Prechod na navigáciu Hlavné menu Prechod na navigáciu Hlavné menu 2 Prechod na navigáciu Hlavné menu 3 Prechod na navigáciu vodorovná
Muzeum.skHľadať
 
 

Galéria umelcov Spiša v Spišskej Novej Vsi

Galéria umelcov Spiša v Spišskej Novej Vsi

... aktuálne výstavy a podujatia pod fotogalériou ...

Kontaktné údaje

Galéria umelcov Spiša v Spišskej Novej VsiZimná ul. 46, 052 01 Spišská Nová Ves
Tel.: +421 53 417 46 21
Mobil: +421 910 87 30 46
E-mail: sekretariat@gus.sk, programy@gus.sk
Www: www.gus.sk / Facebook: GUS Galéria umelcov Spiša

Otváracie hodiny

utorok - piatok: 9.00 – 16.30
sobota: 9.00 – 13.00
Galéria zatvorená počas sviatkov.

Možnosti vstupu, vstupné

JEDNA VÝSTAVA:
dospelí: € 1
deti, študenti, dôchodcovia, ZŤP: € 0,50
rodinná vstupenka / 2 dospelí + max 3 deti: € 2,50

CELÁ GALÉRIA:
dospelí: € 2,50
deti, študenti, dôchodcovia, ZŤP: € 1,50
rodinná vstupenka / 2 dospelí + max 3 deti: € 5,50
Prístup pre vozičkárov: ÁNO - čiastočne, prízemie

História-popis

Galéria umelcov Spiša vznikla v roku 1987 a zameriava sa na zhromažďovanie a spracovanie výtvarných diel z regiónu Spiša.
Jej zbierky tvoria predovšetkým diela regionálnych autorov od druhej polovice 19.-teho storočia až po súčasnosť. Sú to maľby, plastiky, grafiky a fotografie v počte vyše 1789 kusov.
Galéria umelcov Spiša sídli v pamiatkovo chránenom objekte, renesančnej budove z druhej polovice 16.-teho storočia s množstvom zaujímavých architektonických detailov. V roku 1726 dostala budova barokovú fasádu a na prelome 18.a19.-teho storočia sa v zadnom trakte uskutočnili malé úpravy v klasicistickom slohu. Má zaujímavý dvor s renesančnou loggiou, arkádami a zvyškami renesančných okien. V súčasnosti sa v nej prezentujú stále výstavy výtvarnej kultúry tunajších rodákov spolu s príležitostnými výstavami domácich i zahraničných umelcov.

Expozície

TERRA GOTHICA / Gotická cesta v obrazoch zo zbierok GUS

Výstava je realizovaná vďaka finančnej podpore mimoriadneho grantu Košického samosprávneho kraja - Terra Incognita 2012.
Sprístupnenie projektu pre verejnosť: 27.11.2012
TERRA GOTHICA je projekt, založený na prezentácii obrazov zo zbierkového fondu galérie s gotickou tematikou. 45 vybraných umelcov, zastúpených v zbierkach GUS a pochádzajúcich prevažne z regiónu Spiš, zachytáva na obrazoch a kresbách architektonické skvosty cesty Terry Gothica: veduty, interiéry miest i konkrétnu spišskú krajinu.
Galéria umelcov Spiša disponuje s vyše 100 diel s referenciami na obdobie gotiky, ktoré doteraz tvorili pasívnu časť zbierkových predmetov a neboli prezentované verejnosti v tematicky spracovanom celku.
Upravená expozícia prezentuje 37 výtvarných diel v maľbe a plastike od 23 autorov.
Novinkou v expozícii je interaktívny počítačový panel, ktorý umožňuje návštevníkom prehliadanie všetkých vystavených, i deponovaných diel v celkovom súčte 108 diel od 45 autorov, ktoré má Galéria umelcov Spiša evidované v zbierkach.
Uvedený projekt umožní zviditeľniť nosné ciele Terry Incognity v kontexte výtvarného umenia touto formou poukazuje na jedinečnosť Terry Gothica v oblasti systémovo spracovávaného fondového majetku KSK.

