenskom a maďarskom výtvarnom umení. Pokračuje v skúmaní náhodných paralel v tvorbe výrazných osobností, ktoré sú založené na názorovej, štýlovej, tematickej či generačnej príbuznosti. Vytvára tak jedinečný komunikatívny priestor pre dialóg dvoch kultúr a objavenie nových súvislostí. Po pilotných ročníkoch hľadajúcich svoju tvár (1993, 1995) a krátkej prestávke, Helena Markusková zahájila v roku 1999 program hľadania analógií. V  nasledujúcich rokoch projekt postupne prešiel naprieč slovenskou a maďarskou scénou. V rámci neho sa doteraz stretli: László Fehér a Martin Knut (1999), Milan Bočkay a Gyula Pauer (2001), Július Koller a Sándor Pinczehelyi (2003), Ádám Kéri a Juraj Meliš (2005), Peter Bartoš a Tamás St.Auby (2007), Klára Bočkayová a Zsófia Pittmann (2009), Juraj Bartusz a István Nádler (2011), Károly Hopp-Halász a Peter Rónai (2013), Milan Dobeš a János Fajó (2015), Emese Benczúr a Emőke Vargová (2017).

Aktérmi aktuálneho ročníka sú ťažiskové osobnosti konceptuálneho a neokonceptuálneho umenia: Endre Tót (1937) a Monogramista T.D (Dezider Tóth, 1947). V ich odlišne zameranej tvorbe sa objavuje rad analogických tém a postupov vyrastajúcej z podobnej spoločensko-historickej skúsenosti. Hoci sa nikdy nestretli spája ich všestrannosť, hravosť, humor, jemná irónia, záľuba vo výtvarných experimentoch, paradoxoch a vizuálnych metaforách. Výstava je koncipovaná ako komunikatívna hra s prvkami retrospektívy – kde jednotlivé témy týchto  originálnych poetík sa vzájomne dopovedajú. Prevedie návštevníka od začiatku 70-tych rokov po súčasnosť – zdôrazňujúc styčné body tvorby. Medzi nimi: rolu mail artu ako formy komunikácie v totalitnej dobe, formovanie identity a individuálnej mytológie umelcov, problém prázdnoty a Ničoty, paradoxy obrazu, vzťah dejín (umenia) a vlastnej tvorby, vizuálneho a verbálneho, banálneho a vznešeného, existenciálneho a transcendentálneho.

Endre Tót sa presadil na medzinárodnej scéne mail artovými dielami (1971). Významný predstaviteľ maďarskej neoavantgardy sa v rokoch 1970–71 rozišiel s maľbou, začal sa zaoberať s pojmovým umením. V rýchlom slede vznikli jeho nosné série: Nič, Dažďové-obrazy, Radosti, Zéra, prvé autorské knihy a pečiatky.  Realizoval prvé pouličné akcie v Ženeve (1976), po ktorej nasledovali ďalšie. V rokoch 1978 – 79 získal štipendium DAAD v Západnom Berlíne. Od roku 1980 žije v Kolíne nad Rýnom. K maľbe sa vrátil v roku 1987. Zúčastnil sa radu významných medzinárodných výstav (Bienále v Paríži, 1971, Livres d´Artistes, Centre G. Pompidou, Paríž, 1985, Fluxus in Deutschland, 1962–92, 1995, Aspekte/Positionen: – 50 Jahre Kunst aus Mitteleuropa 1949 – 1999, Museum Moderne Kunst Stiftung Ludwig, Viedeň, 1999, Protest & Survive, Whitechapel Art Gallery, London, 2000, Eye on Europe – 1960 to Now, Museum of Modern Art New York, 2006). Je nositeľom Munkácsyho ceny (2006) a Kossuthovej ceny (2009).   