ZOZNAM VÝTVARNÍKOV / 45 autorov prezentovaných v stálej expozícii:

BECA, Vasil; BÉREŠOVÁ, Lucia; BOROVIČKOVÁ, Anna; BUBÁN, Štefan; ČORDÁK, Ľudovít; DANILIČ, Taras; DAŇO, Juraj; DUBAY, Orest; FABINI, Jozef; GEORGIEV, Ilko; HANULA, Jozef; HAŠČÁK, Jozef; HENNEL, Marián; HUDZÍK, Štefan; IVAN, Ondrej; JIROUŠEK, Alexander; JURÁNEK, Jan; KACVINSKÝ, Ladislav; KENEDICH, Jozef; KRÁLOVÁ, Klára; KRÝSLOVÁ, Oľga; KUBÍK, Štefan; KUZMA, Boris; MAJKUT, Jozef; MAKOVICKÝ, Emil; MARSZALEK, Tadeusz; MEDŇANSKÝ, Ladislav; MIKITA, Vladimír Vasiljevič; MONIATOWICZ, Janusz; NEMČÍK, Július; OLSZEWSZKI, Alexander; PAULOVIČ, Emil; POLLÁG, Peter; POLOM, Ján; POLZIECZ-NIEDZIEWICZ, Maria; POPOVIČ, Vladimír; RÁKOSI, Ernest; ROSKOVÁNYI, Štefan; SIRANKO, Mikuláš; ŠIMO-SVRČEK, Ján; ŠKATULÁR, Juraj; TATARKA, Daniel; TILLNER, Michal; TOKOV, Točko; VALENČÍKOVÁ, Amalka Ľudmila

Stále expozícia Terra gothica vybranými dielami dokumentuje cieľové miesta a body Terra Incognity v rámci gotickej cesty, prezentujúc tri zo štyroch okruhov cesty, ktoré najviac korešpondujú s vybranými akvizíciami GUS:
01. spišsko-gemerský okruh,
02. spišský okruh tatranský,
03. spišský okruh pieninský.

Jednotlivé okruhy sú členené do interpretačných celkov vo výstavných priestoroch stálej expozície. Diela sú delené podľa miest lokácie. NÁVŠTEVNÍK si priamo na mape môže nájsť zobrazovaný objekt či výsek krajinného prostredia.

JOZEF HANULA

Stála expozícia prezentuje 5 nosných okruhov Hanulovej tvorby zo zbierok galérie, ktoré chronologicky sledujú maliarove tvorivé začiatky, vývoj a vrchol tvorby na prelome 19. a 20. storočia, ako aj poslednú tvorivú fázu – sakrálne realizácie.

OKRUHY

1. AKTY ZO ŠTUDENTSKÝCH ČIAS
Skice, kresby, štúdie z obdobia pôsobenia v Budapešti a v Mníchove
2. MESTSKÝ A ĽUDOVÝ ŽÁNER
Detské a ženské portréty, diela s ľudovou tematikou a portréty predstaviteľov mesta SNV
3. RODINA A OBJEDNÁVKOVÉ PORTRÉTY
Portréty rodinných členov, blízkych priateľov a portréty na objednávku
4. SAKRÁLNA TVORBA A REALIZÁCIE
Skice a návrhy realizácií nástenných malieb
5. BIOGRAFIA
Biografia autora, rodinné fotografie a zaujímavé archívne materiály

Hanulovo dielo zasiahlo do dejín vývoja slovenského výtvarného umenia v začiatkoch 20. storočia a stalo sa spojovacím článkom medzi Petrom Michalom Bohúňom a Jozefom Božetechom Klemensom – umelcami romantizmu s prvkami realizmu, predstaviteľmi tzv. národného romantizmu, ktorý vyzdvihoval národné ideály a národnú školu prezentujúcu nové slovenské výtvarné tendencie v duchu realizmu konca 19. storočia (autori: Martin Benka, Janko Alexy, Ľudovít Fulla, Mikuláš Galanda).
Súčasťou výstavy je interaktívna mapa, ktorá slúži ako usmerňujúca vodiaca tabuľa po miestach sakrálnych realizácií Jozefa Hanulu - sú tu vyznačené sakrálne objekty, v ktorých autor aplikoval nástenné maľby: na území Slovenska je to viac ako 60 miest, dve z realizácií boli uskutočnené i v Maďarsku a niekoľko v susednom Poľsku. Sprievodná projekcia uvádza diela zo zbierok a archívu galérie, ako aj prehľad sakrálnych realizácií.

Jozef Hanula ( 1863 – 1944), rodák z Liptovských Troch Sliačov, žil a tvoril na Spiši a v meste Spišská Nová Ves v rokoch 1900 – 1944. V zbierkovom fonde galérie sa nachádza 72 malieb, kresieb, skíc a štúdií, ktoré ilustrujú vývoj Hanulovej tvorby počas celého tvorivého obdobia. Ďalších 265 položiek obsahuje archívny fond z pozostalosti autora, kde prevažnú časť tvoria návrhy a skice k nástenným maľbám. Hanulovo dielo zasiahlo do dejín vývoja slovenského výtvarného umenia v začiatkoch 20. storočia a stalo sa spojovacím článkom medzi Petrom Michalom Bohúňom a Jozefom Božetechom Klemensom – umelcami romantizmu s prvkami realizmu, predstaviteľmi tzv. národného romantizmu, ktorý vyzdvihoval národné ideály
a národnú školu prezentujúcu nové slovenské výtvarné tendencie v duchu realizmu konca 19. storočia (autori: Martin Benka, Janko Alexy, Ľudovít Fulla, Mikuláš Galanda).

Záhrada umenia

V súvislosti s dokončením rekonštrukcie objektu galérie na Zimnej ul. č. 47 v rokoch 1994 - 1996 bolo vypracované architektonické riešenie na realizáciu galerijnej Záhrady umenia. Následne sa previedlo zatrávnenie a výsadba okrasných kríkov a drevín. Obsahová náplň tohto kultivovaného exteriéru galérie sa zamerala na prezentáciu sochárskych diel získaných predovšetkým z Medzinárodných sochárskych sympózií, ktoré Galéria umelcov Spiša organizovala v dvojročných intervaloch.

FOTOGALÉRIA Z EXPOZÍCIÍ


 
Galéria umelcov Spiša v Spišskej Novej Vsi

Galéria umelcov Spiša v Spišskej Novej Vsi

Galéria umelcov Spiša v Spišskej Novej Vsi

Galéria umelcov Spiša v Spišskej Novej Vsi

Galéria umelcov Spiša v Spišskej Novej Vsi

Galéria umelcov Spiša v Spišskej Novej Vsi

Galéria umelcov Spiša v Spišskej Novej Vsi

Galéria umelcov Spiša v Spišskej Novej Vsi


 
 
Galéria umelcov Spiša v Spišskej Novej Vsi

Galéria umelcov Spiša v Spišskej Novej Vsi

Galéria umelcov Spiša v Spišskej Novej Vsi

Galéria umelcov Spiša v Spišskej Novej Vsi

Galéria umelcov Spiša v Spišskej Novej Vsi

Galéria umelcov Spiša v Spišskej Novej Vsi

Galéria umelcov Spiša v Spišskej Novej Vsi

Galéria umelcov Spiša v Spišskej Novej Vsi


 
 
Galéria umelcov Spiša v Spišskej Novej Vsi

Galéria umelcov Spiša v Spišskej Novej Vsi

Galéria umelcov Spiša v Spišskej Novej Vsi

Galéria umelcov Spiša v Spišskej Novej Vsi

Galéria umelcov Spiša v Spišskej Novej Vsi

Galéria umelcov Spiša v Spišskej Novej Vsi

Galéria umelcov Spiša v Spišskej Novej Vsi

Galéria umelcov Spiša v Spišskej Novej Vsi


 
 
Galéria umelcov Spiša v Spišskej Novej Vsi

Galéria umelcov Spiša v Spišskej Novej Vsi

Galéria umelcov Spiša v Spišskej Novej Vsi

Galéria umelcov Spiša v Spišskej Novej Vsi

Galéria umelcov Spiša v Spišskej Novej Vsi

Galéria umelcov Spiša v Spišskej Novej Vsi

Galéria umelcov Spiša v Spišskej Novej Vsi

Galéria umelcov Spiša v Spišskej Novej Vsi


 
 