Monogramista T.D upozornil na seba na 1. otvorenom ateliéri organizovaným Rudolfom Sikorom (1970). V 70-tych rokoch sa zúčastnil kolektívnych akcií v rámci alternatívnej scény (Symposion I.–III., 1974–76), organizoval výstavy vo svojom byte (1976–77). Vznikli viaceré jeho kľúčové série: Ochrana prírody (1970–1984), Banality (1974–82), Názorné pomôcky (1976–77), Partitúry (1976–78). V rokoch 1979–1986 zahájil tematicky zamerané interpretačné „cvičenia“: 9. mesačné majstrovstvá Bratislavy v posune artefaktu. V období 1991–2015 pôsobil na Vysokej škole výtvarných umení. V rokoch 1991–2004 bol členom skupiny A – R. Vystavoval doma i v zahraničí (Operation Collages, Galerie Camonille, Brusel, 1979, Other Child Book, Cultural contreras fonapas, CIC, Mexico City, 1980, Conterporary Eastern European Artists Books, Franklin Furnace, New York, 1982, Begegnung Ost-West, Ulm Hallen-Donaubastion, Ulm, 1989, Les Artistes tchéques et slovaques 1960–1990, Museé du Luxembourg, Paríž, 1990, Apelación, EXPO, Sevilla, 1992, Artist of Central and Eastern Europe, Mattress Factory, Pittsburgh, 1995).


 
Pertu No. 13 – Endre Tót – Monogramista T.D DT_ET_web.pdf DT_ET_web.pdf (1.1 MB)

3.9. - 3.12.2019  

Galéria plná hudby 2019.jpg

Galéria umenia Ernesta Zmetáka v Nových Zámkoch

Galéria plná hudby 2019

Cyklus komorných koncertov...


 

24.10. - 30.11.2019  

Podhorský.jpg

Galéria umenia Ernesta Zmetáka v Nových Zámkoch

Rastislav Podhorský: Posunky a úkroky

Kurátor: Noro Lacko

Mgr. art. Rastislav Podhorský (1990) vyštudoval maľbu v ateliéri + - XXl pod vedením prof. Daniela Fischera na Katedre maľby a iných médií VŠVU v Bratislave (2009 -2015). Venuje sa kresbe, maľbe a ich presahom do objektových inštalácií. A to nielen ako výtvarník, ale aj prostredníctvom filozofického a teoretického uvažovania. Svedectvo o tom podáva text jeho knihy Prievozník. O ľuďoch v neumení a figúrach v umení, ktorý bol publikovaný v roku 2017. V súčasnosti je doktorandom na VŠVU v Bratislave (Kabinet kresby) a zároveň v spolupráci s Mgr. art. Martinom Špirecom, ArtD. aj vedúcim Ateliéru maľby III. Katedry maliarstva VŠVU. Je víťazom ceny nadácie VÚB – Maľba 2015. Tvorí a žije v Bratislave.

Aktuálna samostatná výstava Posunky a úkroky, pripravená pre Galériu Ernesta Zmetáka v Nových zámkoch je koncipovaná ako ďalší z pokusov už stabilne spolupracujúcej dvojice výtvarníka a kurátora usúvzťažniť, artikulovať a obrazom i slovom interpretovať výtvarný výskum kľúčovej témy podhorského prác: sekulárnej spirituality, či nasledovania „metafyzickej túžby“ z ktorej prieskumu nám už niekoľko rokov Podhorský usilovne podáva výtvarné aj literárne správy.

Sekulárna spiritualita a metafyzická túžba vo vzťahu k výtvarnému laborovaniu Rastislava Podhorského aktualizujú dve vzájomne prepletené línie jeho tvorby. V prvom rade je to senzitivizácia a senzualizácia záujmu o ľudskú existenčnú situovanosť, nie v trpnej, pasívnej podobe zakorenenosti ale v podobe aktívneho korenenia sa v ľudskom. Na zapúšťanie koreňov do ľudského. Stávania sa ľudským. Existenčná estetika námetu sa tu výrazne prelína s filozoficko-estetickým, no najmä technologicko-remeselným, výtvarným (prevažne maliarskym a kresliarskym) prieskum vizuálneho média a procesu tvorby. Sústredenie je koncentrované na uzlový bod vzájomných vzťahov problematizácie videného, prehodnocovania zobrazovaného a zviditeľňovania neviditeľného. Metafyzická túžba tu má podobu otázky: Ako prebieha artikulácia výtvarného myslenia, ktoré je autonómnou podobou myslenia inou ako pojmové a verbálne myslenie?