 
Položky 1-16 z 50

24.7. - 24.11.2019  

2019_GUS_Akvizicie.jpg

Galéria umelcov Spiša v Spišskej Novej Vsi

Top akvizície 2017 - 2018

AUTORI: Emil Alexay-Olexák, Slavomír Durkaj, Rudolf Hofer, Eduard Hriňák, Zdeněk Jeřábek, Roland Neupauer, Viktor Olgyai, Veronika Rónaiová, Mária Rudavská, Viliam Slaminka, Peter Smik, Imrich Svitana, Eugen Szepesi-Kuszka, Simona Štulerová, Amalka Ľudmila Valenčíková, Vladimíra Weiss

Vernisáž výstavy: streda, 24. 7. 2019 o 17:00
Kurátorka projektu: Mgr. Mária Šabľová – GUS

Výstava v rámci dramaturgického cyklu Zbierka prezentuje 29 diel od 16 vybraných autorov, ktoré boli nadobudnuté v r. 2017 – 2018 a to v generačnej rozdielnosti, ako i v rôznych druhoch a žánroch. V tomto období galéria získala celkom 169 diel od 44 autorov. Výstava konfrontuje umenie datované na prelomoch 19. a 20. storočia a 20. a 21. storočia, v kontexte regiónu Spiša a východného Slovenska.

Najstaršiu generáciu zastupuje Emil Alexay-Olexák (1891 – 1949), ktorý svojimi dielami zobrazil krajinu v okolí Prakoviec, kde isté obdobie žil. Krajinomaľbe sa venoval i jeho strýko Eduard Hriňák (1856 – 1917). Do 20. rokov 20. storočia datujeme diela Viktora Olgyaia (1870 – 1929), pre ktorého tvorbu je charakteristické zobrazenie krajiny. Rovnaký motív – spišská krajina je typický pre Eugena Szepesiho-Kuszku (1885 – 1948), rodáka zo Spišskej Novej Vsi. U súčasníkov je grafika zastúpená dielom Zdeňka Jeřábka (1930), aktom zobrazujúcim v detailoch ženskú postavu. Sakrálny motív blahorečenia je v maľbe Veroniky Rónaiovej (1951). Sochou Priestor v skalách sa Mária Rudavská (1941 – 2019) vracia ku koreňom človeka, k prírode, ktorú mala vo veľkej úcte. V komornej plastike Miss kamera od Imricha Svitanu (1944) vidíme jedinečnú presnosť tvarov. Predstaviteľ mladej generácie súčasných umelcov Roland Neupauer (1980) uvoľneným, expresívnym rukopisom zachytáva zmyslové pôsobenie okolia a necháva prehovoriť farbu, gesto a emócie. Slavomír Durkaj (1976) poukazuje na znečisťovanie životného prostredia, čím dochádza ku konfliktu medzi prírodou a modernou civilizáciou. Viliam Slaminka (1985) kladie dôraz na jednoduchosť, tvarovú štylizáciu a farbu, a to s vtipom a hravosťou. Simona Štulerová (1987) vytvára štylizovaný svet geometrických  tvarov krajinných celkov, kde človeka nahrádzajú prírodné detaily: dominuje konflikt prírody a civilizačno-kultúrneho prostredia. Amalka Ľudmila Valenčíková (1980) sa venuje zobrazeniu ženského sveta a svojich pocitov: vystavené tapisérie zobrazujú mužské torzá formou textilných reliéfov. Vladimíra Weiss (1987) v diele Matrioška používa segmenty irónie a zveličenia. Séria malieb Slnenie nás vťahuje priamo do obrazu a vďaka hrubo natretej silikónovej farbe a akrylu diela vytvárajú ilúziu objektu. Plastika Rudolfa Hofera (1951) abstraktne zachytáva pohyb, ktorý je vyjadrený jednoduchým zatočením hranola. Dielo Misa II. Petra Smika (1968) vzniklo pretavením do novotvaru – a to obrátenej strany misy s duševným, nie hmotným pokrmom. Dielom Food box sa autor snaží uvažovať nad každodennými povinnosťami, ktoré prirovnáva ku škatuľkám, predstavujúcim vír života.

Výstavu v kurátorskej koncepcii galerijnej historičky Mgr. Márie Šabľovej sprevádza hravý Sprievodca výstavou, ktorý bol v rámci zhodnotenia nových akvizícií vydaný Galériou umelcov Spiša. Súčasťou inštalácie je slide-show všetkých nadobudnutých zbierkových predmetov v uvedenom období.


 

24.7. - 24.11.2019  

2019_GUS_Marencin.jpg

Galéria umelcov Spiša v Spišskej Novej Vsi

Hommage à Albert Marenčin / Pocta Albertovi Marenčinovi

Vernisáž výstavy: streda, 24. 7. 2019 o 17:00
Kurátor: Juraj Mojžiš

„Koláž je pre mňa hrou – hrou fantázie a náhody, jedným z výrazových prostriedkov poézie, podobne ako báseň. Je to na rozdiel od slovesnej podoby poézie poézia vizuálna, obrazová. Nie je ilustráciou básne, je sama básňou. Robím koláž tak, ako sa vykladá pasians. Neviem nikdy dopredu, ako sa skončí. To ma na nej vzrušuje: povedal by som, že hra je pre mňa dôležitejšia ako výsledok.“  Albert Marenčin

Výstava Hommage à Albert Marenčin / Pocta Albertovi Marenčinovi, premiérovo uvedená v rámci dramaturgického cyklu Profily, predstavuje príbeh koláží, ako aj života a diela významnej osobnosti kultúrneho života. Albert Marenčin je jedným z najznámejších a najvýznamnejších predstaviteľov surrealizmu, ktorý sa na Slovensku pod pojmom „nadrealizmus“ začal rozvíjať v prvej polovici 20. storočia. Tento všestranný umelec pôsobil na poli slovenského umenia ako prozaik, básnik, esejista, scenárista, dramaturg, dramatik, publicista, prekladateľ a výtvarník.  Jeho koláže sú zastúpené v zbierkach Galérie Mesta Bratislavy, Galérie umenia Nové Zámky, Oravskej galérie v Dolnom Kubíne a v majetku súkromných zberateľov. Vernisáž sa uskutoční v predvečer Marenčinových nedožitých 97 narodenín.  

Vybrané cykly koláží sprevádzajú ukážky kníh a fotografických záberov zo súkromných archívov jeho synov. Autorove koláže sa vyznačujú kompozičnými zvláštnosťami i príbuznosťami, ktoré v divákovi evokujú naratívne postupy románov − koláží Maxa Ernsta. Nezjednocuje ich idea konjunktívneho celku, naopak príznačnou je provokatívna nesúvislosť, grotesknosť a absurdnosť v lautréamontovskom význame.

Albert Marenčin navštívil Galériu umelcov Spiša rok po nežnej revolúcii v novembri 1990 na ojedi-nelom podujatí  II. celoslovenské stretnutie mladých teoretikov a historikov umenia (Seminár rôznych druhov umenia), kde prezentoval československý surrealizmus a tendencie v 60. rokoch 20. storočia spolu s Karolom Baronom a Vladimírom Popovičom.

O AUTOROVI

Albert Marenčin sa narodil 26. 7. 1922 v Bystrom nad Topľou na východnom Slovensku. Po absolvovaní gymnázia v Prešove (1940) študoval na Univerzite Komenského v Bratislave odbor slovenčina − francúzština (1940 – 1944). Ako partizán sa zúčastnil Slovenského národného povstania (1944). Po vojne získal štipendium na štúdium v Paríži, paralelne na Sorbonne, na Vysokej škole politickej a na Vysokej škole filmovej IDHEC (1944 – 1948). Súčasne bol činný ako redaktor a hlásateľ československého vysielania Francúzskeho rozhlasu. Po návrate nastúpil v pozícii dramaturg a scenárista do Československého štátneho filmu v Bratislave na Kolibe (1949 –1972). V 50. rokoch 20. storočia napísal niekoľko interne oceňovaných scenárov, z ktorých však bola realizovaná iba adaptácia Kalinčiakovej Reštavrácie. Úspech filmu Pieseň o sivom holubovi delegoval Alberta Marenčina na čelo jednej z dramaturgických skupín, v ktorej vznikli podstatné diela slovenskej novej vlny. Po auguste 1968 v rámci normalizačných politických čistiek bol vyhodený z práce vo filme a po nedobrovoľnej pauze sa zamestnal ako odborný pracovník Slovenskej národnej galérie (1972 – 1986).
Po novembri 1989 postupne začali vychádzať jeho literárne práce, pripravil desiatky individuálnych výstav koláží a v roku 2013 vydal album koláží Trinásť do tucta  v limitovanom náklade 19 autorských exemplárov.
Je držiteľom viacerých slovenských a francúzskych štátnych ocenení a vyznamenaní.
Zomrel 9. 3. 2019 vo veku 96 rokov.