Pre súbory Podhorského prác je charakteristická kombinácia asketicky strohých kompozícií využívajúcich spojenie obsesívneho precvičovania veristickej figurálnej maľby či kresby a ne-anekdoticky vážnej paradoxnej pointy naznačenej situácie s dôrazom na zobrazené gesto. Paradoxnosť je prítomná aj v disproporcií existenčne vypätého významu a výrazne tlmeného až zatajovaného afektu neseného strohým, akoby mimovoľným, no v skutočnosti starostlivo komponovaným telesným gestom zobrazených figúr.

Dôležitým aspektom práce je samotný akt maľby či kresby, ktorý v sebe zahŕňa časovú náročnosť a telesnú naliehavosť vo vzťahu k nutkavému opakovaniu, neustálemu precvičovaniu, ale aj vo vzťahu k disciplíne a zdržanlivosti rukodielneho úkonu. Akt maľby, podobne ako akt kresby je v Podhorského chápaní posunutý až na prah nutnej potreby prijímať účasť na veciach človeka v zmysle manuálneho pracovno telesného nasadenia, ale aj mentálneho sústredenia.

V Podhorského prácach sú sociálne, rodovo, vekovo či rolovo konkretizované ľudské typy vycelené a vyceľujúce sa zo sveta ako jeho "časti bez účasti" často inscenované v situáciách intenzívnej nezmieriteľnosti so sebou samým či so svetom. V takých situáciách, v ktorých nie je možné kultúrne zušľachťujúco zahladiť medzery medzi životnou skúsenosťou, prežívaným momentom alebo existenčným naladením a systémom posvätených hodnôt, či plánom dobre ošetrenej účelnosti. Napriek konkretizácii ľudských typov, nejde o námety, ktoré by mali vykresľovať individualizované aspekty ľudského prežívania. Skôr naopak, konkretizácia tu slúži ako prostriedok zovšeobecnenia, iná možnosť ako povedať, že sa to týka všetkých, že za všetkými nánosmi kultúrneho a sociálneho je čosi neredukovateľne ľudské. To, čo na Podhorského prácach znepokojuje je prevažne deficitný charakter takto naznačeného ľudského jadra. Na stiesnenosť, problémovosť ľudskej situácie v predchádzajúcich prácach často odkazovali motívy bežného vybavenia interiérov (posteľ, kreslo, stolička, stôl), alebo všedného domáceho pracovného náčinia, teda napospol vecí, ktorých primárna funkcia spočíva v úžitkovosti. Tieto "veci po ruke" sa v Podhorského prácach zvyčajne transformujú na akési zraňujúce, väzniace, zotročujúce alebo nefunkčné a znefunkčňujúce "veci proti ruke". Paralelne s ľudskými a človekom vytvorenými vecami sa však v podhorského obrazových kompozíciách a objektových inštaláciách pravidelne objavovala aj iná podoba deficitného, či negatívneho. Mala charakter prerušenia kultúrneho priestoru alebo prázdna a viazala na seba využitie čiernej farby. Podhorského výtvarná práca tak doposiaľ bola pokusom o sústredené nazeranie do kútov obnažene deficitných, ale stále poctivo ľudských situácií, či vytieranie životného prachu z vrások najvšednejšej všednosti - hlboko doma.


 

ISSN 1336-4693

TopList - od 2.4.2004

dnes je: 19.10.2019

meniny má: Kristián

podrobný kalendár

facebook - Muzeum.SK

facebook - Noc múzeí a galérií

Reklama

webygroup

9153433

19.10.2019
ÚvodÚvodná stránka