 

24.7. - 24.11.2019  

2019_GUS_Zahady zahrady_poster.jpg

Galéria umelcov Spiša v Spišskej Novej Vsi

Záhady záhrady

AUTORI: Janko Alexy – Ján Berger – Daniel Brunovský – Ján Hrnčiarik – Július Jakoby – Viera Kraicová – Gustáv Mallý – Juraj Martiška – Jana Nováková – Milica Podstrelencová – Maximilián Schurmann – Jozef Sušienka – Ester M. Šimerová – Amalka Ľudmila Valenčíková

Vernisáž výstavy: streda, 24. 7. 2019 o 17:00
Kurátorka projektu: PhDr. Zuzana Gažíková - SNG

Výstava Záhady záhrady prezentuje prístup 14-tich vybraných autorov od začiatku 20. storočia po súčasnosť  k problematike záhrady ako téme v rámci žánru krajinomaľby, či scéne pre príbeh, prostrediu navodzujúcemu atmosféru, ale aj ako k výtvarnému  problému či výzve. Táto jediná alternovaná repríza je uvedená v Galérii umelcov Spiša v rámci dramaturgického cyklu TÉMA. Výber projektu do výstavného plánu nie je náhodný, ako uvádza riaditeľka Galérie umelcov Spiša a autorka výstavnej dramaturgie Mgr. Lucia Benická: „Galerijná Záhrada umenia priamo korešponduje s výstavou, ktorá je krátkym exkurzom do slovenských dejín výtvarného vnímania „ostrovov zelene“. Výber diel a autorské zastúpenie, vrátane kurátorského prístupu, ponúkajú kvalitu v rámci tematicky zameraných projektov, uvádzaných našou galériou od roku 2013.“

Kurátorka PhDr. Zuzana Gažíková zo Slovenskej národnej galérie – Galérie Ľudovíta Fullu v Ružomberku približuje východiská a koncept projektu:
„Záhrada je špecifickým útvarom, umelo organizovaným výsekom krajiny.  Je vytvorená zásahom človeka a ako kreatívny počin môže byť sama umeleckým dielom. Záhrada sa neustále mení a vytvoriť ju tak, aby bola pekná nielen v okamihu vzniku, ale aj po uplynutí istého času, či v každom ročnom alebo dennom období, si vyžaduje veľkú dávku vedomostí, ale aj tvorivosti, predstavivosti.  Spočiatku záhrady vznikali preto, aby si človek ohradil kúsok z voľnej prírody, aby sa v ňom cítil bezpečne. Neskôr sa zakladanie záhrad začalo považovať za najvyššie umenie, v ktorom sa spájala architektúra so sochárstvom i maliarstvom. V mnohých kultúrach bola záhrada považovaná za akýsi obraz raja a venovali jej patričnú pozornosť. Dokonca jedným zo siedmich divov sveta sú práve záhrady. Vo výtvarnom umení býva záhrada často témou hodnou samostatného stvárnenia, či prostredím rámcujúcim iný žáner. Môže byť ale aj laboratóriom, v ktorom si umelci vytvárajú svoju krásu a ktoré im slúži pre odskúšanie a aplikovanie určitých výtvarných názorov, postupov, smerov a štýlov.“

Výstava je realizovaná vďaka spolupráci so SNG – Galériou Ľudovíta Fullu a Spoločnosťou Kolomana Sokola. Vzhľadom takmer k storočnému diapazónu zastúpených autorov sú prezentované diela nielen zo súkromných zbierok a majetku autorov, ale hlavne zo zbierkových fondov významných pamäťových inštitúcií na Slovensku: Slovenská národná galéria, Stredoslovenská galéria, Nitrianska galéria, Liptovská galéria P. M. Bohúňa, Považská galéria, Východoslovenská galéria. 

K výstave je vydaný originálny rovnomenný katalóg a  edukatívna pomôcka − Sprievodca výstavou, ktorá poslúži ako doplňujúci informačný materiál tak pre dospelého návštevníka, ako aj pre školské skupiny.


 

24.7. - 24.11.2019  

2019_GUS_Halasova_poster.jpg

Galéria umelcov Spiša v Spišskej Novej Vsi

Paulína Halasová: You Deserve Art!

Vernisáž výstavy: streda, 24. 7. 2019 o 17:00
Kurátorka: Mgr. Lucia Benická – GUS

 

Premiérová výstava malieb mladej výtvarníčky zo Spiša − Paulíny Halasovej, je uvedená v rámci dramaturgického cyklu Nové mená – Nové mýty. Prezentuje expresívne figurálne maľby zo sveta fiktívnych žien: autorka rafinovane spája realizmus s komiksovou štylizáciou a ironickým odkazom na pop-kultúrny fenomén. Vystavené cykly z posledného obdobia – Mermaids Dust, Broken Utopia Parallel Dreams sú sprevádzané prierezom doterajšej tvorby v tabletoch, kde sú ucelené výbery diel z jednotlivých tvorivých období, vrátane poslednej série kresieb. Historik umenia Mgr. Jozef Ridilla charakterizuje Halasovej tvorbu z čisto výtvarného hľadiska ako „hedonistickú oslavu života a tvorby.“

Kurátorka výstavy a riaditeľka galérie Mgr. Lucia Benická uvádza projekt nasledovne:
„Názov výstavy vychádza z rovnomennej konceptuálnej maľby You Deserve Art!, ktorá patrí do série Flower Revolution (2013 – 2014). Provokujúce „heslo“ sa stalo nosnou konotáciou projektu. Diela z cyklu Parallel Dreams (2014 – 2016) spájajú komiksové príbehy so svetom žien, stierajúc hranice medzi realitou a snom. Autorka hovorí, že „v dielach sa postavy vymaňujú z pasce sociálneho statusu a žijú si svoj sen.“ Groteska o ideálnej žene, prepojenej s postavičkami animovaného seriálu Pat a Mat, je vo fantazijných maľbách cyklu Broken Utopia (2015 – 2016). Diela sú podľa autorky „ako vystrihnuté sekvencie z filmu, ktoré dokopy vytvárajú jeden ucelený príbeh a to v symbióze s novými formami umenia ako je film, či komiks.“ Najpočetnejšie je zastúpená séria malieb Mermaids Dust (2016 – 2018), kde Halasová interpretuje mýtus o dnešnej dobe a to imaginatívnym spojením živých bytostí s „dušou“ prírody, spájajúc bizarné feérie o človeku a podivuhodných bytostiach. Nosný je koncept o cykle života, „ktorý nikdy nekončí... lebo život je fantazijný svet, ktorý nemusíme vymyslieť.“

O autorke
Paulína Halasová (* 1992, Martin) od svojho ranného detstva žije v Spišskej Novej Vsi. V roku 2017 absolvovala Katedru maliarstva, Ateliér maľby u doc. Klaudie Kosziba na Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave. V rokoch 2015 – 2016 bola na stáži v Ateliéri maliarstva III., Škola Michaela Rittsteina na Akadémii výtvarných umení v Prahe (CZ) a v rokoch 2012 – 2015 stážovala na Katedre scénografie Vysokej školy múzických umení v Bratislave. Popri maľbe sa venuje scénografii a kostýmovým návrhom: realizovala projekty pre Spišské divadlo a Divadlo Hviezdoslava v Spišskej Novej Vsi (2017), pre divadelný festival UM UM v Starej Ľubovni (2018) a pre divadelné predstavenie EyeKontakt v kultúrnom  centre Wave v Prešove (2019). Po štúdiách vystavovala v Galérii Miloša A. Bazovského v Trenčíne (2018) a v Šarišskej galérii v Prešove (2018).


 

1.8. - 31.8.2019  

2019_GUS_TS_Program august.jpg

Galéria umelcov Spiša v Spišskej Novej Vsi

August plný umenia


 

ISSN 1336-4693

TopList - od 2.4.2004

dnes je: 22.8.2019

meniny má: Tichomír

podrobný kalendár

facebook - Muzeum.SK

facebook - Noc múzeí a galérií

Reklama

webygroup

8176439

22.8.2019
ÚvodÚvodná stránka